عوامل تاثیرگذار در تیره شدن پوست صورت کدامند؟

0

شاید شما هم متوجه چند لکه تیره روی پوستتان شده باشید؛ دیدن لکه روی پوست اتفاق نادری نیست و ممکن است روی قسمت هایی از بدن افراد دیده شود. تیره شدن پوست صورت البته دلایل مختلفی هم دارد؛ مشکلات کبدی، آفتاب، کمبود ویتامین و موارد دیگر می توانند در تیره شدن پوست یا هایپر پیگمنتاسیون تاثیر زیادی داشته باشند.

هایپر پیگمانتاسیون بیماری نیست؛ اما می تواند نشان دهنده مشکل دیگری در بدن باشد. زمانی پوست تیره می شود که ملانین بیشتر شده یا ملانوسیت های بیش فعالی در آن قسمت از پوست وجود داشته باشند. ملانین اضافی لکه هایی ایجاد می کند که ممکن است قهوه ای، سیاه، خاکستری، قرمز یا صورتی به نظر برسند. البته وجود این تیرگی ها همراه با درد، خارش یا سوزش نیست. نگران نباشید؛ تغییر برخی از روش های زندگی و دور ماندن از آفتاب می تواند لکه های پوستی را تا حد زیادی از بین ببرد، اما در نظر داشته باشید که این لکه ها ممکن است دم از مشکل دیگری در بدن بزنند. پس حتما ارتباط با دکتر پوست آنلاین حفظ کنید و اجازه دهید متخصص پوست لکه ها و تیرگی پوست شما را بررسی کند.

در این مقاله قصد داریم دلایل تیرگی پوست صورت و راه های از بین بردن آن را مرور کنیم. اگر شما نیز روی صورت خود تیرگی هایی مشاهده کردید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دلایل تیره شدن پوست صورت چیست؟

دلایل تیره شدن پوست صورت

شاید اولین سوالی که برای شما پیش می آید، این است که چه چیز باعث به وجود آمدن لکه های پوستی می شود.

سلول های پوستی ماده ای به نام ملانین تولید می کنند. ملانین در واقع رنگ پوست افراد را مشخص می کند، اما وقتی که سلول های پوستی به دلایل مختلفی ناسالم باشند یا آسیبی به آن ها وارد شود، ممکن است پوست ملانین بیشتری تولید کند. وقتی این ملانین ها توده ای را تشکیل دهند، لکه های پوستی ایجاد می شوند. اینکه ملانین بیش از اندازه روی پوست ایجاد شود، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که این دلایل می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • اختلالات آدرنال؛ مانند بیماری ادیسون که زمانی اتفاق می افتد که بدن هورمونی به نام کورتیزول را تولید نمی کند.
  • ژنتیک؛ مانند کک و مک که می تواند در خانواده شایع باشد.
  • تغییرات هورمونی؛ مانند زمان بارداری یا بلوغ.
  • آسیب های پوستی؛ مانند آکنه، بریدگی و سوختگی.
  • مصرف برخی داروها؛ مانند قرص های ضد بارداری یا داروهایی که موجب حساسیت پوست نسبت به نور می شوند.
  • ملاسما؛ معمولا این لکه های تیره روی صورت افراد خود را نشان می دهد و نشان دهنده تغییرات هورمونی است. اغلب نه همیشه، این لکه ها با هورمون های بارداری در ارتباط هستند.
  • کمبود برخی ویتامین ها؛ مانند ویتامین B12 و فولیک اسید.
  • آسیب های ناشی از نور خورشید که به آن ها اغلب لنتیژین های خورشیدی نیز می گویند. در واقع نور خورشید مسئول ۸۰ درصد علائم پیری زودرس است.
  • اختلالات تیروئیدی.

برخی از عواملی که می توانند در ایجاد لکه ها و تیره شدن پوست صورت تاثیر بگذارند، می توانند نشان دهنده برخی بیماری ها مانند بیماری ادیسون باشند. بنابراین در صورت مشاهده این لکه ها، اگر از دلیل آن مطمئن نیستید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

چگونه لکه های تیره پوست را از بین ببریم؟

تیره شدن پوست صورت

از آنجایی که دلایل مختلفی برای ایجاد لکه های پوستی وجود دارد، باید از درمان ها و روش های مختلفی برای از بین بردن آن استفاده کرد. بنابراین در این رابطه مشاوره با دکتر پوست را از یاد نبرید تا تصمیم اشتباهی نگیرید. استفاده سرخود و بدون دانش کافی از برخی مواد، ممکن است به بدتر شدن وضعیت پوستی شما منجر شود. در ادامه برخی از راه هایی که در کم شدن یا از بین بردن لکه های پوستی موثر هستند را برای شما آورده ایم.

  • استفاده از پوشش مانند کلاه، دستکش و کرم ضد آفتاب که از بدن شما در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کنند.
  • قطع هر دارویی که ممکن است باعث ایجاد لکه های پوستی شود.
  • مصرف ویتامین های لازم.
  • استفاده از اسید آزلائیک، کورتیکواستروئیدها، اسید گلیکولیک (آلفا هیدروکسی اسید)، هیدروکینون، کوجیک اسید (یک ماده شیمیایی که می تواند میزان ملانین تولیدی بدن را کاهش دهد)، اسید سالیسیلیک، ترتینوئین، ویتامین C یا B3 (نیاسین آمید).
  • لایه برداری شیمیایی.
  • لایه برداری پوست با لیزر.

برای استفاده از برخی از مواد ذکر شده حتما با پزشک خود مشورت کنید. لایه برداری شیمیایی یا استفاده از لیزر، راهکارهایی هستند که در کلینیک های زیبایی همراه مشاوره با دکتر پوست باید آن ها را دریافت کنید.

آیا تیغ، گلاب و وازلین در ایجاد لکه های پوستی موثر هستند؟

همه ما شنیده ایم که گلاب می تواند پوست را تیره کند یا استفاده از تیغ ممکن است موجب تیره شدن پوست یا ایجاد لکه های پوستی شود. اما آیا این حرف ها درست هستند؟ در ادامه اثرات گلاب، وازلین و تیغ را در تیره شدن پوست صورت بررسی می کنیم.

تیغ

یکی از پرطرفدارترین متدهای از بین بردن موهای زائد، تیغ است. این روش سریع، بدون درد، راحت و کم هزینه است و به همین دلایل افراد زیادی از آن استفاده می کنند. اما برخی همچنان نگران تیره شدن پوست خود هستند. اما آیا واقعا استفاده از تیغ موجب تیره شدن پوست صورت می شود؟

جواب این سوال در استفاده از تیغ نیست؛ بلکه در چگونگی استفاده از آن است. در واقع استفاده غلط از تیغ، پوست را تیره می کند. وقتی شما یک مسیر را مدام تیغ می کشید، باعث تیره تر شدن پوست بدنتان خواهد شد. در واقع استفاده از تیغ روی یک ناحیه، پوست را تحریک و آن را تیره می کند.

برای اینکه هم از تیغ استفاده کنید و هم پوستتان لک نیفتد، باید یکسری مسائل را رعایت کنید که در ادامه به آن ها می پردازیم.

  1. حتما قبل از استفاده از تیغ دوش آب گرم بگیرید. این کار پوست شما رو شل می کند و احتمال تحریک شدن پوست توسط تیغ کم می شود.
  2. حتما قبل از تیغ زدن پوست را با استفاده از اسکراب لایه برداری کنید.
  3. حتما از یک لایه ضخیم فوم یا کرم مرطوب کننده برای شیو کردن استفاده کنید.
  4. برای کم تر کردن تحریک های پوستی، در جهت رویش مو شیو کنید.
  5. حتما پس از اتمام کار پوست خود را مرطوب کنید.
  6. بعد از شیو به هیچ عنوان از موادی که در آن ها الکل وجود دارد، مانند عطر، ادکلن و لوسیون بدن استفاده نکنید.
  7. در روز بیش از یکبار یک قسمت پوست را شیو نکنید.
  8. حتما پس از استفاده، تیغ را به خوبی تمیز کنید و در جایی خشک از آن نگهداری کنید تا محلی برای رشد باکتری و قارچ نسازید.

بنابراین با رعایت چند نکته می توانید همچنان از تیغ برای از بین بردن موهای زائد خود استفاده کنید.

گلاب

گلاب یکی از مفیدترین مواد برای پوست است. خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی گلاب سبب شده است تا در بسیاری از محصولات و کرم های پوستی از این ماده استفاده کنند.

پوست بزرگ ترین ارگان بدن و اولین خط دفاعی در برابر میکروب ها و دیگر عوامل بیماری زا است که همچنین وظیفه دارد از بدن در برابر اشعه های مضر خورشید حفاظت کند. آنتی اکسیدان های موجود در گلاب به سلول های پوستی برای جلوگیری از آسیب های خورشیدی کمک می کنند. خواص ضد التهابی آن می تواند در شرایط خاص مانند اگزما و رزاسه بسیار مفید باشد.

گلاب همچنین در کم کردن چین و چروک پوستی موثر است و عامل ضد پیری محسوب می شود. اما حال چرا برخی اعتقاد دارند که این ماده شگفت انگیز پوست را تیره می کند؟ استفاده از آب گل رز خالص به خودی خود تیرگی به وجود نمی آورد؛ بلکه استفاده از گلاب هایی که در آن ها ناخالصی های فراوانی وجود دارد، می توانند باعت تیره شدن پوست شود.

عصاره گل رز خالص نه تنها موجب تیره شدن پوست صورت نمی شود، بلکه آن را روشن هم می کند. اما شاید تنها ایرادی که بتوان از آن گرفت، حساسیت زا بودن آن است؛ چون ممکن است برخی به این گل حساسیت داشته باشند و عوارضی مانند خارش، سوزش، التهاب و قرمزی را از خود بروز دهند که نشانه های ری اکشن های آلرژیکی است.

وازلین

درمان تیرگی پوست صورت

وازلین یا به عبارت درست پترولیوم ژلی، ماده‌ ای است که از کودکی تا سنین بالا مورد استفاده همگان قرار می گیرد. این ماده در واقع به خودی خود خاصیت رطوبت رسانی ندارد؛ بلکه رطوبت را حفظ می کند. اگر در پوست خود احساس خشکی زیاد دارید، کافی است علاوه بر مرطوب کننده، به آن موضع وازلین بزنید. در واقع وازلین به عنوان سد دفاعی عمل می کند و نمی گذارد رطوبت پوست خارج شود. اما آیا وازلین به خودی خود باعث تیره شدن پوست صورت می شود؟

از آنجایی که وازلین رطوبت را در پوست حبس می کند، ممکن است در این حین، آلودگی و گرد و خاک را نیز روی پوست قفل کند. بنابراین ممکن است به این دلیل پوست افراد تیره شود. اما این ها به معنی استفاده نکردن از وازلین نیست. افراد زیادی از جمله متخصصین پوستی همچنان به استفاده از وازلین اعتقاد دارند و آن را راهی برای از بین بردن خشکی پوست می دانند. بنابراین در جاهایی مانند آرنج و زانو اگر احساس خشکی زیادی دارید، از وازلین استفاده کنید.

در نظر داشته باشید افرادی که پوستشان مستعد جوش است، نباید از وازلین برای حفظ رطوبت پوست استفاده کنند. همچنین اگر می خواهید از وازلین استفاده کنید، بهتر است بعد از شستشوی پوست از آن به مقدار کم استفاده کنید تا منافذتان بسته نشود.

سخن آخر

تیره شدن پوست صورت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آن ها ممکن است نشانه هایی از وجود بیماری در بدن باشند. لذا برای اطمینان بیشتر پیشنهاد می کنیم مشاوره با متخصص پوست عالی در تهران یا دیگر شهرهای ایران را از یاد نبرید. چون ممکن است استفاده از شیوه ها، داروها و ژل ها نتیجه عکسی داشته و وضعیت پوستی شما را بدتر کنند.

برای پیدا کردن متخصص پوست عالی در تهران می توانید سری به وبسایت دکتر با من بزنید تا با مشاوره با دکتر پوست، روش مناسب برای از بین بردن تیرگی پوست خود را بشناسید. در این وبسایت ارتباط با دکتر پوست آنلاین است و لازم نیست ساعت ها در مطب به انتظار بنشینید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد