” ترفندهای کاربردی برای دکوراسیون داخلی در خانه‌های کوچک “

1

سال‌هاست که منازل به‌خصوص آپارتمان‌ها در مساحت های کوچک ساخته می‌شوند. دیگر خبری از خانه‌های وسیع با اتاق‌های بزرگ و جادار نیست. خانه‌ها هرچند کوچک شده‌اند اما سبک زندگی مردم ایران چندان تغییری نکرده است. نتیجه آنکه مردم ناچارند از هر فضای ممکن برای چیدن اسباب و وسایل خود استفاده کنند؛ اما مشکل در همین جا آغاز می‌شود!

 

ترکیبی از انتخاب نادرست وسایل و خطاهایی که در هنگام چیدمان آنها مرتکب می‌شویم موجب می‌گردد که با وجود صرف هزینه بالا برای خرید اسباب و لوازم زیبا، محیطی دلپذیر حاصل نشود. در هر حال یک خانه هرقدر کوچک و کم وسعت باشد می‌تواند با رعایت نکاتی ساده دل‌باز و وسیع جلوه کند.

دکوراسیون داخلی

سادگی کلید حل مشکل دکوراسیون خانه‌های کوچک

هنگام اجرای دکوراسیون داخلی ایده‌های زیادی به سراغتان می‌آیند اما بسیاری از آنها با در نظر گرفتن فضای محدودی که در اختیار دارید چندان قابل‌اجرا نیستند. هرچند پیاده کردن تمام ایده‌هایی که در سر دارید حتی در یک خانه بزرگ نیز موجب بی‌نظمی و تنگ و تاریک شدن فضا می‌گردد. به هر حال در یک خانه کوچک سادگی و اجتناب از به‌کارگیری طرح و رنگ‌های مختلف یکی از راه‌های بزرگ جلوه دادن فضا است. استفاده از فرش، پرده و روکش مبل پرنقش و نگار با رنگ‌هایی متنوع و ناسازگار در یک محیط بسته آن‌قدر آشفته است که مجالی برای درک زیبایی اجزا به انسان نمی‌دهد.

بهترین راه ممکن انتخاب رنگ اجزای بزرگ طراحی داخلی مانند مبل و کاناپه و تطبیق رنگ سایر اسباب و لوازم نظیر کوسن و فرش و پرده با آنهاست. همچین به یاد داشته باشید که بهتر است از پارچه و روکش‌های بدون نقش و طرح استفاده کنید.

راه‌حل‌های دکوراسیون داخلی برای دکور خانه‌های کوچک

قابلیت‌های مفید دیوار را از یاد نبرید

در دکوراسیون اتاق‌های کوچک، استفاده مفید از فضایی که در اختیار داریم بیش از هر چیز اهمیت دارد. تخت، میز، کمد و قفسه‌هایی برای کتاب و دفترها کمترین وسایلی هستند که معمولاً در اتاق خواب کودکان قرار می‌گیرند و در نتیجه موجب می‌شود تا به بدترین شکل ممکن از فضای یک اتاق کوچک استفاده کنیم به‌گونه‌ای که گاه جایی برای حرکت و بازی کودکان باقی نمی‌ماند!

در واقع در این موارد ایراد از وسایل نیست چراکه تخت و میز و کمد هرقدر هم که کوچک و جمع و جور انتخاب شوند فضایی قابل توجه را به اشغال خود درمیاورند. بلکه ایراد اصلی استفاده نادرست از قابلیت‌های یک اتاق است. ما اغلب از زمین برای چینش اشیا استفاده کرده و در نهایت ذوق و سلیقه تنها به نصب چند قاب عکس به دیوارها اکتفا می‌کنیم اما آیا تا به حال به نصب میز و طبقه بر روی دیوارها فکر کرده‌اید؟

میزهای تاشوی دیواری یکی از راه‌های استفاده بهینه و صرفه جوی در فضای یک اتاق خواب است. همچنین طبقاتی که بر روی دیوار نصب می‌شوند به‌راحتی شما از خرید قفسه و اشغال بخشی از فضای اتاق بی‌نیاز می‌کند.

با سقف خانه‌های کوچک چه کنیم؟

اگر قرار بود همیشه از رنگ سفید استخوانی برای دیوارها استفاده کنید پاسخ ساده بود چراکه سقف را هم همرنگ دیوارها درمی‌آورید؛ اما هنگامی‌که از رنگی به‌جز سفید استفاده کنید هم این جرات را دارید؟ اگرچه استفاده از رنگ‌های غیر سفید برای سقف خانه و اتاق‌ها چندان مرسوم به نظر نمی‌رسد اما برخلاف تصور رایج یکدست رنگ کردن سقف و دیوارها یکی از راه‌های بزرگ جلوه فضای داخلی است. چندان هم تفاوت ندارد که این شیوه را در اتاق خواب اجرا کنید یا در هال و پذیرایی خانه خود چراکه انطباق رنگ دیوار و سقف از آشفتگی و به‌هم‌ریختگی دکوراسیون داخلی می‌کاهد و عمق فضا را بیشتر می‌کند.

لزوماً زیبایی به معنی خرید وسایل گران‌قیمت و حجیم نیست. در طراحی داخلی یک خانه کوچک تمام لوازم باید تا حد امکان موجب صرفه‌جویی در فضا شوند. اغلب دوست داریم در خانه خود یک میزتحریر یا میز کار داشته باشیم اما نبود مکانی برای قرار دادن میزهای موجود در بازار یکی از دغدغه‌هایی است که ما را از این کار منصرف می‌کند؛ اما به‌راحتی با کمی خلاقیت می‌توانید از یک تکه چوب زیبا و متصل به دیوار به‌عنوان میز کار استفاده کنید.

راه‌حل‌های دکوراسیون داخلی برای دکور خانه‌های کوچک

به تصویر زیر دقت کنید که طراحان چگونه از یک فضای کوچک و کم‌عرض، به دور از آشفتگی و چینش وسایل اضافی استفاده مطلوب کرده‌اند. وجود سه تخت، یک میز چوبی ساده و سه‌نفره، بدون نیاز به چراغ مطالعه و با استفاده از لامپ‌های رشته‌ای سقفی خلاقیت‌هایی است که اگرچه ساده به نظر می‌رسند اما موجب افزایش کارایی اتاق خواب شده‌اند. در این اتاق خواب حتی از عنصر زیبایی نیز صرفه نظر نشده و به‌جای قاب عکس‌هایی که موجب شلوغی بیش‌ازحد اتاق می‌شوند یک دیوار کامل را با عکس فرزندان پوشش داده‌اند!

گاهی می توانید بی‌خیال یک دست مبل کامل شوید!

از گذشته تا امروز در ذهن ما خرید یکدست مبل کامل بدون توجه به گنجایش فضایی که در اختیار داریم نقش بسته است. غافل از اینکه علیرغم صرف هزینه بالا مبلی که در نمایشگاه وسیع مبلمان زیبا جلوه می‌نمود را می‌خریم ، با مشقت در خانه خود جای می‌دهیم و مشکلات رفت و آمد در چنین وضعیت تنگ و باریکی را هم به جان می‌خریم اما به آنچه می‌خواستیم نمی‌رسیم و از تفاوت مبلمان با نمونه‌ای که پیش از این دیده‌ایم گلایه می‌کنیم!

در بسیاری از خانه‌های کوچک امروزی که پا بگذارید به احتمالاً زیاد یک دست مبل شش نفره را مشاهده می‌کنید. البته عده‌ای پا را فراتر گذاشته و مبلی هشت نفره برای یک فضای کوچک خریداری می‌کنند اما باید اعتراف کرد که بدون توجه به شکل و مدل مبلمان، این کار کاملاً اشتباه است. در حالی که یک یا چند مبل راحتی موجب آسایش شما می‌شود با نگرانی برای مهمانان اقدام به خرید مبلمان کامل نکنید چراکه راه‌های بهتری هم وجود دارد. خرید پوف های کوچک و بزرگ یکی از راه‌حل‌های بکر و منطقی است هم هزینه کمتری دارد و هم جلوه‌ای جدید به خانه‌های شما می‌بخشد چرا که در کمتر منزلی پوف را مشاهده می‌کنید.

طاقچه میراث طراحی داخلی قدیمی برای خانه های امروز

هرچند استفاده از طاقچه در دکوراسیون داخلی از قدیم رایج بود اما تا سال‌ها به فراموشی سپرده شد. معمولاً از طاقچه برای قرار دادن کتاب، قاب عکس، مجسمه و سایر وسایل زینتی و کاربردی استفاده می‌شد. امروزه با توجه به کاهش مساحت خانه‌ها استفاده از این طاقچه راه‌حلی منطقی برای قرار دادن لوازم زینتی و اجتناب از خرید کتابخانه و دراورهای بزرگ است. همچنین کنج دیوارها فضاهایی هستند که هیچ برنامه‌ای برای پر کردن یا زینت دادن آنها نداریم در حالی که می‌توان با نصب میزهای ربع دایره این فضا را با آباژور یا کتاب و قاب عکس پر کرد.

راه‌حل‌های دکوراسیون داخلی برای دکور خانه‌های کوچک

در دکوراسیون داخلی نقص‌های خانه خود را بزرگ جلوه دهید!

کمی عجیب است و احتمالاً تعجب کرده‌اید! اما در هر خانه‌ای امروزه نقص‌های معماری مشاهده می‌شود. از ستون‌های اضافی گرفته تا دیوارهای کج همگی عیوبی هستند که در گام اول قصد داریم آنها را بپوشانیم. پوشش نقص‌های خانه اگر با کاهش مساحت مفید ساختمان همراه نباشد کار مفیدی است اما چطور می‌توانیم یک ستون، یک دیوار کج یا یک سقف شیروانی را پوشش داد؟

راه‌حل منطقی در این مواقع به‌جای پنهان کردن، بزرگ جلوه دادن نقص‌هاست. هر قدر نقص‌های معماری خانه را بزرگ‌تر کنید کمتر دیده می‌شوند. دیوار کج را هنگامی‌که با کاغذدیواری زیبا پوشش دهید یا سقف شیروانی را با پنجره‌های بزرگ به نورگیر خانه تبدیل کنید چیزی جز زیبایی چشم بیننده را نمی‌بیند.

 

منبع : سایت خوگر

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد