اختلال هراس و یا پانیک چیست و راه های درمان آن

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : بسیاری از اوقات ما به صورت طبیعی واکنش هایی نسبت به اتفاقات بد و ترسناک خواهیم داشت که می تواند اختلال هراس باشد. در واقع این بیماری، دست شما نبوده و به صورت غیرعادی از نظر جسمی و یا ذهنی دچار مشکل می شوید. زمانی که یک سری اتفاقات بد و تلخ در زندگی شخص رخ می دهد، ممکن است او تا مدت ها به دلیل تجربه ی آن پانیک شود و نشانه هایی چون تپش قلب و یک استرس بی دلیل را از خود نشان دهد به همین سبب برای آشنایی بیشتر با بیماری اختلال هراس و یا پانیک با ما همراه شوید و در اولین فرصت به روانپزشک در سایت دکتر با من مراجعه کنید.

علائم اختلال هراس و یا پانیک چیست؟

علائم اختلال هراس و یا پانیک
علائم اختلال هراس و یا پانیک

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که متاسفانه این بیماری ناگهانی ظاهر شود و از قبل علائم خاصی ندارد، به همین جهت بهتر است که به محض مشاهده این علائم به روانپزشک مراجعه کنید. موارد زیر مهمترین علائم اختلال هراس است.

پزشک شما به هیچ عنوان نمی تواند دقیقا بگوید که این بیماری چقدر طول میکشد تا درمان شود اما همه ی تلاش خود را می کند تا به نتایج خوبی برسید.

  • افزایش میزان ضربان قلب
  • احساس ضعف و ناتوانی
  • عرق کردن زیاد
  • احساس حالت تهوع در زمان حمله
  • فشار بر روی قفسه سینه
  • حس تب و لرز
  • فشار خون پایین
  • احساس خفه شدن
  • حالت سرگیجه داشتن
  • در دست و پا حس سوزن سوزن داشتن
  • خشکی دهان در مدت حمله پانیک
  • حس خالی شدن و هراس از یک مکان

یک سری نشانه ها علاوه بر موارد بالا، در بدن شخص ظاهر می شود. مانند:بی‌خواب شدن، زنگ زدن گوش، ایجاد مشکل در تمرکز فرد، کاهش امیال جنسی،حس وحشت از هر اتفاقی که موجب سراسیمه عمل کردن خواهد شد.

اختلال پانیک یا وحشت زدگی می‌تواند هر روز چندین بار برای فرد اتفاق بیفتد، یا ممکن است هر هفته یا هر ماه شاهد این اتفاق باشید.

از طرفی گاهی‌اوقات فرد متوجه می‌شود که ممکن است دچار اختلال پانیک و وحشت زدگی شود که در چنین موقعیتی می‌تواند با تشخیص به ‌موقع و انجام راه‌های مقابله جلوی مشکل را بگیرد. این اختلال در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود و می‌توان با برخی از کارها و پیشگیری‌ها از رخ دادن آن جلوگیری کرد.

علل اختلال هراس و یا پانیک

بیماری اختلال هراس و یا وحشت زدگی علل مشخصی نمی توان برای آن بیان کرد جز اینکه آن را تجربه رویارویی فرد با حوادث تلخ را نتیجه ی آن دانست. اما به طور کلی طبق تحقیقات دانشمندان این بیماری دارای چندین علت اصلی است که شخص چنانچه به آنها توجه کند می تواند به خوبی با این بیماری مقابله کند. در این صورت بهتر است برای درمان بیماری خود به پزشک متخصص روانپزشک در سایت دکتر با من مراجعه کنید.

  • عوامل جسمانی و فیزیکی

زمانی که شما دچار عدم تعادل در سطح هورمون های خود می شود، دیگر بدن شما واکنش های طبیعی نشان نخواهد داد. مواقعی مثل بارداری، شیمی درمانی، کم کاری و یا پرکاری تیروئید، تنظیم نبودن عادت ماهیانه و دیگر بیماری هایی که تنظیم هورمون های شما را بهم میریزد و در نتیجه ، حملات عصبی و یا پانیک به سراغتان می آِید و دیگر عدم تعادل در احساسات خود نخواهید داشت که در این حالت شما دچار پانیک و یا اختلال هراس شده اید.

  • اثر ژنتیک و ارث در زمان بروز حمله ی پانیک

از مهم ترین موارد دیگر این است که در خانواده شما افراد خانواده با یکدیگر بحث کنند. این خود به خود بر روی شما تاثیر مضاعف خواهد داشت و شما را تحریک به واکنش نشان دادن خواهد کرد. این موضوع ممکن است به موضوع ژنتیک در خانواده بازگردد. به همین جهت اگر این بیماری و علائم آن را در خانواده خود حس کردید بهتر است حتما به نزدیک ترین دکتر مراجعه کنید.

  • تاثیر محیط و اجتماع در اختلال هراس

زمانی که شما در محیط خود شاهد یک واقعه هولناک و وحشت انگیز باشید، تا مدت ها حس ترس و پانیک به دلیل آن اتفاق به سراغ شما خواهد آمد به همین جهت بهتر است که از محیط های پر آَشوب و دردسر زا جدا خودداری نمایید. چرا که محیط اجتماعی همچون محیطی خانواده تاثیر بسیار زیادی در ایجاد بیماری اختلال هراس خواهد دشت.

انواع اختلال هراس

انواع اختلال هراس
انواع اختلال هراس

اختلال هراس نیز دارای انواع بسیار زیادی است که شناختن انواع آنها نیز امری ضروری و مهم است و علاوه بر آن دکتر روانپزشک نیز بایستی تشخیص دهد که شما به کدام نوع آن مبتلا هستید. در واقع این موضوع موجب خواهد شد تا هرچه سریع تر بهبود یابید و درمان شوید.

اختلال هراس خاص (Specific phobias)

اختلال هراس خاص یا همان فوبیا به معنی ترس شدید از یک موضوع است. در این حالت شخص از مواجه شدن با یک موضوع بیش از حد می ترسد و ممکن است خود را در معرض بیماری های گوناگون مانند حملات عصبی قرار دارد این ترس ناشی از اتفاقات گذشته است که بهترین راه حل آن مراجعه و رواندرمانگر و حل مسئله به صورت اختصاصی است.

برای مثال آراکنو فوبیا یا عنکبوت هراسی، ترس از آب، ترس از ارتفاع زیاد و در نتیجه عدم راه رفتن در مکان هایی که ارتفاع بلند دارند را نمی توانند تحمل کنند.

اختلال هراس اجتماعی (Social Anxiety Disorder)

این اختلال به زمانی برمی گردد که شخص سعی دارد  از حضور در اجتماع خود داری کند در نتیجه او به دلیل ترس های پشت سر گذاشته است توانایی مواجه شدن با افراد در جوامع بزرگ تر را ندارد. در نتیجه می توان گفت که در این حالت فرد بایستی نسبت به بیماری خود آگاه باشد و از حضور در اجتماع دیگر هراس نداشته باشد.

در نتیجه بیماری اختلال هراس، فرد به علت خجالتی بودن نمی خواهد در مقابل مدیران خود ویا اساتید دانشگاه ظاهر شود و با آنها گفت وگو کند و علت آن چیزی نیست جزء ترس از حضور در محیط و تمایل به فرار که بیشتر در فرد موج می زند تا ماندن و صحبت کردن، در نتیجه شخص به بیماری اختلال هراس دچار شده است. اما حضور در جمع یکی از نیاز های اساسی انسان است که بایستی حتما به آن توجه ویژه ایی کند.

هراس از مکان‌های شلوغ یا آگورافوبیا (Agoraphobia)

از دیگر انواع اختلال هراس و ترس می‌توان به آگورافوبیا نیز مشهور است و اصطلاحا می گویند شخص دچار اختلال دگر هراسی شده است. اختلال دگر هراسی به این معناست که شخص از ورد به مکان های عمومی و بزرگ هراس دارد و ماندن در محیط های امن خانه خود را ترجیح می دهد. یکی از این دلیل ها این است زمانی که شخص به محیط های گروهی می رود دیگر نمی تواند آنجا بماند در نتیجه نوعی بی قراری و یا حمله پانیک به او دست می دهد.

هراس از تنهایی

این نوع ترس شاید در ظاهر مخصوص کودکان باشد، اما این طور نیست و شامل افراد بزرگسال نیز می شود. در واقع در این مدل از انواع اختلال هراس فرد اصلا دوست ندارد که از نزد عزیزان خود دور بماند و رفتن را نیز ترجیح می دهد و در نتیجه زمانی که تنها می ماند احساس آشوب و تنش را در خود حس می کند. که در این جا حتما نیاز است که به روانپزشک در سایت دکتر با من مراجعه کند.

اختلال هراس در خواب

اختلال هراس در خواب موجب خواهد شد که شخص دچار کابوس های شبانه شود و در خواب خود حس نا آرامی را تجربه کند. به طور مثال بسیاری از افراد در زمان خواب بلند می شوند، راه می روند و حتی ممکن است در طول شب صحبت کند کنند، این بیماری اختلال هراس در خواب به ترس هایی بر می گردد که شخص در کل زندگی خود تجربه می کند و در نتیجه در زمان خواب آن را بروز می دهد.

اختلال هراس از ظاهر خود

برخی از افراد به طور مدام از ظاهر خود ایراد می گیرند و همیشگی خود را جلوی آیینه تصور می کنند و از اندام، موهای خود و هر آنچه را که در ظاهر وجود دارد ایراد می گیرند. به این بیماری هراس از ظاهر خود می گویند که اگر بسیار تشدید شود، اشخاص به دنبال عمل های زیبایی هستند و یا هزینه بسیاری بابت خرید لوازم آرایش انجام می دهند.

راه های تشخیص بیماری اختلال هراس یا پانیک

راه های تشخیص بیماری اختلال هراس یا پانیک
راه های تشخیص بیماری اختلال هراس یا پانیک

همانطور که تا اینجا گفته شد، این بیماری به شدت می تواند از نظر روحی و حتی جسمی آزاردهنده باشد. به همین جهت تشخیص آن توسط روانپزشک و یا متخصص مغز و اعصاب بسیار مهم است که معمولا آنها از روش های زیر استفاده می کنند:

  1. نوار قلب
  2. نوار مغزی
  3. جلسات روان درمانی و روانپزشکی
  4.  تست های اعصاب و عضله
  5. معاینه ی بالینی و شرح توضیح حالات بیمار

موارد بالا برخی از موارد تشخیصی است که پزشکان برای جویا شدن از حال بیمار آنها را می گیرند چرا که راه های تشخیص دیگری توسط پزشکان مغز و اعصاب نیز وجود دارد.

راه های درمان بیماری اختلال هراس یا پانیک

درمان بیماری اختلال هراس
درمان بیماری اختلال هراس

این بیماری می تواند از راه های غیر دارویی مثل جلسات مشاوره ی مداوم نیز امکان پذیر باشد اما این موضوع کاملا به این بستگی دارد که دکتر روانشناس چه شیوه درمانی را برای شما انتخاب کند به همین جهت نمی توان پاسخ قطعی به درمان این بیماری داد.

داروهایی اساسی در در درمان بیماری پانیک:

  • فلوکستین
  • پاروکستین
  • سرترالین
  • دیازپام
  • کلونازپام

داروهای بالا در حوزه روانپزشکی و مغز و اعصاب است که در درمان بیماری هایی چون افسردگی، حملات عصبی و پانیک، استرس و اضطراب بسیار کاربرد دارد.

روش های خانگی درمان بیماری پانیک:

هرچه شما در زندگی خود آرامش بیشتری داشته باشید، این حملات عصبی کمتر به سراغ شما خواهد آمد. به همین جهت پزشکان اغلب توصیه می کنند که شما در زندگی روتین خود ورزش کردن و تمرین های مدیتیشن را قرار دهید. اما راه های زیر نیز گزینه ی مناسبی است جهت کنترل خود در زمان حملات پانیک و هراس که به شما دست می دهد:

  1. تنفس عمیق و آرام
  2. استفاده از دوش آب سرد و گرم
  3. مصرف دمنوش های گیاهی و آرام بخش
  4. عدم مصرف کافئین
  5. گوش دادن به موسیقی ملایم
  6. تماشای فیلم و یا مشغول شدن به کار مورد علاقه جهت حواس پرتی

این موارد کارهایی است که شما می توانید در زمان حملات عصبی آن ها را امتحان کنید. اما از مصرف هرگونه دارو بدون تجویز پزشک خود جدا خودداری کنید.

کلام آخر

ما در این مقاله در خصوص بیماری اختلال هراس و حملات پانیک صحبت کرده ایم که امروزه به دلیل مشغله فراوان بسیاری از افراد درگیر آن هستند.

زمانی که شما علایم گفته شما را در خود مشاهده کردید بهتر است اولین اقدامی که انجام میدهید مراجعه به پزشک متخصص مغز و اعصاب و روانپزشک در سایت دکتر با من باشد.

شما میتوانید از تخصصی ترین سایت پزشکی در کشور که پروفایل هر پزشک به صورت جامع در آنجا بارگذاری شده است، نوبت خود را اخذ نمایید و هرچه سریعتر به وی مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد