ساخت ملودی را به بهترین نحو انجام دهید

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده: ساخت ملودی یکی از مهمترین قسمت های آهنگ است و جزو چالش برانگیزترین بخش های ساخت آهنگ به حساب می آید. ملودی به زبان ساده همان لحن یا تن آهنگ بوده و اگر بخواهیم کمی علمی تر بگوییم، ملودی توالی خطی از نت های موسیقی است که مجموعه ای از ریتم، زیر و بمی صدا را به صورت یک مجموعه به هم پیوسته و معنادار به شنونده منتقل می کند.

ساخت ملودی به چه شکلی امکان پذیر است؟

به یاد ماندنی ترین قسمت یک آهنگ، ملودی آن است. وقتی به آهنگ مورد علاقه خود می اندیشید، ملودی آن اول از همه به ذهن شما خطور می کند. به همین دلیل ساخت ملودی برای شعر یکی از سخت ترین قسمت های ساخت آهنگ است؛ زیرا می تواند برای سال ها در ذهن یک شنونده باقی بماند.

بسیاری از بزرگان موسیقی معتقدند ملودی ها در ذهن انسان هستند و باید آن را کشف کرد؛ زیرا به نظر می رسد تمام ملودی ها از قبل نوشته شده اند. البته در مسیر این سفر درونی، احاطه بر علم موسیقی از آن ابزارهای بسیار مهمی است که به بهتر شدن و ماندگار شدن اثر، نقش تعیین کننده ای را ایفا می کند.

مهمترین اصل ملودی چیست؟

مهمترین اصل برای ساخت ملودی برای شعر دل نشین و ماندگار، شناخت گام در موسیقی، آکوردهای هر گام و ارتباط بین آکوردها در گام است.

تعریف گام

به توالی نت ها که به ترتیب ارتفاع مرتب شده اند و گستره صوتی آنان با یکدیگر ۱۲ و نیم پرده متساوی یا یک اکتاو است که می تواند بالا یا پایین باشد، گام می گویند. منظور این است که ارتفاع نت ها به صورت صعودی و نزولی مرتب شده است.

آکورد در موسیقی را بهتر بشناسیم

آکورد در موسیقی
آکورد در موسیقی

به مجموع زدن همزمان سه نت یا بیشتر با یکدیگر، آکورد گفته می شود. خیلی بنظر ساده می آید، مگر نه؟ اما اینطور نیست؛ آکورد در موسیقی نقش بسیار تعیین کننده ای را ایفا می کند و از این حیث کاربردش هم پیچیدگی های خود را دارد. آکوردها برای تقویت ملودی استفاده می شوند و از قواعد هارمونی بدست می آیند. نکته بعدی این است که آکوردها برای هر نت جایگاه خاص آن را در نظر گرفته اند تا در انتها قوی ترین هارمونی را ایجاد کنند.

ارتباط بین آکوردها در هر گام به چه نحو است؟

نوازنده در هنگام نواختن ساز خود می تواند آهنگ را با گامی متفاوت اجرا کند. برای رسیدن به این منظور باید ارتباط بین آکوردها در هر گام را به خوبی بشناسد. بدین گونه که هر نت را به تناسب گام جدید تغییر می دهد و صدای قطعه بالاتر یا پایین تر شنیده خواهد شد.

ویژگی های ملودی چیست؟

ملودی از عناصر مختلف موسیقی تشکیل شده است و در دل آن، زیر و بمی صدا و ریتم قرار دارد. بیایید نگاهی به عناصر تشکیل دهنده ملودی داشته باشیم.

ضرب

عنصر اصلی آهنگ، ضرب است. ضرب در موسیقی همان حرکات موزون و هماهنگ دست و پا شنونده در زمان همراهی با آهنگ بوده و در تعریفی دیگر واحد اندازه گیری ضربان های ریتمی در موسیقی است.

ریتم

ریتم یا همان ضرب آهنگ در واقع همان الگویی است که مدام تکرار می شود. به عبارت دیگر تکرار پشت سر هم یک حرکت پایدار در موسیقی را ریتم می گویند. در عین حال ریتم با ضرب در ارتباط است.

زیر و بمی

زیر و بمی همان بالا و پایین کردن صدا در آهنگ است.

اثرات ملودی بر آهنگ چیست؟

ملودی همان صحنه تئاتر است؛ همان بازیگر نقش اولی که دیالوگ های مهم نمایش را می گوید. اگر شما آهنگ خود را مانند یک صحنه نمایش در نظر بگیرید، آکوردها، فضای صحنه مورد نظر شما را خلق می کنند و ملودی راوی داستان شما است.

ماندگارترین ملودی که شنیده اید را زمزمه کنید؛ حتی اگر ارائه شعر و ملودی ملایم باشد، می بینید چه احساس بی نظیری به شما دست می دهد. این همان معجزه ساخت ملودی است که از درون عمیق ترین نقطه وجود فردی تراوش شده و به شما منتقل شده است.

استودیو بارانا چه خدماتی به علاقه مندان به موسیقی ارائه می دهد؟

درست است که باید در زمینه ساخت آهنگ به تراوش های ذهنی و درونی توجه ویژه ای داشت و خود را دست کم نگرفت، اما این موضوع کافی نیست. برای ساخت یک آهنگ ماندگار و ارائه شعر و ملودی ملایم یا هر نوع دیگر، نیازمند کسب دانش لازم در این زمینه هستیم. یکی از بهترین مکان هایی که خدمات بی نظیری ارائه می دهد، استودیو بارانا نام دارد.

در این استودیو اساتید با تجربه ای مشغول به فعالیت هستند که هم در ساخت ملودی به شما کمک کرده و هم آموزش های لازم در این زمینه را با بالاترین کیفیت عرضه می کنند.

از دیگر خدمات استودیو بارانا ساخت ملودی برای شعر است؛ بدین صورت که هم روی شعر شما ملودی می سازند و هم اگر شعر مناسب در اختیار ندارید، انواع و اقسام ترانه ها با موضوعات مختلف را می توانید در این استودیو انتخاب کنید.

ملودی را با هارمونی اشتباه نگیرید!

بسیاری از اشخاص گمان می کنند که ملودی همان هارمونی است؛ اما اینطور نیست. اگر چه این دو کاملا به یکدیگر مرتبط هستند، اما برخلاف تصور، متضاد یکدیگرند! هارمونی به بررسی عمودی نت ها در موسیقی می پردازد؛ یعنی نت هایی که از سازهای مختلف شنیده می شود را به هماهنگی لازم در می آورد. اما ملودی حرکت افقی نت ها در لحظه است. این جمله را اگر بخواهیم ساده بگوییم، به معنی این است که ملودی، آهنگ و ریتم هر سازی است که در یک قطعه موسیقی جای خاص خود را دارد.

از ملودی چطور باید در آهنگ استفاده کرد؟

ساخت ملودی برای شعر بیش از هر چیزی به سبک موسیقی مورد نظر بستگی دارد. در موسیقی پاپ، ملودی بیش از هر عامل دیگری اهمیت دارد. در موسیقی کلاسیک اما موضوع کمی متفاوت است. نه اینکه بگوییم ملودی نقش مهمی ندارد؛ بلکه فقط ممکن است به حدی در آهنگ گسترش پیدا کند که قابل تشخیص نباشد. در بعضی از سبک های موسیقی کلاسیک گاهی تلاش می کنند که شنیدن ملودی را از گوش مخاطبانشان حذف کنند.

سخن آخر

ملودی همان صدایی است که شما می توانید زیر لب زمزمه کنید. شاید وقتی در فکر ساخت ملودی هستید، گمان کنید این ملودی قبلا توسط فردی ساخته شده است؛ اما در بعضی از موارد اینطور نیست. ملودی که به ذهن شما خطور کرده است، پتانسیل تبدیل شدن به یک آهنگ جاودانه را دارد. به یقین می توان گفت هزاران ملودی کشف نشده در این کره خاکی در ذهن انسان وجود دارد که فقط کافی است به ذهن کسی راه پیدا کند و ساخته شود.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد