استودیو موسیقی ضبط صدا را چگونه بیابیم؟

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده:

برای ضبط صدا به منظور پادکست، دوبله، خوانندگی و … می توان از استودیوهای حرفه ای یا خانگی استفاده کرد. استودیوهای خانگی شاید از استاندارد کافی برای این فعالیت برخوردار باشند، ولی باید همواره در نظر داشت که استفاده از استودیو موسیقی ضبط صدا استاندارد علاوه بر برخورداری کامل از تجهیزات به روز و حرفه ای، امکان بهره مندی از مشاوره و تجربه تیم متخصص استودیو را نیز فراهم خواهد کرد.

این مزیت موجب می شود که نه تنها افراد حرفه ای این حوزه، بلکه افراد آماتور و تازه کار نیز به این استودیوها روی بیاورند و ریسک کار خود را با این روش کاهش دهند. یافتن یک استودیو خبره در این زمینه مستلزم آگاهی به ویژگی های آن خواهد بود. در ادامه به بررسی خصوصیات یک استودیو استاندارد می پردازیم.

ویژگی های استودیو موسیقی ضبط صدا استاندارد

استودیو موسیقی ضبط صدا استاندارد

هر استودیو موسیقی جهت ضبط صدا برای رسیدن به مرحله استاندارد باید دارای ویژگی هایی باشد. توجه به این خصوصیات می تواند در گزینش یک استودیو خوب کمک کننده باشد.

انعکاس صدا

پژواک و انعکاس صدا یکی از مسائلی است که می تواند کیفیت صدای ضبط شده را تحت الشعاع قرار دهد. راه حل این مسئله در استودیو موسیقی ضبط صدا دیوارهای آکوستیک و استفاده از فوم مخصوص خواهد بود. بدیهی است به کار بردن این مواد در استودیوهای خانگی توجیه اقتصادی ندارد یا به دلیل کاربرد غیر اصولی نمی تواند تضمینی مناسب برای استودیو محسوب شود.

هر صدایی با حرکت در فضا و برخورد به اجسام مختلف با طول موج متفاوتی به میکروفون اصابت می کند و کیفیت صدای ضبط شده را به صورت چشمگیری کاهش خواهد داد. اجاره روزانه یا ساعتی یک استودیو استاندارد نه تنها از لحاظ اقتصادی، بلکه به صرفه جویی در زمان نیز کمک خواهد کرد.

محل قرارگیری میکروفون

برای رسیدن به صدای دلخواه از سازها، خواننده و … باید به روش آزمون و خطا به قرار دادن میکروفون هایی که با فاصله های مختلف پرداخت. این کار بسیار زمان گیر خواهد بود. با توجه به تنوع میکروفون های موجود در بازار شناخت و اطلاع از کاربرد هر کدام می تواند در نتیجه کار مثمر ثمر واقع شود. روند رسیدن به نتیجه مطلوب در صورتی کاهش خواهد یافت که با دانش و آگاهی کافی به این امر بپردازید.

آموزش در این زمینه یا جابجایی میکروفون های متعدد زمان زیادی نیاز دارد. حضور تیم حرفه ای صدا در استودیو موسیقی ضبط صدا می تواند بسیار جلوه کند. با این کار علاوه بر رفع نیاز و فراهم شدن شرایط ایده آل از تجربه افراد خبره نیز می توان بهره مند شد.

منابع خارجی صدا

برای جلوگیری از ورود صداهای مزاحم و اضافی به فضای استودیو موسیقی ضبط صدا باید تمامی ورودی ها را بررسی کرد. بهتر است فضایی برای محیط استودیو انتخاب شود که پنجره زیادی رو به بیرون نداشته باشد. چرا که صدا خودروها نیز به کاهش کیفیت منجر خواهد شد. به کار بردن پنجره های دو جداره برای جلوگیری از این موضوع الزامی است. همچنین به کار بردن روکش های چرمی برای درب و درزگیری در و پنجره نیز می تواند به میزان چشمگیری موجب کاهش نشت صدا به داخل استودیو شود.

تمامی این فعالیت ها برای رسیدن به یک فضای آکوستیک و استاندارد نیازمند دانش و اطلاعات کافی، هزینه و زمان است. به نظر می رسد برای افراد آماتور نیز اجاره استودیوهای حرفه ای راه حل مناسبی خواهد بود، چرا که مسیر رسیدن به ضبط صدا را کاهش می دهد و متقاضی می تواند تمامی تمرکز خود را صرف تمرین صدای خود کند.

صدای خواننده یا گوینده

قرارگیری میکروفون، فضای استودیو و … همگی می توانند روی کیفیت ضبط صدا تاثیرگذار باشند. صدای حروف صامت که به صورت ضربه ای به میکروفون برخورد میکند، می تواند کیفیت صدا را کاهش دهد و موجب آزار گوش شنونده شود. به همین دلیل جابجایی های کوچک یا زاویه گیری میکروفون جلوی دهان خواننده یا گوینده می تواند این اثرات را کمتر کند و صدای مطلوب تری را به گوش شنونده برساند.

یکی دیگر از مزایای اجاره استودیو برای ضبط صدا همین فناوری و استفاده از تجهیزات حرفه ای برای افزایش کیفیت کار محسوب می شود. قیمت بالای تجهیزات به هیچ عنوان تضمین کننده کیفیت کار نخواهد بود، بلکه استفاده صحیح از این تجهیزات در کنار صدای خوب است که می تواند اثری به یاد ماندنی را خلق کند.

اجاره استودیو ضبط در تهران

همانطور که عنوان شد، یکی از راه هایی که بستر و شرایط اولیه تولید اثر را فراهم می کند، اجاره استودیو موسیقی ضبط صدا است. استودیوهایی با هزینه های گزاف و غیر معمول صرفا به دلیل تجهیزات حرفه ای نمی توانند انتخاب درستی محسوب شوند. حضور تیم با تجربه در کنار تمامی این تجهیزات می تواند سکوی پرتاب و موفقیت هنرمندان در این حوزه تلقی شود.

اجاره استودیو ضبط در تهران به دلیل تعداد بالای علاقمندان و هنرجویان در حوزه موسیقی و صدا باید با دقت بیشتری صورت گیرد. استودیو بارانا که یکی از فعالان این زمینه است با تیم حرفه ای و متخصص خود با بررسی تمام نیازها و پیش نیازهای موفقیت در این حیطه به کمک افراد با استعداد می شتابد.

فراهم کردن محیط استاندارد با تجهیزات حرفه ای در زمینه های دوبله انیمیشن و فیلم، صداگذاری های تبلیغاتی، ضبط کتاب های صوتی و پادکست، استودیو های تمرین موسیقی، تنظیم آهنگ، تیم خبره تولید محتوا شعر و پادکست، آموزش سلفژ به علاقمندان و … تنها گوشه ای از فعالیت های تیم حرفه ای استودیو بارانا محسوب می شود.

یکی از ویژگی هایی که استودیو بارانا را به استودیویی استاندارد و منحصر به فرد مبدل می کند، تیم تبلیغاتی این مجموعه است که با عکاسی و فیلمبرداری از مراحل تولید اثر به نشر کمک شایانی می کند.

کلام آخر

استودیو موسیقی ضبط صدا استاندارد و حرفه ای تنها به فضایی برای ضبط موسیقی منتهی نمی شود و می تواند با ارائه خدمات متفاوت افراد را به این زمینه جذب کرده و به دیده شدن اثر کمک کند. بسیاری از افراد علاقمند به حوزه موسیقی و هنر با انتخاب اشتباه استودیو خانگی یا استودیوهای به ظاهر حرفه ای مسیر رسیدن به اهداف و موفقیت های خود را طولانی می کنند.

مشاوره با افراد با تجربه در زمینه موسیقی و صدا کمک بسیار زیادی محسوب می شود. چه بهتر که این افراد متخصص و خبره حضور مفیدی در استودیو داشته باشند و دلسوزانه به همه گیر شدن اثر یاری برسانند. بدیهی است هر موفقیتی درگرو تلاش و انتخاب صحیح خواهد بود، ولی باید توجه کرد فراهم کردن شرایط مناسب برای پیمودن این مسیر سبب تسهیل و تسریع سرعت دست یابی به اهداف خواهد شد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد