درباره جوان‌سازی پوست با لیزر بدانید!

0

جوان‌سازی پوست با لیزر تکنیکی موثر برای کاهش دادن چین و چروک‌ها، لکه‌های ناشی از افزایش سن، جای جوش و سایر انواع لک‌ها است. همچنین این روش برای سفت شدن پوست و یکنواخت شدن رنگ پوست نیز می‌تواند موثر باشد. دستگاه‌های لیزر فراوان هستند و عملکردهای متفاوتی دارند و تاثیرات مختلفی می‌توانند روی پوست شما بگذارند.

برای اینکه نتیجه مورد نظر خود را در درمان با لیزر بگیرید، به نام‌های تجاری مختلف چندان توجه نکنید، بلکه بهتر است تمرکز خود را روی هدف دلخواهتان از درمان بگذارید. خواندن این مقاله می‌تواند راهنمای خوبی برای آشنایی شما با لایه‌برداری پوست به وسیله دستگاه لیزر باشد.

زمان مناسب برای انجام لایه‌برداری پوست

همه ما از تاثیرات زیان‌آور نور آفتاب روی پوست مطلع هستیم. پوست لایه‌برداری شده در مقابل آفتاب حساسیت بیشتری دارد. بنابراین بهترین موقع سال برای انجام لایه‌برداری پوست، فصل پاییز است که طول روزها کوتاه‌تر می‌شود و زمانی که پوست در برابر اشعه آفتاب قرار می‌گیرد نیز به حداقل می‌رسد.

بنابراین بیشتر متخصصان زیبایی توصیه می‌کنند که  جوان‌سازی پوست با لیزر بهتر است در فصل پاییز انجام شود، البته این موضوع بدین معنی نیست که برای لایه‌برداری پوست حتما باید منتظر پاییز بمانید. کافی است به طور روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید که از پوستتان محافظت شود.

رعایت این نکته نه تنها برای پوست‌های لایه‌برداری شده لازم است، بلکه بهتر است تمام سال و در شرایط عادی هم آن را رعایت کنید که از پوست شما در برابر پیری زودرس و سرطان محافظت شود.

آیا لیزر برای پوست خطری ایجاد می‌کند؟

احساسی که بیمار در حین لیزر تجربه می‌کند را معمولا به ضربه‌کش پلاستیکی روی پوست تشبیه می‌کنند. البته میزان درد و احساس بیمار به عمقی که لیزر روی آن اعمال می‌شود و نوع لیزر نیز بستگی دارد.

برای درمان‌هایی که در آن‌ها لیزر به عمق بیشتر پوست نفوذ می‌کند، می‌توان از بی‌حسی موضعی یا داروهای آرام‌بخش تزریقی استفاده کرد که بیمار درد و ناراحتی کمتری احساس کند. لیزرهای CO۲ و اربیوم YAG لیزرهای فرسایشی به شمار می‌روند.

جوان‌سازی پوست با لیزر

در لیزرهای فرسایشی، لایه اپیدرم پوست تبخیر شده و لایه زیرین آن گرم می‌شود. این لیزرها زخمی به جای نمی‌گذارند و تنها پس از انجام آن‌ها پوست قرمز می‌شود. این لیزرها چون لایه‌ای از پوست را حذف می‌کنند، درد بیشتری دارند.

اما لیزرهای غیر ابلاتیو بدون برداشتن لایه پوست، از آن عبور می‌کنند. این لیزرها درد و ناراحتی کمتری دارند. در مورد این لیزرها کرم بی‌حس‌کننده موضعی برای کنترل درد کافی است. لیزرهای غیر ابلاتیو عبارت هستند از: لیزرهای پالسی رنگ، ND: Yag و الکساندرایت. بعد از انجام لیزر پوست شما کمی حساس می‌شود که طبیعی است و پزشک شما حتما در این مورد کمک خواهد کرد که بتوانید آن را درمان کنید.

رنگ پوست چه تاثیری بر درمان با لیزر دارد؟

تصور بیشتر مردم این است که انجام لیزر برای پوست‌های روشن خطر کمتری دارد. پوست‌های روشن در برابر آسیب سلولی و تغییر رنگ پوست در برابر لیزر مقاوم‌تر هستند، اما برای پوست‌های تیره هم روش‌های موثری برای جلوگیری از آسیب و تغییر رنگ پوست وجود دارد.

برای رنگ‌ پوست‌های آمریکایی، آفریقایی، اسپانیایی‌ و آسیایی رنگ روشن‌، معمولا لایه‌برداری پوست با لیزر اربیوم انجام می‌شود که خطر تغییر رنگ پوست برای آن‌ها کمتر است. برای پوست‌های خیلی تیره و سیاه به جای لیزر می‌توان از درمان با امواج رادیویی یا میکرونیدلینگ استفاده کرد.

اهمیت مهارت پزشک در درمان‌های لایه‌برداری پوست با لیزر

جوان‌سازی پوست با لیزر روشی مطمئن برای ایجاد تغییرات چشمگیر و زیبایی پوست شما است، به شرط اینکه توسط متخصص باتجربه و دارای مهارت کافی انجام شود. اگر انجام این کار را افرادی به عهده بگیرند که آموزش کافی ندیده‌اند و تخصص و تجربه آن را ندارند، ممکن است نتیجه مورد انتظار شما را نداشته یا حتی خطرناک باشد.

پس بهتر است با تحقیقات کافی پزشک متخصص و آموزش دیده‌ای که از مهارت کافی برخوردار است را برای این منظور انتخاب کنید. هزینه انجام لیزر و تبلیغات تجاری آن نباید توجه شما را طوری منحرف کنند که به درمان خود به چشم یک معامله تجاری نگاه کنید. برای مشاوره با دکتر پوست خوب در تهران، از طریق شماره ‌تلفن‌های موجود در همین وب‌سایت با ما در ارتباط باشید.

داروها و شرایط موثر بر واکنش پوست به لیزر درمانی

قبل از انجام لیزر درمانی حتما لازم است که اطلاعاتی در رابطه با داروهایی که مصرف می‌کنید، به پزشک خود ارائه دهید. همچنین، اگر سابقه تبخال زدن یا تاول زدن دارید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

لیزر درمانی ممکن است باعث ایجاد جوش شود. در این موارد بدون تجویز پزشک از داروهای ضد آکنه حاوی راکوتان یا آسپرین استفاده نکنید، چرا که عملکرد لیزر روی پوستتان را ضعیف می‌کند یا باعث ایجاد اسکار روی پوست می‌شود.

دیابت و بیماری‌های مزمن دیگر نیز روی نتیجه لیزر درمانی تاثیر می‌گذارند. اگر به این بیماری‌ها مبتلا هستید، حتما پزشک خود را در جریان آن قرار دهید. بعد از لیزر درمانی تا مدتی سیگار نکشید که بهبودیتان سریع‌تر شود و روی درمان پوستتان اثر منفی نگذارد.

اثر لیزرهای مختلف روی انواع پوست

در بحث درمان یا جوان‌سازی پوست با لیزر، هیچ لیزری قادر نیست که بتواند انواع بیماری‌ها و مشکلات پوستی را درمان کند. هر لیزر برای درمان بیماری‌های مشخصی بهتر عمل می‌کند. در ادامه با انواع مختلف لیزر و کاربردهای هر کدام در درمان بیماری‌ها و مشکلات پوستی آشنا می‌شویم.

لیزرهای CO2

همانطور که قبلا هم گفته شد، لیزرهای CO۲ از نوع لیزرهای فرسایشی هستند. این لیزرها برای درمان اسکار، زگیل، چین و چروک پوستی و سایر بیماری‌های پوستی که لایه‌های زیرین پوست را درگیر می‌کنند، به کار می‌روند. انواع معروف لیزر CO۲ شامل برندهایAcuPulse by Lumenis , MiXto Pro Laser by Lasering USA و CO۲RE by Candela است.

جوان‌سازی پوست با لیزر

لیزرهای اربیوم (Er:YAG)

لیزرهای اربیوم (Er:YAG) شامل دو نوع ساینده و غیر ساینده هستند. این لیزرها می‌توانند محرک تولید کلاژن در پوست باشند، بنابراین گزینه مناسبی برای درمان چین و چروک‌های پوست، خطوط ریز یا عمیق صورت، شل شدن پوست و لکه‌هایی که بر اثر افزایش سن به وجود می‌آیند، هستند.

لیزرهای پالس رنگ

لیزرهای پالس رنگ از نوع لیزرهای غیر فرسایشی هستند. این لیزرها دمای پوست را افزایش می‌دهند و با جذب رنگدانه‌ها، باعث می‌شوند که انواع تغییر رنگ پوست مانند: هایپرپیگمانتاسیون، قرمزی، روزاسه و مویرگ‌های شکسته در پوست کاهش یابد یا از بین برود. پراستفاده‌ترین لیزر پالس رنگی Vbeam Perfecta از کمپانی Candela است.

لیزرهای فرکشنال

لیزرهای فرکشنال یا تجزیه‌ای، نور لیزر را به ریز پرتوهای فراوان تجزیه می‌کنند که بتوانند روی ناحیه‌ای از پوست متمرکز شوند و آن را درمان کنند. لیزرهای فرکشنال ممکن است از نوع ساینده یا نوع غیر ساینده باشند. این لیزرها برای درمان انواعی از لک‌های پیری استفاده می‌شود. برندهای معروف این نوع دستگاه لیزر عبارت هستند از: Fractora by inMode و Fraxel by Solta Medical .

درمان‌های IPL

درمان‌های IPL (نور پالسی شدید) جزو درمان‌های لیزر دسته‌بندی نمی‌شوند، اما در درمان موارد مشابهی به کار می‌روند، مانند: آسیب‌های پوستی ناشی از نور خورشید، درمان آکنه، روزاسه، ضایعات عروقی و هایپرپیگمانتاسیون.

معروف‌ترین برندهای IPL عبارت هستند از: Vasculaze by inMode و Lumecca by inMode .

برای جوان‌سازی پوست با لیزر ابتدا باید تعیین شود که نوع مشکل شما چیست و چه نوع دستگاه لیزری برای درمان آن مشکل خاص مناسب‌تر است. پزشک متخصص این کار را برای شما انجام می‌دهد و شما کافی است برای مشاوره به دکتر با من مراجعه کنید که به پزشک مربوطه ارجاع داده شوید و درمان مناسب برای مشکلتان تجویز شود.

استفاده از چندین روش درمان

در برخی موارد ممکن است تنها درمان با لیزر کافی باشد و فرد را به خواسته‌اش برساند، اما در اغلب موارد لازم است چند روش درمان مختلف با هم استفاده شوند که نتیجه مطلوب درمانی حاصل شود.

زمان استراحت بعد از انجام لیزر

جوان‌سازی پوست با لیزر

اگرچه درمان‌های لیزری جزو روش‌های غیر جراحی محسوب می‌شوند، اما این موضوع درباره همه آن‌ها صدق نمی‌کند. نوع لیزر و نوع و مقدار مشکل پوستی بیمار در محاسبه زمان بازیابی پوست بعد از انجام لایه برداری با لیزر موثر است. همچنین، زمان بازیابی بستگی به قدرت ترمیم بافت بدن بیمار نیز دارد.

لیزرهای غیر ابلاتیو به زمان نقاهت بعد از درمان احتیاج ندارند، اما لیزرهای ابلاتیو بسته به عمقی از پوست که مورد درمان قرار می‌گیرد تا تشکیل لایه پوست جدید، به دو تا سه هفته زمان بهبودی احتیاج داشته باشند.

البته نیازی نیست که تمام این مدت را در خانه بمانید. در این مدت صورت شما ممکن است قرمز و پوسته‌ پوسته شود و نتوانید در قرارهای حساس و مهم خود ظاهر شوید. همچنین در این زمان ورزش‌هایی مانند شنا، بدنسازی یا ورزش‌های دیگری که ممکن است پوست شما را تحریک کند، انجام ندهید.

در پایان

اگر عواملی مانند پیری زودرس، آکنه و جای جوش یا در معرض نور خورشید بودن باعث شده‌اند که روی صورت شما جای لکه‌، زخم‌، چین و چروک‌ یا خطوطی به وجود بیاید، جوان‌سازی پوست با لیزر می‌تواند به شما کمک کند که جوان‌تر و شاداب‌تر به ‌نظر برسید.

بهترین زمان برای درمان پوست با لیزر در فصل پاییز است که کمترین تابش نور خورشید را دارد. انواع مختلفی از دستگاه‌های لیزر وجود دارد که هر کدام برای درمان انواع خاصی از مشکلات پوستی مانند: لکه‌، زخم‌، چین و چروک‌ یا خطوط روی صورت به کار می‌رود که در این مقاله با آن‌ها آشنا شدیم.  برای مشاوره با دکتر پوست می‌توانید به سایت دکتر با من رجوع کنید تا درمان شما توسط بهترین متخصص پوست زنان انجام شود.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد