رنگ سال ۲۰۱۸

0

بالاخره لحظه‌ای که طراحان در حیطه‌های مختلف تمام سال در انتظارش بودند فرارسید وپنتون رنگ سال ۲۰۱۸ را اعلام کرد.
رنگ‌های سال چه معنایی دارند؟ این رنگ ها هرسال بر چه اساسی انتخاب می‌شوند؟ کاربردشان در زندگی ما چیست؟ چه تاثیری در محیط و زندگی ما دارند؟
شاید این سؤال ها برای شما پیش‌آمده باشد و تاکنون جواب برای آنها نگرفته باشید. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به تاریخچه‌ی انتخاب رنگ توسط شرکت پنتون و معرفی رنگ فوق‌العاده‌ی سال ۲۰۱۸!  درکنار آن سعی می کنیم کمک کنیم به پاسخ سوالات فوق برسید.

جالب است بدانید که انتخاب رنگ سال برای خودش ضوابط و اصولی دارد و متخصصان جنبه‌های مختلفی را درنظر می گیرند تا یک رنگ را به عنوان رنگ سال انتخاب کنند.
درواقع سرچشمه‌ی این اصول و ضوابط انتخاب رنگ برمی‌گردد به سال ۱۹۶۳، هنگامی‌که یک دانشجوی رشته‌ی شیمی به نام Lawrence Herbert برای استاندارد کردن رنگ‌ها، سیستمی ابداع کرد. به‌این‌ترتیب که به هر رنگ عدد خاصی اختصاص داد تا قضاوت مردم که ممکن نسبت به یک رنگ واحد متفاوت باشد، دیگر اشتباه ایجاد نکند و هر رنگ شماره‌ی منحصربه‌فرد خودش را داشته باشد.
در ادامه لارنس شرکتی را بانام Pantone تأسیس کرد که به معنای “همه‌ی رنگ‌ها” بود. (Pan به معنی همه، Tone به معنای رنگ)  بر این اساس دیگر مردم و افراد اهل مد می‌توانستند به‌صورت دقیق و عینی در مورد رنگ‌ها باهم تبادل‌نظر داشته باشند.
شرکت Pantone توانست به‌سرعت در هفته‌های مد نیویورک جایگاه ویژه‌ای برای خود به‌دست آورد و شهرت کسب کند. سپس هدیه‌ها و کالاهایی با برند پنتون وارد بازار شدند و فروشگاه‌هایی به نام این برند شروع به فعالیت کردند. در موناکو نیز کافه‌تریایی تأسیس شد که مواد غذایی را بر اساس رنگ‌ها به مشتریان پیشنهاد می‌داد. این کافه و فروشگاه‌های نظیر آن توسط خود شرکت پنتون مستقیماً شروع به فعالیت نمی‌کردند. بلکه با استفاده از نام پنتون که شناخته‌شده بود و تحت مجوز و لیسانس آن شرکت فعالیتشان را ادامه می‌دادند.
این فعالیت‌ها و شهرت روزبه‌روز پنتون باعث شد تا استانداردهای رنگی پنتون یکی از سیستم‌های استانداردی باشد که توسط مرجع بین المللی رنگ (International Colour Authority) نیز مورداستفاده قرار بگیرد. در حال حاضر شرکت پنتون و مسئول آن “لئاتریس آیزمن” ۱۵ سال است که رنگ سال را انتخاب می‌کند.
با رنگ سال 2018 آشنا شوید
با رنگ سال ۲۰۱۸ آشنا شوید
با رنگ سال 2018 آشنا شوید
با رنگ سال ۲۰۱۸ آشنا شوید
سال‌هاست شرکت پنتون در همایشی بزرگ رنگ سال را انتخاب می‌کند. گرچه این رنگ منحصراً توسط شرکت پنتون انتخاب نمی‌شود و بعد از نظرخواهی از طراحان دکور و مد و دیزاینرها ها و تولیدکنندگان صنعتی انجام می‌شود.
رنگ‌های سال خیلی زود توسط طراحان و اهالی صنعت مد و پوشاک و همچنین طراحان داخلی موردتوجه قرار می‌گیرند و اساس بسیاری از محصولات و تم‌های دیزاینشان می‌شود. رنگ سال درواقع رنگی است که حال و هوای آنچه که در حال وقوع است و در روح زمانه جهانی جاری است را نمایان می‌کند. رنگی واحد که در سراسر جهان طنین‌انداز می‌شود و بازتابی است از تمام آنچه که گروه کثیری از کسانی که دغدغه طراحی و مد را دارند در سراسر دنیا به دنبالش هستند و احساس می‌کنند یک رنگ می‌تواند پاسخگوی نیاز آنها باشد.
در انتخاب رنگ سال عوامل مختلفی تأثیر گذار هستند که این تأثیرات می‌توانند شامل صنعت سرگرمی، فیلم‌های آینده، هنر، هنرمندان نوظهور، مقاصد گردشگری و شرایط اجتماعی و اقتصادی باشند. این تأثیرات ممکن است از تکنولوژی، سبک زندگی و سبک سرگرمی، بافت جدید و اثرات آن تأثیر و حتی رویدادهای ورزشی و رویدادهایی که توجه جهان را جلب می‌کند نیز ناشی شوند.

رنگ سال ۲۰۱۸

لحظه‌ای که طراحان در حیطه‌های مختلف تمام سال در انتظارش بودند فرا رسید و بالاخره پنتونرنگ سال ۲۰۱۸را اعلام کرد.
رنگی که تداوم بخش سالی که پشت سر گذاشتیم و قرار است تا در سالی که در پیش روداریم با آن زندگی کنیم و در بخش‌های مختلفی از محیط زندگی شخصی و اجتماع با آن مواجه باشیم.
امسال، کارشناسان رنگ در شرکت پنتون بعد از بررسی‌ها و نظرخواهی‌های مختلف رویه‌شان برای رنگ سبز ۲۰۱۷ را ادامه دادند و این بار هم‌رنگی پر از هیجان را برگزیدند به‌قدری که تصورش را نمی‌کند چقدر می‌تواند بانشاط و سرزنده باشد. این شما و این هم‌رنگ سال ۲۰۱۸: ماورای بنفش یا Ultra Violet  و کد آن در پنتون ۱۸-۳۸۳۸ می‌باشد.

با رنگ سال 2018 آشنا شوید
با رنگ سال ۲۰۱۸ آشنا شوید
با رنگ سال 2018 آشنا شوید
با رنگ سال ۲۰۱۸ آشنا شوید
ماورای بنفش یا پنتون ۱۸-۳۸۳۸ درواقع سایه‌ای پیچیده و آسمانی از رنگ بنفش است که از لابه‌لای خیال بیرون کشیده شده است. که در ذهن گستردگی کهکشان، قدرت معنویت و بیان خلاقانه در تمامی وجوه را تداعی و معنا می‌کند. این رنگ به طرزی اصیل و نبوغ آمیز با تفکری خیال‌انگیز ما را به آینده مرتبط می‌کند.
این رنگ اسرارآمیز گویی از زمانه‌ای غیرقابل پیشگویی سخن می‌گوید و نشانه و معرفی از آسمان بی‌کران و پهناور است.
سال ۲۰۱۷ پیچیدگی‌های زیادی به همراه داشت و سراسر این سال پر از اتفاقات غیرقابل پیش بینی بود. سال ۲۰۱۸ احتمالات بی‌نهایتی در دلش دارد که انتظارمان را می‌کشند و اگر از امیدی که در دل داریم دست بکشیم باز هم ستاره‌ای در آسمان پهناور بالای سرمان می‌درخشد. این رنگ یادآور رمز و رازهای کیهانی هم می‌باشد. رازهایی که معناگرایان همواره به دنبال کشف آنها هستند.
با رنگ سال 2018 آشنا شوید
با رنگ سال ۲۰۱۸ آشنا شوید

چه چیزی در پشت انتخاب این رنگ به‌عنوان رنگ سال وجود دارد؟

رنگ بنفش ماورایی ازنظر روانشناسی رنگی قدرتمند است و به افراد شجاعت می‌دهد تا روزنه‌های خلاقیت کشف نشده‌ی درونشان را کشف کنند و آنها را آشکار سازند و اثری از خودشان برجهان هستی بگذارند.
مدیر اجرایی موسسه‌ی پنتون “لئاتریس آیشمن” می‌گوید: ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که نیازمند تخیل و خلاقیت است. این رنگ نشانه‌ای از خلاقیت و تخیل است. لوری پرسمن، مدیر پنتون می‌گوید: این رنگ حقیقتاً بازتابی است از چیزی که در جهان امروزمان به آن نیاز داریم!
یک بنفش با مایه‌ای از رنگ آبی که توجه و قابلیت ما را برای کشف به سطحی بالاتر می‌برد.
این رنگ بسیار رمزآلود است. رنگی که از ترکیب دو رنگ متضاد آبی و قرمز ایجاد می‌شود و با لایه‌ای ابرگونه پوشیده می‌شود. این رنگ سمبل عدم همنوایی و درخشش استعداد هنری است. بسیاری سوپراستارهای دنیای موسیقی ازجمله پرینس، دیوید بویی و جیمی هندریس با لباس‌های به رنگ ماورای بنفش بر روی صحنه ظاهر می‌شدند تا تأکیدات فردی خودشان را به نمایش بگذارند.

با رنگ سال 2018 آشنا شوید
با رنگ سال ۲۰۱۸ آشنا شوید

از ماورای بنفش در سال ۲۰۱۸ چه انتظاری داریم؟

نکته‌ای که در مورد رنگ بنفش قابل‌توجه است این است که رنگ بنفش در نقاط عطف مهم تاریخ حضورداشته است و این وقایع مهم هرکدام به‌نوبه خودشان نمادی برای بیان هنر و آثار هنری بوده‌اند. بنفش‌رنگ موردعلاقه‌ی فوویست ها در انقلاب دهه‌ی اول قرن بیستم بوده است. و در اوایل دهه ۷۰ میلادی نیز نشانه‌ای از اهالی موسیقی ازجمله جیمی هندریکس بوده است.
بر اساس تمام وقایعی که با نماد رنگ بنفش در طول تاریخ رخ‌داده‌اند، آیا می‌توان انتظار داشت در سال ۲۰۱۸یک رنسانس فرهنگی با ظهور رنگ ماورای بنفش به‌دست آورد؟ برای این نتیجه‌گیری خیلی زود است اما باوجوداین رنگ پر از رازآلود و متفکرانه امید زیادی به‌اتفاق بزرگ داریم.

با رنگ سال 2018 آشنا شوید
با رنگ سال ۲۰۱۸ آشنا شوید

ماورای بنفش و جفت‌های فوق‌العاده‌اش

ایشمن توضیح می‌دهد که: “ازآن‌جهت که این رنگ دربردارنده‌ی هر دو طیف رنگ‌های گرم و رنگ‌های سرد در ذات خودش است، قابلیت این را در ذات خودش دارد تا در کنار رنگ‌های هردو طیف جفت‌های فوق‌العاده‌ای پیدا کند. و تنوع رنگ‌هایی که در کنار آن می‌توانند به خوبی ظاهر شوند بسیار بیشتر از آن چیزی است که مردم تصور می‌کنند.”
ماورای بنفش نه تنها در کنار سایر رنگ‌های بنفش از روشن تا تیره ترکیب‌های شگفت‌انگیزی می‌سازد بلکه به‌عنوان رنگ‌های مکمل قوی نیز عمل می‌کند. برای مثال رنگ سبز سال ۲۰۱۷یکی از ترکیب‌های فوق‌العاده را در کنار ماورای بنفش به وجود می‌آورد. این ترکیب رنگ حال و هوایی از فضای معاصر خلق می‌کند و تأثیر فوق‌العاده‌ای در محیط می‌گذارد و برای اتاق نشیمن به‌شدت پیشنهاد می‌شود.

با رنگ سال 2018 آشنا شوید
با رنگ سال ۲۰۱۸ آشنا شوید
ترکیب رنگ زرد و خردلی در کنار ماورای بنفش فضایی شیک و چشم‌نواز ایجاد می‌کند. این دو رنگ مکمل در کنار هم گیرایی و جذابیت بیشتری خواهند داشت و برای فضاهایی مانند اتاق نشیمن، سالن غذاخوری و اتاق‌خواب گزینه‌ی مناسبی هستند.
برای داشتن فضایی نزدیک به چیدمان قرون وسطا نیز می توانید از تناژ های مختلف رنگ بنفش در کنار ماورای بنفش استفاده کنید.
رنگ خاکستری نیز از طیف تیره تا روشن در کنار ماورای بنفش جادو میکند و فضایی کلاسیک برایتان بوجود می آورد.
با رنگ سال 2018 آشنا شوید
با رنگ سال ۲۰۱۸ آشنا شوید

ماورای بنفش در چیدمان خانه

در فضای داخلی،رنگ ماورای بنفش می‌تواند تغییرات محسوسی به وجود بیاورد. حضور این رنگ بیانگر دید فوق‌العاده‌ی طراح آن فضا می‌باشد. رنگی که در دل آن رمز و رازهای زیادی وجود دارد و به‌نوعی سحرانگیز و کهکشانی است، قطعاً محیط را به طرز فوق‌العاده‌ای دگرگون می‌کند.
از ماورای بنفش می‌توان به‌عنوان رنگ دو یا سه دیوار بسته به مقدار فضای در دسترس استفاده کرد. یا در اتاقی با دیواری ساده و رنگی ملایم یک تابلوی نقاشی خیره‌کننده به رنگ بنفش نصب کرد. اشیای دکوراتیو به این رنگ جذاب نیز قطعاً در چیدمان داخلی بی تأثیر نخواهند بود. برای مثال کاناپه‌ای تک‌رنگ را تصور کنید که با کوسن‌های ماورای بنفش پرشده باشند. به نظرتان دل بری نمی‌کنند؟

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد