خانه‌ای با طراحی شبیه پل در کانادا

0

خانه‌ای با طراحی شبیه پل در کانادا

خانه‌ای با طراحی شبیه پل در کانادا : برخی از خانه هایی که ساخته می شوند، طراحی های بسیار ویژه و خاصی دارند که نمونه هایش را کمتر می توان یافت. برای مثال،طراحیتعداد اندکی از خانه ها به شکل پل است. این خانه‌ها نه تنها به لحاظ فرم و طرح متفاوت هستند بلکه دارای سازه‌هایی خاص و ویژه‌اند، طوری که بتوانند بار مرده و زنده‌ی خانه را به خوبی تحمل کرده و استقامت بالایی داشته باشند.

یکی از خانه‌های با طراحی پل شکل که در ایالت اونتاریو کانادا قرار دارد، توسط شرکتLlama Urban Designطراحی و ساخته شده است. این خانه چوبی با بهره گیری از عناصر طبیعی، نمونه‌ی بارزی از نوآوری و زیبایی معماری طبیعی است. این خانه با طراحی به شکل پل، بر اساس اصول معماری پایدار ساخته شده است. طراحان با استفاده از مصالح بومی چون الوارهای محلی دو تپه ماهور در سایت را به هم مرتبط و بر روی آن‌ها خانه‌ای به شکل پل طراحی کرده‌اند. این نحوه‌ی طراحی سبب شده است که طبیعت موجود در سایت دست‌نخورده و ناب باقی بماند. این خانه‌ی پل شکل در قسمت شیب تند قرار گرفته و با خطی افقی به طول ۳۸ متر به تپه ماهور مقابل رسیده است.

شرکت Llama Urban Designطراحی این خانه را با هسته‌ی مرکزی شامل اتاق نشیمن و اتاق غذاخوری و آشپزخانه‌ای با پلان باز اجرا کرده است. این هسته مرکزی از طریق دیوارهای شیشه‌ای پانوراما، مملو از نور طبیعی روز خواهد شد. این خانه دارای ورودی‌هایی از هر دو تپه است، جایی که یک اتاق‌خواب، یک اتاق کوچک و یک حمام مجزا به‌صورت قرینه در هر دو سو قرارگرفته اند. همچنین در لایه‌ی خارجی خانه پله‌هایی از جنس فلز وجود دارند که به سقف منتهی می‌شوند.

خانه‌ای با طراحی شبیه پل در کانادا : معمار اهل پرو این پروژه، با بهره‌گیری از الگوی مهندسی با الوار گلولام، با دو تیر چوبی بلند، خانه را بر روی دو تپه بناکرده و در ساخت آن از مصالح دیگری چون لنت‌های بتونی و فلز استفاده کرده است. لنگری که برای نگه‌داشتن این دو تیر استفاده‌شده است نیز از جنس بتون است تا استقامت لازم را برای خانه فراهم کند.

کف، دیواره‌ها و سقف خانه همگی از جنس تخته‌های سه لای افرا هستند. از دو فضای اصلی خانه‌یکی کاملاً باز بوده و دارای چشم‌اندازی به دریاچه است و دیگری رو به جنگل است. این خانه که دارای طراحی مینیمال است با قفسه‌های کابینتی تعبیه‌شده در دیواره‌ها، فضای کافی برای ذخیره‌سازی و قرار دادن وسایل لازم را برای کاربر خود فراهم ساخته است. پروژه خانه‌ی باطراحی پل در سال ۲۰۱۶جایزه اول طراحی با چوب انتاریو را از آن خود کرده است.

پروژه Llama Urban Design یکی از طراحی‌های موفق خانه‌های به شکل پل است که به معرفی آن پرداختیم. حال اگر به طراحی این خانه‌ها علاقه‌مند شده‌اید، می‌توانید در ادامه‌ی این مطلب چند نمونه دیگر از این خانه‌ها را ببینید و با آن‌ها آشنا شوید.

Stanley Saitowitzاز شرکت معماران ناتوما (Natoma)، خانه‌ای دو طبقه‌ به شکل پل که بر دو تپه‌ی زیبا و سرسبز در شهر مارتین، در کالیفرنیای آمریکا، گسترده شده، را طراحی و اجرا کرده است. این خانه که بر اساس اصول معماری پایدار و همراه با محیط زیست ساخته شده، برای اینکه از خاک‌برداری زمین جلوگیری شود بر روی دو تپه کشیده شده و فرم پل را بر خود گرفته است. این خانه ۲۲ فوتی از جنس فولاد و چوب است. اتاق نشیمن، آشپزخانه و اتاق غذاخوری در طبقه بالایی این خانه قرار دارند و پوشیده از دیوارهای شیشه‌ای هستند که منظره‌ی شمالی تپه را به نمایش می‌گذارد. اتاق‌های خواب که در طبقه‌ی زیرین قرار دارند نیز پوشیده از دیوارهای شیشه‌ای هستند با این تفاوت که منظره‌ی جنوبی تپه‌ها را به نمایش می گذارند.

ورودی خانه دارای تعدادی پله است که به ایوانی با سقف باز منتهی می‌شود. در طول پل بالایی دو ایوان با سقف باز وجود دارد؛ یکی که از آن به‌عنوان ورودی استفاده می‌شود و دیگری خانه را به استخر و اتاق مهمان  متصل می‌کند. کف‌سازی‌های موجود، این دو ایوان را به یکدیگر و درنهایت به حیاط و پیاده راه‌هایی که در فضای باز سایت وجود دارد، متصل می‌کنند

این خانه با طراحی مدرن و همسو با محیط زیست، نه تنها با استفاده از توپوگرافی زمین و بدون دست‌بردن در طرح اصلی زمین ساخته شده است، بلکه دارای مصالح بوم‌آورد و همچنین طراحی همسو با اقلیم است تا از کمترین مقدار انرژی برای خنک شدن در تابستان‌های آفتابی و گرم کالیفرنیا استفاده کند. برای مثال پنجره‌های اتاق خواب‌ها دارای سایه‌بان‌هایی هستند که از ورود مستقیم نور و درنتیجه گرم شدن بیش از حد اتاق جلوگیری کنند.

خانه‌ای با طراحی شبیه پل در کانادا : خانه وارنر در نیو کانن آمریکا، با ساختار نئو پالادین در طول دوره‌ ی کاری معمار آن، جان یوهانسن، ساخته شد که خود او آن را دوره‌ی نئو کلاسیک می‌ نامد. یوهانسن درباره این خانه توضیح می‌دهد که خانه وارنر یا ویلا پونته که در سال ۱۹۵۷ ساخته شد، به زیبا‌ترین شکل توانسته است ساختار و ایدئولوژی پالادین را بیان کند. اینکار با بهره‌گیری از عناصری چون یک عمارت کلاه‌ فرنگی دار در مرکز که به شکل پل بر روی جریان آب ساخته شده است، به نمایش درآمده است. این خانه دارای سه طاق و دیواره‌هایی پوشیده از گچ صورتی و تزئینات منبت‌کاری است و در طاق‌های این خانه از ورقه‌های فلزی به رنگ طلایی استفاده شده است.

خانه‌ای با طراحی شبیه پل در کانادا : این خانه دارای نقشه ی H شکل است. در زیر این خانه به شکل پل، رودخانه Rippowam جریان دارد. هر یک از قسمت‌هایی که با طاق جدا شده‌اند دارای کاربری متفاوتی هستند. به عنوان مثال، یکی از فضاها به اتاق کودکان اختصاص یافته است که شامل دو اتاق خواب و یک حمام برای کودکان است. غرفه دیگر به عنوان بخش خدماتی خانه در نظر گرفته شده است که شامل آشپزخانه، انبار، اتاق خدمتکار و زیرزمینی به عنوان اتاق بازی است. آخرین غرفه برای مهمان‌ها و شامل یک اتاق مهمان، یک حمام و حیاط است. بخش مرکزی خانه شامل یک اتاق نشیمن، اتاق ناهارخوری و بالکنی با چشم‌انداز رودخانه است.

خانه وارنر به عنوان یکی از بهترین خانه‌ها‌ی معاصر (Contemporary) در سال ۱۹۵۸ شناخته شده است. این خانه‌ی با طراحی پل زیبا و محصور کننده، در نشریه نیویورک تایمز نیز معرفی شده است. در سال‌های بعد قسمت‌هایی چون یک استخر طبیعی (در سال ۱۹۶۹)، یک گاراژ برای ۳ خودرو (در سال ۱۹۶۸ الی ۱۹۷۰) و در سال ۱۹۹۳ قسمت‌های دیگری از بخش مسکونی در اطراف گاراژ به این خانه اضافه شد. تمامی این تغییرات توسط خود یوهانسن طراحی شد و به اجرا درآمد. این اثر هنری معماری در سال ۲۰۱۲ با قیمتی معادل ۵ میلیون دلار به فروش رسید.

خانه‌ای با طراحی شبیه پل در کانادا : در این مقاله تنها با چند نمونه از خانه‌های پل شکل آشنا شدیم. همانطور که متوجه شدید این خانه‌ها نه تنها از ساختاری متفاوت برخوردار هستند بلکه بیشتر آن‌ها با رویکرد همسو با محیط زیست ساخته شده‌اند. نمونه‌های دیگری از خانه‌های پل شکل مانند پروژه جوب مور و همکاران نیز وجود دارند که تماما با محیط زیست هماهنگی دارند و از مصالح بوم‌آورد در ساخت آن‌ها استفاده شده است. طراحی‌ها به گونه‌ای است که علاوه بر رعایت زیبایی و اصول طراحی، استفاده صحیح از انرژی نیز در ساخت خانه دخیل است.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد