چه عواملی باعث شل شدن پوست صورت خواهند شد؟

0

افتادگی پوست یکی از عواملی است که سلامتی و شادابی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. بی شک برای افرادی که کاهش وزن در باشگاه های ورزشی را تجربه کرده اند، شلی پوست نیز اتفاق افتاده است. شلی و افتادگی پوست که معمولا بر اثر کاهش وزن به وجود می آید، اغلب با از بین رفتن بافت چربی همراه است. البته شل شدن پوست صورت عوامل دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

در این مقاله سعی داریم این علل و روش های درمان افتادگی پوست را بررسی کنیم، پس با ما همره باشید.

افتادگی و شل شدن پوست صورت چگونه اتفاق می افتد؟

همانطور که در مقدمه گفته شد، کاهش وزن و در نتیجه از بین رفتن بافت چربی باعث شلی و افتادگی پوست می شود. البته دلایل دیگری نیز وجود دارد که می توان به کاهش کلاژن و الاستین موجود در لایه درم پوست اشاره کرد.

این گزاره درست است که شل شدن پوست ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد، اما با بالا رفتن سن و در نتیجه کاهش سطح کلاژن، از دست دادن وزن و در نتیجه از بین رفتن بافت چربی و ابتلا به سایر بیماری ها ممکن است سبب افتادگی پوست شود. درمان های مختلفی برای رفع افتادگی و شلی پوست وجود دارد که می توان به درمان های بدون نسخه تا جراحی های شدید اشاره کرد.

شاید برای شما هم سوال باشد که به چه پوستی افتاده و شل می گویند؟ باید بدانید پوستی که محکم است، زمانی که کشیده می شود، سریعا به حالت اول باز می گردد و زمانی که پوست این خاصیت ارتجاعی را از دست بدهد، شل می شود. افتادگی پوست ممکن است در هر قسمتی از بدن رخ بدهد، اما بخش هایی که بیشتر مستعد هستند، عبارتند از:

  • پلک ها
  • غبغب
  • چانه
  • گلو
  • بالای بازوها
  • شکم

اگر شما نیز برای حل مشکل شل شدن پوست صورت نیازمند مشاوره با دکتر پوست هستید، ما به شما سایت دکتر با من را پیشنهاد می کنیم تا بتوانید از خدمات دکتر پوست عالی بهره مند شوید. در ادامه باید گفت که عواملی که باعث شلی پوست می شوند، شامل موارد زیر هستند.

افزایش سن

افزایش سن، یکی از عوامل شل شدن پوست صورت
افزایش سن، یکی از عوامل شل شدن پوست صورت

همانطور که به اختصار اشاره شد، با افزایش سن سطح دو پروتئین مهم کلاژن و الاستین تولید شده در لایه درم پوست کم کم کاهش می یابد و از بین می رود. الاستین همانطور که از نام آن پیدا است، به پوست خاصیت ارتجاعی می بخشد و این امکان را برای پوست های محکم ایجاد می کند که زمانی که کشیده شدند، دوباره به عقب برگردند.

کلاژن از فیبروبلاست ها تولید می شود. این ماده از الیاف محکم ساخته شده است و به پوست کمک می کند که ساختار و استحکام خود را حفظ کند. تولید هر دو نوع پروتئین با افزایش سن کاهش می یابد و همچنین می توانند با گذشت زمان و بر اثر عوامل خارجی تخریب شوند که این عوامل عبارتند از:

  • قرار گرفتن در برابر اشعه مضر فرابنفش نور خورشید
  • آلاینده ها و آلودگی های محیطی مانند دود سیگار
  • سبک زندگی نامناسب و مصرف بیش از اندازه الکل
  • تغذیه نامناسب

قرار گرفتن در برابر پرتوهای زیانبار نور خورشید و عدم مراقبت از پوست باعث تسریع روند پیری و شل شدن پوست صورت می شود و می تواند پوست شما را در سنین جوانی، پیر، شل و چروک نشان دهد.

کاهش وزن

داشتن اضافه وزن زیاد در مدت زمان طولانی سبب آسیب به الیاف کلاژن و الاستین پوست می شود. در نتیجه زمانی که شما بخواهید لاغر کنید، پوست شما سخت تر و دیرتر جمع می شود و اگر لاغری زیادی داشته باشید، در حدود ۴۵ کیلوگرم و بیشتر سبب شل و چروک شدن پوست شما می شود که به صورت قابل توجهی محسوس است.

در روش های جراحی برای رفع چاقی نیز امکان افتادگی پوست بیشتر است و دیده می شود که در اکثر روش های لاغری و کاهش وزن سریع با جراحی، افتادگی زیادی برای پوست ایجاد می شود. باید بدانید از آنجاییکه که پوست های جوان سریع به حالت اول خود برمی گردند، کاهش وزن نیز در سنین جوانی می تواند در میزان شل شدن پوست تاثیر داشته باشد.

بارداری

بارداری یکی دیگر از عواملی است که در شل شدن پوست صورت نقش دارد، به خصوص اگر بارداری چندقلویی باشد: دوقلو یا بیشتر. معمولا تا حدی افتادگی پوست بعد از زایمان طبیعی است. سن بارداری نیز در رفع علامت های افتادگی پوست نقش دارد و هر چه مادر جوان تر باشد، قدرت ترمیم پوست بیشتر است.

بیماری

برخی از بیماری ها از افتادگی و شل شدن پوست شناخته می شوند. یکی از این بیماری ها به پوست شل گرانولوماتوز معروف است که در زیر گروه بسیار نادر از لنفوم سلول T پوستی قرار می گیرد. این بیماری معمولا به خوبی درمان نمی شود. افراد مبتلا به گرانولوماتوز به صورت تدریجی شل شدن پوست را روی آرنج و زانوی خود تجربه می کنند.

یکی از بیماری هایی که سبب شل شدن پوست صورت می شود، بیماری سندرم اهلرز- دانلوس است که یک اختلال ارثی نادر در بافت هم بند سبب بروز این مشکل می شود. این افراد در تولید کلاژن نقص دارند و همین امر سبب به وجود آمدن پوستی خمیری و شل در ناحیه صورت می شود.

درمان افتادگی پوست

درمان افتادگی صورت
درمان افتادگی صورت

اگر شما هم جزو کسانی هستید که از افتادگی و شل شدن پوست خود رنج می برید و نگران هستید، کارهایی وجود دارند که می توانید برای رفع این موضوع انجام دهید. مقادیر پوست آویزان از کم تا زیاد می تواند متغیر باشد و شما برای در پیش گرفتن روش درمانی باید مواردی از جمله: ناحیه ای که پوست دچار افتادگی و شل شدگی شده است، میزان افتادگی و احساس شما نسبت به وضعیت موجود را در نظر بگیرید.

اگر افتادگی شما خفیف بوده و رسیدن به حد متوسط برای شما ایده‎آل است، می توانید از روش های خانگی استفاده کنید. یکی از این روش ها ورزش کردن است. اگر شما هم پوست شل و آویزان دارید که نتیجه کاهش وزن متوسط است یا تجربه بارداری داشته اید، می توانید با ورزش این وضعیت را بهبود ببخشید.

هر حرکت ورزشی که توده عضلانی ایجاد می کند یا سبب محکم شدن ماهیجه ها شود، می تواند ظاهر افتادگی پوست را کاهش دهد.

به عنوان نمونه می توان به تمرین وزنه برداری و استقامتی اشاره کرد. همانطور که می دانید، کار کردن با وزنه و دستگاه های ورزشی و باندهای استقامتی به افزایش توده عضلانی و کاهش علائم و نشانه های افتادگی پوست کمک می کند.

پیلاتس نیز که از آن به عنوان کنترولوژی یاد می شود را می توان برای انجام حرکات کنترل شده برای سفت کردن ماهیچه های سرینی، پاها و بازوها استفاده کرد.

ورزش صورت نیز جزو مواردی است که می تواند به رفع شل شدن پوست صورت در ناحیه چانه، غبغب و گلو کمک کند. طرفداران یوگا بر این باورند که تمرینات خاصی وجود دارد که از افتادگی پوست جلوگیری می کند، مانند حرکت شیر (سیمهاسانا).

مصرف مکمل ها

تحیقات نشان می دهد مصرف مکمل هایی که حاوی کلاژن و اسید هیالورونیک هستند، به کاهش افتادگی پوست کمک خواهند کرد. برخی از این مکمل ها عبارتند از:

  • کلاژن هیدرولیز شده: همانطور که قبلا گفته شد، برای حفظ شادابی و استحکام پوست کلاژن بسیار ضروری است. این مکمل می تواند آثار پیری پوست را تا حدود زیادی از بین ببرد.
  • پروتئین: مصرف پروتئین برای بدن و سلامت پوست ضروری است. اسیدهای آمینه موجود در پروتئین لیزین و پرولین واحدهای سازنده ضروری برای تولید کلاژن در بدن هستند.
  • ویتامین سی: یکی از موارد ضروری برای ساخت کلاژن، ویتامین سی است.
  • ژلاتین: ژلاتین یک منبع عالی از گلایسین است که واحد سازنده برای کلاژن محسوب می شود. ژلاتین اغلب در ژله و باستیل وجود دارد که کلاژن پخته شده حیوانی است.

درمان های موضعی

شما می توانید با استفاده از سرم، کرم و لوسیون هایی که حاوی رتینول هستند، تا حدودی خاصیت ارتجاعی اطراف چشم و پوست صورت خود را ارتقا ببخشید و از افتادگی و شل شدن آن جلوگیری کنید. این مواد سبب افزایش سطح کلاژن پوست می شوند و از شل شدن پوست صورت جلوگیری می کنند.

تغییر سبک زندگی

مراقبت از پوست در برابر اشعه خورشید
مراقبت از پوست در برابر اشعه خورشید

یکی از مواردی که در حفظ سلامت پوست بسیار اهمیت دارد، رعایت سبک زندگی سالم است که عبارتند از:  هیدراته کردن بدن با نوشیدن میزان کافی مایعات، استفاده از ضد آفتاب و دوری از اشعه زیانبار فرابنفش، خواب کافی، عدم استعمال دخانیات و الکل.

درمان شل شدن پوست صورت

شما می توانید متناسب با شرایط خود و بعد از مشورت با متخصص پوست که در سایت دکتر با من معرفی متخصص پوست در تهران نیز وجود دارد، یکی از اقدامات زیبایی را برای رفع افتادگی پوست خود انجام دهید.

اگر افتادگی پوست شما خفیف تا متوسط است، با موارد گفته شده امکان بازگشت پوست به حالت قبل نیز وجود دارد و حتی می توانید از اقدامات کمتر تهاجمی نیز استفاده کنید. اما اگر افتادگی پوست شما شدید است، بهتر است که زیر نظر پزشک از روش های تهاجمی مانند کانتورینگ یا پیکر تراشی استفاده کنید.

البته به غیر از موارد گفته شده، اقدامات دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای رفع مشکل افتادگی پوست از آنها بهره ببرید، این روش ها عبارتند از: لیزر درمانی، جوان سازی پوست با لیزر و اولترا سوند فوق متمرکز که با مشورت پزشک می توانید یکی از این موارد را انجام دهید.

کلام آخر

اگر شما هم جزو کسانی هستید که از شل شدن پوست صورت خود ناراحت هستید و تمایل دارید که به حالت اول برگردد، بی شک خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

در مراحل ابتدایی بهتر است روش های خانگی را در پیش بگیرید و با رعایت سبک زندگی سالم به داشتن پوستی سالم شفاف کمک کنید. در این راستا نیز دکتر با من همراه شما است.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد