آنچه که باید درباره میکس و مستر آهنگ بدانید

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده: اگر شما یک مهندس میکس و مستر آهنگ نیستید و چیزی درباره آن نمی دانید، احتمالا در رابطه با تفاوت های این دو فرآیند سوالاتی دارید. موضوعاتی که در رابطه با تجهیزات موسیقی و فنی هستند، می توانند حتی با تجربه ترین نوازندگان را نیز سردرگم کنند و باعث شوند که آنها چیزی درباره قسمت فنی موسیقی متوجه نشوند. در واقع خارج از مهندسان، افراد بسیار کمی درباره اتفاقاتی که در مراحل نهایی اتفاق می افتد، مطلع هستند و از آنها سر در می آورند.

نداشتن اطلاعات و تجربه کافی درباره میکس و مستر موجب اشتباهات زیادی می شود، زیرا برخی از مردم فکر می کنند که میکس و مسترینگ آهنگ دو فرآیند یکسان است، یا برخی یاد گرفتن میکس و مسترینگ را برای شروع موسیقی غیر ضروری می دانند. در ادامه می خواهیم به مطالعه در رابطه با میکس و مسترینگ آهنگ بپردازیم و با آنها آشنا شویم.

تفاوت میکس و مستر چیست؟

بعد از ضبط آهنگ مرحله ای وجود دارد که در آن تک تک آهنگ ها را با هم ترکیب می کنند و به آن میکس می گویند، اما مسترینگ مرحله نهایی تولید صدا است که در آن کل آهنگ میکس شده را بررسی می کنند و برای توزیع صیقل می دهید.

زمانی که یک مهندس آهنگ های جدا گانه را در یک جلسه حک کرده و آنها را با یکدیگر هماهنگ می کند تا زمانی که پخش می شود، صدای خوبی را به کمک یکدیگر ایجاد خواهند کرد که آن را میکس آهنگ می نامند. در صورتی که مسترینگ یک آهنگ به این معنی است که با تقویت صدای کلی، در سراسر آلبوم یک نواختی ایجاد می کنند و آن را برای توزیع به عنوان یک آهنگ کاملا بی نقص آماده می کنند.

به بیان دیگر در اینجا یک نوع تشبیه از کتاب وجود دارد که می گوید: هنرمند حکم نویسنده را دارد. مهندس میکس همانند یک ویراستار است و به نویسنده کمک می کند که پروژه خود را در بهترین نوع تنظیم کند. مهندس مستر همانند یک ویرایشگر کپی عمل می کند. در ادامه به صورت جزئی تر به مشاهده میکس و مستر آهنگ می پردازیم.

میکس و اختلاط چیست؟

برای شروع می توانیم بگوییم که مخلوط کردن چیست. در واقع اگر بخواهیم میکس را در چند کلمه توصیف کنیم، می توانیم بگوییم که میکس همه چیز در مورد تعادل سازهای فردی با هم است. کار یک مهندس اختلاط این است که ابزار متفاوت را بگیرد و آنها را با یکدیگر هماهنگ کند.

در واقع تمام معنی اختلاط این است که شما نمی خواهید سازهای شما خیلی بلند و زننده یا خیلی نرم و ملایم باشند. شما دوست ندارید که سازها یکدیگر را در یک طیف فرکانس پوشش دهند. شما نمی خواهید که برخی موارد در موسیقی بیش از حد گذرا به نظر برسند یا بیرون بیفتند، بلکه می خواهید که برخی از آنها پر رنگ تر از دیگران به نظر برسند و نظر شنونده را به خود جلب کنند.

مسترینگ چیست؟

مرحله نهایی در فرآیند تولید یک موسیقی مسترینگ است. در عمل میکس و مستر آهنگ اینکه قبل از کامل شدن میکس، مسترینگ را انجام دهید، امکان پذیر نیست و هیچ کس این کار را انجام نمی دهد. به طور معمول مهندسان مسترینگ موسیقی مخلوط یا میکس شده را از مهندس میکس دریافت می کنند و سپس دست به کار می شوند. ۳ هدف برای فرآیند مسترینگ وجود دارد:

  1. برای بلند کردن آهنگ
  2. برای ایجاد صدای بهتر در موسیقی
  3. برای اینکه آهنگ در انواع بلندگوها قابل پخش با کیفیت بالا باشد.

هدف از مسترینگ این است که آهنگ ایجاد شده همانند آهنگ های موجود در بازار حرفه ای باشد. زمانی که موسیقی تولید شده از رادیو، لیست پخش موسیقی یا تیتراژ یک فیلم شنیده می شود، نامناسب نباشد و مورد علاقه مردم قرار بگیرد. این بدین معنا است که آنها علاوه بر سطح بلند باید پاسخ فرکانسی مشابه و صدایی عالی از بلندگو داشته باشند.

مهندسان تنها افرادی هستند که از محدود کننده استفاده می کنند. ممکن است از خودتان بپرسید که محدود کننده یعنی چه؟ محدود کننده به ابزاری می گویند که هم حجم واقعی مسیر و هم حجم درک شده از مسیر را افزایش می دهد. در واقع آنها از یک محدود کننده استفاده می کنند برای این که آهنگ را بلندتر از آن چیزی که هست، نشان بدهند. این باعث می شود که یک آهنگ بسیار قدرتمندتر و هیجان انگیزتر به نظر برسد.

به طور کلی تفاوت بین میکس و مسترینگ آهنگ در چیست؟

  • میکس به انواع مختلف سازها دسترسی دارد، اما مسترینگ فقط به خود ترکیب نهایی دسترسی دارد.
  • میکس سازهای فردی را با یکدیگر متعادل می کند، اما در مسترینگ آهنگ را به طور کلی بررسی کرده و آن را هماهنگ می کند.
  • میکس بر ایجاد تعادل و احساسات در آهنگ تمرکز دارد، اما مسترینگ بر ساختن صدای میکس و ایجاد تعادل با موارد دیگر تمرکز دارد.
  • ۸۰ درصد صدای آهنگ را میکس تشکیل داده و ۲۰ درصد باقی مانده را مسترینگ تشکیل می دهد.

بهترین مکان برای میکس و مستر آهنگ کجاست؟

بهترین مکان برای میکس و مستر آهنگ
بهترین مکان برای میکس و مستر آهنگ

اگر می خواهید که میکس و مسترینگ آهنگ هایتان به خوبی و کاملا بی نقص شکل بگیرد، باید آنها را در یک استودیو عالی و حرفه ای ضبط کنید. اگر به دنبال چنین استودیویی برای میکس و مسترینگ آهنگ هایتان هستید، استودیو بارانا می تواند بهترین گزینه باشد.

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که در تهران زندگی می کنید، بهترین مکان برای میکس و مسترینگ تهران استودیو بارانا است. آنها علاوه بر خدمات متفاوت و تجهیزات بسیار کامل، مهندسانی کاملا حرفه ای برای میکس و مسترینگ آهنگ هایتان در اختیار شما قرار می دهند.

حرف آخر

مشاهده کردیم که بسیاری از افراد تصور می کنند که میکس و مستر آهنگ دو فرآیند است که یک کار را انجام می دهد، اما سخت اشتباه می کنند. زیرا میکس یک عمل جداگانه برای مخلوط موسیقی است و مسترینگ مرحله نهایی است که میکس را بررسی کرده و تمامی نواقص موسیقی را رفع می کند. در واقع میکس و مسترینگ به کمک یکدیگر تلاش می کنند که یک آهنگ بی نقص ارائه دهند.

در آخر نیز مشاهده کردیم که بهتر است برای میکس و مسترینگ یک موسیقی به استودیویی با تجهیزات و خدمات کامل مراجعه کنید و البته دریافتیم که استودیو بارانا یکی از بهترین استودیوها برای ضبط موسیقی است که کامل ترین و بی نقص ترین خدمات را به شما عزیزان و علاقه مندان به موسیقی ارائه می دهد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد