راهکارهای درمان ریزش موی شدید چیست؟

0

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که می تواند برای تمامی افراد آزاردهنده باشد. دلایل و مشکلات مختلفی می توانند این ریزش مو را به وجود آورند. برخی از مشکلات را می توان درمان کرد و برای برخی از آنها هنوز درمان قابل قبولی وجود ندارد. هدف این مقاله این است که در مورد شیوه ها و روش ‌های جلوگیری از ریزش مو و راهکارهای درمان ریزش موی شدید صحبت کند. پس با ما همراه باشید.

علائم ریزش مو چیست؟

درمان ریزش مو
ریزش مو

شایع ترین علائم ریزش مو می تواند موارد زیر را در بر بگیرد:

  • کنده شدن راحت موها به هنگام کشیده شدن آنها
  • جدا شدن مقدار قابل توجهی از موها در حین بستن یا شانه کردن موها
  • تجمع میزان بسیار زیادی مو در موگیر چاه بعد از استحمام
  • ریخته شدن تعداد زیادی مو روی بالشت پس از خواب شبانه

در چنین شرایطی لازم است که به پزشک مراجعه شود تا بررسی‌ های بیشتری انجام گیرد. زیرا گاهی اوقات ممکن است ریزش مو نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد.

علت اهمیت جلوگیری از ریزش مو و درمان ریزش موی شدید

در ابتدا باید گفت که ریزش مو به عنوان امری شایع شناخته شده است و می تواند در کلیه سنین از نوزادی تا سالمندی رخ دهد. بسیاری از افراد تصور می کنند که ریزش مو تنها مربوط به آقایان است و خانم ها درگیر چنین رویدادی نمی شوند؛ اما این تصوری اشتباه است و ممکن است خانم ها را نیز دچار مشکل کند.

جلوگیری از ریزش مو با تغذیه‌ مناسب

وضعیت موهای یک شخص تا حدودی می تواند وضعیت تغذیه وی را بیان کند. به عبارت بهتر تغذیه مطلوب تاثیر قابل توجهی بر میزان ریزش، جنس، حالت و مقاومت موها خواهد داشت. بهتر است که وجود مقادیر کافی از پروتئین ها، مواد معدنی و ویتامین ها در رژیم غذایی همواره مورد توجه قرار گیرد تا ضمن جلوگیری از ریزش مو، سلامتی موها نیز حفظ شود.

رژیم ‌های غذایی

در صورت تصمیم برای رژیم لاغری، مشورت با متخصص تغذیه راجع به مواد غذایی ضروری یا مکمل های غذایی لازم برای تامین ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی ضروری است. دوری از رژیم های غذایی غیراصولی می تواند مانع از تاثیرات منفی احتمالی آنها شود.

علاوه بر مواد مغذی، میزان کالری مصرفی نیز در رژیم های غذایی حائز اهمیت است. پژوهش ها نشان دهنده این است که کاهش ناگهانی و افراطی کالری مصرفی روزانه می تواند ریزش مو را به دنبال داشته باشد.

البته این نکته نیز قابل توجه است که در صورتی که فرد به یک برنامه غذایی سالم بازگردد، ریزش موی ناشی از رژیم های غیراصولی وی درمان می شود و موها مجددا رشد خواهند کرد. اما باید دانست که در چنین حالتی، موها به آهستگی رشد می کنند و حتی ممکن است به یک سال زمان نیاز داشته باشند.

در صورت تصمیم برای امتحان کردن رژیم گیاهخواری، مشورت با متخصصان تغذیه راجع به مکمل های مورد نیاز الزامی است تا یاد بگیرید که چه اقداماتی باید برای جلوگیری از ریزش مو انجام دهید. زیرا برخی از مواردی که برای سلامت مو لازم است، تنها در منابع حیوانی وجود دارند. به عنوان مثال اکثر افرادی که پیروی از رژیم های گیاهخواری را در برنامه غذایی خود مورد توجه قرار می دهند، ویتامین دی (D) کمی دارند.

مواد مغذی مهم برای مو

جنس تارهای مو از پروتئین است؛ در نتیجه کمبود پروتئین در رژیم غذایی می تواند در روند ساخت مو مشکل به وجود آورد. در صورتی که مقادیر کافی پروتئین مصرف شود، می تواند در جلوگیری از ریزش موها و درمان ریزش موی شدید نقش مهمی داشته باشد. مهم ترین منابع پروتئین در رژیم غذایی که باید به آنها توجه شود، شامل مواردی مانند مرغ، ماهی، گوشت قرمز، حبوبات و تخم مرغ است.

این که در رژیم غذایی به میزانی مناسب، کلسیم و منیزیم وجود داشته باشد، حائز اهمیت است. در نتیجه بهتر است در برنامه غذایی روزانه شامل مصرف لبنیات هم باشد.

کمبود آهن می تواند کم خونی و خستگی ایجاد کند و علاوه بر این ریزش مو را به دنبال داشته باشد. مصرف مقادیر آهن به میزانی کافی برای خانم ها بسیار مهم است. در صورت کافی نبودن مقادیر آهن در رژیم غذایی، توصیه می شود از مکمل های آهن استفاده شود.

کمبود برخی از ویتامین ها می تواند به صورت ریزش مو مشخص شود. ویتامین های گروه ب (به ویژه بیوتین) می تواند تاثیر بسزایی در سلامت موها داشته باشد و از ریزش موها جلوگیری کند. به گونه ای که در ساخت و طراحی ترکیب بسیاری از مواد آرایشی بهداشتی، وجود ب ۶ و بیوتین در نظر گرفته می شود. جوانه گندم، جگر و تخم مرغ منابع غذایی سرشار از بیوتین هستند و جگر، جوانه گندم، ماهی و زرده تخم مرغ منابعی هستند که از ویتامین ب ۶ غنی هستند.

برخی از رژیم های غیراصولی، توصیه می کنند که روغن به کلی ترک شود. این در حالی است که استفاده از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ می تواند نقش قابل توجهی بر موها داشته باشد و سلامت موها را حفظ کند. مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا ۳ در روغن سویا، روغن ماهی و روغن کانولا و اسید چرب امگا ۶ در روغن کانولا، روغن ذرت و روغن آفتابگردان وجود دارد. پس بهتر است که این روغن‌ ها به اندازه مصرف شوند.

مطالعات مختلف نشان دهنده این است که آنتی اکسیدان ها بر استحکام تارهای مو نقش مثبتی دارند. این مواد روی فولیکول های مو اثر می گذارند و از این طریق سبب افزایش استحکام تارهای موی تازه ساخته شده، می شوند. آنتی اکسیدان های معروف مواردی از جمله ویتامینC ، ویتامین E و عنصر سلنیم را شامل می شوند که میوه جات و سبزیجات، مقادیر فراوانی از آنها را دارند.

جلوگیری از ریزش مو با کاهش استرس

موها یکی از بخش هایی است که استرس را نشان می دهد. در صورت تجربه حجم زیادی از استرس در زندگی، باید بدانید که موهای شما در معرض خطر قرار دارند. در چنین شرایطی با افزایش شکنندگی موها و نازک شدن تدریجی موها مواجه خواهید شد. در واقع اختلالاتی در فعالیت فولیکول های مو برای ایجاد تارهای موی جدید به وجود خواهد آمد. در نتیجه مدیریت استرس نقش مهمی بر جلوگیری از ریزش مو و درمان ریزش موی شدید دارد. خانواده، دوستان، مشاوران روانشناس یا کلاس های آموزشی می توانند در کاهش استرس کمک کننده باشند تا به مدیریت استرس بپردازید.

مراقبت از موها با لطافت

مراقبت از موها - درمان ریزش مو
مراقبت از موها

گاهی اوقات ریزش مو به علت آسیب دیدگی پیاز مو یا فولیکول مو رخ می دهد. گاهی نیز ساقه مو صدمه دیده سبب می شود که تار مو از پوست سر کنده شود. در حالت اول، طاسی دائمی به وجود می آید. در حالت دوم، طاسی موقتی است و رشد موها دوباره رخ خواهد داد.

برای پیشگیری از ریزش مو، علاوه بر مراقبت از ارگان های موساز باید از خود تار مو هم مراقبت کرد. ساقه یا شفت مو به عنوان بخشی از تار مو با چشم قابل مشاهده است. پیاز و فولیکول مو نیز به عنوان ارگان هایی کوچک، درون پوست قرار گرفته اند و ساخت مو را اجرا می کنند.

مواردی که می‌توانند ساقه‌ مو و ریزش مو را دچار آسیب دیدگی کنند، عبارت هستند از:

  • ریزش موی کششیبه دلیل سفت بستن، بافته شدن یا کشیده شدن موها
  • استفاده بیش از حد از رنگ مو، تافت، ژل حالت دهنده، صاف کننده و لخت کننده مو
  • آسیب حرارتی در نتیجه استفاده از اتو مو، سشوار، ابزار حرارتی مخصوص فر کردن و غیره
  • استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی با کیفیت پایین

توصیه ها و هشدارها برای درمان ریزش موی شدید

توصیه ها و هشدارها برای درمان ریزش مو

برخی از توصیه ها و هشدارها را می توان رعایت کرد تا درمان ریزش موی شدید را به دنبال داشته باشد:

  • شانه کردن موها به صورت روزانه: شانه کردن موها با لطافت به صورت روزانه می تواند خون رسانی به فولیکول های مو را افزایش دهد. شانه کردن روزانه موها موجب حفظ سلامتی موها خواهد شد.
  • استفاده از شامپوی مناسب: در حالت هایی که افراد از لحاظ تولید مو با مشکلی مواجه نیستند، اما به علت مراقبت ضعیف از موهای سر ریزش مو پیدا کرده اند. در چنین حالت هایی توصیه می شود که از شامپوی مناسب استفاده شود تا از ریزش مو جلوگیری به عمل آید.
  • خشک شدن موها به طور طبیعی: آسیب پذیرترین حالت موها زمانی است که موها خیس هستند. به همین علت توصیه متخصصان پوست و مو و همچنین متخصص ریزش مو، خشک شدن موها به طور طبیعی و عدم استفاده از سشوار و وسیله های دیگر است. در صورت استفاده از سشوار، باید مراقب بود که وارد شدن حرارت به موها تا حد امکان کم باشد. از شایع ترین علل آسیب دیدگی ساقه مو و طاسی های موقت، آسیب حرارتی است.
  • استفاده از حوله و کلاه شخصی: موها با محیط اطراف تماس زیادی دارند و به همین علت به عنوان آسیب پذیرترین اعضای بدن شناخته می شوند. مواجهه با عفونت های مختلف را می توان یکی از این آسیب ها دانست. در نتیجه رعایت بهداشت شخصی بسیار مهم است تا از ریزش مو جلوگیری شود.

کلام آخر

مخاطبان این مقاله با موضوع درمان ریزش موی شدید افرادی هستند که به دنبال متخصص مو شرق تهران یا در جستجوی داروی ریزش مو هستند.

تیم دکتر با من اطلاعات بهترین پزشکان را جمع آوری کرده است تا دسترسی افراد به آنها را ساده تر کند و مواردی مانند تماس تلفنی، دریافت نوبت، گفتگو و غیره را بین پزشکان و متقاضیان امکان پذیر می کند. برای مثال ارتباط با دکتر مو از این طریق ممکن خواهد بود.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد