آموزش سلفژ خوانندگی فارسی را به راحتی بیاموزید

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده: اگر در حوزه موسیقی فعالیت می کنید یا مایل به فعالیت کردن در آن هستید، حتما برایتان پیش آمده که در ذهن خود یک ملودی را بسازید و فکر کنید که این ملودی قرار است صنعت موسیقی را متحول کند، اما پس از گذشت زمانی بسیار کوتاه آن را از یاد ببرید و افسوس بخورید که چرا آن را ننوشته اید!

یادگیری و آموزش سلفژ خوانندگی فارسی در این لحظات به شما کمک می کند که از قطعه ساخته شده در ذهن خود، بدون نگرانی از فراموشی و از بین رفتن آن، استفاده کنید. با استفاده از سلفژ خوانندگی فارسی، شما این توانایی را پیدا خواهید کرد که تمام ملودی ها و قطعات ساخته شده در ذهنتان را به گونه ای پیاده کنید که برای همه افراد در این حوزه قابل شناسایی باشد.

سلفژ از روش های مرسوم خواندن گام ها و نت ها در موسیقی امروزی است و ما تلاش داریم که در این مقاله به توضیح سلفژ بپردازیم و پس از آن به سراغ معرفی یک استودیوی معروف برای آموزش سلفژ خوانندگی زن و مرد می رویم.

سلفژ به چه معناست؟

سلفژ پایه و اساس یا به قول خارجی ها «ABC» موسیقی است. آموزش سلفژ خوانندگی فارسی به شما آهنگ ساختن، شنیدن آهنگ، آواز خواندن هارمونیک و یکنواخت و نحوه یادداشت موسیقی که در ذهن خود دارید را می آموزد.

در یکی از ویدیوهای معروف به زبان انگلیسی برای آموزش سلفژ، استاد موسیقی ماریا جولی اندروز در سری کلاس های «صدای موسیقی» که از تلویزیون آمریکا پخش می شد، از سلفژ استفاده می‌ کند که به کودکان مشتاق یادگیری این مهارت، به ساده ترین روش ممکن نوشتن آهنگ را یاد دهد. او برای این کار به طور مرتب تکرار می کند: «دو، آهو، بچه آهو …».

هنگامی که شما قصد دارید یاد بگیرید که چگونه بخوانید و بنویسید، به طور مستقیم با نوشتن آشنا نمی شوید، بلکه ابتدا حروف «الف، ب و پ» را می آموزید. در موسیقی نیز یک سری حروف پایه برای یادگیری بخش تئوری آن وجود دارد که به آن ها هجا می گویند.

هجاهای سلفژ (دو – ره – می – فا – سل – لا – تی – دو)، معادل همان حروف ابتدایی زبان فارسی برای موسیقی وجود دارند. اگر تنها کاری که می توانید انجام دهید، این است که ا، ب، پ خود را بخوانید، پس هنوز خواندن و نوشتن را به طور کامل یاد نگرفته اید.

برای این که منظور خود را بهتر برسانیم، می گوییم که آموزش خواندن و نوشتن معادل آموزش سلفژ خوانندگی فارسی است. خواندن یک کتاب نیازمند همان مهارت هایی است که شما برای درک و نوشتن موسیقی به آن ها نیاز دارید.

مقیاس موسیقی سلفژ چیست؟

سلفژ مقیاس موسیقیایی را با استفاده از هجاهایی که دارای یک صدا هستند، توصیف می کند، زیرا این هجاها به صورت خیلی راحت تر خوانده می شوند. این ۸ نت سنتی و مرسوم ما عبارت اند از: C – D – E – F – G – A – B – C. همچنین اعداد مقیاس آن ها عبارت اند از: ۱-۲-۳-۴-۵-۶-۷-۱.

همان طور که گفته شد، مقیاس سلفژ به این صورت است: Do – Re – Mi – Fa – Sol – La – Ti – Do که برای راحتی به صورت نت های اشاره شده در می آیند. سلفژ نه تنها آواز خواندن را ساده تر می کند، بلکه به موسیقی درک و سادگی می افزاید. این کار باعث می شود که بتوان قطعات سخت تر و پیچیده تری تولید کرد.

چرا آموزش سلفژ خوانندگی فارسی برای ما مهم است؟

با استفاده از سلفژ خوانندگان می توانند آهنگ ها را سریع تر و بهتر یاد بگیرند. این یادگیری به شما کمک می کند که بدون شنیدن یک ملودی تمرینی که قبل از کار شما پخش می شود، موسیقی را درک کنید و مشغول به خواندن آن شوید.

سلمیزاسیون یا همان تمرین سلفژ با آشکار کردن الگوهای موسیقی مد نظر شما، مهارت ‌های آواز خواندن را درونتان تشویق می ‌کند. قبلا ممکن بود با دیدن دو نت با خود تصور کنید که کنار هم قرار گرفتن آن ها امری تصادفی است، اما پس از سلمیزاسیون به این درک خواهید رسید که همه چیز روی اصول و درک درست بنا شده است.

به هنگام آموزش سلفژ خوانندگی شیرازی، فارسی و انواع دیگر آن، سیستم بسیار پیچیده و سخت ۱۲ کلید ماژور را کنار می گذارید و آن ها را تبدیل به یک سیستم واحد می کنید. بدون یادگیری سلفژ، ممکن است ۱۰۰ آهنگ بخوانید و هنوز ساعت ها طول بکشد که به هنگام شنیدن یک آهنگ جدید، ملودی آن را درک کنید و موسیقی آن را یاد بگیرید.

نشانه هایی وجود دارد که می توانید با دستان خود در ارتباط با هر هجای سلفژ ایجاد کنید. از نظر بعضی ها، این حرکت کاری بیهوده است، اما از نظر برخی دیگر، کمک می کند که هجاها را سریع تر از زمان معمول به خاطر بیاورید. اگر هنگام آموزش سلفژ خوانندگی فارسی، حس می کنید که به سبک یادگیری حرکتی یا بصری تمایل دارید، به احتمال بسیار زیاد، یادگیری از طریق نشانه ها و علامت های حرکتی با دست، قابل درک تر خواهد بود.

سلفژ همچنین توانایی شما برای خواندن بازه های خاص (فضای بین نت ها) را بهبود می بخشد. این امر سبب می شود که صدای شما به هنگام آواز خواندن بهتر شود، هنگام خواندن از نت ها خارج نشوید و به قول اصحاب موسیقی فالش نخوانید!

انجام حرکات متحرک در آموزش سلفژ خوانندگی فارسی چگونه است؟

دو روش برای یادگیری بخش های مختلف سلفژ وجود دارد: یکی از آن ها یادگیری با انجام حرکات متحرک است و دیگر روش حرکت با انجام حرکات ثابت به شمار می رود. در روش انجام حرکات متحرک، همه ۱۲ کلید را در یک کلید ترکیب می کنید و آن ها را به صورت یک نواخت و ثابت انجام نمی دهید.

حال می پرسید که چگونه این کار را انجام دهیم؟ مهم نیست که مشغول فشردن یا نواختن کدام کلید موسیقی هستید،”do”  همیشه به عنوان اولین نت مقیاس شروع می شود. بنابراین،C  در سی ماژور “do” ،G  در جی ماژور “do” ، D در ماژور”do”  و همین حرکت برای بقیه نت ها صادق است.

سلفژ به ما نشان می‌دهد که مهم نیست کلید مورد استفاده و انتخابی ما چیست، همه مقیاس‌ های اصلی یکسان هستند. تنها تفاوت بین آن ها قالبی است که در آن شروع می کنید. هنگام آموزش سلفژ خوانندگی فارسی، به احتمال زیاد آن را به روش انجام حرکات متحرک به شما آموزش می‌دهند.

اگر شما به صورت اتفاقی به بالا بخوانید، هجاهای Do – Di – Re – Ri – Mi – Fa – Fi – Sol – Si – La – Li – Ti – Do ظاهر می شوند. در حالتی که نت ها به صورت نزولی هستند، هجاها به صورت Do – Ti – Te – La – Le – Sol – Se – Fa – Mi – Me – Re – Ra – Do تغییر پیدا می کنند. درک اینکه چرا هجاها به سمت بالا و پایین تغییر می کنند، مقداری پیچیده است. به عنوان یک مبتدی، باید بدانید که چیزهای بسیار زیادی برای یادگیری وجود دارد، ولی شما هنگام شروع باید با چیزهای ساده شروع کنید.

چگونه سلفژ را یاد بگیریم؟

چگونه سلفژ را یاد بگیریم
چگونه سلفژ را یاد بگیریم

با استفاده از هجاهای سلفژ برای خواندن آهنگ های ساده، مانند «تولدت مبارک» شروع کنید. اگر خواندن کل آهنگ با استفاده از هجاهای سلفژ برایتان دشوار است، فقط دو نت اول هر آهنگ را تا زمانی که خواندن کل آن برایتان آسان شود، با استفاده از «Sol» و «Mi» بخوانید.

بهترین محل برای آموزش سلفژ خوانندگی فارسی را از کجا پیدا کنیم؟

برای این که در مسیر تبدیل شدن به یک موزیسین یا نوازنده حرفه ای، کج نروید و از ابتدا بنا را صاف و مستقیم بسازید، یادگیری سلفژ اهمیت بسیاری برای شما خواهد داشت. اگر قصد دارید موسیقی را درک کنید و بهتر بنوازید، حتما باید سلفژ را بیاموزید. شما آموزشگاه های زیادی را برای آموزش سلفژ پیدا خواهید کرد، اما اگر در انتخاب بهترین مکان برای آموزش سلفژ خوانندگی فارسی شک دارید، به استودیوی ما مراجعه کنید.

استودیو بارانا با ارائه تمام خدمات ضبط و تولید صدا، به شما که آرزوی خوانندگی و نوازندگی حرفه ای را در سر دارید، کمک می کند که مسیر حرفه ای شدن را به راحتی هر چه تمام تر پیمایش کنید. همچنین اگر تازه وارد هستید، نگران نباشید! خدمات استودیو بارانا برای همه افراد در هر سطحی مناسب است.

نتیجه‌ گیری

آشنایی با مهارت سلفژ برای شما که در حوزه موسیقی فعالیت می کنید و خواننده یا نوازنده هستید، امری مهم و ضروری به شمار می رود. با این حال، برخی از شما ممکن است آن را نشنیده باشید و با متدهای آن آشنا نباشید. در این مقاله سلفژ را به صورت بسیار جامع و کامل به شما معرفی کردیم. همچنین شما را با ۲ متد اصلی یادگیری سلفژ آشنا ساختیم و در آخر استودیو بارانا را برای آموزش سلفژ خوانندگی فارسی به شما معرفی کردیم.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد