هر آنچه که باید درباره جوش صورت در دوران بارداری بدانید!

0

بسیاری از بانوان در طول مدت بارداری خود جوش­هایی را روی صورت خود مشاهده می­کنند. جوش صورت در دوارن بارداری امری کاملا طبیعی است و درصد زیادی از خانم­های باردار را به خود درگیر می­کند. این جوش­ها اغلب به دلیل تغییرات هورمونی پدیدار می­شوند.  در این مقاله قصد داریم به طور مفصل در این باره صحبت کنیم و به شما بگوییم که علت به وجود آمدن جوش‌های صورت در دوران بارداری چیست و چه راه­هایی برای درمان آن وجود دارد. اگر شما هم می­خواهید درباره جوش­های دوران بارداری اطلاعات بیشتری کسب کنید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

چرا خانم­ها در دوران بارداری خود جوش می­زنند؟

تغییراتی که در راستای بارداری در بدن بانوان رخ می­دهد، باعث ترشح هورمون­های خاصی می­شود. یکی از این هورمون­ها آندروژن نام دارد. ترشح بیشتر اندروژن در دوران بارداری باعث رشد غدد پوستی می­شود. زمانی که غدد پوستی شما رشد کنند، سبب تولید ماده­ای به نام سبوم می­شود.

سبوم ماده­ای چرب و روغنی است که ترشح زیاد از حد آن منافذ پوست شما را مسدود می­کند. منافذ بسته مشکلات پوستی جدی­تری را به همراه می­آورد. از جمله این مشکلات می­توان به ایجاد جوش، آکنه و التهابات پوستی اشاره کرد.

شایان ذکر است که جوش­ و آکنه در دوران بارداری برای همه به یک اندازه نیست و عوامل مختلفی مانند سن، ژنتیک و… روی آن تاثیر می­گذارند. بانوانی که در طول دوران قاعدگی خود درگیر مشکلات پوستی زیادی مثل جوش­های شدید می­شدند، احتمال بیشتری دارد که در دوران بارداری خود نیز جوش بزنند.

جوش صورت در دوران بارداری معمولا به دلیل تغییرات هورمونی رخ می­دهد و عوامل محیطی در این مورد تاثیر زیادی ندارند. البته باید توجه داشته باشید که در این دوران ممکن است مشکلات دیگری برای پوستتان رخ دهد که آن را با جوش­های بارداری اشتباه بگیرید.

اگر نمی­توانید تشخیص دهید که عارضه­های پیش آمده برای پوستتان، جوش­های طبیعی دوران بارداری است یا علتی دیگر دارد، می­توانید از تماس با دکتر پوست بهره بگیرید. در برخی مراکز و کلینیک­های تخصصی پوست حتی امکان مشاوره با دکتر پوست رایگان نیز وجود دارد که با مراجعه به سایت دکتر با من به راحتی می­توانید آن­ها را بیابید.

برای رفع و درمان جوش­های دوران بارداری چه کاری باید انجام دهید؟

جوش صورت در دوران بارداری

همان­طور که احتمالا می­دانید، بسیاری از روش­های درمانی و مراقبت پوستی که قبلا انجام می­دادید را نمی‌توانید در دوران بارداری خود انجام دهید؛ چرا که ممکن است اشعه­ها یا مواد شیمیایی موجود در محصولات و دستگاه­های مختلف در روند بارداری اختلال ایجاد کنند.

با توجه به این که محدودیت­هایی برای انجام مراقبت­های پوستی در دوران بارداری وجود دارد، بسیاری از خانم‌ها نمی­دانند که باید چه­کاری انجام دهند یا حتی از انجام هرگونه اقدامی برای سلامت پوستشان خودداری می­کنند که این کاری کاملا غلط است.

در ادامه به شما خواهیم گفت که برای رفع جوش صورت در دوران بارداری و دیگر عوارض آن بر پوست خود باید چه کاری انجام دهید و چگونه عمل کنید.

از پاک ­کننده مناسب استفاده کنید

بسیاری از افراد فکر می­کنند که هرچه مواد پاک­کننده­ای که استفاده می­کنند، قوی­تر و اسیدی­تر باشد، کمتر جوش می­زنند؛ در حالی که این تفکر کاملا غلط است. در هر سن و شرایطی که هستید، باید نوع پاک­کننده صورت خود را با توجه به نوع پوستتان انتخاب کنید.

اگر فردی که پوست خشک دارد، از شوینده­های مناسب برای پوست­های چرب استفاده کند، سطح خشکی پوستش بیشتر و بیشتر می­شود؛ تا جایی که حتی ممکن است دچار التهابات و حساسیت­های پوستی شود. بنابراین همیشه سعی کنید به میزان پاک­کنندگی و اثر شوینده پوست خود توجه کنید.

در زمان بارداری حتی اوضاع حساس­تر هم می­شود. شوینده­هایی که در این دوران برای پوست خود از آن­ها استفاده می­کنید، باید سبک­تر و ملایم­تر از حدی باشند که در گذشته پوست خود را با آن­ها شست و شو می‌دادید. زیرا پوست شما در دوران بارداری چندین برابر حساس­تر از پیش است.

میانه رو باشید

یکی دیگر از باورهای غلطی که در مورد جوش صورت در دوران بارداری وجود دارد، این است که شست و شوی بیشتر، پوستی بهتر را به همراه می­آورد. این اشتباه که بسیاری از خانم­ها مرتکب آن می­شوند، موجب حساس شدن هرچه بیشتر پوست می­شود.

برای شستن پوست خود باید حد و حدودی را در نظر بگیرید. برای مثال روزی دو الی سه بار شست و شو می‌تواند عددی منطقی باشد. اگر می­خواهید میزان مناسب دقیق برای این کار را بدانید، می­توانید از تماس با دکتر پوست کمک بگیرید که رعایت کردن تعادل در شست و شو برایتان راحت­تر باشد.

اما اصلا زیاده­روی در شستن چگونه باعث ایجاد جوش­های بیشتر می­شود؟ زمانی که شما از مواد شوینده بیشتر از میزان مورد نیاز استفاده می­کنید، پوست شما رطوبت طبیعی خود را از دست می­دهد و خشک می­شود. سپس بدن شما برای مقابله با این خشکی غددهای چربی را بیشتر از حالت عادی تحریک می­کند و ترشح چربی در پوست شما افزایش می­یابد.

افزایش ترشح چربی در پوست به خودی خود یکی از پررنگ­ترین دلایل برای جوش­های دوران بارداری محسوب می­شود. پس سعی کنید با زیاده­روی­های غلط غدد چربی پوست خود را بیشتر از این تحریک نکنید که حسابی عصبانی شده و پوستتان پر از جوش­های آزاردهنده می­شود!

ملایمت به خرج دهید

دستکاری جوش­ها برای برخی افراد یکی از لذت­بخش­ترین کارهایی است که می­توانند با صورت خود انجام دهند. باید بدانید این یکی از بدترین اشتباهاتی است که می­توانید در دوران بارداری در رابطه با پوست خود مرتکب شوید.

دستکاری و استفاده از خشونت در مقابله با جوش صورت در دوران بارداری باعث تحریک بیشتر آن­ها شده و حتی ممکن است مشکلات حادتری مانند ایجاد زگیل و زخم­های پوستی شود. صبر و حوصله به خرج دهید و اطمینان داشته باشید که پس از مدتی مشخص این جوش­ها خود به خود برطرف خواهند شد.

پوست خود را همواره مرطوب نگه دارید

جوش صورت در دوران بارداری

نکته­ای که بسیاری از خانم­ها در مراقبت­های پوستی خود در دوران بارداری به آن توجه نمی­کنند، مرطوب نگه داشتن پوست و آبرسانی مناسب است. گاهی جوش­های بارداری در اثر خشکی بیش از حد پوست به وجود می‌آیند. در چنین شرایطی یک آبرسان مناسب می­تواند مشکل پوستی شما را برطرف کند.

سعی کنید در انتخاب آبرسان مناسب برای دوران بارداری دقت لازم را داشته باشید و اگر در صحبت­های دوستان یا آشنایان می­شنوید که می­گویند پزشکشان درمورد این محصول صحبت کرده و آن محصول را به من معرفی کرده است، به این معنی نیست که آن کالا برای شما هم مناسب باشد.

ضد آفتاب را فراموش نکنید!

سعی کنید تا حد امکان همیشه هنگام بیرون رفتن ضد آفتاب روی پوست خود داشته باشید. اشعه­ های مضر خورشید می­توانند باعث پیری زودرس و باز کردن بیش از حد منافذ و همچنین تشدید جوش صورت در دوران بارداری شود.

محافظت ­نکردن پوست در برابر آفتاب همچنین می­تواند عارضه­های پوستی دیگری مانند لک­های دوران بارداری را نیز به همراه داشته باشد. همیشه باید علاوه بر داشتن کرم ضد آفتاب روی پوستتان آن را در کیفتان همراه با خود داشته باشید که اگر زمان زیادی را در معرض نور خورشید بودید، ضد آفتابتان را تمدید کنید.

در انتخاب کرم ضد آفتاب هم مانند دیگر محصولاتی که در دوران بارداری استفاده می­کنید، باید توجه بسیاری به کار بگیرید. کرم­های نامرغوب یا سنگین نیز خود می­توانند یکی از عوامل ایجاد جوش روی صورت باشند. در دوران بارداری باید مصرف ضد آفتاب­های بی­رنگ و بدون چربی را در اولویت خود قرار دهید.

اگر فکر می­کنید که باز هم نمی­توانید کرمی مناسب برای پوستتان برای محافظت در برابر اشعه­های خورشید بیابید، حتما از تماس با دکتر پوست به روش سایت دکتر با من کمک بگیرید. متخصصان در این زمینه همیشه بهترین پیشنهادها را برای شما دارند.

کلام آخر

جوش صورت در دوران بارداری امری شایع است که برای اکثر بانوان در این دوران پیش می­آید. کمی مراقبت و رعایت نکاتی که پیش­تر به آن­ها اشاره کردیم، می­تواند نقش شایانی در جلوگیری از تشدید این جوش­ها داشته باشد.

حتما از مشاوره با دکتر پوست رایگان که در مراکز و کلینیک­های مختلف تخصصی برای پوست برگزار می­شود، استفاده کنید. مراجعه به دکتر پوست جنوب تهران یا دیگر مناطق و شهرستان­ها را دست کم نگیرید و بدانید که حتی یک جلسه مشاوره از یک دکتر پوست خوب می­تواند راهنمایی­های فوق­العاده­ای درباره مراقبت از پوستتان در دوران بارداری به شما بدهد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد