راهنمای خرید فرش و کفپوش در سال ۲۰۱۸

0

تا همین چند سال پیش اغلب ما به دیدن خانه‌هایی که سرتاسر بافرش و موکت پوشیده شده بودند، عادت داشتیم. در آن زمان فرش بیش از آنکه جنبه‌ی تزئینی داشته باشد، یک نیاز اساسی برای تمام قسمت‌های خانه محسوب می‌شد. بااین‌وجود رفته‌رفته باروی کار آمدن کف‌پوش های متنوع و طراحی‌های جدید در دکوراسیون، فرش‌ها دیگر به‌تنهایی نمی‌توانند با عناصر دکوراتیو سازگار شوند چراکه بسیاری از مردم علاقه دارند تا از زمین نیز برای زیبایی بیشتر فضای خانه خود استفاده کنند و کف‌پوش های هماهنگ با مبلمان و رنگ دیوارهای منزل خریداری کنند. با این وصف سؤال اساسی این است که کدام گزینه برای دکوراسیون منازل امروزی مناسب‌تر است؟
سؤال فوق جواب مشخصی ندارد. درواقع نمی‌توان با قطعیت درباره بهتر بودن فرش یا کف‌پوش ها صحبت کرد؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم پیش از انتخاب میان این دو گزینه، به سؤالات زیر پاسخ دهید.

پوشش سنگ و سرامیک در آشپزخانه

 فرش یا کف پوش برای چه قسمتی از خانه؟

جدا از اینکه می‌توانفرش و کف‌پوشرا به‌صورت ترکیبی استفاده کرد، پیش از تصمیم‌گیری باید بدانید که برای چه قسمتی از خانه قصد خرید دارید. امروزه در اغلب آشپزخانه‌ها پوشش کف همانند سایر قسمت‌های خانه است. به بیان ساده اگر در فضای نشیمن و پذیرایی از سرامیک، سنگ یا گرانیت استفاده‌شده باشد، احتمالاً در آشپزخانه نیز نظیر آن را مشاهده خواهید کرد. این پوشش اگرچه زیبا و به‌راحتی قابل شستشو است، اما به دلیل رفت‌وآمد زیاد خانم‌های خانه‌دار و نیاز به نشستن بر روی زمین برای انجام برخی کارها، چندان راحت به نظر نمی‌رسد. احتمالاً شما نیز پس از ایستادن زیاد بر روی پوشش‌های سختی نظیر سنگ و سرامیک در قسمت پاشنه پا و کمر احساس ناراحتی کرده‌اید.

با این‌ حال اگر پهن کردن فرش در آشپزخانه نخستین راه‌حلی است که به ذهنتان می‌رسد، بهتر است کمی دست نگه‌دارید. آشپزخانه به دلیل وجود روغن و مواد غذایی فاسدشدنی در آن، یکی از نقاط مستعد برای رشد میکروب و باکتری‌هاست. درنتیجه بسیاری از سطوح مورداستفاده در آن نظیر کابینت، اپن و دیوارها را از موادی قابل شستشو ساخته می‌شوند، اما فرش‌ها به دلیل ساختار تاروپودی خود قابلیت نظافت سریع را ندارند. نتیجه آنکه پس از مدتی حالتی کهنه پیدا می‌کنند و در برخی مواقع بوی ناخوشایندی به خود می‌گیرند.

استفاده از فرش به عنوان کفپوش نرم در آشپزخانه
استفاده از فرش به عنوان کفپوش نرم در آشپزخانه
کفپوش چوب پنبه ای
کفپوش چوب پنبه ای

با توجه به نکات فوق، به نظر می‌رسد که یکی از بهترین پوشش‌های کف برای محیط آشپزخانه کف‌پوش چوب‌پنبه‌ای باشد. این کف‌پوش که از پوست درخت بلوط ساخته می‌شود، در برابر فشار و ضربه خاصیت کشسانی دارد و به دلیل بسته‌های هوای موجود در آن دارای حافظ است و در برابر فشار زیاد ناشی از پایه وسایل و رفت‌وآمد افراد، مقاومت کرده و دوباره به حالت اولیه خود بازمی‌گردد. از دیگر خصوصیات اینکف‌پوشکه نشستن بر روی آن را دلپذیر می‌کند، قرار گرفتن گرما در بافت آن است. همچنین این کف‌پوش با نرمی خاص خود مانع از شکستن ظروف شیشه‌ای می‌شود و با جذب پژواک صدا، عایق صوتی بسیار مناسبی است.

پهن کردن فرش در اتاقی با کفپوش کفپوش سرامیک یا پارکت و لمینت
پهن کردن فرش در اتاقی با کفپوش کفپوش سرامیک یا پارکت و لمینت

در اتاق‌خواب‌هایی که از کف‌پوش سرامیک یا پارکت و لمینت استفاده‌شده است، پهن کردن یک فرش با ابعاد مناسب، برای ایجاد فضای نشیمن نرم و راحت گزینه‌ی خوبی است. همچنین پهن کردن فرش بر روی سرامیک یک عایق حرارتی محسوب می‌شود و از هدر رفتن بخشی از انرژی جلوگیری می‌کند.

استفاده از فرش در فضای نشیمن با کف پوش لمینت، پارکت، سرامیک و سنگ
استفاده از فرش در فضای نشیمن با کف پوش لمینت، پارکت، سرامیک و سنگ

در فضای نشیمن و پذیرایی اگرچه با گزینه‌های متنوعی نظیر لمینت، پارکت، سرامیک، سنگ و فرش روبرو هستیم اما انتخاب گزینه مناسب به نوع دکوراسیون و میزان رفت و آمد بر روی پوشش کف بستگی دارد. در نتیجه پاسخ به سؤالات فوق لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

چه پوششی برای چه دکوراسیونی؟

به‌طورقطع می‌توان گفت که پوشش مناسب برای دکوراسیون‌های سنتی فرش است. در این دکوراسیون‌ها پرده‌ها، روکش مبل‌ها و قاب عکس‌ها همگی رنگ‌هایی دارند که بیش از هر کف‌پوش دیگری با ترکیب رنگ بسیاری از فرش‌ها هماهنگی دارند. افزون بر این باید گفت که استفاده از گلیم به‌تازگی رواج یافته و حتی فرش‌هایی با طرح گلیم نیز در بازار مشاهده می‌شود.

استفاده از فرش در دکوراسیون سنتی
استفاده از فرش در دکوراسیون سنتی
کفپوش پارکت
کفپوش پارکت

از سوی دیگر در کنار سرامیک و سنگ که به دلیل تنوع بالای طرح و رنگ تقریباً در اغلب طراحی‌های داخلی قابل‌استفاده هستند، کف‌پوش های لمینت و پارکت در دکوراسیون‌های کلاسیک و مدرن جلوه‌ای لوکس‌تر به محیط می‌بخشند. کف‌پوش های پارکت که از چوب طبیعی ساخته می‌شوند همانند قطعات پازل در کنار هم قرار می‌گیرند. باوجود قدمت زیاد پارکت، هنوز هم این پوشش موردعلاقه بسیاری از مردم است. بااین‌حال پارکت فرآیند نصب سختی دارد و به‌طور دائم نیاز به سابیدن و لاک خوردن دارد. نتیجه آنکه نگهداری از پارکت بسیار سخت و هزینه‌بر است.

در مقابل، کف پوش های لمینت که از چوب فشرده و فرآوری شده ساخته می‌شوند، نسبت به پارکت‌ها هم نصب آسان‌تری دارند و هم در برابر رطوبت و آب مقاوم‌تر هستند. از همه مهم‌تر اینکه لمینت نیازی به سابیدن و لاک زدن نیز ندارد. این کف پوش ها به‌آسانی به شکل کشویی در هم قفل می‌شوند و درنتیجه در صورت آسیب دیدن هر قطعه تعویض آن هزینه و زمان زیادی به شما تحمیل نمی‌کند.

در دکوراسیون‌هایی که از لمینت و پارکت به‌عنوان پوشش کف استفاده می‌شود، فرش‌ها جنبه‌ی فانتزی و تزئینی پیدا می‌کنند. به‌طورمعمول این فرش‌ها باید طرحی نسبتاً ساده و رنگی نزدیک به رنگ مبلمان و پوشش کف داشته باشند.

نصب آسان کفپوش لمینت

 تناسب نوع پوشش کف و میزان رفت و آمد

در خانه‌های کوچک و یا منازلی با رفت‌وآمد زیاد، پوشش کف هرچه باشد گاهی به استفاده از سطح زمین برای نشستن، خوابیدن یا انجام کارهای مختلف دیگر نیاز است. با این وصف فرش هنوز هم یک پوشش مکمل کاربردی است که با توجه به فرهنگ زندگی مردم ایران همچنان به‌طور گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرد و هنوز هم کاربری خود را حفظ کرده است. در مقابل در قسمت‌هایی از خانه نظیر راهروها و اتاق پذیرایی رفت‌وآمد زیادی صورت نمی‌گیرد، درنتیجه می‌توان به پوشش‌های سخت‌چوبی و سنگی اکتفا کرد و به زیبایی این فضاها افزود.

با این وصف به نظر می‌رسد که فرش به‌جز آشپزخانه در بخش‌هایی از خانه همچنان پوشش اصلی محسوب می‌شود و در قسمت‌های دیگر هنوز به‌عنوان پوشش مکمل به‌کار می‌رود؛ اما در منازلی که از کف‌پوش های لمینت و پارکت استفاده می‌شود، فرش‌ها معمولاً ابعاد بسیار کوچک‌تری نسبت به حالت معمول پیدا می‌کنند و صرفاً جنبه‌ی فانتزی دارند. همچنین بهتر است در بخش‌هایی نظیر روبروی حمام، سرویس بهداشتی، تراس و درب ورودی به علت وجود رطوبت و گردوغبار زیاد، از فرش استفاده نشود.

منبع : سایت خوگر 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد