مراقبت از پوست بعد از لیزر شامل چه مواردی است؟

0

جوان‌سازی پوست با لیزر در میان روش‌های جوان‌سازی صورت، بهترین نتایج را دارد، به همان نسبت، مراقبت از پوست بعد از لیزر نیز بسیار مهم است، چرا که در صورت رعایت نکردن اصول مراقبتی، ممکن است پوست دچار عفونت و تورم شود.

البته در همه موارد نیازی به رعایت تمام مواردی که در ادامه می‌آوریم، نیست. بسته به نوع عمل و وضعیت پوستتان می‌توانید تصمیم بگیرید که رعایت کدام نکات برای شما ضرورت بیشتری دارد.

هفته اول بعد از انجام عمل لیزر به خاطر بیشترین بازسازی پوست در این زمان، چالش برانگیزتر است. تا پنج الی شش روز صورت شما ظاهر متورم، پوسته پوسته و قرمز رنگی دارد که شاید با این شرایط نتوانید هر جایی حاضر شوید.

برای این که زودتر بهبود پیدا کنید و بتوانید به فعالیت‌های خود برسید، نیاز به رعایت نکاتی است که در ادامه آورده‌ایم. لطفا تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

نکات لازمی که باید بعد از عمل لیزر رعایت کنید

لایه برداری پوست با لیزر باعث می‌شود که لایه های بیرونی اپیدرم پوست کاملا از بین برود. مانند سایر انواع سوختگی‌ها، در این مورد نیز نباید صورت خود را قبل از شستن دستتان لمس کنید. اگر بقیه قسمت‌های بدن را لمس کرده‌اید، دستتان را به قسمت لیزر شده نمالید که دچار عفونت قارچی یا میکروبی نشوید. از دیگر نکات مراقبت از پوست بعد از لیزر که باید رعایت کنید، در ادامه آمده است:

مراقبت از پوست بعد از لیزر

  • تا ۲۴ ساعت بعد از عمل بهتر است یک نفر همراه در کنار خود داشته باشید.
  • تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی، سرتان را حداقل روی ۲ بالش قرار دهید تا بالا بماند و در این حالت استراحت کنید.
  • قبل از شروع درد، داروهای مسکن خود را استفاده کنید. اگر درد شروع شود، کنترل آن سخت‌تر می‌شود.
  • تا حدود ۷ تا ۱۰ روز فعالیت‌های سنگین انجام ندهید و در کل فعالیت‌های خود را کم کنید.
  • پس از لیزر لازم است فورا سطح پوست را با وازلین (آکوافور یا هر محصولی که پزشک برایتان تجویز کرده) بپوشانید و برای کنترل تورم از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • به طور ناگهانی تغییر وضعیت ندهید، چون ممکن است دچار سرگیجه شوید. به طور مثال، اگر دراز کشیده اید، ابتدا یک دقیقه بنشینید، بعد بایستید.

کنترل خون ریزی

بعد از عمل ممکن است ترشحات مختصری از پوست خود داشته باشید. برای این که دچار خونریزی شدید نشوید، فعالیت‌های سنگین را کنار بگذارید و بیشتر استراحت کنید.

هر وضعیتی که فشار خون را بالا ببرد، مانند: خم شدن، زور زدن، بلند کردن جسم سنگین، سرفه و عطسه کردن و … می‌توانند خونریزی را افزایش ‌دهند.

همچنین، لازم است از مصرف داروهایی که باعث بیشتر شدن خونریزی می‌شوند، مانند آسپرین یا دوزهای بالای ویتامین E خودداری کنید. مصرف گیاهانی مانند سیر یا جینسینگ نیز خطر خونریزی را افزایش می‌دهد. در صورت ایجاد خونریزی، به پزشک مراجعه کنید.

کنترل تورم

بخشی از مراقبت از پوست بعد از لیزر، مربوط به کنترل تورم است. این کار با کمپرس یخ انجام می‌شود که از لحظه انجام عمل کمپرس را روی صورت شما قرار می‌دهند و لازم است خودتان در منزل تا ۴۸ ساعت این کار را ادامه دهید. بعد از روز سوم تورم خیلی کمتر می‌شود.

پس از پوشاندن پوست لیزر شده با وازلین (آکوافور یا هر محصولی که پزشکتان تجویز کرده) یک کاسه سالاد را خوب بشویید و در آن ۶ فنجان آب سرد، ۸/۱ فنجان سرکه سفید و چند تکه یخ و تعدادی پارچه تمیز بریزید. کاسه را در یخچال نگهداری کنید.

هر بار یک تکه پارچه سرد را روی محل بگذارید که ناراحتی و تورم را کاهش دهد. زمانی که آن تکه پارچه گرم شد، یک تکه پارچه سرد را به جای آن بگذارید و این کار را ادامه دهید تا جایی که احساس کنید ناراحتی صورتتان کم شده است.

کنترل درد

از دیگر راه‌های مراقبت از پوست بعد از لیزر، مصرف مسکن است. درد لیزر چندان شدید نیست و شبیه درد آفتاب سوختگی است. بعد از ۴۸ ساعت درد به سرعت کم می‌شود. اگر نیاز به مصرف مسکن دارید، از مسکن‌هایی که پزشکتان برای شما تجویز کرده، طبق دستور استفاده کنید. بهتر است نیم ساعت قبل خواب و نیم ساعت قبل از حمام رفتن استفاده کنید که بهتر نتیجه بگیرید. قبل از خواب صورت خود را بشویید.

اگر مسکن مصرف کرده‌اید، چون این داروها خواب‌آور هستند، از انجام رانندگی یا فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، خودداری کنید.

رعایت رژیم غذایی

مراقبت از پوست بعد از لیزر

پس از بیهوشی عمومی معمولا باید تا مدتی فقط از مایعات استفاده کنید. طی روزهای بعدی، لازم است مصرف کالری و پروتئین بیشتری داشته باشید. نوشیدن آب کافی می‌تواند از بروز حالت تهوع و استفراغ جلوگیری کند. تمام وعده‌های غذایی خود را مصرف کنید و چون تحرکتان کم است، از میوه و سبزی کافی استفاده کنید که دچار یبوست نشوید.

دستورالعمل روزانه مراقبت از پوست بعد از لیزر

روز اول – استفاده از بسته‌های کمپرس سرد و پوشاندن سطح پوست با وازلین یا آکوافور.

روز دوم تا پنجم – دو بار در روز دوش بگیرید و صورت خود را به آرامی با پاک‌کننده Cetaphil شستشو دهید. همچنین لازم است به مالیدن وازلین/آکوافور و استفاده از کمپرس سرد ادامه دهید.

روز پنجم تا هفتم – شستشو با پاک کننده Cetaphil را ادامه دهید. چنانچه پوستتان صاف، بدون پوسته و بدون تراوش است، می‌توانید از این به بعد به جای وازلین/آکوافور از کرم مرطوب‌کننده Cetaphil استفاده کنید. در معرض آفتاب نباشید!

روز هفتم تا چهاردهم – شستشوی صورت و استفاده از مرطوب‌کننده را ادامه دهید. اگر پوستتان کاملا صاف و صورتی شده و پوسته ندارد، می‌توانید آرایش کرده و از کرم ضد آفتاب بدون عطر استفاده کنید. در نسخه پزشکتان احتمالا Epiquin/Hydroquinone دارید که لازم است بعد از گذشت ۲ هفته مصرف آن را شروع کنید. هر وقت که خارج از منزلتان هستید، حتما از پوشش کرم ضد آفتاب روی پوست استفاده کنید.

برای شما داروهایی برای جلوگیری از بروز تبخال (Valtrex)، عفونت باکتریایی (آنتی بیوتیک Keflex)، تورم (پردنیزون)، خارش پوست (بنادریل) تجویز می‌شود که لازم است آن‌ها را سر ساعت مصرف کنید.

اگر مشکل خواب داشتید، می‌توانید بخواهید که برای شما داروی خواب‌آور تجویز شود. چهار تا شش هفته کاملا از آفتاب دور بمانید و حتما از ضد آفتاب در هر شرایطی استفاده کنید. عینک دودی و کلاه لبه پهن نیز می‌تواند به در امان بودن شما از آفتاب کمک کند. لازم است حتما روزانه دو تا سه ساعت یک بار، از ضدآفتاب با SPF 30 استفاده شود.

تغییر رنگ پوست

از دیگر موارد مراقبت از پوست بعد از لیزر، پوشاندن آن است. بعد از انجام لیزر درمانی پوست شما صورتی رنگ خواهد شد که البته این مشکل موقت است و بعد از چند ماه کاملا برطرف می‌شود. با آرایش غلیظ می‌توانید  این تغییر رنگ را به خوبی بپوشانید. می‌توانید پنکیکMax Factor  دو درجه تیره‌تر از رنگ پوستتان را با اسفنج مرطوب روی پوستتان بمالید.

پس از گذشت چند دقیقه و خشک شدن لایه اول، یک بار دیگر این کار را تکرار کنید تا پوشش کاملی روی پوستتان ایجاد شود. البته تا ده روز بعد عمل خود به هیچ وجه آرایش نکنید.

در سی درصد بیماران ممکن است هایپرپیگمانتاسیون رخ دهد، یعنی رنگ پوستشان تغییر کند، که این مسئله موقتی است و به مرور برطرف می‌شود.

تهوع و استفراغ

اگر بعد از عمل خود حالت تهوع داشتید، تا یک ساعت هیچ غذایی مصرف نکنید. نوشیدن چای زنجبیل یا استفاده از شربت کک می‌تواند به شما در رفع این حالت کمک کند. همچنین، پزشک شما می‌توانید نسخه ویژه‌ای برای رفع حالت تهوع برایتان تجویز کند. پس لازم است به پزشکتان اطلاع دهید.

اطلاعات تکمیلی

مراقبت از پوست بعد از لیزر

  • بروز حالت‌های بی حسی پوست در ناحیه اطراف محل جراحی و نیز افزایش دما در این نواحی طبیعی است و جای نگرانی نیست، چرا که تمام این مشکلات موقتی هستند. اگر افزایش دمای زیادی دارید، به پزشکتان اطلاع دهید که داروی تیلنول برایتان تجویز کند.
  • چون میزان تغذیه شما کم شده است، توصیه می کنیم حداقل دو هفته از هرگونه فعالیت شدید بدنی دوری کرده و تنها استراحت کنید.
  • لباسی که می‌پوشید، باید از جلو یا پشت با دکمه یا چسب یا بند بسته شود، نمی‌توانید لباس خود را از سر بپوشید.
  • حداقل تا دو هفته بعد از عمل لیزر سیگار نکشید، چون بهبودی شما به تاخیر می‌افتد و عوارض عمل بیشتر می‌شود.
  • تا دو هفته از لنزهای تماسی استفاده نکنید.
  • برای مدتی نامعلوم چند روز تا چند هفته، باد، نور و دما شما را بیشتر آزار می‌دهد یا ممکن است آبریزی چشم داشته باشید. می‌توانید از عینک آفتابی استفاده کنید.

در پایان

عوارض بعد از لیزر و طول مدت بهبودی به طور کلی برای هر نوع درمان و هر فردی متفاوت است، چرا که ویژگی‌های افراد و نوع مشکلشان و شدت آن با هم فرق می‌کند.

برای مراقبت از پوست بعد از لیزر به نکات گفته شده در این مقاله عمل کنید و داروهایتان را طبق تجویز پزشک مصرف کنید.

تمام مشکلاتی که برای شما پیش می‌آید، موقتی هستند و به مرور زمان برطرف می‌شوند، پس از بابت آن‌ها نگرانی به خود راه ندهید.

اگر قصد انجام جوان‌سازی پوست با لیزر را دارید، برای مشاوره با دکتر پوست رایگان می‌توانید با تلفن‌های سایت دکتر با من تماس بگیرید و با بهترین متخصص پوست در تهران ارتباط برقرار کنید.

اگر ساکن شرق تهران هستید و دنبال متخصص پوست شرق تهران می‌گردید، می‌توانید از طریق همین سایت اقدام کنید که بتوانید جوان‌سازی پوست را زیر نظر پزشکان متخصص و باتجربه این سایت انجام دهید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد