چگونه یک آباژور زیبا و مناسب انتخاب کنم؟

0

چگونه یک آباژور زیبا و مناسب انتخاب کنم؟

چگونه یک آباژور زیبا و مناسب انتخاب کنم؟ آباژور در کنار زیبایی و جلوه‌ای که به فضای اطراف خود می‌بخشد، امروزه به‌عنوان بخشی از نورپردازی اتاق نشیمن و اتاق خواب نقش آفرینی می کند. در واقع برخلاف گذشته که آباژورها عنصری لوکس و تجملی در دکوراسیون داخلی محسوب می‌شدند، این روزها علاوه بر زیبایی آباژور ،  روشنایی و عملکرد آن به هنگام روشن شدن نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. با این وصف، ظاهراً انتخاب یک آباژور مناسب و قابل استفاده از اهمیت بالایی برخوردار است.

شاید از خود بپرسید که با وجود لامپ‌های دیواری، سقفی و لوسترها دیگر چه نیازی به آباژور هست؟ پاسخ به این سؤال در میزان نور مورد نیاز انسان‌ها در شرایط مختلف نهفته است.آباژورهانور بسیار ملایم‌تری در قیاس با لامپ دارند و منبع روشنایی مناسب‌تری برای مطالعه، آرامش و ایجاد نور تاکیدی و موضعی هستند.

در این میان، عوامل مختلفی بر زیبایی و عملکرد یک آباژور تأثیر می‌گذارند، مواردی نظیر ارتفاع، نسبت عرض کلاهک به پایه و شکل و جنس کلاهک.

برای شروع بهتر است کمی درباره ارتفاع صحبت کنیم. هنگامی که به یک آباژور رومیزی استاندارد نگاه می‌کنید باید ۶۰ درصد از بدنه آن را پایه و ۴۰ درصد از آن را کلاهک تشکیل دهد.

چگونه یک آباژور زیبا و مناسب انتخاب کنم؟ این کار نیازی به متر و خط‌کش ندارد و به طور تقریبی توسط چشم نیز قابل قبول است. همچنین عرض یا قطر کلاهک باید از پهن‌ترین قسمت پایه دو برابر بیشتر باشد. بنابراین اگر پایه آباژور شما ۲۰ سانتیمتر عرض دارد، قطر یا عرض کلاهک آن باید حدود ۴۰ سانتیمتر باشد. البته این کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد اما می‌توانید با توجه به ابعاد تخت یا میزی که در زیر آباژور قرار دارد، عرض کلاهک را ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر بزرگ‌تر از اندازه عنوان شده نیز در نظر بگیرید.

این قاعده بیشتر در دکوراسیون های کلاسیک مطرح است و همانطور که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد گاهی و عمدتا در دکوراسیون مدرن آباژورها بیشتر نقش مکمل دکوراسیون را دارند و می شود از این استانداردها گذشت و کاملا از انواع فانتزی و دارای فرم های متفاوت استفاده کرد.

یکی دیگر از مواردی که در زیبایی یک آباژور تأثیر مستقیم دارد نوع کلاهک آن است. به طور کلی سه نوع کلاهک برای آباژورها وجود دارد.

کلاهک‌های شیب‌دار (sloped-edge) که از کنار به شکل ذوزنقه دیده می‌شوند و اغلب برای دکوراسیون‌های کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرند

کلاهک‌های استوانه‌ای یا مخروطی(drum shade) که ظاهری مدرن‌تر دارند

کلاهک‌های زنگوله‌ای (bell shade) که شباهت زیادی به کلاهک‌های sloped-edge دارند با این تفاوت از انحنا برخوردارند. این کلاهک‌ها در انواع کروی، مربعی و چند ضلعی ساخته می‌شوند.

آباژورهای ایستاده

چگونه یک آباژور زیبا و مناسب انتخاب کنم؟ امروزه آباژورهای ایستاده نیز به اندازه آباژورهای رومیزی در دکوراسیون به خصوص دکوراسیون مدرن استفاده می شوند. این آباژوها جز در ارتفاع در بقیه موارد مانند همان آباژور رومیزی هستند و به دلیل این که حجم بیشتری اشغال می کنند بیش از آباژورهای رومیزی نقش تزئینی دارند.

آباژورهای فانتزی

چگونه یک آباژور زیبا و مناسب انتخاب کنم؟ گاهی آباژورها علاوه بر یک حجم دکوراتیو و یک منبع نورپردازی بخشی از هویت بصری یک تمامیت طراحی هستند. در اینگونه موارد فرم خاص و متفاوت آباژور یا رنگ بندی و طرح و نقش آباژور با دقت تمام و با همخوانی کامل با سایر اجزای مبلمان و دکوراسیون انتخاب می شود. این هنرمندانه ترین روش استفاده از آباژور در دکوراسیون داخلی است و مسلما انتخاب آباژور نسبت به سایر روش ها قدری سخت تر است چون همانند هر کار پیچیده دیگر می تواند نتیجه بسیارخوب در برداشته باشد یا موجب ایجاد نوعی شلوغی و عدم تناسب شود.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد