اختلال استرس پس از سانحه و راه های درمان آن

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : اختلال استرس پس از سانحه یا همان اختلال تنش زا بعد از حادثه، زمانی رخ میدهد که شخص در مواجه با یک رویداد تلخ مثل: اعتراض،آشوب، بلایای طبیعی، مرگ عزیزان و دیگر حوادثی که با استرس همراه است. به همین جهت شخص بعد از دیدن این حادثه، تا مدت ها اضطراب، کابوس و پریشانی شدید را تجربه خواهند کرد. به همین جهت ما در سایت دکتر با من لیست کامل روانپزشکان و مشاوران را قرار داده ایم تا شما بتوانید به راحتی آنها را مشاهده کنید.

مفهوم اختلال استرس بعد از سانحه

اختلال استرس بعد از سانحه به تجربه ایی گفته می شود که شخص در مواجه شدن با یک حادثه تلخ آسیب روحی و جسمی می بیند که ممکن است تصور شود بعد از پایان یافتن حادثه،این اختلال نیز تمام می شود اما اینگونه نیست و شخص تا مدت ها ممکن است از نظر روحی به یاد آن اتفاق باشد و دچار استرس و ترس شود.

به نوعی به صورت ناخودآگاه آن اتفاق و تروما را مرور کند. به همین جهت بعد از تجربه ی حوادث تلخ غیر ارادی مانند مرگ یک عزیز، با دکتر روانشناس و روانپزشک حتما صحبت شود و او را در جریان اتفاقات اخیر قرار داد تا روند بهبودی در شخص زودتر حاصل شود.

علت به وجود آمدن بیماری اختلال استرس پس از سانحه

علت به وجود آمدن بیماری اختلال استرس پس از سانحه
علت به وجود آمدن بیماری اختلال استرس پس از سانحه

این بیماری در نتیجه ی به دوش کشیدن بار حوادث درد و تلخی است که هیچگاه شخص تمایل به حس کردن آنها نداشته است اما با این وجود این بیماری با دخالت عوامل دیگر در بدن نیز به وجود می آِد که برای روشن شدن مطلب موارد را در زیر برای شما بیان کرده ایم.

علت بروز PTSD :

تجربه موقعیت‌های پر از آشوب و تنش زا

  • از دست دادن تعادل هورمونی
  • توهین های شدید و الفاظ بسیار تند و رکیک
  • ویژگی های به ارث رسیده
  • داشتن بیماری افسردگی و یا وجود بیماری پس زمینه ی ایی در خانواده

از آنجا که این اختلال ممکن است به بیماری های حاد تر و یا حتی خودکشی نیز منجر شود، لذا بهتر است که حتما در اولین فرصت به روانپزشک در سایت دکتر با من مراجعه شود.

بیماری اختلال استرس پس از سانحه چه علائمی دارد؟

علائم اختلال استرس پس از سانحه-
علائم اختلال استرس پس از سانحه-

بعد از اینکه با مفهوم بیماری اختلال پس از سانحه آشنا شدیم بهتر است که بدانیم این بیماری چه علائمی دارد چرا که ممکن است شما به این علائم مبتلا باشید و هیچ آگاهی نیز از آن نداشته و بیماری اختلال پس از سانحه را جدی نگیرید.

البته این نشانه ها به دو قسمت فیزیکی و روانی تقسیم می شود که در ادامه به شرح بیشتر آن خواهیم پرداخت.

علائم روانی اختلال PTSD چیست؟

این علائم شامل: خاطرات آزار دهنده، تغییرات منفی در تفکر، اجتناب و تغییر در واکنش‌های مختلف فیزیکی و عاطفی است که در ادامه هر کدام را برای شما توضیح داده ایم.

خاطرات آزار دهنده

این علائم شامل موارد زیر است:

  • فکرهای که ذهن شما را ممکن است پریشان نمایید.
  • دیدن خواب های آَشفته
  • واکنش هایی که فرد خودش به خودش آُیب های فیزیکی می زند.
  • یادآوری خاطرات مرتبط با حادثه (فلش بک)

تغییرات منفی در ذهن انسان

بیماری اختلال استرس پس از سانحه مستقیما بر روی فکر انسان تاثیر مستقیم میگذارد، به همین جهت می توان گفت که بهتر است بعد از دیدن این علائم حتما با دکتر روانشناس و روانپزشک در سایت دکتر با من مشورت نمایید.

  • به صورت مداوم شخص احساس گناه می کند.
  • به صورت مداوم آن خاطره را مرور کردن
  • مشکل در فکر و تمرکز شخص
  • استرس و احساس ناامیدی
  • عدم تمایل به ادامه ی زندگی
  • حس بیگانه بودن نسبت به محیط اطراف زندگی
  • از نظر عاطفی تمایل نداشتن به موضوع های مورد هدف

موارد بالا مهمترین علائمی است که شخص در این دسته از  تغییرات زندگی آن را به خوبی حس می کند.

اجتناب

یکی دیگر از علائمی که شخص آن را تجربه می کند اجتناب از گفتن بیماری خود به دوست و یا پزشک است که به دلایل مختلف مثل: کم رویی، ترس و نا امیدی، شخص تمایلی ندارد که از حالات خود صحبت کند و یا اینکه گاهی او حتی این بیماری و تجربه خود را منکر می شود در نتیجه می توان این موضوع را یکی از علائم بیماری اختلاس استرس پس از سانحه دانست.

عوض شدن واکنش‌های مختلف فیزیکی و عاطفی در شخص

اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD) باعث واکنش نشان دادن رفتارهای هیجانی می شود به طوری که منشا عادی نیز نداشته باشد که موارد زیر مثال هایی از آن است:

  1. احساس اضطراب بیش از حد در شخص
  2. عدم آرامش در خواب
  3. حساس بودن بیش از حد در شخص نسب به اتفاقات پیش رو
  4. تحریک پذیری بالا در فرد در مواجه به رویداد ها

علائم جسمی PTSD چیست؟

علاوه بر علائم روحی در شخص، اختلاس استرس پس از سانحه دارای نتایج و نشانه های جسمی نیز است که در صورت درگیر شدن فرد ممکن است جان او در خطر بیفتد.

  • ضعف در سیستم دفاعی بدن شخص
  • احساس خواب آلود بودن و حس بی میلی به همه چیز
  • درد معده
  • احساس درد در قفسه سینه
  • عرق و لرزش بسیار بدن
  • احساس خفگی و گلو درد
  • عفونت‌های زیاد در بدن انسان

 اختلال PTSD در کودکان چه علائمی دارد؟

اختلال استرس پس از سانحه در کودکان نیز می تواند اتفاق بیفتد. در واقع این حادثه همانطور که در بزرگسال می تواند اتفاق بیفتد در کودکان نیز احتمال بسیار بالایی دارد که رخ دهد اما علائم آن متفاوت بوده و به شرح زیر است:

  1. شب ادرای
  2. لکنت زبان و یا عدم توانایی در تکلم درست
  3. گریه و بی قراری های زیاد
  4. تنش و عصبانیت

به طور کلی کودکان و یا نوجوانان، بیماری اختلال استرس پس از سانحه را در کارهای روزمره خود و یا نقاشی هایشان به راحتی بروز و شما می توانید خیلی راحت آن را ببینید.

در این بین کودکانی که تجاوز جنسی را تجربه کرده باشند بسیار سخت تر با این واقعه کنار خواهند آمد و رفتارهای پرخاشگرانه و تندی را در برخورد با اتفاقات دیگر از خود نشان خواهند داد. به همین جهت به محض مطلع شدن بهتر است کودک خود را نزد روانپزشک کودکان در سایت دکتر با من ببرید.

تشخیص اختلال استرس پس از سانحه

تشخیص اختلال استرس پس از سانحه
تشخیص اختلال استرس پس از سانحه

یکی از موارد مهمی که در خصوص بیماری اختلال استرس پس از سانحه وجود دارد این است که به درستی توسط پزشک تشخیص داده شود و راه های درمان آن نیز سریعا به کار گرفته باشد. در واقع ممکن است در صورت عدم تشخیص و یا تشخیص اشتباه جان فرد در خطر بیفتد و زندگی خود را از دست بدهد.

  • روانپزشک بایستی از طریق، راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی (DSM-5) که در اختیار پزشکان قرار گرفته است بایستی تجربه و اختلالات فرد را با آن مقایس مورد سنج قرار دهند
  • صحبت دکتر با بیمار و در جریان قرار گرفتن او در خصوص حوادثی تجربه شده
  • معاینه ی جسمی بیمار و مشاهده ی آثار به جا مانده از آن حادثه در صورت وجود داشتن آنها

البته به طور کلی تشخیص بیماری استرس پس از سانحه به عهده روانپزشک و دکتر روانشناس است تا او به خوبی از این موضوع آگاه گردد.

راه های درمان اختلال استرس پس از سانحه

درمان اختلال استرس پس از سانحه
درمان اختلال استرس پس از سانحه

برای هر کسی ممکن است اتفاقات بسیار تلخی رخ دهد که او به تنهایی از پس درک کردن آن بر نیاید. به همین جهت بایستی که توسط روانپزشک به خوبی درمان شود و بهترین روش را انتخاب کند. در واقع این روش ها می تواند به بهترین شکل ممکن روی فرد تاثیر گذار باشد و او را مجدد به زندگی بازگرداند.

۱.  روان درمانی

روان درمانی را هرگز نباید نادیده گرفت، چرا که در کنار دارو درمانی گزینه ی بسیار خوبی است و شخص بایستی آن را در کنار دارو درمانی ادامه دهد از جمله روش های روان درمانی در اختلال استرس پس از سانحه، (CBT) است که ، درمان از راه مواجهه و حساسیت‌زدایی از طریق حرکت چشم و پردازش مجدد (EMDR)صورت میگیرد. اما تمام روش های روان درمانی باز می گردد به یک موضوع مشترک و آن پذیرش بیماری در فرد است که موجب می شود شخص با پذیرش وقایع تلخ گذشته، به روند بهبودی خود بسیار کمک کند. در واقع خود شخص نیز بایستی حتما در این دوره همکاری لازم را انجام دهد.

۲.  دارو درمانی

روش مهم دیگری که در بسیاری از بیماران لازم و ضروری است، روان درمانی است. این داروها، شامل:  ضد افسردگی، ضد اضطراب و پرازوسین (Prazosin) است که موجب  بیشترین تاثیر را روی درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)است. توجه نمایید که این داروها را هرگز بدون مشورت با پزشک و سرخود، مصرف نفرمایید و حتما با توجه به نسخه ی خود داروها را تهیه و مصرف کنید.

کلام آخر

همان طور که در بالا گفته شد، بسیاری از افراد با تجربه وقایع تلخ بدون اراده خود ممکن است به بیماری اختلال استرس پس از سانحه دچار شود که درمان آن یکی از مهم ترین اقداماتی است که بایستی توسط روانپزشک و مشاور روان درمانگر صورت بگیرد.

شما می توانید در این خصوص از سایت دکتر با من، بزرگترین سایت پزشکی نوبت خود را اخذ و در اولین فرصت به پزشک مراجعه و روند درمان خود را به خوبی شروع کنید. با آرزوی سلامتی شما

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد