ایده‌هایی برای مبلمان کم‌جا، فرشته نجات خانه‌های کوچک

0

زندگی شهری و در آپارتمان زندگی کردن، همیشه مشکلاتی به‌همراه داشته است. مهم‌ترین مشکل، کمبود فضا و جای گیری وسایل در خانه‌های کوچک است، اما جای نگرانی ندارد.

مبلمان کم جا
مبلمان کم جا

شاید شما بار‌ها به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید فضا را بزرگ‌تر از قبل نشان دهید و یا امکانات بیشتری در محیط منزلتان ایجاد کنید. یکی از مهم‌ترین مسائل، توجه به مبلمان‌ کوچک و کم‌ جا، قفسه‌های متحرک،میز‌های عسلیجمع و جور و … است. ما در این‌ مطلب به بررسی این موارد خواهیم پرداخت تا بتوانیم راه‌حل‌هایی برای بزرگ‌تر نشان دادن فضا ارائه دهیم.

مبل تختخواب شو

مبلمان چند منظوره

یکی از راه های استفاده بهینه از فضا استفاده ازمبلمان چند منظوره است. شاید بهترین مبلمان چند منظوره ای که می شناسید مبل تختخواب شو باشد. مبلی که می توانید به راحتی از آن استفاده کنید و هر گاه که مهمان دارید از آن به عنوان تختخواببهره ببرید. خوشبختانه این نوع مبلمان در کشور ما توسط تولید کنندگان مختلفی عرضه شده است و شما به آسانی می توانید مبل تختخواب شو مناسب با سبک منزل و سلیقه خود را پیدا کنید.

تخت‌های چند منظوره

 استفاده از تختخواب های کف متحرک

استفاده ازتختخوابهایی که دارای کف متحرک هستند و می توانید از فضای زیر آن برای قراردادن وسایل مختلف منجمله پتو و ملحفه مهمان استفاده کنید یکی از راه های استفاده بهینه از فضاست.

تختخواب تاشو کمجا چوب
 راه‌حل دیگر استفاده ازتخت‌‌خواب‌های تاشو و یا دیواری است. شما به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را جمع کنید، به دیوار متصل کنید، تبدیل به میز و مبل کنید و … . اما فراموش نکنید که این امر تنها مربوط به اتاق‌های کوچک نیست، بلکه می‌تواند برای اتاق‌های بزرگ چند منظوره نیز کاربرد داشته باشد.
استفاده از نیمکت

 نیمکت

استفاده از نیمکت‌مزیت‌های زیادی دارد. شما می‌توانید یک نیمکت را متناسب با میز ناهارخوری و همچنین متناسب با مبلمان و یا صندلی‌های تلویزیون خریداری کنید. از لحاظ رنگ و بافت می‌توانید ترکیبی مناسب را انتخاب کرده و این‌گونه از آن‌ها بهترین استفاده را کنید.

یک نیمکت ساده می‌تواند در مواقع ضروری همراه میز‌ ناهارخوریاستفاده شود و یا هنگام شلوغی منزل به‌عنوان همراه در کنار مبلمان قرار گیرد. همچنین اگر نیازی به آن نداشتید می‌توانید آن را در زیر میز ناهارخوری پنهان کنید و یا در هر گوشه و کناری قرار داده و به شکلی دیگر از آن استفاده کنید.

میز جلو مبلی

 میز‌های کوچک، بهترین گنجینه‌ها

میز‌های عسلی و میز‌های دست و پا گیر را کنار بگذارید. میز‌ هایی که قابلیت گنیجینه شدن را دارند، انتخاب کنید. این میز‌ها می‌توانند با بالا رفتن سطح میز یا با دارا بودن کشوهایی محلی برای ذخیره مجله‌ها، روزنامه‌ها، کتاب‌های خانواده و حتی محلی برای وسایل دم‌دستی اتاق نشیمن باشند.

با بالا رفتن سطح میز یا استفاده از کشو همچنین می‌توانید دریک سطح فضای مشخص از امکان استفاده بیشتری از یک میز عادی برخوردار باشید.

قفسه کتاب++

 قفسه کتاب

بی‌شک یکی از هیجان‌انگیز‌ترین قسمت‌های خانه از گذشته تا به حال، کتابخانه‌ها بوده اند. در آپارتمان‌های کوچک استفاده از کتابخانه‌های بزرگ بسیار مشکل است. همچنین استفاده از کتابخانه به‌صورت کلاسیک گاهی متناسب با طراحی مدرن منازل نیست.

سعی کنید از قفسه‌های چند منظوره کتاب استفاده کنید. کتابخانه های کوچک و جمع و جوری که فضای زیادی اشغال نمی کنند و می توانید درون آنها کتاب و برخی لوازم دیگر را قرار دهید.

انواع شلف دیواری

قفسه های دیواری

در منازل کوچک استفاده از دیوارها اهمیت ویژه ای می یابد. قفسه های دیواری امکان بسیار خوبی برای شما ایجاد می کند که به صورت کاربردی یا تزئینی بتوانید از آنها استفاده کنید.
وجود قفسهدر اتاق خواب یا اتاق نشیمن می تواند زیبایی خانه را بیشتر کند و درعین حال دست شما را برای دکور خانه بازتر نماید.

استفاده از زیر پله
 

استفاده از زیر پله

در برخی منازل فضا‌هایی در زیر پله‌ها قرار دارند که عموما بلا‌ استفاده هستند. شما می‌توانید با استفاده از این فضا‌ها و طراحی مخصوص، آن‌ها را به آن‌چه که نیاز دارید، تبدیل کنید.

می‌توانید آن را تبدیل به قفسه‌هایی برای قرار دادن وسایلتان کنید، می‌توانید کمد دیواری در آن تعبیه کنید، یک اتاق کار کوچک ایجاد کنید و یا اینکه آن را به کمد لباس و یا جا کفشی کشویی تبدیل کنید. این نقطه ها از گوشه‌ای‌ترین فضا‌های خانه‌ها هستند و در طراحی داخلی مدرن بیشتر مورد توجه قرار دارند.

میز‌های ناهارخوری کشودار

 کشو‌ها را فراموش نکنید

کشو‌ها بهترین چیزی هستند که می توانند در فضا‌های کوچک و شلوغ‌ به کار گرفته شوند. میز‌های تحریر کشویی، قفسه‌های دارای کشو و سیار برای جای گیری وسایل دم دستی، میز‌های ناهارخوری کشودار برای قرار دادن قاشق و چنگال و … می‌توانند از گزینه‌هایی باشند که به شما کمک بسیاری در سازماندهی منزلتان کنند.

کشو‌ها می‌توانند فضای شما را بسته نگه دارند، همچنین وسایلی که فقط محیط را شلوغ می‌کنند و نمی‌توانند به‌عنوان عنصری مهم در طراحی داخلی مورد استفاده قرار گیرند، را در خود پنهان می‌کنند.

رنگ روشن در خانه

 رنگ

رنگ‌ها از مهم‌ترین عناصر در طراحی داخلی هستند. این رنگ‌ها هستند که می توانند یک فضای بزرگ را کوچک و برعکس فضایی کوچک را بزرگ نشان دهند. توجه به رنگ‌های روشن در طراحی داخلی بسیار مهم و کار‌آمد است. رنگ‌های روشن فضا را از آنچه که هست بزرگ‌تر نشان می‌دهند، بنابراین در طراحی آپارتمان‌های کوچک به‌شدت به شما کمک می‌کنند.

همچنین استفاده از عناصر شیشه‌ای می‌تواند به شما این امکان را دهد تا فضایی را ایجاد کنید که همه چیز در آن دیده می‌شود و وسیع‌تر است، اما باید در این مورد به این موضوع توجه کنید که همیشه نیاز به نظافت و سازماندهی وجود دارد و شما باید دقت کنید که این عنصر برعکس عمل نکند و محیط دل‌انگیز خانه کوچکتان را تبدیل به آشفته بازار نکند.

مبلمان کم جا
مبلمان کم جا

با توجه به تمام نکات بالا بازهم باید به این موضوع توجه کرد، که مبل‌ها از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین وسایل منزل هستند. اما باید سعی کنید از این وسایل به بهترین شکل استفاده کنید تا آن‌ها به شما در طراحی داخلی کمک کنند، نه این که تبدیل به عنصری اضافی و دست و پا گیر شوند.

رنگ و بافت در خانه

 نکته دیگر توجه به رنگ‌ها و بافت‌ها است، اما بازهم باید یاد‌آوری کنیم که با تمام نکاتی که باید در فضاهای کوچک به آن توجه کرد مسئله دیگری نیز وجود دارد و آن هم، اهمیت وسایل از دیدگاه شما است.

شاید شما به رنگ نارنجی علاقه داشته باشید اما با‌توجه به قدرت و انرژی‌ای که این رنگ دارد به این موضوع فکر کنید که نمی‌توانید از آن در فضای کوچک منزلتان استفاده کنید.

باید به شما بگویم این فکر اشتباه است. شما باید در ابتدا به علایق و سلیقه خودتان توجه کنید. وجود عناصر و رنگ‌های دوست داشتنی در منزلتان می‌تواند محیط‌های کوچک را نیز تبدیل به فضایی پر از آرامش برای زندگی بهتر کند.

قرار دادن وسایل در جای صحیح

 در طراحی داخلی و دکوراسیون منزل یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها قرار دادن هر عنصر در جای مناسب است. اگر حتی شما به تمام نکات بالا توجه کنید و وسایل درستی را تهیه کنید، اما ندانید که چه چیز را کجا قرار دهید، بازهم به مشکل خواهید خورد.

تنها باید سعی کنید همه چیز را با توجه به کار‌آمد بودن در نقطه‌ای مناسب از لحاظ بصری قرار دهید. مثلا قرار دادن قفسه‌های کتاب در گوشه‌ای بلا استفاده قطعا بهتر از قرار دادن آن در کنار و یا مقابل پنجره است.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد