موارد تاثیرگذار در جلوگیری از شل شدن پوست بدن

0

همه ما دوست داریم پوستی شفاف، زیبا و سالم داشته باشیم؛ اما به دلایل مختلفی مانند بالا رفتن سن، کم و زیاد کردن وزن یا زایمان کردن، ممکن است پوست قسمت های مختلف بدن مانند بازو، گردن و صورت شل شود. اما دلیل آن چیست؟ و برای جلوگیری از شل شدن پوست بدن چه باید کرد؟ این ها سوالاتی است که قصد داریم در این مقاله به آن ها پاسخ دهیم.

عوامل مختلفی می تواند بر سلول هایی که وظیفه حفظ رطوبت و کشسانی پوست را بر عهده دارند، تاثیر گذارند و در نتیجه باعث شل شدن پوست شوند. معمولا پوست از سن ۳۵ سالگی شروع به شل شدن می کند. بالا رفتن سن روی عواملی که مسئول جوان نگه داشتن پوست مانند فیبر الاستین، شبکه های کلاژنی و هیالورونیک اسید هستند، تاثیر می گذارد و در نتیجه پوست کشسانی خود را از دست می دهد و شل می شود.

برای اینکه بتوانید جوانی را به پوست بدن خود بازگردانید، باید تحت نظر دکتر پوست خوب در تهران یا شهر خود باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکل بتوانید سریعا از آن پیشگیری کنید.

از جمله عوامل مهمی که می تواند بر شل شدن پوست تاثیر بگذارد، کاهش وزن زیاد و سریع یا بارداری است که ساختار پوست را تغییر می دهد. اگر به دنبال دلایل شل شدن پوست و راهکارهایی برای جلوگیری از آن هستید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

راهکارهای جلوگیری از شل شدن پوست

برای جلوگیری از شل شدن پوست بدن و سفت کردن آن، راهکارهایی وجود دارد که در صورت انجام آن ها می توان روند پیری پوست را کمی به تعویق انداخت. راه های مختلف مانند ورزش کردن، استفاده از مکمل ها، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها، روش های موضعی و غیره از جمله مواردی هستند که می توانند به جلوگیری از شل شدن آن کمک کنند.

در ادامه برخی از راه های جلوگیری از شل شدن پوست را برای شما عزیزان نام می بریم.

ورزش

یکی از بهترین راه ها برای سالم ماندن، ورزش کردن است. ورزش کردن هم به سلامت فیزیکی و روانی افراد کمک می کند و هم از پیر شدن پوست تا حد زیادی جلوگیری به عمل می آورد.

طی تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، مشخص شد که ورزش های استقامتی می توانند تاثیرات منفی بالا رفتن سن روی پوست را تا حدود زیادی کاهش دهند. محققین همچنین خاطر نشان کردند که ورزش های استقامتی با بهتر کردن متابولیسم بافت پوستی و تحریک و ترشح هورمونی به نام اینترلوکین-۱۵ از ماهیچه های اسکلتی، سلامت پوست را بهبود می بخشد.

البته افرادی که شل شدن پوست آن ها به دلیل بارداری و زایمان است، حتما باید برای ورزش مناسب با دکتر خود مشورت کنند.

محصولات سفت کننده

کرم ها، لوسیون ها، ژل ها، چسب و موارد مختلف دیگری برای سفت کردن پوست وجود دارند که افراد می توانند از آن ها استفاده کنند. برای این کار لازم است که به دنبال محصولاتی باشید که در آن ها از رتینویید استفاده شده باشد. رتینویید ها در واقع آنتی اکسیدان هایی هستند که به تولید کلاژن کمک می کنند و آن را افزایش می دهند.

مکمل

راهکارهای جلوگیری از شل شدن پوست

مکمل ها و رژیم غذایی می توانند تاثیر زیادی در جلوگیری از شل شدن پوست بدن و حتی تا حدی باعث از بین رفتن آن شوند. بهترین و مؤثرترین مکمل ها را در ادامه نام خواهیم برد.

کلاژن هیدرولیز

به طور کلی مصرف کلاژن به صورت خوراکی تاثیر زیادی در کلاژن سازی و در نتیجه جوان نگه داشتن پوست می گذارد. اگر کلاژن پپتاید را به صورت خوراکی مصرف کنید:

  • با افزایش سطح هیالورونیک اسید و استفاده از آن به عنوان سد دفاعی، رطوبت پوست حفظ می شود.
  • افزایش تولید کلاژن را در پی دارد که باعث می شود شبکه های کلاژنی قوی تر عمل کنند.
  • رشد فیبروبلاست های پوست، سلول هایی که به ساخت ترکیبات همبند کمک می کنند را سبب می شود.
  • التیام سریع تر زخم ها را ایجاد می کند.

تحقیقاتی که در سال های اخیر انجام شد، نشان داد زنانی که قبل از خواب روزانه ۱۰ گرم کلاژن پپتاید مصرف می کنند، در طی هفته روندی رو به بهبودی در کلاژن سازی پوست داشته اند. این افراد بعد از ۸ هفته نیز رطوبت پوستشان به خوبی تامین شده بود.

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها، ترکیبات اکسیژن دار واکنش پذیر را خنثی می کنند و باعث جلوگیری از شل شدن پوست بدن می شوند. گونه های اکسیژن واکنش پذیر در واقع کلاژن های پوست را تجزیه می کنند. آنتی اکسیدان همچنین پوست را تحریک به کلاژن سازی بیشتر می کند که منجر به افزایش الاستیسیته آن می شود. برخی از آنتی اکسیدان های مورد استفاده عبارت هستند از:

  • ویتامین های A، C، D و E
  • کوآنزیم Q10
  • سلنیوم
  • فلز روی
  • اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)

هر چقدر هم ویتامین ها برای سلامت بدن و پوست ما مفید باشند، مصرف زیاد برخی از آن ها مانند A و E می تواند برای سلامتی انسان مضر باشد و عوارض جانبی از جمله حالت تهوع، استفراغ و درد شکم ایجاد کند. در برخی موارد، می تواند منجر به عوارض جانبی شدیدتری نیز بشود.

توصیه می شود برای جلوگیری از ایجاد هر گونه مشکل ارتباط با دکتر پوست را حفظ و تحت نظر وی از این مکمل ها استفاده کنید.

ماساژ

ماساژ می تواند باعث به جریان افتادن خون و تحریک فیبروبلاست ها شود. فیبروبلاست ها در واقع سلول هایی هستند که بافت های همبند مانند کلاژن و الاستین را تولید می کنند و در نتیجه موجب جلوگیری از شل شدن پوست بدن می شوند.

در سال ۲۰۱۷ طبق تحقیقاتی که انجام شد، افراد به مدت ۱۰ روز، روزی دو بار در مدت زمان یک دقیقه ماساژ داده شدند. دریافت ماساژ سبب شد پروکلاژن-۱، فیبریلین و تروپولاستین بیشتری در پوست تولید شوند. در ادامه مشخص شد که استفاده از کرم های ضد چروک و سپس استفاده بلافاصله از ماساژور روی نواحی که کرم روی آن ها استفاده شده، سبب شد محصول بهتر روی پوست عمل کند و تاثیر بیشتری داشته باشد.

برای اینکه از مصرف کردن مکمل های مختلف و روش های گوناگون برای جلوگیری از شل شدن پوست نتیجه بگیرید، سعی کنید ارتباط با دکتر پوست خود را حفظ و تحت نظر دکتر پوست خوب در تهران یا دیگر شهرهای ایران باشید.

روش های غیر جراحی

برخی روش های غیر جراحی وجود دارد که حتما باید توسط متخصص پوست انجام گیرد. این روش ها برای پوست هایی جواب می دهند که شل شدگیشان سطحی است و روی پوست هایی که بسیار شل هستند، معمولا این روش ها جواب نمی دهد.

در این روش ها پوست را نمی برند یا سوراخ نمی کنند و زمان زیادی برای انجام آن ها لازم نیست؛ شایان ذکر است امکان دارد پوست پس از انجام عملیات کمی ملتهب شود. از این روش ها می توان برای هر قسمت از پوست بدن استفاده کرد.

از روش های غیر جراحی برای گرم کردن پوست نیز استفاده می شود که این موضوع سبب تولید کلاژن و الاستین در لایه‌های مختلف پوست می شود.

نمونه هایی از روش های غیر جراحی شامل موارد زیر هستند.

سونوگرافی

در روش سونوگرافی عمیق ترین لایه های پوست تحت تاثیر قرار می گیرند که در بازه زمانی ۲ تا ۶ ماه نتایج قابل رویت است. اثرات سونوگرافی می تواند تا یکسال هم دوام داشته باشد.

درمان های لیزری

درمان لیزری بیشتر روی لایه های سطحی پوست که اپیدرم نام دارند، تاثیر می گذارند. معمولا بین جلسات ۳ تا ۵ تاثیرات این روش روی پوست دیده می شوند و اثر آن نیز ۲ تا ۶ ماه دوام دارد. لیزر درمانی برای بازو و شکم استفاده می شود.

فرکانس رادیویی

فرکانس رادیویی – جلوگیری از شل شدن پوست

در فرکانس رادیویی متخصص با گذاشتن دستگاه روی قسمت های مورد نظر گرما را به لایه پوستی می فرستد و معمولا با یک جلسه تاثیرات آن تا حدی قابل مشاهده است. برای اینکه تاثیرات آن کاملا خود را نشان دهد، ۶ ماه زمان لازم است؛ اگر پس از ۶ ماه از پوست به خوبی مراقبت شود، اثرات آن دو تا سه سال نیز باقی می ماند.

در ادامه روش های دیگری را بررسی می کنیم که البته جراحی نیستند، اما در زیر مجموعه روش های کم تهاجمی قرار می گیرند.

فرکانس رادیویی جراحی

در این روش روی قسمت های مورد نظر سوراخ هایی ایجاد می کنند و از آن طریق لوله هایی برای فرستادن گرما به قسمت های مورد نظر تعبیه می شود. پزشکان اغلب این روش را بر روی گردن یا بازو انجام می دهند و ممکن است در عرض ۱ ماه فرد نتایج را روی پوست خود ببیند.

لایه برداری با لیزر

لایه برداری با لیزر ممکن است یکی از موثرترین روش های غیرجراحی و کم تهاجمی برای درمان موارد جزئی شلی پوست باشد.

اکثر افراد پس از انجام این عمل به ۵ تا ۷ روز استراحت نیاز دارند و معمولاً ۲ هفته پس از بهبودی نتایج را روی پوست خود می بینند. در این روش احتمال ایجاد زخم یا اسکار در محل مورد نظر وجود دارد.

به تعویق انداختن شل شدن پوست

به تعویق انداختن شل شدن پوست

تقریبا می توان گفت که شل شدن پوست امری اجتناب ناپذیر است و با بالا رفتن سن و تغییرات هورمونی برای همه افراد اتفاق می افتد. هدف این نیست که راهکارهایی برای از بین بردن پوست های شل به کلی ارائه دهیم، چون عملا چنین چیزی با علم امروزی بشر نیز غیر ممکن است؛ اما با رعایت نکاتی مانند تغذیه مناسب، ورزش و غیره می توان تا حد زیادی آن را به تعویق انداخت.

برخی از مواردی که انجام آن ها تاثیر زیادی در جلوگیری از شل شدن پوست بدن دارند، عبارت هستند از:

  • کاهش وزن آرام و درست
  • ایمنی در برابر نور خورشید
  • داشتن رژیم غذایی سالم
  • نوشیدن آب فراوان
  • استفاده از مرطوب کننده
  • نکشیدن سیگار و در معرض آن قرار نگرفتن
  • قرار نگرفتن زیاد در آب داغ یا کلردار
  • اجتناب از استفاده از شوینده ها

سخن آخر

بعد از سن ۳۵ سالگی افراد متوجه شل شدن پوست بدنشان در نواحی مختلفی مانند صورت، بازو و گردن می شوند که می تواند به دلایل گوناگونی مانند از دست دادن ناگهانی وزن، بالا رفتن سن، بارداری و غیره اتفاق افتد. برای جلوگیری از شل شدن پوست بدن راه های مختلفی وجود دارد که دکتر پوست عالی با توجه به شرایط شخص از هر یک از آن ها استفاده می کند. این روش ها می توانند شامل روش های غیر تهاجمی، استفاده از ژل ها وکرم ها یا رژیم مناسب باشند. بنابراین بسیار مهم است که گول تبلیغات را نخورید و با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید.

شما عزیزان می توانید از طریق وبسایت دکتر با من، دکتر پوست عالی در تهران را پیدا کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد