راه های درمان پوست صورت آفتاب سوخته چیست؟

0

آفتاب سوختگی مشکلی است که تعداد زیادی از بزرگسالان با آن مواجه هستند و این افراد در چنین شرایطی نیازمند مراقبت های پزشکی خواهند بود. در صورتی که پوست روشنی دارید یا مدت زمان زیادی را در زیر نور آفتاب قرار می گیرید، امکان خطر آفتاب سوختگی وجود خواهد داشت. دوران بهبودی با بیشتر شدن میزان سوختگی، طولانی تر می شود. شیوه مدیریت و درمان پوست صورت آفتاب سوخته باید به عنوان فاکتوری تعیین کننده در سرعت بهبودی در نظر گرفته شود.

روش های مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد. این مقاله به همین موضوع پرداخته و مطالبی را برای تسریع فرآیند درمان ارائه داده است. پس با این مقاله همراه شوید و آن را تا انتها مطالعه کنید.

درمان ‌های سنتی آفتاب سوختگی پوست

درمان آفتاب سوختگی درجه یک نیازمند مدت زمان کافی است تا پوست های آسیب دیده ترمیم شوند. آفتاب سوختگی درجه اول تاثیر قابل توجهی بر بخش های آسیب دیده پوست دارد. در چنین شرایطی، قرمزی پوست رخ می دهد. بعد از مدتی، پوسته پوسته شدن بخش های آسیب دیده به چشم خواهد خورد و سپس پوست به بازسازی خود می پردازد.

ترمیم پوست نمی تواند به سرعت رخ دهد و این امر همواره با محدودیت زمانی مواجه می شود. در صورتی که توصیه های زیر را دنبال کنید، می توانید به روند بهبودی سرعت ببخشید:

  • استراحت زیاد
  • حفظ رطوبت پوست
  • هیدراته نگه داشتن پوست

راه های درمان پوست صورت آفتاب سوخته

راه های درمان پوست صورت آفتاب سوخته
راه های درمان پوست صورت آفتاب سوخته

اجرای روش های زیر برای بهبودی زخم ها و تسریع فرآیند درمان می تواند کمک کننده باشد.

استفاده از یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی

در صورتی که از این داروها بلافاصله بعد از ملاحظه علائم آفتاب سوختگی استفاده شود، می تواند التهاب و درد را کاهش دهد. ایبوپروفن نمونه ای از این داروها است.

خواب مناسب

کم خوابیدن می تواند سبب ایجاد اختلال در تولید برخی از انواع خاص سیتوکین ها شود. اختلال ایجاد شده می تواند تاثیر منفی قابل توجهی بر توانایی بدن در ترمیم خود داشته باشد. سیتوکین ها می توانند تاثیر مهمی در کنترل التهاب های بدن ایجاد کنند.

خودداری از مصرف تنباکو

تحقیقات نشان دهنده این است که مصرف سیگار یا مصرف اشکال دیگر تنباکو می توانند موجب اختلال در روند طبیعی درمان شوند. ممکن است ترک تنباکو دشوار باشد، اما با کمک پزشکی متخصص و به شیوه ای اصولی امکان پذیر است.

دوری از نور خورشید

در صورت مواجهه با آفتاب سوختگی، از قرارگیری در مقابل تابش خورشید اجتناب کنید. اشعه های فرابنفش می توانند موجب تشدید آسیب های وارد شده شوند. در صورت ضرورت برای خروج از خانه، پوشاندن پوست با پارچه و استفاده از کرم ضدآفتاب توصیه می شود.

استفاده از آلوئه ورا برای پوست صورت آفتاب سوخته

آلوئه ورا دارای ماده ای به نام آلوئین است که التهاب را کاهش می دهد. آلوئه ورا همچنین می تواند پوست را مرطوب نگه دارد و سبب جلوگیری از پوسته پوسته شدن آن شود.

دوش گرفتن با آب خنک

دوش گرفتن با آب سرد می تواند پوست آفتاب سوخته را التیام ببخشد. استفاده از مقدار اندکی کرم مرطوب کننده روی پوست بعد از حمام و خشک شدن پوست توصیه می شود تا مانع از خشکی بیش از حد پوست شود.

استفاده از کرم هیدروکورتیزون

کرم هیدروکورتیزون می تواند تاثیر بسزایی در درمان ورم و خارش پوست داشته باشد. استفاده از این کرم به منظور کنترل عوارض جانبی توصیه می شود. فروش کرم هیدروکورتیزون یک درصد در داروخانه ها نیازی به نسخه ندارد، اما خرید دوزهای بالاتر این کرم نیازمند نسخه پزشک است.

نگه داشتن بدن به صورت هیدراته

آفتاب سوختگی می تواند باعث از بین رفتن رطوبت پوست شود. نوشیدن میزان زیادی از مایعات و الکترولیت ها می تواند کمک کند که پوست مجددا آبرسانی شود.

استفاده از کمپرس سرد

کمپرس آب سرد می تواند برای پوست التیام بخش باشد، اما اعمال آن روی ناحیه آفتاب سوخته نباید به صورت مستقیم باشد. کمپرس آب سرد می تواند در مدت زمانی کوتاه موجب کاهش پیدا کردن حرارت پوست و در نتیجه التهاب آن شود.

حمام با اوتمیل

اوتمیل می تواند احساس سوزش را کاهش دهد و پوست را تسکین ببخشد. مخلوط کردن چند قاشق غذاخوری بیکینگ سودا با یک لیوان جو دوسر و اضافه کردن آن به یک وان حمام پر از آب توصیه می شود تا با استراحت در داخل این آب بتوانید پوست خود را التیام ببخشید.

تحقیقات نشان دهنده این است که روغن های طبیعی نظیر روغن بابونه، چوب صندل یا لاوندر (اسطوخودوس) در کنار سرکه سیب می تواند در درمان تاثیرگذار باشد. اما اثبات این روش ها به صورت علمی وجود ندارد. به این ترتیب در صورت تمایل به امتحان کردن چنین روش هایی باید دقت کرد و توصیه های ایمنی را در نظر گرفت تا از پوست مراقبت شود.

به این نکته توجه کنید که امکان درمان آفتاب سوختگی در مدت زمانی کوتاه (حتی در موارد سوختگی های خفیف) وجود ندارد. درمان این مشکل در نوع درجه یک نیازمند یک هفته زمان است و نوع شدیدتر آن می تواند فرد را هفته ها یا ماه ها آزار دهد.

درمان آفتاب سوختگی شدید پوست صورت آفتاب سوخته

درمان آفتاب سوختگی شدید پوست صورت آفتاب سوخته
درمان آفتاب سوختگی شدید پوست صورت آفتاب سوخته

بخش های برنزه شده پوست معمولا با آفتاب سوختگی درجه یک مواجه می شوند. با بیشتر شدن مدت زمان قرارگیری در زیر نور خورشید، افزایش شدت آفتاب سوختگی نیز رخ می دهد و درجه دو یا سه شدت بیشتری دارند.

آفتاب سوختگی درجه دوم با نفوذ به دومین لایه پوست (اپیدرم) منجر به تاول های پوستی می شوند. آفتاب سوختگی درجه سه با نفوذ به چربی های زیر پوست، نابودی عصب های بدن را به دنبال دارد. آفتاب سوختگی درجه سه دردی را به همراه ندارد. موارد شدیدتر سوختگی ممکن است خطرات زیر را به وجود آورند:

  • کم آبی بدن
  • سپتیسمی
  • عفونت

امکان درمان آفتاب سوختگی درجه دو یا سه در منزل وجود ندارد. در چنین شرایطی باید به دکتر پوست خوب در تهران و سایر شهرها مراجعه کرد و تحت درمان دکتر پوست عالی قرار گرفت.

عوامل تاثیرگذار بر درمان و رفع آفتاب سوختگی

میزان بهبودی پوست بعد از آفتاب سوختگی، بستگی به فاکتورهای ژنتیکی بدن دارد. علاوه بر این، عوامل دیگری مانند سلامت کلی بدن و سن تاثیر قابل توجهی در این فرآیند دارند.

شرایط مختلف، بیماری زمینه ای و سبک زندگی می توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند. این امر به نوبه خود اثرات منفی بر توانایی بدن در التیام سریع آفتاب سوختگی دارد. برخی از عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن شامل موارد زیر هستند:

  • دیابت
  • سیگار کشیدن
  • چاقی
  • سوء تغذیه
  • استرس مزمن
  • گردش ضعیف خون
  • بیماری شریانی
  • سرکوب سیستم ایمنی

درمان پوست صورت آفتاب سوخته و کمک گرفتن از پزشک

اگر با آفتاب سوختگی خفیفی مواجه هستید، نیازی به مراجعه به پزشک نیست و بهبودی با گذشت زمان حاصل خواهد شد. اما در صورت تجربه آفتاب سوختگی با درجه دو یا سه، ضروری است که از پزشک کمک بگیرید. در صورت بروز علائم و عوارض زیر لازم است که به پزشک مراجعه شود:

  • تاول با متورم شدن پوست
  • تب و لرز یا احساس گرمای بیش از حد
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تجربه کم آبی شدید
  • احساس سرگیجه، بیماری یا خستگی
  • سردرد شدید
  • گرفتگی عضلات

به موضوع آفتاب سوختگی در کودکان و نوزادان باید توجه ویژه ای شود. این نوع آسیب می تواند منجر به خطرات جدی تری مانند سرطان پوست شود. در صورت مواجهه کودک با آفتاب سوختگی و تجربه علائم مطرح شده باید به پزشک مراجعه شود.

کلام آخر

پوست صورت آفتاب سوخته مشکلی است که همواره افراد بسیاری را درگیر کرده است. اگر شما هم به هر دلیلی با چنین مشکلی مواجه شده اید و قصد درمان و رفع آن را دارید، می توانید از تیم دکتر با من کمک بگیرید.

تیم دکتر با من قابلیت ارائه خدمات پزشکی مورد نیاز مراجعه کنندگان به آنها را دارد. خدمات پزشکی شامل مواردی از جمله مشاوره پزشکی و فروش محصولات پزشکی است. به عبارت بهتر باید گفت که دکتر با من این امکان را به وجود می آورد که مواردی مانند دریافت نوبت، گفتگو، برقراری تماس تلفنی و غیره بین پزشکان و مراجعه کنندگان ساده تر شود.

این مجموعه توانسته است بهترین پزشکان به همراه آدرس، شماره تلفن تماس، موقعیت مکانی و سایر اطلاعات مربوط به هر پزشک (مشخصات و نحوه دسترسی) را در کنار هم جمع آوری کند. برای مثال ارتباط با دکتر پوست آنلاین می تواند از طریق مراجعه به این مجموعه و وب سایت آن برای متقاضیان فراهم شود.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد