دکوراسیون داخلی و روانشناسی: فضاهایی برای آرامش بیشتر ویرایش

0
بعد از ساعات کاری به چه چیزی نیاز دارید تا خستگیتان را به در کند؟ مطمئنا یک فضای آرامش‌بخش برای استراحت ازهر چیزی ضروری‌تر است. شلوغی، سرو صدا، سرعت و مشغله‌ی زندگی شهری حسابی جسم و روح را خسته می‌کند. مهم نیست خانه‌تان بزرگ باشد یا نه می‌توان به راحتی فضایی را که در اختیار دارید به محیطی برای تمدد اعصاب اختصاص دهید. رنگ‌های روشن، مصالح نرم و هندسه سبک اشیاء در این راه بیشترین کمک را می‌کنند. با آگاهی در انتخاب مبلمان و طراحی دکوراسیون داخلی می‌توان فضای مد نظر را ایجاد کرد. این آرامش تنها مختص فضای خانه نیست برای اینکه بازده کاری بالایی داشته باشید باید دکوراسیون محیط کاریتان نیز به شما احساس آرامش و راحتی انتقال دهد. آرامش دفتر تجاری شما بر مشتریان تاثیرگذار است٬ مریض در مطبی که احساس آرامش داشته باشد با پزشکش راحت‌تر خواهد بود. پس هدف اصلی در طراحی داخلی یک مکان، ایجاد آرامش و راحتی است.
 
دکوراسیون داخلی و روانشناسی: فضاهایی برای آرامش بیشتر

 علایق شما احساس آرامش منتقل می‌کند

با ایجاد هماهنگی و حفظ تعادل بین اشیاء می‌توان فضایی مناسب برای احساس شادابی و سلامت ساخت. قبل از هر چیز باید ازخود شناخت داشته باشید و بیشتر از علاقمندی‌های خود در طراحی فضای داخلی بهره ببرید. تابلوها،آثار هنری و وسائل تزئینی انعکاس دهنده‌ی علایق شماست. اگر به فیلم و کتاب علاقمندید می‌توانید از یک کتابخانه در گوشه‌ای از خانه استفاده کنید و همچنین کلکسیون فیلم‌ها را در آنجا بچینید. اختصاص دادن یکی از دیوارها به عکس‌های خانوادگی فضای صمیمی ایجاد می‌کند. کسی که به موسیقی علاقمند است می‌تواند با استفاده از گرامافون، صفحه‌های موسیقی، پیانو و یا سایر آلات موسیقی اتاق نشیمن گرم و صمیمی داشته باشد. اگر از شغل خود چندان راضی نیستید از المان‌هایی که مرتبط با شغلتان است در دکوراسیون داخلی منزل استفاده نکیند. اگر دریا و استراحت در ساحل به روح و روانتان آرامش می‌دهد می‌توانید از کشتی و یا قایق‌های تزئینی استفاده کنید. اکواریوم می‌تواند هر لحظه شما را به یاد روزهای خوش کنار ساحل بیندازد. استفاده از صدف و ستاره‌ی دریایی در تزئین اتاق نشیمن بیانگر علایق شماست. طرح راه راه مبلمان، کوسن و یا صندلی شما را ناخودآگاه به یاد ملوانی می‌اندازد. مبلمان گلدار، کاغذ دیواری‌هایی با نقش و نگار مناسب با دکوراسیون، میزها و عسلی‌های چوبی همه باعث کاهش فشار روانی می‌شوند. فرش و گلیم، ظروف سفالی، بشقاب‌های میناکاری، تابلوهایی با طرح‌های اسلیمی همگی برای تزئین یک خانه‌ی ایرانی سرشار از آرامش هستند و تاثیر مثبتی دارند. البته نباید خانه را با سمساری اشتباه گرفت. شما می‌خواهید در خانه‌ای زندگی کنید که در آن آسایش داشته باشید نه آنکه مدام دلهره‌ی شکستن و یا خراب شدن اشیاء را داشته باشید. همان طور که فضای خالی زیاد احساس سردی و کرختی می دهد شلوغی بیش از حد خانه نیز می تواند سرسام آور باشد. سلیقه ها در میزان خالی یا پر بودن فضای خانه بسیار متفاوت است. پس به روح و روان خود رجوع کنید و از المان های مورد علاقه تان به حد کافی در فضای اطرافتان استفاده کنید. حدی که اثرات مثبت آن بسیار غالب باشد و فقط شمایید که این حد را تشخیص می دهید. 
 

دکوراسیون داخلی و روانشناسی: فضاهایی برای آرامش بیشتر

 تاثیر اعجازانگیز رنگ‌ها در احساس آرامش

به راستی که این رنگ‌ها هستند که به زندگی روح می دهند. اما چطور از رنگ‌ها برای ایجاد آرامش استفاده کنیم که نه شلوغی بیش از حد و نه یک دستی که کرختی و بی حالی ایجاد کند. اتاق خوابی را تجسم کنید با ملافه‌های سفید و تمیز و رو بالشی گلدار و کاغذ دیواری یا پرده ای  با طرح های متناسب. چقدر احساس فضای خصوصی می‌کنید؟ بهتر است  رنگ‌هایی مانند خاکستری، آبی روشن و سبز کمرنگ که مجموعه‌ای از رنگ‌های آرامش بخش هستند به نوعی در دکوراسیون داخلی بکار برده شوند. در حمام و سرویس بهداشتی که عموما بدون پنجره و یا حداقل دارای پنجره‌ای کوچک هستند با استفاده از رنگ‌های روشن  می توان فضا را روشن و بازتر جلوه داد. اگر علاقمند به استفاده از رنگ روشن در آشپزخانه نیستید می‌توانید با بکار بردن طیف رنگ‌های بنفش، سبز و آبی در کنار خاکستری فضایی را ایجاد کنید که منتقل کننده‌ی احساس آرامش و تجدید قوا باشد. البته کابینت‌های سفید در آشپرخانه‌ی آجری به خودی خود حس تمیزی و آسودگی را به همراه دارد. قرار نیست تمام فضا را با یک رنگ به حالت سردی در آوریم. می‌توان  در یکی از دیوارها از رنگ گرم استفاده کرد و سه دیوار دیگر را به رنگ سفید یا خاکستری در آورد. اگر در کف اتاق از چوب قهوه‌ای استفاده می‌کنید  بهتر است در کنار آن وسایل را به رنگ بژ هماهنگ کنید. در استفاده از هر رنگی نباید زیاده روی کرد. این مسئله در فضای استراحت و خواب اهمیت بیشتری دارد.بعنوان مثال استفاده‌ی افراطی از رنگ بنفش و ارغوانی به دلیل تحریک کنندگی و کاهش ساعات خواب در اتاق خواب مناسب نیست.
 

دکوراسیون داخلی و روانشناسی: فضاهایی برای آرامش بیشتر

 تاثیر نورپردازی بر آرامش مکان

وقتی که از آرامش یک مکان صحبت می‌کنیم از چه چیز صحبت می‌کنیم؟ نورپردازی، مبلمان، پرده، تابلوها، فرش، اشیاء تزیینی، تخت‌خواب، رنگ‌بندی و … همگی فاکتورهای مهمی هستند که باید در کنار هم به درستی بکار برده شوند تا فضای مورد نظر را بوجود آورند. مطمننا همه در یک فضای تیره و تاریک احساس دلهره و خفقان دارند. نور در ایجاد آسایش نقش موثری دارد. شمع‌های سفید بی تاثیر نیستند. لوستر، آباژور، لامپ‌های نئون همگی در روشنایی یک محیط تاریک لازم هستند اما هیچ چیز مانند نور طبیعی آرامش را به خانه نمی‌دهد. پنجره‌های بزرگ و پرده های حریر آرامش خاصی را به اتاق نشیمن  تزریق می کنند. بهتر است پرده‌ها را کنار بزنید و اجازه بدهید نسیم آن‌ها را برقصاند و فوتون‌های آرامش‌بخش خورشید به داخل وارد شوند. با داشتن نورپردازی صحیح  شب‌ها می‌توان شدت روشنایی را تنظیم کرد و درجات مختلف روشنی و تاریکی را به فضا بخشید. رنگ‌های روشن با خود تمیزی، خلوت و آسایش به همراه دارند. شمع در ایجاد محیطی آرام بسیار کارامد است. همچنین آینه در افزایش نور و بزرگ نشان دادن فضا تاثیر اعجاز انگیزی دارد.
 

به اتاق کودکان آرامش بدهیم

برای کاهش فشارهای روانی بعد از یک روز کاری سخت یک اتاق آرامش بخش برای استراحت لیاقت شماست. ایجاد محیطی تسکین دهنده و به دور از تنش برای تنها ما آدم بزرگ‌ها لازم نیست. کودکان حق دارند در خانه‌ای بزرگ شوند که علاوه بر احساس امنیت در آن حس شادابی و سرزندگیشان تقویت شود. بهتر است با رنگ‌هایی که برای اتاق آن‌ها استفاده می‌شود روحیه‌ی آن‌ها را پرورش دهیم. زندگی آپارتمان نشینی و دغدغه‌های کاری بسیاری از فرصت‌ها را از ما‌ می گیرد اما با استفاده از دکوراسیون داخلی مناسب امکان این وجود دارد که طبیعت را وارد فضای بازی کودکان کنیم. ازکاغذ دیواری‌ گرفته تا تخت و کمد طرحدار و داشتن پنجره‌ی مناسب محیطی امن و آرام برای آن ها ایجاد می‌کند. در طراحی اتاق کودک از تصاویر و تابلو‌هایی که باعث وحشت آن‌ها می‌شود نباید استفاده کرد. معمولا کودکان از تاریکی می ترسند بهتر است نورپردازی اتاق آن‌ها به گونه‌ای باشد که تنظیم درجه روشنی امکان پذیر باشد.

منبع سایت خوگر
 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد