مراقبت از پوست صورت خیلی خشک

0

انجام مراقبت های روزانه از پوست باید با در نظر گرفتن نوع پوست باشد. افرادی که پوست خشکی دارند و به نوع پوست خود نیز اهمیتی نمی دهند و مراقبتی برای آن در نظر نمی گیرند، ممکن است با خارش، جوش، التهاب و پوسته پوسته شدن مواجه شوند. در نتیجه لازم است که آشنایی با ویژگی های پوستی و شرایط بهینه برای مراقبت از پوست صورت خیلی خشک را همواره مورد توجه قرار دهند.

این مقاله به همین موضوع پرداخته و راهکارها و نکات مهم و مرتبط در این زمینه را ارائه کرده است. پس با این مقاله همراه شوید و آن را تا انتها مطالعه کنید.

علت خشکی پوست چیست؟

علت خشکی پوست

در اغلب موارد، جنس پوست موضوعی وراثتی است؛ اما ممکن است عوامل محیطی و مراقبت های نادرست یا عدم مراقبت از پوست روی آن تاثیر گذار باشد و بتواند آن را تغییر دهد. عواملی که می توانند پوست را خشک کنند، عبارت هستند از: تابش شدید نور آفتاب، هوای بسیار گرم یا بسیار سرد، شستشوی بیش از حد پوست، گرد و غبار، شستشو با آب بسیار داغ و کم آبی بدن.

مواردی نیز مشاهده شده است که اختلال در غدد چربی موجب عدم توانایی تولید چربی به اندازه کافی شده است. همچنین کمبود ویتامین هایی مانند A  و B موجب شده است که پوست خشک شود.

بیماری هایی پوستی مانند درماتیت و اگزما نیز می توانند خشکی پوست را به وجود آورند. همچنین مصرف داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها و آنتی هیستامین ها نیز می توانند سبب خشک شدن پوست شوند. با خشک شدن پوست، خارش و قرمزی نیز ایجاد می شود. خشکی پوست در نواحی خاصی مانند آرنج یا قوزک پا باعث می شود که ناحیه مورد نظر تیره شود که زمینه ساز ناراحتی فرد خواهد شد.

مراقبت از پوست صورت خیلی خشک چه موارد و راهکارهایی را در بر می گیرد؟

روش های مختلفی وجود دارد که به کمک آنها می توان از پوست خشک مراقبت کرد و رعایت روزانه آنها سبب حفظ شادابی و رطوبت پوست خواهد شد. در ادامه به تعدادی از این راهکارها اشاره خواهد شد.

چگونگی شستشوی صحیح پوست خشک

توصیه می شود که حمام کردن به اندازه باشد. شستشوی بیش از حد پوست، افزایش خشکی آن را به دنبال دارد و خشکی زیاد پوست به خصوص در بخش صورت می تواند منجر به بروز جوش در پوست شود. استفاده از آب داغ برای شستشو توصیه نمی شود. همچنین آب مورد استفاده برای شستشو و به ویژه شستشوی صورت باید تصفیه شده باشد.

بهتر است تا حد امکان بعد از شستشو از حوله برای خشک کردن استفاده نشود؛ اما در صورت نیاز به خشک کردن با حوله، قرارگیری حوله روی تن یا صورت باید به آرامی انجام شود. کشیدن حوله روی پوست به هیچ وجه نباید با فشار باشد، زیرا سبب خشک تر شدن پوست خواهد شد.

استفاده از مرطوب کننده

استفاده از مرطوب کننده برای پوست خشک

افرادی که دارای پوستی خشک هستند، بیش از سایرین، نیازمند مرطوب کننده پوست خواهند بود. مرطوب کردن پوست به ویژه بعد از استحمام لازم است تا از خارش پوست پیشگیری شود. استفاده از مرطوب کننده در زمستان برای مراقبت از پوست صورت خیلی خشک اهمیت بیشتری دارد. سردی هوا ممکن است موجب خشک یا حتی پوسته پوسته شدن پوست شود. پس استفاده از مرطوب کننده را همواره مورد توجه قرار دهید.

استفاده از مرطوب کننده پس از شستشوی دست ‌ها یا صورت

بهتر است استفاده از مرطوب کننده هایی را در نظر بگیرید که دارای اندکی چربی باشند. مرطوب کننده هایی که مواد نرم کننده پوست دارند، مناسب تر هستند؛ مانند مرطوب کننده هایی که آلوئه ورا یا روغن نارگیل دارند. ترکیب گلیسیرین و آبلیمو نیز می تواند یک مرطوب کننده عالی برای پوست خشک باشد و در این راستا استفاده شود.

اگر دارای پوستی خشک هستید، می توانید شب ها پیش از خواب نیز از مرطوب کننده استفاده کنید. کرم هایی در داروخانه و بازار موجودند که مختص پوست خشک هستند. تهیه آنها با مشورت پزشک یا مسئول داروخانه و به کارگیری آنها برای پوست بلامانع است.

استفاده از ضد آفتاب

همه افراد باید استفاده از ضدآفتاب را مورد توجه قرار دهند. اما افرادی که دارای پوستی خشک هستند، باید بدانند که تابش نور آفتاب به پوست می تواند پوست را بیشتر خشک کند. در نتیجه اجتناب از قرارگیری در معرض نور شدید آفتاب همواره توصیه می شود و همچنین استفاده از ضدآفتاب مناسب با نوع پوست نیز نباید فراموش شود.

نوشیدن آب به اندازه کافی

کمبود آب می تواند پوست را خشک تر کند. پس نوشیدن روزانه آب کافی را همواره در نظر بگیرید تا از خشک شدن پوست جلوگیری کنید.

شوینده ‌های مناسب برای پوست صورت خیلی خشک

در صورتی که پوست شما خشک است، استفاده از شوینده های ملایم تر برای شستشوی پوست توصیه می شود تا از شسته شدن چربی های روی پوست جلوگیری شود. شوینده هایی را می توان برای پوست خشک مناسب دانست که هیالورونیک اسید و سرامیدهای ضروری دارند.

مهم ترین مسئله در انتخاب صابون یا شوینده مناسب، نوع پوست است. در خرید صابون یا سایر شوینده ها عجله نکنید. هر صابونی برای پوست خشک مناسب نیست.

استفاده از صابون های معمولی برای شستشوی پوست خشک توصیه نمی شوند. استفاده از لوسیون های شستشو یا روغن های طبیعی یا صابون هایی که مواد مرطوب کننده دارند، پیشنهاد خوبی است. صابون های لایه بردار مناسب برای شستشوی پوست خشک نیستند و می توانند پوست را بیشتر خشک کنند.

به طور کلی، استفاده از پاک کننده هایی برای شستشوی صورت توصیه می شود که دارای مرطوب کننده و ملایم باشند. شستشو تنها با دست کافی است و نیازی به استفاده از لیف نیست. افرادی که دارای پوستی خشک هستند، نباید شستشوی صورت را به طور روزانه انجام دهند.

اما در صورت داشتن آرایش و نیاز به شستشو با صابون، بهتر است که صورت قبل از خواب شسته شود. استفاده از صابون بچه هم برای شستشوی صورت امکان پذیر است تا خشک شدن آن کمتر رخ دهد. پس از شستشوی صورت، چرب کردن آن به وسیله مرطوب کننده نیز باید انجام شود.

استفاده از شیر

شیر باعث می شود پوست نرم شود. شستشوی صورت با شیر هم می تواند به عنوان گزینه ای مناسب برای برطرف شدن خشکی پوست مورد توجه قرار گیرد.

افرادی که دارای پوستی خشک هستند، بیشتر خشکی لب ها را تجربه می کنند که با شدت این مشکل در زمستان مواجه می شوند. علاوه بر مراقبت روزانه از پوست خشک، باید از پوست لب ها نیز مراقبت کرد و این نکته را مورد توجه قرار داد. استفاده از مرطوب کننده های لب، بهترین راهکاری است که می تواند برای مقابله با این مشکل در نظر گرفت. چرب کردن لب ها با مرطوب کننده مناسب نیز بهتر است به صورت روزانه مورد توجه قرار گیرد.

چگونگی مراقبت و نگهداری از پوست صورت خیلی خشک

مراقبت و نگهداری از پوست صورت خیلی خشک

در پایان و به عنوان جمع بندی می توان نحوه نگهداری و مراقبت از پوست صورت خیلی خشک را به صورت زیر خلاصه کرد:

  • استفاده از مرطوب کننده پس از شستشوی دست ‌ها یا صورت (هنگامی که خشک شدن هنوز کامل نشده است.)
  • استفاده از ضد آفتاب
  • به کارگیری شوینده ‌های مناسب برای پوست خشک
  • نوشیدن آب به اندازه کافی
  • استفاده از شیر

کلام آخر

نحوه نگهداری و مراقبت از پوست صورت خیلی خشک موضوع این مقاله بوده و برای افرادی مناسب است که پوست خشکی دارند و می خواهند در این زمینه کسب آگاهی کنند. به عنوان نکته پایانی می توان گفت در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توان به بهترین متخصص پوست در تهران و سایر شهرها مراجعه کرد و به گفتگو و مشاوره با دکتر پوست در این زمینه پرداخت.

تیم دکتر با من از این قابلیت برخوردار است که می تواند خدمات پزشکی مورد نیاز مراجعه کنندگان که مواردی مانند مشاوره پزشکی و فروش محصولات پزشکی را در بر می گیرد، به آنها ارائه دهد. به عبارت بهتر دکتر با من پلی است که می تواند بین پزشکان و مراجعه کنندگان ارتباط برقرار کند.

مجموعه دکتر با من می تواند دسترسی به خدمات پزشکی را برای مراجعه کنندگان آسان تر کند. به عنوان مثال مشخصات و چگونگی دسترسی به دکتر پوست ژنتیک و همچنین اطلاعات مربوط به سایر پزشکان و متخصصان را می توان در وب سایت این مجموعه پیدا کرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد