هر آنچه که باید درباره شل شدن پوست شکم بعد از لاغری بدانید

0

در دنیای امروزی چاقی بسیار رایج است و بیشتر افراد دچار اضافه‌ وزن هستند که دلیل اصلی آن سبک زندگی آن‌ها است. در این میان افرادی که به دنبال لاغری هستند، از شل‌ شدن پوست شکم بعد از لاغری می‌ترسند و برای جلوگیری از آن به متخصص پوست و مو مراجعه می‌کنند. بسیاری دیگر از افرادی که به دنبال لاغری هستند، از تماس با دکتر پوست غافل می‌شوند، در نتیجه شل شدن پوست مخصوصاً در نواحی شکم را تجربه می‌کنند. این آثار بسیار ناراحت‌کننده و آزاردهنده بوده، چرا که فردی که به دنبال لاغر شدن است، می‌خواهد زیبایی خود را ببیند، اما با پدیده شلی پوست روبرو می‌شود.

این شل شدن پوست معمولاً در افرادی که وزن زیادی را از دست می‌هند، بیشتر به چشم می‌خورد. به‌ طور کلی شل شدن پوست در افراد چاق طبیعی است، اما اگر به مرحله افتادگی پوست برسد، واقعاً نگران‌کننده می‌شود. بسیاری از افراد در پروسه لاغری خود به پزشک مراجعه نمی‌کنند و دلیل اصلی آن هزینه‌های بالای ویزیت دکتر است.

بسیاری از افراد جامعه از لحاظ مالی در وضعیت خوبی به‌ سر نمی‌برند، بنابراین تماس با دکتر پوست را هزینه اضافی و غیرضروری می‌شمارند. در صورتی که می‌توانند به سراغ دکتر پوست طرف قرارداد با بیمه بروند و در حالی که هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند، از افتادگی و شلی پوست شکم خود جلوگیری کنند.

چه چیزی باعث شل شدن پوست بعد از لاغری می‌شود؟

‌پوست به دلیل خاصیت ارتجاعی که دارد، دچار تغییر شکل می‌شود، معمولاً این تغییر شکل در همه‌ جای بدن اتفاق میفتد و فقط مخصوص به یک بخش نیست. قسمت‌هایی از بدن که دچار شلی و افتادگی می‌شوند، شامل پلک، چانه، گلو، بازو و شکم هستند.

شل شدن پوست دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد که یکی از این دلایل از دست دادن وزن زیاد است. اضافه ‌وزن به‌ مدت طولانی باعث آسیب به بافت کلاژن و الاستین پوست می‌شود، بنابراین وقتی شما وزن کم می‌کنید، جمع شدن پوست کار سختی است، چرا که به‌ مدت زیادی در یک حالت قرار داشته است.

شل شدن پوست شکم بعد از لاغری

معمولاً هرچه میزان وزنی که از دست می‌دهید، بیشتر باشد، میزان شل شدگی پوست نیز بیشتر است. این شل‌ شدن پوست در مواقعی که کاهش وزن سریع است، بیشتر به چشم می‌خورد، چرا که پوست فرصتی برای جمع ‌شدن و به حالت عادی برگشتن ندارد.

یکی دیگر از عواملی که در شل شدن پوست بعد از لاغری تأثیر دارد، سن است، هرچه سن شما بالاتر باشد، برگشت پوست به حالت عادی کار دشوارتری است. بنابراین سن شما در زمانی که وزن کم می‌کنید، اهمیت دارد و اگر سن شما خیلی زیاد باشد، این شل شدگی نیز به ‌مراتب بیشتر است.

کارهایی که می‌توانید به عنوان درمان برای شل ‌شدن پوست شکم بعد از لاغری انجام دهید

در دکتر با من به راه‌های درمان شل ‌شدن پوست شکم بعد از لاغری می‌پردازیم، همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، شلی و افتادگی پوست ممکن است در نواحی مختلفی از بدن اتفاق بیفتد. هنگام درمان باید به ناحیه‌ای که می‌خواهید درمان کنید، توجه داشته باشید.

همان طور که این شلی در قسمت‌های مختلف بدن اتفاق میفتد، مقدار آن نیز متفاوت خواهد بود و هنگام درمان باید به میزان این شلی و احساسی که نسبت به بدن خود دارید نیز توجه کنید. در بعضی از موارد این شل ‌شدن این‌قدر ناچیز است که نیاز به درمان‌های سنگین ندارد.

از بین بردن افتادگی در مقدار کم

در حالتی که این میزان افتادگی و شلی کم است، نیازی به تماس با دکتر پوست ندارید و با تمرینات سبک حتی در منزل می‌توانید این شلی را درمان کنید. برای افتادگی‌های کم که ناشی از کاهش وزن هستند، هر نوع تمرینی که باعث عضله‌سازی شود، مفید است. این تمرینات می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • تمرینات بدنسازی: هر نوع تمرین با وزنه و دستگاه می‌تواند مفید باشد، لزوماً وقتی صحبت از بدن‌سازی می‌شود، نیازی به باشگاه رفتن نیست. به راحتی می‌توانید تعدادی دمبل تهیه کنید و تمریناتی را در منزل انجام دهید.
  • تمرین با کش‌های مقاومتی: یکسری کش وجود دارد که در تمرینات پیلاتس یا ایروبیک از آن‌ها استفاده می‌شود و کمک زیادی به عضله‌سازی می‌کند. با استفاده از این کش‌ها می‌توانید تمرینات مختلفی را انجام دهید که باعث افزایش توده عضلانی و در نتیجه کاهش شلی پوست شما شود.
  • پیلاتس یا TRX: همانطور که می‌دانید، این دو ورزش بسیار برای عضله‌سازی مفید هستند و میزان عضله‌سازی شما را افزایش می‌دهند. انجام این ورزش‌ها در دوره لاغری می‌تواند از شل شدن پوست شما جلوگیری کند و همینطور بعد از لاغری اگر میزان شلی کم باشد، می‌تواند در کاهش آن به شما کمک کند.
  • استفاده از انواع کرم‌ها و لوسیون‌ها: در بازار محصولات زیادی برای درمان شلی پوست وجود دارد که تجربه بسیاری از افراد این را ثابت کرده که در میزان کم این محصولات می‌توانند در کنار ورزش مفید باشند و تا حدودی باعث افزایش کلاژن‌سازی پوست می‌شوند.
  • تغییر سبک زندگی: اگر بعد از لاغری به ‌صورت مداوم به رژیم خود پایبند باشید و از چاق شدن و لاغر شدن به‌ صورت مکرر جلوگیری کنید، می‌توانید تا حدودی این شلی که بر اثر لاغری اتفاق افتاده است را کاهش دهید.

از بین بردن افتادگی در مقدار متوسط

در بعضی از موارد شل‌ شدن پوست شکم بعد از لاغری در میزان متوسطی اتفاق میفتد، در این موارد درمان‌های غیرتهاجمی یا نیمه‌تهاجمی پیشنهاد می‌شود. این درمان‌ها که در کنار سبک زندگی سالم می‌توانند کاربردی باشند، شامل موارد زیر هستند:

  • لیزر درمانی: انواع مختلف لیزر درمانی در سطح‌های مختلف می‌تواند به افزایش کلاژن در پوست کمک کند. به‌طورمعمول افراد مختلف بعد از چند جلسه متوجه تغییرات خود می‌شوند، این درمان برای نواحی شکم و بازوها کاربرد بیشتری دارد.
  • سونوگرافی میکرو فوکوس شد (MFU): یک روش تقریباً تهاجمی که طی آن به لایه‌های پایینی پوست که کلاژن در آن‌جا بیشتر ساخته می‌شود، حرارت می‌دهند که عمل کلاژن‌سازی را تحریک کنند. معمولاً چند ماه برای دیدن نتیجه در این نوع درمان وقت لازم است.

از بین بردن افتادگی در مقدار بسیار زیاد

اگر میزان شل‌ شدن پوست و افتادگی آن از یک حدی بیشتر باشد، دیگر با روش‌ها ساده قابل درمان نیست و باید به فکر یک روش قوی‌تر بود. در این موارد جراحی و کشیدن پوست پیشنهاد می‌شود، اما به‌ دلیل اینکه این نوع جراحی‌ها در دسته عمل زیبایی قرار می‌گیرند، شامل بیمه نمی‌شوند.

لازم به ذکر است که هزینه‌های جراحی بسیار بالا بوده و اگر بیمه شامل حال شما نشود، پرداخت این هزینه‌ها کار سختی است. در بسیاری از موارد نیز جراحی به تنهایی کافی نیست و بعد از آن باید به سبک زندگی سالم روی بیاورید.

شل شدن پوست شکم بعد از لاغری

با اینکه جراحی اصلی‌ترین راه برای کاهش پوست شل در ناحیه شکم است، اما مانند هر جراحی دیگری عوارضی نیز دارد. اگر در دوره بعد از جراحی به توصیه‌های پزشک عمل نکنید، ممکن است جای بخیه شما دچار عفونت شود و حتی در بعضی از موارد فرد بعد از جراحی دچار مشکلات جدی‌تری شده است.

ترک پوست ناشی از لاغر شدن

یکی دیگر از دلایلی که افراد بعد از لاغری به متخصص پوست و مو مراجعه می‌کنند، ترک‌های ایجاد شده در پوست آن‌ها است. این ترک‌های پوستی که بسیار طبیعی هستند و تقریبا همه افراد آن را دارند، در نتیجه چاق و لاغر شدن و بارداری افزایش می‌یابد.

شل شدن پوست شکم بعد از لاغری به ‌تنهایی آزاردهنده است، حال تصور اینکه این شلی پوست همراه با ترک‌های پوستی باشد، آسیب روانی بیشتری نیز به فرد می‌زند. علت ایجاد این ترک‌ها باز شدن پوست در هنگام چاقی است.

همانطور که به آن اشاره کردیم، پوست حالت ارتجاعی دارد و با افزایش وزن، پوست بدن کشیده می‌شود و این کشیدگی باعث ایجاد ترک می‌شود. بنابراین هنگام رشد نیز مقداری از این ترک‌ها در پوست افراد به‌وجود می‌آید و به همین دلیل گفته می‌شود که این ترک‌ها طبیعی است.

متاسفانه درمانی برای رفع این ترک‌ها وجود ندارد و هنگامی که ایجاد شوند، تا آخر عمر باقی می‌مانند. در مواردی افراد به سراغ لیزر درمانی می‌روند که تا حدودی تاثیرگذار است، ولی باعث از بین رفتن کامل این ترک‌ها نمی‌شود. بهترین راه جلوگیری از ایجاد این ترک‌ها است که با سبک زندگی سالم و مالیدن روغن‌های خاص هنگام حاملگی اتفاق میفتد.

کلام آخر

با به‌ وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی در چند دهه اخیر، زیبایی به یک مسئله بسیار مهم تبدیل شده است و دیگر پسر و دختر بودن مهم نیست و همه به دنبال زیبایی هستند. در این میان به ‌دلیل سبک زندگی ماشینی میزان چاقی نیز در جامعه افزایش یافته است.

همانطور که می‌دانید، چاقی مثل یک بیماری خاموش عمل می‌کند و باعث ایجاد بیماری‌های دیگر نیز می‌شود. بنابراین بسیاری از افراد چاق به‌ دنبال لاغری هستند و تلاش خود را برای به ‌دست آوردن یک هیکل خوب می‌کنند. متاسفانه لاغر شدن به این سادگی‌ها نیست و حتی بعد از لاغر شدن نیز ممکن است مشکلاتی مثل شل شدن و افتادگی پوست در نواحی مختلف بدن اتفاق بیفتد.

بیشترین چیزی که افراد را اذیت می‌کند، شل شدن پوست شکم بعد از لاغری است، چرا که میزان شل‌ شدگی در این ناحیه بیشتر است و باعث آزار روانی می‌شود. در این شرایط تماس با دکتر پوست می‌تواند کمک زیادی به این افراد کند.

در این مقاله به بررسی دلایل شل شدن پوست بعد از لاغری، انواع شل شدگی و راه‌های درمان آن پرداختیم، اما همیشه گفته می‌شود که پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین یک زندگی سالم می‌تواند شما را از همه این‌ها نجات دهد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد