میکس و مسترینگ موزیک را حرفه ای انجام دهید

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده: برای اینکه آهنگ های ساخته شده در دستگاه های مختلف با کیفیت بالایی پخش شوند، باید میکس و مسترینگ موزیک صورت پذیرد. در فرآیند تولید صدا و آهنگ، میکس و مسترینگ دو بخش جدا، اما مهم هستند که اغلب ممکن است با یکدیگر به اشتباه، یکسان پنداشته شوند.

به طور کلی میکس قبل از مسترینگ انجام می پذیرد که شامل تنظیم و ترکیب تک تک آهنگ ها برای ایجاد فایل صوتی استریو است. بعد از آن نوبت مسترینگ است که به واسطه آن می توان مطمئن شد که تمامی آهنگ های یک آلبوم از انسجام لازم برخوردار هستند. در ادامه می خواهیم نگاه عمیق تری به انجام میکس و مسترینگ حرفه ای صدا بیاندازیم. لطفا با ما همراه باشید.

میکس و مسترینگ موزیک دقیقا چیست؟

انجام میکس و مستر خواننده و موزیک، دو بخش متفاوت در فرآیند تولید موسیقی هستند، به طوری که پس از آهنگسازی و ضبط باید به میکس پرداخت و سپس آهنگ را مستر کرد. اکثرا افراد فکر می کنند که این دو، یکی هستند؛ در صورتی که این چنین نیست. حال با دانستن این نکته حائز اهمیت که میکس و مسترینگ دو بخش کاملا مجزا هستند؛ در ادامه هر یک را به تفکیک توضیح خواهیم داد.

میکس

میکس به معنای ترکیب همه قسمت های موسیقی با یکدیگر است. صداهایی که از خواننده و از آلات موسیقی ضبط کرده اید، همگی را باید در این مرحله با هم ترکیب کنید. منظور از ترکیب این است که برای هر یک از این بخش ها و قطعات، سطح مناسبی از صدا را در نظر بگیرید. مهندس میکس باید هر قطعه را اکولایز کند تا بتواند بهترین صدا را از تک تک ترک ها بگیرد. همچنین با استفاده از فیلترهای بالا و پایین، فرکانس های غیر ضروری را حذف کند. در واقع با اکولایز کردن می توان تنظیماتی را انجام داد که آهنگ واضح شود و صدای هر سازی جداگانه قابل تشخیص باشد.

برای بدست آوردن تن و صدای مورد نظر سازها از پروسه هایی مانند فشرده سازی یا تاخیر می توان استفاده کرد. با دستکاری و استفاده از افکت های مختلف می توان آهنگ را بر اساس تاثیری که روی شنونده می گذارد، کنترل کرد. بسیاری از مهندسین مدام آهنگ را از هدفون و مانیتورهای استودیو بررسی می کنند تا مطمئن شوند که آهنگ صدای ثابتی دارد. پس از ساعت ها استفاده از افکت های مختلف حال آهنگ به بهترین شکل ممکن درآمده و وقت آن است که مهندس مسترینگ وارد کار شود.

مسترینگ

مرحله آخر مسترینگ است. در واقع مسترینگ برای انجام اصلاحات است و در این مرحله می توان کیفیت کار را به نهایت خودش رساند. به طوری که آهنگ مستر شده از طریق تمامی دستگاه ها از هندزفری گرفته تا اسپیکر داخل ماشین، بتواند کیفیت را حفظ کند و خوب پخش شود.

به مسترینگ می توان نوعی کنترل کیفی گفت. مسترینگ کار بسیار پیچیده و حساسی است که برای این کار مهندس صدا باید گوش حساسی داشته باشد تا بتواند به درستی ایرادات را برطرف کند. زمانی که تمامی یک آلبوم مسترینگ می شود، مهندس مسترینگ همه آهنگ ها را به سطوح یکسانی می رساند تا یک جریان در تمامی آلبوم در حرکت بوده و کل آلبوم منسجم باشد. در مسترینگ، هدف مهندس، ارائه آهنگی با کیفیت بالا و حرفه ای است که شنونده بتواند با هر دستگاهی به راحتی به آن گوش دهد.

پرکاربردترین پلاگین ها برای مهندس مسترینگ، کمپرسور و اکولایزر هستند. در مسترینگ مهندسین صوتی برخی از کاستی های میکس را با استفاده از افکت ها تصحیح می کنند. پس از اتمام مسترینگ، سطح صداهای آهنگ با هم متعادل شده و در کل آهنگ هماهنگی شنیده می شود.

در میکس و مسترینگ موزیک، مسترینگ کاری بس دشوارتر از میکس است. اگر آماتور باشید، شاید با امتحان کردن و آزمون و خطا بتوانید تا حدی میکس آهنگ را انجام دهید؛ اما برای مسترینگ باید حرفه ای باشید؛ چون این کار نیازمند علم است و به همین راحتی نتیجه ای مطلوب در پی نخواهد داشت.

تفاوت میکس و مسترینگ در چیست؟

تفاوت میکس و مسترینگ
تفاوت میکس و مسترینگ

ممکن است گاها افراد کار میکس و مسترینگ را با یکدیگر اشتباه بگیرند و فکر کنند هر دوی آن ها یک معنا دارند؛ اما این طرز تفکر درست نیست. میکس با مسترینگ تفاوت های زیادی دارد. مسترینگ کاری به مراتب پیچیده تر و دشوارتر از میکس است که باید با دقت فراوان و گوشی تیز انجام پذیرد.

از دیگر تفاوت های میکس و مسترینگ موزیک مراحل آن ها است. در میکس، مهندس صوتی به تمامی سازها دسترسی دارد و سطح صداهای آن را تنظیم می کند؛ اما در مسترینگ شخص تنها به فایل نهایی دسترسی دارد و باید صدا را به گونه ای تنظیم کند که در تمامی دستگاه های پخش به خوبی شنیده شود و از کیفیت بالایی برخوردار باشد. در میکس فرد باید صداهای سازها را به گونه ای ترکیب کند که با هم متجانس باشند، در صورتی که در مسترینگ باید تک تک بخش های آهنگ با یکدیگر تعادل داشته باشند.

میکس تقریبا ۸۰ درصد کار است. یعنی مهندس صدا در میکس بیشتر کار را انجام می دهد؛ اما مسترینگ ۲۰ درصد کار را در بر می گیرد. مهندس میکس و مهندس مسترینگ همچنین از تجهیزات مختلفی برای کار خود استفاده می کنند. مهندس میکس ممکن است تنها از هدفون هایی با کیفیت بالا برای گوش دادن به آهنگ ها و میکس آن ها استفاده کند. در صورتی که مهندس مسترینگ از اسپیکرهایی با کیفیت بالا و دستگاه های صوتی دیگر استفاده می کند تا مطمئن شود که تمامی بخش های آهنگ در سطح بالایی پخش می شوند. در میکس، بیشتر بر دیدگاه هنری و احساسی که آهنگ انتقال می دهد، تاکید دارند. اما در مسترینگ، کیفیت نهایی قطعه موسیقی هدف اصلی مهندس صوت است.

همچنین مهندسین مسترینگ در واقع گوشی تازه نفس برای گوش دادن به آهنگ دارند. آن ها می توانند به راحتی اشتباهاتی را که مهندس میکس از قلم انداخته است را تشخیص دهند. مهندس میکس ساعت ها به آهنگ گوش می دهد، بنابراین طبیعی است که برخی ایرادات را نشنود. اما از آنجایی که مهندس مسترینگ تا به حال آهنگ را نشنیده است، با یک یا دو دفعه گوش کردن می تواند ایراد را سریعا درک کند.

بنابراین تفاوت های زیادی بین میکس و مسترینگ موزیک وجود دارد، در واقع این دو مفهوم، دو مرحله جدا برای آماده سازی و ارائه آهنگ به بازار هستند.

کلام آخر

برای اینکه یک آهنگ در نظر شنونده گوش نواز بوده و از کیفیت بالایی برخوردار باشد، باید روی آن برخی تغییرات را اعمال کرد. این تغییرات به کمک انجام میکس و مسترینگ حرفه ای صدا امکان پذیر است. همانطور که گفتیم، میان میکس و مسترینگ تفاوت های زیادی وجود دارد و نباید آن ها را یکی پنداشت.

برنامه ها و تجهیزات زیادی برای میکس و مسترینگ موزیک لازم است تا این کار با دقت بالا انجام پذیرد؛ چون در صورت درست انجام ندادن این مراحل، خسارات مالی زیادی گریبان گیر شما خواهد شد. برای همین باید در انجام میکس و مستر خواننده، کاملا به علم این دو واقف بود. در استودیو بارانا با سال ها تجربه و داشتن تجهیزات و برنامه های مختلف، ما شما را برای انجام میکس و مسترینگ حرفه ای صدا کمک خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد