آشنایی با عوامل مخرب برای پوست صورت

0

امروزه بسیاری از آقایان و بانوان نگران ظاهر خود هستند و به دنبال عوامل مخرب برای پوست صورت می‌گردند که از آن جلوگیری کنند. ظاهر هر شخص نشان‌دهنده سلامتی آن فرد است. خیلی اتفاق افتاده است که شما نگران پوست صورت خود شده باشید، حتی برای جلوگیری از تخریب به متخصص پوست و مو طب سنتی یا شیمیایی رجوع کرده باشید.

برای اینکه پوست خود را جوان نگه‌ دارید، ممکن است به فروشگاه‌ها رفته و لوازم پاکسازی و بهداشتی تهیه کرده باشید. در ادامه با نکاتی که باعث تخریب پوست می‌شوند، بیشتر آشنا می‌شوید. شما می‌توانید با خواندن این مطالب روند پیری پوست صورتتان را تا اندازه‌ای کندتر کنید.

چه پارامترهایی روی تخریب پوست اثر می‌گذارد؟

برای اینکه پوست شرایط خود را به خوبی حفظ کنند، باید از استرس‌های محیطی دور باشد. از جمله این استرس‌ها می‌توان به اتفاقات بد، حساسیت‌ها و آلودگی‌ها اشاره کرد. عوامل مخرب زیادی در شرایط داخلی و خارجی وجود دارند که پوست تحت تأثیر آن‌ها قرار می‌گیرد. نمی‌توانیم جلوی برخی از عوامل را بگیریم، اما عوامل زیادی است که با مراقبت و محافظت از پوست می‌توانیم پیری آن را به تأخیر بیندازیم.

عوامل تاثیرگذار درونی روی پوست

عوامل داخلی بدن مانند ژنتیک، هورمون‌ها یا شرایط خاص مثل دیابت است که تأثیر مستقیم روی پوست می‌گذارد. برای آزمایش‌های لازم می‌توانید به دکتر پوست جنوب تهران مراجعه کنید.

عامل درونی ژنتیک روی پوست

تیپ‌های پوستی مختلف مانند پوست معمولی، حساس، خشک، چرب یا ترکیبی از چرب و خشک که به آن مختلط می‌گویند را ژنتیک تعیین می‌کند و بر شرایط کلی آن تأثیر می‌گذارد.

ژن‌شناسی و پیری بیولوژیکی پوست مشخص‌کننده موارد زیر است:

عوامل مخرب برای پوست صورت

  • کم شدن ترشحات غدد عرق، چربی پوست و تبدیل شدن به پوست خشک.
  • کاهش در روند کلاژن‌سازی، ترمیم پوست و نوسازی سلول‌های پوست مانع از جوان ماندن آن می‌شوند.
  • تخریب رشته‌های کشسانی که باعث کم شدن خواص ارتجاعی پوست می‌شوند.

پیری علم حیات یا همان بیولوژیک پوست است، نباید این مورد را با پیری زودرس که تحت تأثیر عوامل بیرونی مانند نور خورشید که همان اشعه فرابنفش بوده و بسیار برای پوست مضر است، اشتباه بگیرید. بیماری‌های پوستی مثل درماتیت آتوپیک، پسوریازیس و ایکتیوز به‌وسیله ژن مشخص می‌شوند و یکی از عوامل مخرب برای پوست صورت و بدن هستند. برای مثال برخی نوزادان که با کمبود پروتئین در بدن به دنیا می‌آیند، پوستی با عملکرد ضعیف‌تری دارند. این دسته آماده ابتلا به پوست حساس و درماتیت آتوپیک هستند.

بنابراین پوست تحت تأثیر استرس عکس‌العمل نشان می‌دهد و حساسیتش بیشتر می‌شود، پس مهم است که برنامه مناسب مراقبی پوست داشته باشید. همچنین بعضی از بیماری‌ها مثل دیابت و اختلالات کلیوی وجود دارند که پوست را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. به یاد داشته باشید که دکتر پوست جنوب تهران باید دوره‌های لازم را گذرانده باشد.

عامل درونی هورمون‌ها در بدن

یکی دیگر از عواملی که تأثیر زیادی بر پوست می‌گذارد، هورمون‌ها و تغییرات آن‌ها است که در ادامه انواع مختلف آن را بررسی می‌کنیم.

  • تحولات هورمونی آکنه روی پوست، آن را بیشتر تحریک می‌کند.
  • با تغییراتی که در دوران بارداری رخ می‌دهد، تولید ملانین و نوعی از هیپرپیگمانتاسیون که به ملاسما معروف است، افزایش پیدا می‌کند.
  • در زمان پیری و دوران یائسگی مقدار استروژن بانوان کم می‌شود. استروژن روی روند پیری تأثیر خوبی بر تعادل رطوبت پوست می‌گذارد و کم شدن آن باعث می‌شود که تحولات در ساختار و آتروفی ناشی از بالا رفتن سن پوست شود.

عوامل بیرونی و محیطی که روی پوست اثر منفی دارند

دلایل زیادی وجود دارند که تأثیرات منفی روی پوست می‌گذارند. زمانی که پوست شرایط مناسبی نداشته باشد، تعادل طبیعی آن به خطر می‌افتد و باعث می‌شود کم‌تر به‌ عنوان سد محافظ عمل کند. دلایل خارجی که روی پوست تأثیر منفی می‌گذارند، به‌ وسیله محیط اطراف، اهمیت ندادن به‌ سلامتی و انتخاب‌های نادرست برای سبک زندگی است.

آب و هوا دیگر عوامل اثرگذار روی پوست

یکی دیگر از عوامل مخرب برای پوست صورت که تأثیر بسزایی روی آن می‌گذارد آب و هوا است.

نور خورشید روی پوست

نور خورشید به‌دلیل ویتامین D به‌ طور کلی برای سلامتی ما مفید است، اما استفاده آن به ‌طور متداوم به پوست آسیب می‌رساند. متخصص پوست و مو طب سنتی استفاده زیاد از آفتاب را توصیه نمی‌کند. بیماری‌های مختلفی که اشعه خورشید تأثیر منفی روی پوست می‌گذارد، شامل موارد زیر است:

  • اشعه‌های نور UVA،UVB و HEV باعث به وجود آمدن بیماری هیپرپیگمانتاسیون می‌شود. ممکن است با بالا رفتن سن لکه‌هایی نمایان شود که به آن لکه‌ها خورشیدی می‌گویند.
  • حساسیت به خورشید معمولاً به‌ وسیله اشعه UVA ایجاد می‌شود، اما می‌تواند توسط UVB هم تحریک شود.
  • پرتوهای UVA و نور HEVهر دو می‌توانند باعث از بین بردن پوست در کوتاه مدت شوند.
  • پرتوهای UVB و تا حدی اشعه UVA ممکن است باعث سرطان پوست شوند. HEV Light یک مقوله جدا است که به سرطان پوست ارتباطی ندارد.
  • اشعه UVB مسئول آفتاب سوختگی بوده و با HEV Light متفاوت است.

تأثیر دما روی پوست

عوامل مخرب برای پوست صورت

از دیگر عوامل مخرب برای پوست صورت افزایش یا کاهش ناگهانی و سرعت تغییر دما است که روی پوست تأثیر خوبی نمی‌گذارد. تنگ شدن رگه‌های خونی پوست در شرایط سرد عکس‌العمل نشان می‌دهد. این عمل رگه‌ها جلوگیری از هدر رفتن بیش از حد گرما شده است. هر چه پوست بیشتر در معرض هوای سرد باشد، ترشح غدد چربی را کاهش می‌دهد و باعث خشکی روی سطح پوست می‌شود.

در محیط گرم و مرطوب برای مثال مناطق گرمسیر یا سونا غدد عرق بیشتری را تولید می‌کند، این شرایط پوست را مرطوب و درخشان می‌کند، در بعضی موارد باعث آکنه می‌شود. فضایی مانند کابین هواپیما که رطوبت کمی و حتی گرمایش مرکزی ایجاد شده می‌تواند باعث کم آبی پوست و بیشتر شدن حساسیت پوستی شود.

بیماری پوستی مثل روزاسه می‌تواند به‌وسیله دمای گرم به وجود بیاید. یکی از راه‌های پاکسازی پوست حمام کردن و شستن دست‌ها با آب گرم است. آب داغ برای پوست توصیه نمی‌شود.

تکرار زیاد در شستشو

حمام کردن زیاد به‌طور پی‌درپی در مدت زمان‌های طولانی با آب بسیار داغ باعث از بین بردن رطوبت و چربی پوست می‌شود. این امر خشک شدن و زبری پوست را تشدید می‌کند. پوست سالم کمی خاصیت اسیدی دارد و شستن زیاد آن با آب شهری سد محافظ پوست را از بین ببرد. یکی از راه‌های تماس با دکتر پوست سایت دکتر با من است.

مصرف دخانیات

از منابع مهمی که مخرب پوست هستند، مصرف سیگار و دود تنباکو است. مصرف دخانیات پوست را چروک می‌کند و صورت را پیر جلوه می‌دهد. چروک شدن پوست صورت بدین گونه است که رگ‌های خونی ریز در لایه اپیدرم باریک می‌شوند و این امر جریان خون را در رگ‌ها محدود می‌کند. همچنین اکسیژن و ویتامین‌ها را خارج می‌سازد.

برای تماس با دکتر پوست یا هر دکتر متخصص مورد نیاز می‌توانید در سایت دکتر با من پیدا کنید.

محصولات تهاجمی

پوست به‌طور طبیعی کمی دارای اسید بوده وpH  آن بین ۴.۷ تا ۵.۷۵ است. عواملی مانند پاک‌کننده‌های تهاجمی و لوازم آرایشی مرطوب‌کننده طبیعی پوست ساختار از بین می‌برند. همچنین این عوامل می‌توانند در عملکرد خارجی‌ترین لایه پوست اختلال ایجاد کرده و آن را بیش از حد حساس کنند.

زمانی که پوست حساس می‌شود امکان عفونت و بیماری‌هایی مانند درماتیت آتوپیک یا روزاسه افزایش بیابد. اگر رشته‌های عصبی که پیش فعال باشند، پوست حساس می‌شود و در معرض خشکی سطح آن آسیب می‌بیند.

تغذیه نامناسب در رژیم غذایی

مصرف غذاهای نامناسب و مضر از دیگر عوامل مخرب برای پوست صورت است. یک رژیم غذایی مناسب باید محافظ پوست باشد و به سلامت آن کمک کند. برای داشتن رژیم متعادل باید به نکات زیر توجه کنید.

  • میوه‌ها، سبزیجات، غلات‌ها و پروتئین که بدون چربی باشد را نباید فراموش کنید. ترجیحاً ماهی به‌جای گوشت استفاده شود.
  • غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان دارای خاصیت محافظتی برای پوست هستند. این مواد مثل میوه‌ها، سبزیجات زرد, نارنجی و سبز مانند (هویج، زردآلو و اسفناج) زغال‌اخته، گوجه‌فرنگی، نخودفرنگی، لوبیا و عدس، ماهی سرشار از روغن امگا و آجیل است.

مواد خوراکی که فاقد ارزش غذایی هستند، نه ‌تنها برای سلامتی دیگر اعضا و جوارح بلکه سلامت پوست را نیز در معرض خطر مشکلات و بیماری‌ها قرار می‌دهند. توصیه می‌شود مصرف لبنیات و شیرینی‌جات، به‌خصوص شیرینی‌جات مصنوعی به حداقل برسد و همین‌طور نوشیدن روزانه آب از کودک تا مسن ضروری است. به وجود آمدن آکنه به هیچ وجه به رژیم غذایی ربطی ندارد.

دارو، عامل مخرب خارجی صورت

روش‌های درمانی مانند شیمی درمانی و همین‌طور داروهای از قبیل ملین‌ها، دیورتیک‌ها، کاهنده چربی که گاهی وقت‌ها برای درمان رفع بیماری قلبی مصرف می‌شوند و همین‌طور روش‌های پزشکی مثل دیالیز و رادیوتراپی می‌توانند باعث حساس و خشک شدن پوست شوند.

عدم مدیریت استرس

عوامل مخرب برای پوست صورت

استرس، از جمله مهم‌ترین عوامل مخرب برای پوست صورت به شمار می‌رود که عموماً باعث ایجاد آکنه می‌شود. برای مدیریت استرس می‌توان حجم کاری را کاهش داد و زمانی را برای فعالیت‌های شخصی (تفریح) اختصاص داد.

نبود فعالیت ورزشی

از تأثیرات مثبتی که هم روی پوست و هم روی فیزیک بدن به خوبی قابل مشاهده بوده، ورزش است.

افرادی که تحت تأثیر محصولات تهاجمی قرار می‌گیرند

برخی از افراد و گروه‌های سنی خاصی بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی‌های پوستی هستند که در این بخش برای شما توضیح داده‌ایم.

کودکان و افراد در سنین بالا: پوست در دوران جوانی و پیری از مقاومت کم‌تری برخوردار است. سطح محافظتی پوست بهطور کامل مقاوم نیست یا مقاومت خود را از دست داده است.

کسانی که در محل کار خود با مواد شیمایی سروکار دارند: آرایشگران، مزون‌ها و کار کردن در صنعت که بهطور مداوم با مواد شوینده، لاک‌ها، حلال‌ها پوست در تماس هستند، همه مواد نام برده برای پوست مضر است.

افرادی که پوست بیش از حد حساس دارند: این افراد دارای یک سد پوستی در معرض خطر هستند که فیبرهای عصبی پیش فعال در لایه اپیدرم پوست دارند. کالاهای تقلبی موجود در بازار می‌توانند به سد پوست آسیب بزنند و فیبرهای عصبی موجود در لایه زیرین را تحریک کنند و باعث ایجاد حساسیت، لک، جوش، آکنه و بروز انواع بیماری‌های سطحی و عمق پوست شوند.

کلام آخر

امروزه آقایان و به‌خصوص بانوان به دنبال درمان‌هایی برای جلوگیری یا کند شدن روند پیری پوست خود هستند. آن‌ها در پی شناخت عوامل مخرب برای پوست صورت هستند که از آن پیشگیری کنند. با رعایت کردن مواردی که درباره پوست در این مقاله گفته شد و محافظت آن در برابر عامل داخلی و خارجی، می‌توانید به آن پوستی که می‌خواهید برسید.

اگر شما در مقابل آفتاب از ضدآفتاب‌های مناسب و طبیعی استفاده کنید، مانع نفوذ اشعه فرابنفش می‌شود که یکی از عوامل مهم برای پوست به شمار می‌رود. پوست یکی از سرمایه‌های زندگی هر فردی است، پس باید در نگهداری از آن کوشا باشیم. شما می‌توانید با مراجعه به دکتر پوست جنوب تهران روند پیری پوست خود را کند کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد