ویتامین های موثر در سفیدی پوست کدامند؟

0

مهم نیست چه رنگ پوستی داریم؛ همه ما می خواهیم پوستی صاف، درخشنده، بدون لک و تیرگی و به طور کلی زیبا داشته باشیم. اما به مرور زمان ممکن است لکه هایی را در پوستمان مشاهده کرده یا حتی احساس کنیم پوستمان بعد از مدتی به دلایل مختلفی تیره شده است. در معرض نور خورشید قرار گرفتن، استفاده غلط از تیغ، استفاده نکردن از اسکراب ها و لایه بردارها و دلایل دیگر می توانند در تغییر رنگ پوست ما تاثیر بگذارند. اما برای خلاص شدن از شر لکه ها چه باید کرد؟ ویتامین های موثر در سفیدی پوست کدامند؟ آیا تنها استفاده از ویتامین می تواند در روشن کردن پوست ما موثر باشد؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله به این سوالات پاسخ دهیم.

ویتامین های موثر در سفیدی پوست

ویتامین های موثر در سفیدی پوست

همه ما از فواید مصرف خوراکی ویتامین ها آگاه هستیم، اما استفاده از ویتامین به طور موضعی نیز می تواند مثمر ثمر واقع شود و در درمان لک و تیرگی پوست و در نتیجه سفید شدن پوست، تاثیر داشته باشد. در سال ۲۰۲۰ از ۵۰ زن ۳۵ تا ۶۰ ساله خواسته شد که به مدت دو ماه هر روز از سرم هایی حاوی ویتامین A و C استفاده کنند. بعد از گذشت دو ماه رنگ و الاستیسیته پوست این افراد به طور چشمگیری بهتر شده بود.

البته ویتامین های موثر در سفید شدن پوست تنها به همین دو مورد محدود نمی شوند و ویتامین های دیگر نیز می توانند در روشن شدن و جوانسازی پوست تاثیر زیادی داشته باشند که در ادامه برخی از این ویتامین ها را برای شما نام خواهیم برد.

ویتامین A

ویتامین A متعلق به خانواده رتینوئیدها، یکی از بهترین ویتامین های موثر در سفیدی پوست است. رتینوئیدها مانند لایه بردار عمل می کنند و سلول های مرده پوست را از بین می برند. این ویتامین همچنین موقع خواب باعث بیشتر شدن قابلیت ارتجاعی پوست و افزایش استحکام آن می شود و به عنوان یک جوانساز عمل می کند.

برای اینکه ویتامین A تاثیر بهتر و بیشتری داشته باشد، سعی کنید در شب از آن استفاده کنید. اگر از رتینوئیدها استفاده کردید، نباید در معرض نور خورشید قرا بگیرید. همچنین حتما در طول دوره استفاده از آن، از ضد آفتاب استفاده کنید.

برای آگاهی یافتن از نحوه و مقدار مصرف مجاز ویتامین A، حتما به دکتر پوست طرف قرارداد با بیمه در وبسایت دکتر با من مراجعه کنید.

علاوه بر کرم های موضعی، ویتامین A را می توان در سبزیجاتی مانند اسفناج، بروکلی، کدو تنبل، گوجه، هویج، مانگو، فلفل دلمه قرمز، شیر و تخم مرغ یافت.

ویتامین C

ویتامین c – موثر در سفیدی پوست

از جمله ویتامین های موثر در سفیدی پوست ویتامین C است که به تولید کلاژن در بدن کمک می کند. کلاژن یک نوع پروتئین است که به پوست انرژی می دهد و آن را سفت می کند. عوامل مختلفی از جمله سن و قرار گرفتن در معرض آفتاب می توانند تولید کلاژن را کاهش دهند. ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند و چین و چروک ریز را از بین می برد.

ویتامین C همچنین آنزیم تیروزیناز را کنترل می کند و اجازه نمی دهد ملانین زیادی در پوست تولید شود. این امر سبب خواهد شد تا لکه های پوستی از بین بروند و پوست سفید تر شود. مواد غذایی که در آن ها می توانید ویتامین C پیدا کنید، گل کلم، مرکبات، بروکلی و توت فرنگی هستند.

ویتامین E

ویتامین E نوعی آنتی اکسیدان است که با جذب اشعه ماورا بنفش خورشید، اگر به صورت موضعی استفاده شود، از آسیب دیدن پوست جلوگیری می کند. بدن انسان تا حدی ویتامین E را از طریق روغنی به نام سبوم تولید می کند. سبوم برای سالم نگه داشن پوست بسیار مهم است.

ویتامین E پوست را مرطوب نگه می دارد و نمی گذارد عوامل خارجی یا داخلی موجب حساسیت پوست شوند. یکی از ویتامین های موثر در سفیدی پوست ویتامین E است که لکه های پوستی را نیز از بین می برد. توصیه می شود که از این ویتامین هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی استفاده کنید. ویتامین E را می توان در آجیل ها و سبزیجات سبز یافت.

ویتامین D

ویتامین D – موثر در سفیدی پوست

در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب، بدن انسان می تواند ویتامین D بسازد. ویتامین D برای افرادی که جوش و آکنه زیادی دارند، بسیار مفید است. همچنین این ویتامین موجب تحریک سلول ها می شود و با افزایش تولید و ترمیم آن ها پوست شاداب و درخشانی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

در نظر داشته باشید که استفاده سرخود از ویتامین D می تواند خطرآفرین باشد، بنابراین برای استفاده درست از آن حتما با متخصص پوست شرق تهران یا دیگر شهرهای ایران مشورت کنید.

ویتامین K

ویتامینK  فواید زیادی برای بدن دارد و معمولا افراد در این ویتامین کمبود ندارند. این ویتامین اثر زخم، لکه های تیره، حلقه های زیر چشم و رگ های عنکبوتی را کم می کند و از جمله ویتامین های موثر در سفیدی پوست است. برخی متخصصین پوست استفاده کردن کرم موضعی حاوی این ویتامین را برای از بین بردن تورم و یا کبودی پوست استفاده می کنند.

ویتامین B5

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک یکی از ویتامین های موثر در سفیدی پوست است. از خواص این ویتامین حفظ کردن رطوبت پوست است که با هیدراته نگه داشت پوست به سالم ماندن و پیشگیری از ایجاد چین و چروک کمک می کند. همچنین این ویتامین در آووکادو و مرغ وجود دارد.

ویتامین B3

ویتامین B3 یا نیاسین مانند اکثر ویتامین ها در بدن تولید نمی شود و باید از منابع خارجی آن را تامین کرد. این ویتامین سبب بازگردانی رطوبت پوست و صاف شدن آن می شود. همچنین استفاده از B3 به صورت موضعی به از بین بردن علائم پیری کمک می کند. اثرات مخرب رادیکال های آزاد را از بین می برد و از آسیب رسیدن به پوست جلوگیری می کند.

این ویتامین را می توان در سبزیجات، گوشت و دانه های روغنی یافت. برای استفاده از ویتامین ها به صورت خوراکی، مشاوره با دکتر پوست را از یاد نبرید؛ زیرا ممکن است استفاده نادرست از آن ها سبب آسیب رساندن به شما شود.

سخن آخر

بالا رفتن سن، رژیم غذایی نامناسب و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب از جمله دلایلی هستند که در تیرگی و پیر شدن پوست تاثیر دارند. بنابراین برای از بین بردن تیرگی های پوست بهتر است از ویتامین های موثر در سفیدی پوست مانندA ،C ،D ،E ،K  استفاده کنید تا علاوه بر روشنی، پوستی شاداب، شفاف با چروک کم تر داشته باشید.

برای مصرف این ویتامین ها به عنوان مکمل بهتر است حتما از پزشک مشورت بگیرید، چون استفاده غلط از A وD  به کلیه و کبد شما آسیب می زند. برای مشاوره با دکتر پوست و پیدا کردن متخصص پوست شرق تهران می توانید از طریق سایت دکتر با من توسط دکتر پوست طرف قرارداد با بیمه ویزیت شوید و پوست زیباتری داشته باشید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد