راهنمای نظافت منزل حرفه ای به سبک بانوی ایرانی

0
رسم است که افراد برای استقبال از بهار، به تمیز کردن خانه هایشان می پردازند یا به اصطلاح خانه تکانی می کنند و جای جای خانه را تمیز می کنند.

با تمام وسواسی که افراد برای تمیز کردن ویژه ی خانه ی خود برای عید نوروز دارند، اما تمیز کردن برخی از فضاهای خانه را در این خانه تکانی از یاد می برند.

ما در ادامه ی مطلب، چک لیستی برای شما تدارک دیده ایم که نقاطی که ممکن است حین خانه تکانی از یاد ببرید را یادآور می شود.

نظافت عید
نظافت عید
البته لازم به ذکر است که خانه تکانی لزوما برای همه لذت بخش نیست. شما می‌توانید برای آن‌که کارهای منزل را آسان‌تر انجام دهید، برنامه ریزی داشته باشید. توجه کنید که در تعطیلات عید، دوستان و آشنایان تنها برای دیدن شما به منزلتان نمی آیند. پس از سایر افراد منزل هم بخواهید تا شما را در انجام این کار، کمک کنند.

طبق برنامه، بهتر است هر هفته را به نظافت بخشی از خانه اختصاص دهید و کارها را با همسر و فرزندان خود تقسیم کنید.

خانه تکانی عید
خانه تکانی عید

در خانه تکانی، درست است که بیشتر وسایل بزرگ و اساسی خانه به چشم می آیند، اما وسایلی هم وجود دارند که معمولا کمتر به آن توجه می شود.

شاید به ذهن شما هم خطور نکند که این وسایل می توانند مملو از آلودگی و میکروب باشند. با خواندن ادامه ی مطلب شما می توانید در خانه تکانی عید، منزل را از هرگونه آلودگی بزدایید.

تمیز کردن چارچوب درب

 
چارچوب درب ها را فراموش نکنید

نقاطی در چارچوب در و پنجره ها وجود دارند که از داخل خانه قابل رویت نیستند، اما به راحتی از بیرون خانه، گرد و غبار و آلودگی آنها مشاهده می شود.

تمیز کردن این گرد و غبار که در چارچوب در و پنجره هستند، کار بسیار دشواری است، اما شما می توانید به راحتی به وسیله ی یک پارچه نرم و مرطوب، این قسمت ها را پاک و تمیز کنید.

تمیز کردن دستگیره های درب و سوئیچ برق

دستگیره‌های در اتاق‌ها، دستشویی و حمام و دستگیره‌های کابینت و سوئیچ برق یکی از مهم‌ترین قسمت‌های منزل حین خانه تکانی هستند که اغلب فراموش می شوند.

البته بهتر است این قسمت‌ها را هفته ای یکبار تمیز کنید، چرا که همیشه در دسترس هستند و محل تجمع بسیاری از باکتری‌ها.

برای پاک‌سازی این محل‌ها، از دستمال پارچه‌ای و مواد شوینده‌ای که به دستگیره‌ها و سوئیچ برق آسیب نمی‌رساند و رنگ آن‌ها را نمی‌برد، استفاده کنید.

تمیز کردن دستگیره در
 تمیز کردن ماشین لباسشویی
تمیز کردن ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی

آیا هنگام شست و شوی لباس ها در ماشین لباسشویی، عطر و بوی خوش لباس ها کمتر شده است؟
در این حالت یعنی لباس های شما کمتر از سابق تمیز می شوند. برای رفع این مشکل، بهترین راه، شستن ماشین لباسشویی است.

مقداری سرکه سفید و جوش شیرین در واشر و ماشین لباسشویی بریزید و آن را یک دور روشن کنید. در این حالت ماشین لباسشویی شما به طور کامل تمیز می شود و لباس های شما دوباره خوشبو می شوند.

تمیز کردن کنترل تلویزیون را نادیده نگیرید

اغلب افراد تمیز کردن کنترل تلویزیون را فراموش می کنند و نادیده می گیرند. یک بار در هفته کنترل تلویزیون خود را تمیز کنید.  باتری های آن را بیرون آورید و با یک ضد باکتری یا مواد ضد عفونی و یک دستمال پارچه ای این وسیله را تمیز کنید. این کار برای جلوگیری از گسترش میکروب ها و باکتری ها بسیار مفید است.

تمیز کردن کنترل تلویزیون
تمیز کردن کنترل تلویزیون
وسایل های آشپزخانه

 به تمیز کردن زیر وسایل های آشپزخانه هم توجه کنید

پشت و زیر یخچال، فریزر، گاز، ماشین لباسشویی و ماشین ظرف‌شویی مملو از گرد و غبار، آلودگی و چربی است.

تمیز کردن این قسمت را به اواخر کارتان اختصاص دهید. بعد از اینکه مطمئن شدید همه جا به طور کامل تمیز شده، شروع به تمیز کردن این ناحیه‌ها کنید.

با یک برس سیمی، کف و پشت وسایل آشپزخانه را تمیز کنید و در آخر با یک دستمال مرطوب و با صابون تمام آلودگی‌ها و چربی‌ها از بین ببرید.

برای تمیز کردن سرامیک‌هایی که چرب شده‌اند، از  مواد شوینده‌ی مناسب و دستمال مرطوب استفاده کنید، در غیر این صورت با سرامیک‌های کدری مواجه می‌شوید.

با روش جالبی قهوه ساز و چای ساز خود را تمیز کنید

با وجود آنکه قهوه ساز و چای ساز منزل را هر روز تمیز می کنید، اما ممکن است لکه های سیاه و قهوه ای رنگی روی آن باقی بماند.

بهترین شیوه برای از بین بردن این لکه ها، استفاده از سرکه ی سفید و آب است. این دو را با هم مخلوط کنید و درون چای ساز و قهوه ساز بریزید. کمی صبر کنید تا این مواد بجوشند.

سپس قهوه ساز و چای ساز را بشویید و با آب بجوشانید تا بوی سرکه و قارچ های موجود در آنها از بین برود.

قهوه ساز و چای ساز
قهوه ساز و چای ساز
کیبورد کامپیوتر
کیبورد کامپیوتر

کیبورد کامپیوتر

ناراحت کننده است اگر بدانید که میکروب و باکتری ها دقیقه همان جایی  تجمع می کنند که شما در طول روز بارها با  آن سر و کار دارید.

تحقیقات نشان داده اند که کیبوردها می توانند دقیقا به اندازه ی سرویس بهداشتی و دستشویی آلوده به باکتری و میکروب باشند.

ناخوشایند است که بگوییم افراد اندکی هستند که کیبورد خود را مرتب تمیز می کنند. جالب است بدانید که افرادی هستند که حتی در طول سال یک بار هم کیبورد رایانه را تمیز نمیکنند. در خانه تکانی عید نوروز، تمیز کردن کیبورد را از یاد نبرید.

سطل زباله خود را عاری از بوی های نامطبوع کنید

سطل‌های زباله، همیشه بوی نامطبوعی می‌دهند. هر چند وقت یک‌بار باید سطل های زباله‌ را با آب و مواد ضد عفونی بشویید تا میکروب‌ها و آلودگی‌ها را از بین ببرید و خانه‌ای پاک و تمیز داشته باشید.

 سطل زباله
سطل زباله
جا مسواکی

 جا مسواکی

یکی از وسایلی که شست و شوی آن معمولا از یاد می رود و اتفاقا می تواند محل تجمع باکتری های زیادی باشد، جا مسواکی است.
پیشنهاد می شود شست و شویجامسواکیرا به خانه تکانی عید موکول نکنید و هر هفته آن را تمیز کنید. برای این کار می توانید به راحتی از یک دستمال مرطوب و مواد ضد عفونی کننده بهره ببرید.

.

بالای کابینت ها

از آنجایی که مایلیم در عید نوروز، همه جای خانه برق بزند، معمولا فضاهایی را در ابتدا میبینم که بیشتر در چشم هستند، بنا بر این ممکن است که تمیز کردن مکان هایی مانند بالای کابینت ها را از یاد ببریم. درست است که این فضا چندان به چشم نمی آید، اما مطمئنا در پاکیزه بودن یا نبودن آشپزخانه ی شما، نقش بسزایی بازی خواهد کرد.

تمیز کردن بالای کابینت ها
تمیز کردن بالای کابینت ها
ماشین ظرفشویی

 ماشین ظرفشویی

ماشین ظرف‌شویی مانند ماشین لباسشویی به تمیز کردن نیاز دارد، تا ظرف‌ها به خوبی شسته شود و از تجمع میکروب‌ها و قارچ‌ها جلوگیری شود.

شما می‌توانید با ریختن یک فنجان سرکه سفید در قفسه‌های ماشین ظرف‌شویی و چند دقیقه شست و شوی آن با آب گرم، همه‌ی بقایای مواد غذایی، رسوبات آب، قارچ‌ها و میکروب‌ها را از بین ببرید.

حباب لوسترها

مسلما تمیز کردن برخی از نقاط آسان است و برخی دیگر بسیار سخت. مثلا آن دسته از وسایلی که در ارتفاع قرار گرفته اند، وسایلی مانند همین حباب های لوستر و لامپ، حتی با استفاده از نردبان هم سخت است. اما دقت کنید که فراموش کردن آنها حین تمیز کردن خانه برای عید، می تواند به درخشش خانه ی شما خدشه وارد کند.

کلید برق را خاموش کنید و لوستر را پایین آورید و با تمیز کردن حباب های آن، درخشش نور لامپ ها را در فضای خانه بیشتر کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد