میکس و مستر موسیقی را در بهترین استودیو انجام دهید

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده: اگر یک قطعه آهنگ ساخته اید یا صداهایی را برای کنار هم گذاشتن ضبط کرده اید، باید این نکته را بدانید که بدون میکس و مستر موسیقی خود، صداهایی که شما ضبط کرده اید، فایده ای ندارند. در نتیجه، انجام میکس و مستر تنظیم کننده قطعه ساخته شده به بهترین نحو ممکن است. ما در این مقاله سعی داریم که به شما میکس و مستر در موسیقی را توضیح دهیم. سپس به شباهت ها و تفاوت های آن ها بپردازیم و در آخر شما را با بهترین مکان میکس و مستر آشنا کنیم.

تفاوت بین میکس و مستر چیست؟

میکس مرحله بعد از ضبط است که در آن تک تک آهنگ ها را با هم ترکیب می کنید. این در حالی است که مسترینگ مرحله نهایی تولید صدا است که در آن کل میکس را برای آماده شدن برای توزیع صیقل می دهید. میکس زمانی رخ می دهد که یک متخصص آهنگ های جداگانه را در یک قسمت فشرده و متعادل می کند که باعث شود هنگام پخش با یک دیگر صدای خوبی داشته باشند.

در حالی که مسترینگ یک آهنگ به این معنی است که با تقویت صدای کلی، ایجاد یک نواختی در سراسر آلبوم و آماده سازی آن برای توزیع، برای پخش آن آهنگ و آلبوم سنگ تمام بگذارند. به بیان دیگر، می توان ساخت یک قطعه موسیقی را با نوشتن یک کتاب مقایسه کرد.

اگر هنرمند یک نویسنده باشد، متخصص میکس ویراستار است و به نویسنده کمک می کند که پروژه خود را در بهترین نحو ممکن تنظیم کند. متخصص مستر به دنبال کپی ها می گردد و تلاش می کند با پرهیز از آن ها به متن زیبایی ببخشد. حال ممکن است برایتان سوال شود که میکس و مستر موسیقی به صورت جزئی چه پروسه ای دارند؟ بیایید هر قسمت را جداگانه تجزیه کنیم.

میکس چیست؟

بیایید از ابتدا شروع کنیم. شما چند قطعه ریتم را در کنار یکدیگر قرار داده اید، مقداری موسیقی ساخته اید و چند کلمه را برای خواندن روی موسیقی انتخاب کرده اید. شما یا گروهتان برای آهنگ تنظیمی دلخواه را با توجه به سلیقه تان تهیه کرده اید و اکنون زمان آن فرا رسیده است که این تنظیم تولید شده را به جای این که به صورت گوش خراش و غیر جذاب رها شده باشند، به گونه ای به هم وصل کنید که شبیه یک آهنگ شود.

اینجا است که متخصص میکس وارد می‌ شود. وظیفه متخصص میکس در پروسه میکس و مستر موسیقی این است که همه بخش های ساخته شدن در آهنگ ‌ها را متعادل کند و هر کاری که لازم است انجام دهد تا شنونده احساس کند که دارد به آهنگی منسجم گوش می دهد. متخصصان میکس با ابزارهایی مانند EQ (ایکوالایزر)، فشرده سازی، پانینگ و برعکس سازی که در اختیارشان قرار دارد، کار می کنند.

آن ها نویز و غیر یکنواختی بین سازها را کاهش می دهند، صداهای ضعیف را قوی تر کرده و بر عناصر مهم آهنگ تاکید می کنند. برای مثال، ممکن است آن ها ضربه های درام را با نمونه هایی از خارج از نمونه ضبطی که در اختیارشان قرار گرفته است، دوباره بسازند یا صداهای اضافی و بدون استفاده در ضبط را حذف کنند.

متخصصان به وسیله ایکوالایزر، شدت و بلندی سازها را به دلخواه تغییر می دهد. مثلا ممکن است در آهنگی که گیتار نقش خاصی ندارد، با افزایش تاثیر و بلندی آن باعث شوند که صدای گیتار بر سایر سازها قالب شده و صدای آن بیشتر شنیده شود. آن‌ ها آهنگ‌ های جداگانه که تکی ساخته شده اند را فشرده می‌ کنند که در کنار یکدیگر قرار بگیرند. اگر لازم باشد آن ها از افکت هایی مانند Reverb، Delay، Modulation، Pitch Fx و هر چیزی که باعث بهتر شدن آهنگ شود، استفاده می کنند.

توضیحات در مورد میکس ما را به سمت ارائه دومین بخش از میکس و مستر موسیقی انتقال می دهد. حرکت در جهت زنده سازی و پویا کردن آهنگ، از جمله مواردی هستند که در قسمت مستر به آن خواهیم پرداخت. فقط کافی است شما به آن ها بین ۳ تا ۲۰۰ قطعه مختلف ضبط شده که از مرحله میکس گذشته اند، بدهید. آن ها این صدا را تبدیل به یک اجرای زیبا و قابل شنیدن خواهند کرد.

مسترینگ چیست؟

مسترینگ
مسترینگ

یک متخصص مسترینگ آخرین خط دفاعی شما قبل از اینکه آهنگ، تک آهنگ، EP، آلبوم یا میکس شما در جهان پخش شود، به شمار می رود. وظیفه آنها کنترل کیفیت است که در زبان انگلیسی به آن Quality control می گویند. عملکرد آن ها به گونه است که در مقایسه با متخصصان میکس به بهترین وجه قابل شناسایی هستند.

یک متخصص مسترینگ ده، بیست یا بیشتر از صد آهنگ را در آهنگ واحدی که در استودیو آن ها عالی به نظر می رسد، متعادل می کند. اکثر متخصصان مسترینگ با یک آهنگ با کیفیت پخشی استودیو کار می کنند و هر کاری که در توان دارند، انجام می‌ دهند که آهنگ تنظیم شده توسط آن ها، به هنگام شنیدن در هر سیستم پخش قابل تصوری بدرخشد.

درست است که متخصصین این حوزه از میکس و مستر موسیقی فقط از سه ابزار ایکوالایزر، فشرده کننده و یک محدود کننده استفاده می کنند، اما این بدین معنی نیست که کار آن ها ساده است. برخی تصور می کنند که آن ها فقط صدا را در این سه ابزار کم و زیاد می کنند و آهنگ به خودی خود ساخته می شود، اما این گونه نیست.

هدف آنها اغلب، برقراری ارتباط درون یک آهنگ با آهنگ های دیگر آلبوم است. آن ها می خواهند آهنگ را با هر آهنگ دیگری در پروژه به طوری هماهنگ کنند که مخاطب پس از شنیدن آن ها به یکسان بودن پیام و هدف آن ها پی ببرد. همچنین، دیگر هدف آن ها این است که کل پروژه شما با موارد مشابه توسط هنرمندان شناخته شده در این ژانر بتواند رقابت کند.

این متخصصان مسترینگ که در حوزه میکس و مستر موسیقی فعالیت می کنند، می‌خواهند مطمئن شوند که قطعات ساخته شده از طرف آن ها قابلیت رقابت را بین همه آهنگ ها و آلبوم های هم سبک داشته باشند.

ابزارهای انجام این کار فراتر از ایکوالایزر، فشرده سازی و محدود کردن است. در زمینه مسترینگ، اتاقی که به آن ها آرامش و تسلط کاری بدهد، یکی از مهم ‌ترین خواسته هایی است که به یک متخصص مسترینگ کمک می‌کند که با دقت کافی، هر مشکل احتمالی را پیدا کرده و آن‌ ها را به سرعت برطرف کند.

انجام همه این موارد به آن ها کمک می کند که هر جنبه ای از موسیقی را بشنوند و اگر هر گونه کمبودی در آن حس کردند، به رفع آن بپردازند. به عنوان آخرین دستور العمل کنترل کیفیت، آن ها ممکن است از بهترین هدفونی که می توانند، برای تزریق پویایی به آهنگ قبل از عرضه آن به بازار استفاده کنند.

بسیاری از مسترینگ ها در میکس و مستر موسیقی این روزها شامل رفع مشکلات مصنوعی بودن اثر با استفاده از ابزارهایی خاص هستند. مهندسان میکس که در انبوه نویزها، صداها و موارد دیگر گرفتار شده ‌اند، ممکن است تیک ‌های تصادفی، پاپ ‌ها، انفجارها، اعوجاج‌ ها یا ناهنجاری ‌های طیفی را متوجه نشوند و آن ها را برطرف نکنند. انتظار می رود یک مهندس مستر این کارها را انجام دهد.

اگر مجموعه ‌ای از آهنگ ‌های ضبطی را در اختیار دارید که قرار است کنار یکدیگر شنیده شوند، یک متخصص مستر نیز آهنگ‌ ها را به اصطلاح «بالا» و «دم» می کند. این بدان معنی است که نقاط شروع و توقف را با دقت تنظیم می کند که آلبوم حس و جریان مناسبی داشته باشد.

کلمات بالا و دم که در بالا گفته شد، شامل تهیه عناوین آهنگ، اطلاعات هنرمند و غیره می شود که همه آن ‌ها باید جمع ‌آوری شده و در فایل نهایی موسیقی گنجانده شوند. همه این کارها توسط متخصص مسترینگ مدیریت و انجام می ‌شود.

بهترین محل برای میکس و مستر موسیقی کجاست؟

هیچ اثر با کیفیتی ساخته نمی شود، مگر آن که از زیر دست یک متخصص میکس و مستر عبور کرده باشد. اگر سابقه فعالیت در موسیقی را داشته باشید، می دانید که میکس و مستر در استودیوهای قدیمی به شکل طاقت فرسا و سخت صورت می گرفت.

در گذشته ارائه خدمات میکس و مستر به گونه ای بود که هم برای همه قابل دسترسی نبود و هم کیفیت امروزی را نداشت. ما در استودیو بارانا مفتخریم اعلام کنیم که انجام تخصصی هر گونه میکس و مستر موسیقی را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در تهران انجام می دهیم.

نتیجه‌ گیری

موسیقی حرفه ای بدون میکس و مستر معنا ندارد. اگر انتظار دارید که کیفیت خروجی به میزان بالایی باشد، برای انجام هر دوی این فعالیت ها به یک متخصص حرفه ای و با سابقه کاری بالا نیاز دارید. بهترین کیفیت میکس و مستر موسیقی را از استودیو بارانا بخواهید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد