دکوراسیون اتاق نوزاد

0

دکوراسیون اتاق نوزاد

دکوراسیون اتاق نوزاد اگر نگوییم مهمترین یکی از بااهمیت‌ترین دکوراسیون‎هاست.

چرا که دکوراسیون اتاق نوزاد به طور مستقیم بر او، شناختش از جهان و رشد ذهنی و جسمی‌اش تاثیر خواهد گذاشت و این محیط اولین محیطی است که نوزاد زندگی زمینی را در آن تجربه می‌کند.

از این رو باید امن و پاسخگوی خواست‌ها و نیازهای یک نوزاد و البته مادر او باشد که قرار است برای چند ماه تا چند سال بیشترین زمان خود را برای مدتی در این اتاق سپری کنند.

چیدمان اتاق نوزاد از آن جهت جالب است که صاحب اتاق هنوز وجود خارجی ندارد و خانواده‌ها در حساس‌ترین و پراضطراب ترین و در عین حال خوشحال‌ترین دوره زندگی‌شان قرار دارند. اگر شما هم منتظر آمدن یک نوزاد هستید.

احتمالاً این روزها کمی احساس اضطراب دارید و همین اضطراب تصمیم گیری برای دکوراسیون اتاق نوزاد را سخت می‌کند؛ در این صورت پیشنهاد ما به این است که به جای اینکه نگرانی‌ها را مرور کنید، به تزیین اتاق کودک دلبندتان فکر کنید تا بهترین و مفیدترین فضا را برای این جهانی شدن مهیا کنید.

دکوراسیون اتاق نوزاد باید چگونه باشد؟

طراحی دکوراسیون اتاق نوزاد می­تواند یک تجربه هیجان انگیز و در عین حال سرگرم کننده باشد.

اگر شما هنوز نمی­دانید که باید از کجا شروع کنید مطالعه مطلب زیر می­تواند شروعی مفید و موثر برای شما باشد.

مهمترین کاری که می­توانید انجام دهید طراحی اتاقی است که حس لبخند، آرامش و لذت حضور در آن را القا کند. زیرا شما وقت زیادی را در اتاق خواهید گذراند.

توجه کنید، این خانه شماست و برای خانواده شماست و لبخند شماست که آن را کامل می­کند. پس به احساسات خود احترام بگذارید و مطابق با آن فضایی مناسب برای نوزادتان طراحی کنید.

البته با رعایت قواعد و اصولی علمی که طراحان آن‌ها را تدوین کرده‌اند. محققان بر این باورند که درک نوزادان و کودکان از محیط و فضا متناسب با سنشان به شدت روی رشد ذهنی آنها تاثیر گذار است.

بنابراین لازم است که به رشد ذهنی نوزاد و دکوراسیون خانه خود اهمیت دهیم تا محیطی مناسب برای یادگیری و ارتقاء درک آنها بسازیم.

آشنایی با دکوراسیون اتاق نوزاد

آشنایی با دکوراسیون اتاق نوزاد مستلزم آشنایی با ویژگی‌های آن‌هاست.

از آنجا که طراحی برای نوزادان و کودکان یک موضوع کاملاً ویژه و متفاوت است؛ انتخاب مبلمان، وسایل و بطور کلی دکوراسیون آن نیز باید مطابق با ویژگی­های آن‌ها بوده و معیارهای لازم را داشته باشد.

از نظر کارشناسان طراحی داخلی اولین مورد از دو واقعیت مهم که در هنگام طراحی برای کودکان باید مد نظر داشت این است که آن‌ها از محیط­های ساخته شده، مانند بزرگسالان استفاده نمی­کنند.

آنها از قطعات و وسیله­های محیط به عنوان وسایل بازی استفاده می­کنند (Sinnot، ۱۹۸۵).

انواع دکوراسیون اتاق نوزاد

انواع دکوراسیون اتاق نوزاد می­تواند با توجه به فاکتورهای مختلفی مانند محل زندگی، اقلیم، آداب و رسوم منطقه­ای و همچنین جنسیت نوزاد تقسیم بندی شود.

به طور مثال دکوراسیون اتاق نوزادی که در محیطی گرم و کویری متولد می­شود با نوزادی که متولد منطقه کوهستانی و سرد است بسیار متفاوت است.

در هر دوی این اتاق­ها می­توان از نمادهای بومی هر منطقه برای تزئین استفاده کرد و برای گرمایش و سرمایش اتاق علاوه بر روش‌های مرسوم از روش­های خاص هر منطقه بهره گرفت و به جذابیت بیشتر اتاق کمک کرد.

پیشتر دکوراسیوان اتاق نوزاد را به انواع دخترانه و پسرانه تقسیم می‌کردند اما امروزه از رنگ­های مختلف و متنوعی برای دکور اتاق نوزاد استفاده می­شود.

بطوریکه محبوبیت دو رنگ صورتی و آبی برای تفکیک جنسیت اتاق کودک کمتر شده است.

همچنین نمادهایی که مختص یک جنسیت خاص باشد در اتاق کودک کمتر استفاده شده و بیشتر از رنگ­ها و نمادهای مشترک استفاده می­شود.

دکوراسیون اتاق نوزاد و نکات مهم آن

یادگیری نوزادان امری  پیچیده است به گونه­ای که جنبه­های جسمی، اجتماعی، احساسی، شخصی، معنوی، خلاقیت، شناختی و زبانی همگی پیچیده و درهم آمیخته می­باشند.

هر نوزاد نیاز به فضایی دارد که نه تنها امن و بی‌خطر باشد که در آن احساس امنیت نیز به او منتقل شود و حمایت شود. اتاق­های طراحی شده برای نوزادان بخش مهمی از محیط رشد آنها را تشکیل می­دهند (Parke، ۱۹۸۰).

آنها بخشی از روز خود را در اتاق می­گذرانند، در اتاق خود به خواب می­روند و از خواب بیدار می­شوند، در اتاقشان چیزهایی را که می­بینند به عنوان سرگرمی و کنجکاوی استفاده می­کنند.

بنابراین، واضح است که دکوراسیون اتاق­ بر رفتار فعلی و آتی آنها تاثیر می­گذارد. بنابراین محیط خانه به عنوان یک محیط اصلی که در آن رشد و پیشرفت اجتماعی و شناختی کودک شکل می­گیرد، تأثیر مشخصی بر توسعه اجتماعی وی دارد.

امروزه در مناطق مختلف سبک زندگی‌های جدید شکل می­گیرد که باعث می­شود که اتاق نوزاد دیگر فقط مختص خواب نبوده بلکه محلی برای بازی و یادگیری فعال و لذت بردن از موسیقی، فیلم و سایر فعالیت­های روزمره باشد.

لذا در طراحی دکوراسیون اتاق نوزاد باید با لحاظ کردن این مسائل مورد توجه قرار گیرد. به طور مثال در سنین بالاتر از مبلمان قابل حمل استفاده شود تا بتوان محیطی برای بازی فعال کودک در اتاق ایجاد کرد.

آموزش دکوراسیون اتاق نوزاد

حال که اهمیت دکوراسیون اتاق نوزاد را دریافتید بیایید تا باهم چند راهکار برای بهتر شدن اتاق کودکان یاد بگیریم.

  • یک سبک یا تم خاص را انتخاب کنید

اگرچه مطلقا ضرورت ندارد که خود را به یک تم واحد محدود کنید، ولی وجود تم خاص شما را برای انتخاب وسیله­هایتان کمک خواهد کرد تا راحت­تر به مقصود خود دست پیدا کنید

  • قبل از رنگ دیوار، پارچه را انتخاب کنید

نوزادان در ابتدا قادر به دیدن رنگ­های سیاه، سفید و خاکستری می­باشند و کمی بعدتر رنگ قرمز را هم تشخیص می­دهند ولی بهتر است از این رنگ زیاد استفاده نشود زیرا باعث سردرگمی نوزاد خواهد شد.

ابتدا منسوجات خود مانند پارچه پرده و روتختی و همچنین موکت و فرش را به راحتی انتخاب کنید و سپس تنالیته­های آن رنگ را برای کل اتاق مانند رنگ دیوار، کمد و غیره در نظر بگیرید.

  • انتخاب نقطه کانونی اتاق

بیشتر مردم از تخت کودک به عنوان نقطه کانونی استفاده می­کنند ولی گزینه­های زیادی در اتاق می­توانند نقطه تمرکز باشند. مانند پنجره بزرگ، کمد رنگی یا یک اسباب بازی خیلی بزرگ.

  • تزئین سقف اتاق

نوزادان بیشتر وقت خود را به حالت خوابیده یا درازکش می­گذرانند پس چرا سقف را برای کودکان جذاب­تر نکنیم.

بهتر است برای رنگ سقف­تان از رنگ­های آرامش بخش استفاده کنید و از عکس برگردان­ها یا کاغذ دیورای ها نیز مطابق با تم اتاق استفاده کنید.

  • طراحی اتاق سازگار با محیط زیست

طراحی یک اتاق سازگار با محیط زیست نه تنها برای این سیاره مفید است، بلکه برای کودک نیز مناسب است. محصولاتی که هر روز استفاده می­کنیم پر از مواد شیمیایی است.

این مواد شیمیایی که به نام VOCs شناخته می­شوند، به آرامی تجزیه می­شوند و کیفیت هوا را از بین می­برند. آنها حتی ممکن است کودک شما را بیمار کنند، پس استفاده از مواد مصنوعی را به حداقل برسانید.

  • نظافت اتاق

یک سینی یا سبد که درون آن مواد پاک کننده ضعیف و یک دستمال یا حوله کاغذی است در اتاق داشته باشید و روی سطوح را به طور منظم پاکسازی کنید.

همچنین سعی کنید از پارچه، فرش، روکش و کاغذ دیواری قابل شستشو و بادوام استفاده کنید که هنگام نظافت آسیبی به آنها وارد نشود.

  • دسترسی آسان

وسایل اتاق کودک باید به گونه­ای باشد که در عین ایمنی به سادگی قابل دسترس باشند. به طور مثال میز تعویض پوشک کودک باید طوری طراحی شود و در جایی نصب شود که هنگام استفاده از آن بدون معطلی به وسایل ضروری دسترسی داشته باشید.

  • نور پردازی مناسب

برای اتاق کودک به هیچ وجه از نور تند و شدید استفاده نکنید. با این کار هم در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کنید و هم چشمان کودک اذیت نمی‌شود.

و همچنین از چراغ خواب غافل نشوید. این نور برای زمانی که کودک برای خوردن غذا یا آب از خواب بر می­خیزد مناسب است.

 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد