راهکارهایی برای داشتن یک آشپزخانه مطلوب

0
آشپزخانه را می‌توان یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک خانه نامید، چراکه خانم خانه وقت زیادی را در آن سپری می‌کند. به دلیل فعالیت‌های متعددی از آماده‌سازی، پختن، شست‌وشو و همین‌طور گرد هم آمدن و خوردن وعده‌های مختلف غذایی، این بخش به قلب خانه تبدیل شده است.
در گذشته آشپزخانه‌ها کانون گردهمایی‌ها و تصمیم‌گیری‌های خانوادگی هم بودند، اما امروزه با کوچک شدن ابعاد خانه‌ها  مطمئناً آشپزخانه‌ها هم کوچک شده‌اند و تا حدودی کارکردهای گذشته خود را ازدست‌داده‌اند. با کوچک شدن آشپزخانه‌ها واقعیت‌هایی سر باز کرده‌اند که ما را دچار مشکلات بسیاری می‌کنند. در این مقاله به دنبال راهکارهایی برای حل این معضلات هستیم تا در حین استفاده حداکثری از حداقل فضاها، آشپزخانه کوچکمان را بزرگ‌تر و دل‌بازتر نشان دهیم.
قلب خانهراهکارهایی برای داشتن یک آشپزخانه مطلوب

چیدمان آشپزخانه

لازم است بدانیم آشپزخانه سه عنصر اصلی دارد که «مثلث کار» را ایجاد می‌کنند. یخچال (ذخیره‌سازی مواد غذایی)، سینک (آماده‌سازی و شست‌وشو) و گاز ( طبخ غذا) سه رأس این مثلث هستند. این سه عنصر با توجه به فضایی که در اختیار داریم در یکی از حالات زیر در کنار هم قرار می‌گیرند: آشپزخانه خطی (یک ردیف کابینت روی یک دیوار)، گالِی (دو ردیف کابینت خطی روی دو  دیوار مقابل هم)، L شکل، U شکل و جزیره‌ای که این شکل می‌تواند با کابینت‌های L وU شکل ترکیب شود.
 قلب خانهراهکارهایی برای داشتن یک آشپزخانه مطلوب
دقت داشته باشید که هیچ عنصر یا عملکردی نباید اضلاع مثلث کار را قطع کند، چراکه ارتباط این عناصر با هم دائمی و در تمام زمان‌ها الزامی است؛ برای مثال اگر میزی را برای صبحانه‌خوری یا صرف غذای اعضای خانواده وسط آشپزخانه قرار می‌دهید، نباید به گونه‌ای باشد که مسیر حرکت بین سه رأس مثلث کار را قطع کند.
کابینت‌ها را با رنگی مشابه دیوار در نظر بگیرید. محدود کردن رنگ کابینت و دیوار به رنگی واحد و یکسان، مرزهای بصری میان کابینت و دیوار را که ممکن است موجب توقف چشم شود  از بین می‌برد. بهترین راهکار استفاده از رنگ‌های روشن، کم‌رنگ یا (Pale) است که نور را منعکس می‌کنند و موجب می‌شوند که فضا بزرگ‌تر احساس شود و این مطمئناً مناسب‌ترین و ایمن‌ترین روش خواهد بود. از انتخاب رنگ‌های تیره نترسید. رنگ‌های سیر مثل سیاه، آبی تیره، ذغالی و شکلاتی ازنظر بصری دورتر به نظر می‌رسند و این تصور را ایجاد می‌کنند که دیوارها دورتر ازآنچه هستند جلوه می‌کنند.
 قلب خانهراهکارهایی برای داشتن یک آشپزخانه مطلوب

راهکارهایی برای آشپزخانه کوچک

در ادامه به راهکارهایی می‌پردازیم که کمک می‌کند تا آشپزخانه کوچکتان کمی بزرگ‌تر ازآنچه هست به نظر برسد، درواقع می‌خواهیم با ترفندهای بصری، حسی در شما ایجاد شود که فکر کنید فضا وسیع‌تر است.
 قلب خانهراهکارهایی برای داشتن یک آشپزخانه مطلوب
  • درهای توپر (چوبی یا فلزی) کابینت‌ها و به‌خصوص کابینت‌های بالایی را با درهای شیشه‌ای تعویض کنید. درهای شیشه‌ای، کابینت‌ها را به لحاظ بصری سبک‌تر جلوه می‌دهند و به چشم اجازه حرکت به عقب را می‌دهند. همین امر است که کمک می‌کند آشپزخانه گسترده‌تر به نظر برسد. باید مراقب باشید که فضای داخلی کابینت‌ها را با خرت‌وپرت‌های درهم و به‌هم‌ریخته‌ای که شما را از هدفتان دور می‌کند پر نکنید.
  •  از مبلمانی استفاده کنید که کمترین اثر را در محیط داشته باشند. جزیره‌ای کوچک و جمع‌وجور، صندلی‌هایی با پایه‌های نازک، چهارپایه‌های ساده و میزهای باریک را انتخاب کنید که فضای ارزشمند موجود را از بین نبرند. از مبلمان با پایه‌های حجیم یا توپر و کلفت خودداری نمایید، چراکه به لحاظ بصری حجیم هستند.
قلب خانهراهکارهایی برای داشتن یک آشپزخانه مطلوب
  • از قفسه، کابینت‌ و گنجه‌های توکار که هم‌سطح با دیوار هستند استفاده کنید. از خطوط صاف در طراحی هم بی‌بهره نمانید.
  • کابینت‌های بزرگ، کابینت‌های تزئینی و جزئیات زیاد و پرخرج‌و‌مرج می‌توانند آشپزخانه را به قطعات کوچک تقسیم کنند. به یاد داشته باشید که در فضاهای کوچک، خرد کردن فضا اشتباه بزرگی است. در عوض از عناصر متناسب و درخور ابعاد فضا، براق، شفاف و صاف استفاده کنید که ظاهری یکدست و خوشایند ایجاد کند و فضا را وسیع‌تر جلوه دهد.
  • آشپزخانه‌تان را با فضای دیگری ادغام نمایید؛ برای مثال می‌تواند با فضای غذاخوری و نشیمن ادغام شود.داشتن ارتباط بصری و نبودن مانع فیزیکی منجر به گسترش فضا می‌گردد.
  • قفسه‌های باز (طاقچه/ شلف) را با کابینت‌هایتان ترکیب کنید.
  • قفسه‌های باز می‌تواند وزن بصری را کاهش داده و منجر به توهمی از فضایی گسترده‌تر گردد. حتی با انتخاب قفسه‌های معلق یا طاقچه‌های دیوارکوب می‌توانید ظاهری شفاف و گسترده‌تر به فضایتان  ببخشید.
  • نکته دیگری که باید موردتوجه قرار گیرد این است که نباید روی کانتر، سطح روی کابینت‌ها و قفسه‌ها (شلف‌ها) را با هرج‌ومرج لوازم آشپزخانه شلوغ کنید؛ به‌گونه‌ای که به نظر برسد انفجاری رخ داده است، بلکه به‌جای آن بهتر است بر روی تعداد بسیار کمی از لوازم ضروری و مهم تمرکز کنید و باقی را  از دید پنهان نمایید.
 قلب خانهراهکارهایی برای داشتن یک آشپزخانه مطلوب
  • می‌توانید چشم‌ها را به سمت بالا هدایت کنید. برای این کار از الگوها و عناصر بصری کمک بگیرید که چشم را به سمت سقف هدایت و خیره کند. خطوط عمودی روی دیوار و یا مصالحی با بافت عمودی می‌توانند توجه را به سمت ارتفاع و سقف فضا برده و ذهن افراد را از کوچکی ابعاد فضا دور کند.
  • فضایتان را غرق نور کنید. چه آشپزخانه‌تان را با رنگ‌های روشن و چه با رنگ‌های تیره، رنگ‌آمیزی کرده باشید، تابش نور می‌تواند در بزرگ‌تر جلوه دادن فضا به شما کمک کند. بگذارید پنجره‌ها نور را آزادانه به فضای داخلی خانه‌تان دعوت کنند و به‌هیچ‌وجه مانع ورود نور نشوید. برای ساعات شب هم که خورشید برای تابش نور وجود ندارد از منابع نور مصنوعی به تعداد و میزان تابش نور کافی بهره ببرید.

 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد