دکوراسیون پذیرایی

0

دکوراسیون پذیرایی

دکوراسیون پذیرایی بیشترین مبلمان‌ و لوازم جانبی را دربرمی‌گیرد چرا که نشیمن و پذیرایی فضایی برای دور همی‌های خانوادگی است و افراد زیادی همزمان در آن حضور دارند.

وسایل این اتاق معمولاً شامل مبل کلاسیک، مبل راحتی، میز، لوازم صوتی و تصویری و وسایل مربوط به آن، قفسه کتاب، اشیاء دکوراتیو، قاب عکس، یادگاری‌های خانوادگی و … می‌شود.

ترکیب بندی فرمی مبلمان‌ها، نور، فاصله بین مبلمان و ابعاد آن‌ها، روشنایی و استفاده صحیح از پارچه‌ها، مبلمان متحرک و فرش مواردی است که رعایت آن‌ها دکوراسیون پذیرایی شما را ایده‌آل و مناسب استفاده خانواده و میهمانان می‌کند.

در ادامه با قوانین دکوراسیون پذیرایی بیشتر آشنا خواهید شد.

 اصول دکوراسیون پذیرایی چیست؟  

اصول دکوراسیون پذیرایی بر محوریت عملکردی که از آن انتظار می‌رود طراحی شده است. اتاق نشیمن و پذیرایی فضایی است کهوقت زیادی را با اعضای خانواده در آن سپری می‌کنیم و فعالیت‌های متنوع و متفاوتی را در آن انجام می‌دهیم.

از غذا خوردن تا میهمانی گرفتن، تماشای فیلم و تلویزیون، استراحت‌های کوتاه مدت و … برای همین مهم است که این فضا تا چه حد شیوه زندگی و شخصیت ما را منعکس می‌کند و در عین حال فضایی راحت و شیک برای خانواده ما و مهمانان ماست.

از آنجایی که فرهنگ مهمانی در ایران اهمیت ویژه ای دارد، طراحی این اتاق نیز به تبع آن دارای اهمیت ویژه ای است.

نکته مهم در دکوراسیون پذیرایی فراهم آوردن شرایط مناسب برای دور هم نشستن اعضای خانواده با استفاده از فرم و چینش مناسب مبلمان و سایر وسایل در اتاق است.

به طور مثال چیدمان مبلمان بهتر است به صورت دایره ای یا مربع باشد و به طور کلی نقطه کانونی تمرکز داشته باشند.

همچنین چینش سایر وسایل باید به گونه ای که در مسیر رفت و آمد قرار نگیرند و عبور افراد از اتاق فضای گفتکو یا استفاده از تلویزیون را به هم نزند و در گوشه‌ای از اتاق باشند.

آشنایی با دکوراسیون پذیرایی 

دکوراسیون اتاق نشیمن و پذیرایی ایرانی و سنتی بیشتر به مبلمان و فرش بستگی دارد، زیرا رنگ دیوار پذیرایی عموما سفید یا خنثی است.

از آنجاییکه امروزه فضای آپارتمان‌ها کوچک است بهتر است از مبلمان کم حجم ولی راحت و شیک استفاده کنید و یک فرش متناسب با مبلمان و پرده‌ها از دنیای متنوع فرش‌های ایرانی انتخاب کنید.

هرچند امروزه فاکتورهای بسیاری برای دکوراسیون اتاق نشیمن مانند رنگ دیوار و کوسن‌های رنگی و المان‌های خاص افزوده شده اند که جذابیت بیشتری به اتاق اضافه می‌کنند ولی همه این‌ها به فراخور فرهنگ هر منطقه قابل اجرا خواهند بود و باید به فرهنگ و سبک زندگی‌ شخصی‌تان در استفاده از عناصر امروزی مبلمان توجه کنید.

انواع دکوراسیون پذیرایی  

انواع دکوراسیون پذیرایی ریشه در سبک‌های دکوراسیون داخلی منزل دارند. در یک پژوهش جالب حدود ۱ میلیون اتاق پذیرایی بررسی شده اند.

با کمک مجموعه داده‌هایی که از این بررسی و بعد از تجزیه و تحلیل طرح‌ها به دست آمد محبوب‌ترین سبک‌های اتاق نشیمن بین خانواده‌ها مشخص شدند.

باتوجه به این نتایج سبک‌های معاصر، سنتی و مدرن پرطرفدارترین سبک‌ها بوده اند، درصد استفاده از هر کدام از سبک‌های مطرح دکوراسیون پذیرایی را می‌توانید در ادامه ببینید.

  • معاصرContemporary:  ۲۹.۰۹%
  • سنتیTraditional:  ۲۱.۷۲%
  • مدرنModern:  ۱۱.۸۳%
  • گلچینEclectic:  ۵.۴۵%
  • روستاییRustic:  ۳.۰۸%
  • سبک ساحلیBeach Style:  ۲.۶۸%
  • مدیترانه ایMediterranean:  ۱.۹۳%
  • صنعتیIndustrial:  ۰.۹۷%
  • آسیاییAsian:  ۰.۹۵%
  • گرمسیریTropical:  ۰.۶۱%
  • ویکتوریاVictorian:  ۰.۳۵%

البته این بدان معنی نیست که اگر سبکی پرطرفدار نباشد پس نباید از آن استفاده شود. شما باید سبک منحصر به فرد خود را برای دکوراسیون اتاق نشیمن  وپذیرایی تان استفاده کنید تا از بودن در این اتاق لذت کافی را ببرید.

دکوراسیون پذیرایی و نکات مهم آن 

دکوراسیون پذیرایی نکات مهمی دارد که قبل از هر اقدامی برای تغییر چیدمان و خرید وسایل خانگی بهتر است آنها را بدانید.  در چیدمان اتاق نشیمن و پذیرایی ابتدا باید به نقشه اتاق دقت کنید و با توجه به آن به تقسیم فضا و تخصیص وسایل بپردازید.

این اتاق جزو عمومی‌ترین اتاق‌های خانه بوده و علاوه بر اینکه باید به سلیقه کلی خانواده توجه شود بهتر است از معیارهایی کلی نیز در دکوراسیون آن بهره برد.

به طور مثال بهترین جا برای میز غذاخوری تان  در این اتاق جایی نزدیک به آشپزخانه است. یا انتخاب رنگ مبلمان باید با توجه به رنگ کف و دیوار انجام شود. اگر آشپزخانه از اتاق نشیمن دیده می‌شود باید به تناسب رنگ مبل و پرده‌ها و میز غذاخوری نیز دقت کنید

آموزش دکوراسیون پذیرایی

سبک شما چه سنتی چه مدرن، یا آرام و یا رسمی، در هر صورت اتاق نشیمن شما باید جایی باشد که بتوانید احساس راحتی داشته باشید، گاردتان را پایین بیاورید و با دوستان، خانواده یا فقط خودتان وقت کافی را صرف کنید.

بنابراین قبل از اینکه به طراحی مجدد اتاق نشیمن بپردازید، چند نکته مفید و ترفندهای طراحی را از اینجا با خود به ارمغان ببرید.

  • روشنایی و تیرگی را ترکیب کنید.

هنگامی که اتاق نشیمن یکپارچه سفید و روشن است، خیلی «تمیز» و غیر قابل باور به نظر می‌رسد.

و در مقابل وقتی رنگ همه چیز تیره است، به یک یک غار تبدیل می‌شود! اما مخلوط کردن رنگ‌های تیره و روشن یک نگاه پویا و دینامیک ایجاد می‌کند که دارای عمق و تعادل است.

  • بازی با بافت‌های مختلف

اغلب مواقع بافت‌ها نادیده گرفته می‌شوند زیرا این موضوع در ابتدا و تنها با دیدن قابل درک نیست ولی لمس بافت نرم و همچنین زیبایی چون مخمل حس راحتی و باشکوهی را به انسان منتقل می‌کند.

همچنین برای ایجاد تعادل در بافت‌ها می‌توان به صورت ترکیبی از آنها استفاده کرد.

به طور مثال می‌توان روی مبل چرمی، چند کوسن از جنس‌های مختلف مانند پنبه و پشم و مخمل  گذاشت یا از ترکیب چوب و فلز و شیشه و سایر بافت‌ها در جهت ساختن محیطی آرامش بخش و زیبا بهره جست.

  • اثاثیه خود را ترکیبی انتخاب کنید.

مطمئنا، اکثر فروشگاه‌های مبلمان به شما امکان خرید یک مجموعه کامل از پیش طراحی شده برای اتاق نشیمن را می‌دخند، اما لزوما نباید این پیشنهاد را دربست و به طور کامل قبول کنید..

زیرا داشتن یک مجموعه مهندسی شده می‌تواند حس نظم را به شما منتقل کند اما برای داشتن حس راحتی در اتاق نشیمن تان بهتر است خودتان دست به ترکیب اثاثیه بر مبنای دکوراسیون دلخواه تان بزنید تا اتاق نشیمن خودتان را کمی شخصی سازی و منحصر به فرد کنید.

به طور مثال می‌توانید صندلی چرمی را با مبل پارچه ای و بالعکس ترکیب کنید. و نظر خانواده خود را جویا شوید تا به بهترین گزینه برسید.

  • پارچه‌های کاربردی انتخاب کنید.

صندلی مبلمان اتاق نشیمن علاوه بر راحتی، باید با دوام باشد. البته تا حدودی این نکته به خانواده شما بستگی دارد. زیرا با وجود بچه‌های کوچک و حیوانات خانگی  ممکن است لازم باشد به طور مرتب روکش مبل‌ها شستشو یا تعمیر شوند.

چرم یک ماده عالی برای فرار از لکه‌ها است زیرا می‌توان آن را به راحتی پاک کرد. با این حال، معمولا راحت‌تر از بسیاری از پارچه‌ها خراشیده می‌شود، بنابراین ممکن است ضربه حیوانات را تحمل نکند.

  • یک فرش اضافه کنید.

طرح و نقشه فرش یک ابزار مهم و قدرتمند در دکوراسیون محسوب می‌شود تا جایی که نقش “دیوار پنجم” را به کف اتاق می‌دهد.

طرح ونقشه فرش هرچقدر شلوغ‌تر باشد خاصیت پوشانندگی لکه بییشتری داشته و همچنین انرژی فضا را دوچندان می‌کند و به تمام اتاق حس زندگی می‌دهد. حتی اگر کف اتاق را موکت کرده اید. باز هم یک فرش برای اتاق در نظر بگیرید.

  • میز و صندلی متحرک استفاده کنید.

میزهای سبک، چهارپایه‌ها و صندلی‌های کنار مبلمان که در ابعاد کوچک و گاهی با پایه‌های تاشو یا چرخدار ساخته می‌شوند گزینه‌هایی هستند که برای هرچه راحت کردن محیط اتاق نشیمن استفاده می‌شوند و شما و خانواده تان می‌توانید به سادگی آنها را با توجه به میزان راحتی تان جابجا کنید.

  • فاصله استاندارد صندلیها برای داشتن فضای گفتگوی مناسب

مهم نیست که اتاق نشیمن چقدر بزرگ است در هر صورت برای چیدمان صندلی و مبلمان محدودیت وجود دارد. زیرا اتاق نشیمن فضایی برای گفتگوی صمیمی با افراد است.

فاصله مناسب بین مبل‌ها برای گفتگو حداکثر ۲و نیم متر است، به این معنی که اگر شما دارای چندین مبل یا یک مبل و صندلی‌های جانبی هستید، باید یک محدوده نشیمن با قطر دو ونیم متر داشته باشید.

چند مورد از راهنمایی‌های طراحی  دکوراسیون اتاق نشیمن را امتحان کنید تا سبک و استایل خود را بیابید . خواهید دید که اتاق راحت و موردعلاقه تان را طراحی کرده اید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد