اطلاعات لازم درباره جوش صورت نوزاد

0

اگر قصد دارید صاحب فرزند شوید یا اخیرا یک عضو کوچک به خانواده شما اضافه شده است، باید با یکی از مشکلات پوستی آن‌ها آشنا باشید که جوش صورت نوزاد است. در ابتدا باید بگوییم که این جوش‌ها ابدا خطرآفرین نیستند و متفاوت با جوش‌هایی هستند که روی صورت بزرگسالان ظاهر می‌شوند.

علت و درمان آن ها نیز متفاوت است. روی پوست بعضی از نوزادان چند هفته پس از تولد جوش‌های ریز و سفید پدیدار می‌شود و معمولا بدون درمان خاصی از بین می‌روند.

هر آنچه را که در رابطه با این جوش‌ها باید بدانید، امروز در این مقاله برای شما شرح خواهیم داد. در سایت دکتر با من شما می‌توانید نام تعدادی متخصص پوست اطفال را ببینید که برای مشاوره با آن‌ها آدرسشان نیز در آن درج شده است.

به چه علتی جوش صورت نوزاد به وجود می‌آید؟

در این قسمت به عللی می‌پردازیم که به وجود آورنده این عارضه هستند. درمان با توجه به علت تجویز می‌شود.

عفونت های قارچی

در بزرگسالان دلیل رایج جوش تجمع چربی است. اشتباه است اگر تصور کنیم در نوزادان نیز همین دلیل وجود دارد. یکی از عمده‌ترین دلایل چنین جوش‌هایی روی صورت نوزادان عفونت‌های قارچی است که اغلب نیز روی گونه‌‌ها و بینی دیده می‌شوند.

اگر علت جوش صورت نوزاد قارچی باشد، مدت آن دو تا سه هفته طول خواهد کشید و بدون درمان خاصی برطرف می‌شوند. علت عفونت‌های قارچی در نوزادان ممکن است مصرف آنتی‌بیوتیک باشد.

سرما، گرما یا آفتاب سوختگی

پوست نوزاد به شدت در برابر عوامل محیطی آسیب‌پذیر است. یکی از این آسیب‌های محیطی قرار گرفتن در سرما و گرما به شمار می‌آید که باعث به وجود آمدن این جوش‌ها می‌شود. همینطور اگر پوست نوزادان آفتاب سوخته شود، این جوش‌ها پدیدار می‌شوند.

برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنید، ضدآفتاب‌های مناسب نوزادان را به صورت آن‌ها بزنید. همینطور سعی کنید تا جایی که می‌توانید نوزادان را تا ۶ ماهگی در معرض نور خورشید قرار ندهید.

اگر متوجه شدید که نوزادتان دچار آفتاب سوختگی جزئی شده است، برای برطرف کردن این وضعیت کافی است که یک پارچه خنک روی پوست قرار دهید. اما اگر این عارضه شدید بود، حتما باید به یک پزشک مراجعه کنید.

حساسیت های دارویی یا غذایی

ممکن است که جوش‌ روی صورت نوزاد در اثر حساسیت او به یک داروی شیمیایی یا ماده غذایی باشد. همینطور ممکن است در اثر نیش حشرات نیز این جوش‌ها پدیدار شوند.

جوش‌هایی که به این دلایل ایجاد می‌شوند، چرکی و دارای مرکزی کمرنگ هستند. مکان‌هایی که تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند، تمام قسمت‌های بدن هستند و معمولا باعث آزار و خارش پوست نوزاد نیز می‌شوند. برای درمان این جوش‌ها بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

هورمون‌های مادر

یکی از دلایل دیگر بروز جوش‌ صورت نوزاد در دوران بارداری شکل گرفته است. در این دوران هورمون‌های ترشح‌ شده در بدن مادر بر نوزاد تاثیر می‌گذارد و غدد چربی در نوزادان را تحریک می‌کند و پس از تولید روی صورت آن‌ها جوش‌های چرکی به وجود خواهد آمد.

جوش صورت نوزاد

اگزما

اگزما در نوزادان نیز به وجود می‌آید. این بیماری در نوزادان شباهت‌هایی با اگزما در بزرگسالان دارد. اگزمای نوزادان را از ظاهر جوش می‌توانیم تشخیص دهیم که قرمز رنگ هستند و منجر به خارش روی پوست می‌شوند. علل این مشکل می‌تواند سابقه خانوادگی بیماری آسم، درماتیت یا آلرژی باشد.

اگزما روی پوست به شکل تاول هم پدیدار می‌شود. قسمت‌هایی از بدن که اگزما روی آن‌ها پدیدار می‌شود، عبارت هستند از سینه، بازو، آرنج و پشت نوزاد. اگزما ممکن است برای نوزاد بسیار آزاردهنده باشد. با بروز آن حتما به یک پزشک مراجعه کنید.

بوسیدن نوزاد

بوسیدن نوزاد یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن جوش نوزادان است. همانطور که قبلا هم گفتیم، پوست صورت نوزاد بسیار حساس است، مخصوصا نسبت به نکات بهداشتی. بوسیدن مداوم کودک به شکل مرتب حساسیت‌های صورت او را بیشتر می‌کند.

جوش‌های صورت نوزادان چطور درمان می‌شود؟

در این قسمت چند راهکار برای از بین بردن جوش صورت نوزاد به شما معرفی می‌کنیم. اگر با انجام آن‌ها وضعیت بهتر نشد، بهتر است به پزشک نوزادان مراجعه کنید. یکی از ساده‌ترین آن‌ها این است که در روز چند بار صورت نوزاد خود را بشورید. در ادامه راهکارهای دیگر را به شما معرفی می‌کنیم.

شیر مادر

برای از بین بردن این جوش‌ها چند شیوه خانگی وجود دارد. یکی از بهترین آن‌ها این است که کمی شیر مادر را روی قسمتی که جوش‌ها قرار دارند، آغشته کنید. می‌توانید مقداری از آن را روی تکه‌ای پنبه بریزید و روی صورت نوزاد بمالید. بهتر است در روز دو یا سه بار این کار را انجام دهید.

سرکه سیب

ماده دیگری که می‌توانید از آن برای از بین بردن این جوش‌ها استفاده کنید، سرکه سیب است. این ماده باکتری‌ها را از بین می‌برد و چربی‌ها را به خود جذب می‌کند. از همین رو ماده خوبی برای پاک کردن پوست به شمار می‌آید.

برای استفاده از آن یک قاشق چایخوری از آن را در نصف فنجان آب مقطر بریزید. پنبه را به آن آغشته کنید و به صورت نوزاد بزنید. بعد از ۲۰ دقیقه آن را پاک کنید.

روغن نارگیل

coconut oil

راهکار دیگر برای از بین بردن این جوش‌ها استفاده از روغن نارگیل روی آن‌ها است. این روغن خاصیت ضدقارچ و ضدباکتریایی دارد و از رشد آن‌ها روی پوست جلوگیری می‌کند. ۲۰ دقیقه بعد از آغشته کردن روغن روی پوست صورت نوزاد، با یک پارچه مرطوب آن را پاک کنید.

چه نکات دیگری را برای درمان جوش صورت نوزادان باید رعایت کرد؟

یک سری اقدامات برای از بین بردن جوش صورت نوزاد نباید انجام شود. به هیچ عنوان نباید با فشار روی جوش‌ها آن‌ها را از بین ببرید. از ترکیبات قوی روی صورت نوزادان استفاده نکنید. موادی که حاوی بنزوئیل پراکساید و اسیدسالیسیک هستند، به پوست آن‌ها آسیب وارد می‌کنند.

بعد از شستن صورت نوزادان از مرطوب‌کننده‌های بدون روغن روی صورت و بدن آن‌ها استفاده کنید. در نهایت اکیدا به شما توصیه می‌کنیم از مواد بهداشتی مخصوص پوست بزرگسالان به هیچ منظوری برای نوزادان و کودکان استفاده نکنید.

کلام آخر

در این مقاله شما را با یکی از رایج‌ترین عارضه‌های پوستی نوزادان آشنا کردیم. جوش صورت نوزاد عارضه خطرناکی نیست و در این مقاله تلاش کردیم شما را با علل آن و همینطور درمان‌های خانگی آن آشنا کنیم.

البته برای درمان خانگی نیز به شما توصیه می‌کنیم که به کمک سایت دکتر با من از یک متخصص پوست و مو طب سنتی مشاوره بگیرید. این سایت حتی ارتباط با دکتر پوست آنلاین را نیز برای شما فراهم می‌کند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد