۷ نکته در چیدمان مبلمان اتاق نشیمن

0

چیدمانمبلمان در اتاق نشیمن خانه، تأثیر مستقیمی بر فضای اتاق دارد. در چگونگی قرار دادن مبلمان در این اتاق، نکات مختلفی دخیل هستند که حین دکوراسیون می‌بایست حتماً به آنها توجه شود.

ناگفته نماند که مدل و سایز مبلمان و همچنین بزرگی و کوچکی فضای اتاق نشیمن در چینش مبلمان نیز بسیار مؤثر است. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که نحوه چیدن مبلمان متناسب با دکوراسیون کل اتاق و وسایلی باشد که در اطراف مبلمان قرارگرفته‌اند، تا بتوانند به‌عنوان مکمل یکدیگر عمل کنند.

در این مقاله به ۷ نکته اساسی برای چیدن مبلمان و فضای اتاق، خواه از بعد راحتی آسایش و خواه از جنبه معاشرتی چون گپ زدن با دوستان و اعضای خانواده، اشاره خواهیم کرد. دانستن و اعمال این نکات، تغییرات محسوسی را در خانه ایجاد می‌کند.

اندازه‌گیری دقیق از طریق مترسنج
اندازه‌گیری دقیق از طریق مترسنج

اندازه‌گیری دقیق از طریق مترسنج

اولین قدم در نظم و ترتیب دادن به فضای اتاق، مشخص کردن سایز و اندازه آن اتاق است، به وسیله یک مترسنج، عرض و طول اتاق را می توانید به راحتی اندازه‌گیری کنید.

برای اندازه گیری سریع، بهتر است ابتدا پای خود را اندازه بگیرید و سپس به شکلی دقیق از پاشنه تا پنجه در عرض اتاق قدم بزنید. این راحت‌ترین روش برای تخمین سایز اصلی اتاق است.

سپس اندازه راهرو، پلکان و عرض دری را که منتهی به فضای اتاق مدنظر شما می‌شود، برای چیدمان مبلمان بررسی کنید. مطمئن شوید که ورودی و خروجی اتاق به اندازه‌ی کافی برای مبلمان موردنظر شما، بزرگ هستند تا در رفت‌وآمد اتاق مشکلی پیش نیاید.

این مساله، یک چالش داخلی برای صاحب‌خانه به وجود می‌آورد، چون سبب می‌شود با دقت زیاد به محاسبه اندازه اتاق، راهروهای منتهی به اتاق، فرش و مبلمانی که قرار است خریداری شود، بپردازد. البته شما می‌توانید در صورت در دسترس بودن نقشه‌های ساختمانی خانه، از اندازه‌های دقیق فضاها اطلاع پیدا کنید.
استفاده از مبلمانی که حجم زیادی از فضای اتاق را اشغال می‌کند، حتی اگر زیبا و چشم‌گیر هم باشند، فضا را دلگیر جلوه می‌دهد و نمود دکورهای دیگر اتاق نشیمن را بسیار کم می‌کند.

سعی کنید در خانه‌هایی که فضای اتاق کوچکی دارند، از مبلمان ال مانند و کوچک استفاده کنید و در کنار آن صندلی‌های دسته‌دار راحت قراردهید تا هنگام مهمانی، جای کافی برای نشستن مهمان‌های شما موجود باشد.

ترکیب سایزهای مختلفی از مبلمان
ترکیب سایزهای مختلفی از مبلمان

ترکیب سایزهای مختلفی از مبلمان

هر وسیله‌ای دارای ارتفاع، عمق، طول و عرض است. برای مطلوب بودن هرچه بیشتر فضا از لحاظ بصری، از مبلمان متنوعی که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند، بهره ببرید. اگر فقط به دنبال فضایی آرام برای استراحت روح و ذهنتان هستید، از مبلمانی با سایز و حجم یکسان استفاده کنید و اگر خواهان انرژی بیشتر در محیط هستید، حجم‌های گوناگونی از مبلمان را در اتاق جای دهید.

به عنوان مثال یکی از انتخاب‌های شما می‌تواند یک دست مبل ۴ تا ۶ نفره در سایز بزرگ باشد که در کنار دو عدد صندلیدسته‌دار راحت اما کوچک و عسلی‌های کوچک جای گرفته‌ است.

استفاده از اشیاء در مقیاس‌های متناسب

اشیائی که کاملا هم اندازه نیستند ولی در هنگام انتخاب آنها تناسب اندازه و ارتفاع رعایت شده اگر در کنار یکدیگر استفاده شوند، محیط را آرامش‌بخش می‌کنند و تناسبی زیبا از اشیاء مورداستفاده در دکوراسیون موجب موزون بودن هرچه بیشتر جو اتاق می‌شود.

پس سعی کنید کیفیت ظاهری وسایل اتاق مانند عرض، ارتفاع و طول، در انواع و اندازه‌های گوناگونی باشند، چراکه هم فضا را برای شما خسته‌کننده نمی‌کند و هم تناسب آن احساس زنده بودن را در شما چند برابر خواهد کرد، به‌طوری که از فضای اتاق لذت خواهید برد و حاضر به ترک آن نخواهید بود.

رعایت این تناسب، نکته مثبت دیگری نیز برای شما به ارمغان می‌آورد، ایجاد فضایی گرم که اشتیاق شمارا برای ترتیب دادن یک مهمانی شبانه برای گپ زدن با دوستان و آشنایان، افزایش خواهد داد.

استفاده از اشیاء در مقیاس‌های متناسب
استفاده از اشیاء در مقیاس‌های متناسب
تشکیل یک ارتباط درست میان اشیاء
تشکیل یک ارتباط درست میان اشیاء

تشکیل یک ارتباط درست میان اشیاء

ارتباط میان گزینه‌های مورد استفاده در اتاق با یکدیگر برای به وجود آوردن جوی خوشایند، تعادل نام دارد که بر دو نوع است: متقارن و نامتقارن.
تقارن دو جانبه مانند بدن انسان است که از هر چیز مشابه آن در فضا موجود است. عدم تقارن نیز به یک نوع بی‌تناسبی خاص مانند استفاده از دو شمع در سایزهای مختلف در کنار یکدیگر بر میگردد.

اگر در چیدمان مبلمان و اشیاء دیگر اتاق، الگویی متقارن را اجرا کنید سبب ایجاد آسایش بیشتر در فضا می‌شوید در حالی که الگوی چیدمان شما اگر نامتقارن باشد، جنب‌وجوش بصری آن زیاد‌ می‌شود و در نهایت هیجان خاصی را به فضا القا می‌کند.

مثلا یک سمت اتاق را با مبلمان در دو سایز مختلف پر کنید میز عسلی را در کنار یکی از مبلمان ها قرار دهید. می‌توانید دیوار یک سمت را با چند نقاشی یا عکس پر کنید، در سمت دیگر اتاق نیز فقط میز ناهارخوریقرار دهید.

استفاده از پرسپکتیو
استفاده از پرسپکتیو

استفاده از پرسپکتیو

به فضای اتاق مانند یک نقاش که به یک اثری هنری می‌نگرد، نگاه کنید. نقاشان با استفاده از یک سری فوت‌وفن، عمق بیشتری را در ظاهر فضا ایجاد می‌کنند.

شما نیز می‌توانید از این ترفندها و ابزارها استفاده کنید. اولین ترفندی که نقاشان از آن استفاده می‌کنند سه‌ گوش‌سازی نام دارد. در طراحی داخلی سه‌ گوش‌سازی یعنی جای دادن انتهای دو میز در هر طرف مبل و همچنین نصب یک نقاشی بر روی دیواری که مبل آنجا قرار گرفته است.

رعایت این نکته پرسپکتیو حیرت‌انگیزی در فضای اتاق ایجاد خواهد کرد که غیر از بزرگ نشان دادن فضای اتاق، حس‌ و حال آن را به سمتی جادویی شدن سوق می‌دهد. سعی کنید از گوشه‌های اتاق نیز جهت جای دادن این الگوی طراحی استفاده کنید.

خلق عمق
خلق عمق

خلق عمق در اثر هنری

دومین ترفندی که نقاشان از آن استفاده می‌کنند، خلق عمق در اثر هنری است که یک مدیوم دو بعدی محسوب می شود. نقاشان غالبا در آثارشان یک پیش‌زمینه، میان‌زمینه، پس‌زمینه و همچنین نقطه تلاقی دارند.

در آستانه ورودی اتاق یک صندلی قرار دهید و سعی کنید کنجی را برای آن صندلی انتخاب کنید. این دکوراسیون نزدیک‌ترین پیش‌زمینه به شما خواهد بود. یک میز چای‌خوری، میان‌زمینه شما را شکل می‌دهد و یک مبل که چسبیده به دیوار اتاق است، قسمت پس‌زمینه اتاق را به وجود می‌آورد.

وجود یک پنجره نقطه تلاقی دکوراسیوناتاق شما را ایجاد می کند. همچنین این نقطه تلاقی می‌تواند وجود یک اثر هنری بر روی دیوار و بالای مبل باشد.

توجه به فرم اتاق
توجه به فرم اتاق

به کلیات فضای اتاق بیاندیشید

چیدمان مبلمان دارای ترکیب‌بندی معین باکلیت و یا یک فرم است. در اتاق‌هایی با فضای مستطیلی شکل و بزرگ به‌راحتی می‌توان فضا را به فرم‌های گوناگون دیگری تقسیم کرد.

همچنین فضای بلند و باریک یک اتاق نشیمن، برای مثال می‌تواند به دو قسمت مجزا تقسیم شود، که هر کدام از این نواحی برای انجام فعالیت‌های گوناگونی مورداستفاده قرار گیرند. مثلاً قسمتی از اتاق برای جایگیری مبلمان و محلی برای گپ‌وگفت با اطرافیان و قسمت دیگر آن برای قرار دادن میز ناهارخوری و محلی برای پذیرایی و صرف غذا باشد.

این امر سبب می‌شود که از هر قسمت اتاق با تقسیم کردن آن‌ها به مربع‌های کوچک و بر اساس عملکرد آنان، بهره‌مند شوید و فضای مرده در اتاق نشیمن را تا حد ممکن از بین ببرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد