بررسی جامع انواع فن کویل

0

چکیده : فن کویل یکی از دستگاه‌های تهویه مطبوع است که انواع مختلفی دارد و باید قبل از خرید درباره آن اطلاعات داشته باشید

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : فن کویل یکی از سیستم‌های مهم که امروزه استفاده‌های زیادی دارد و امروز قرار است اطلاعاتی درباره فن کویل طرز کار آن و انواع آن با هم صحبت کنیم تا علاوه بر اینکه با این سیستم تهویه مطبوع آشنا شوید و از طرف دیگر اگر قصد داشتید این سیستم را به عنوان دستگاهی برای سرمایش و گرمایش خریداری کنید بدانید که آیا فن کویل برای شما مناسب است یا نه؟

فن کویل

فن کویل چیست؟

فن کویل اسمی دارد که کاملا مشخص است که از دو بخش فن Fan و یک سری کویل یا سیم پیچ تشکیل شده که برای سرمایش و گرمایش محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در آب و هوای تابستانی آب سرد مورد نیاز توسط چیلر و مینی چیلر و در فصل زمستان آب گرم مورد نیاز توسط پکیج یا دیگچه تامین می‌شود.
آب گرم یا سرد وارد کویل‌ها میشود و فن یا دمنده هوا را با فشار از بین کویل‌ها عبور میدهد و در نهایت سرمایش یا گرمایش ایجاد شده از طریق یونیت‌های داخلی فن کویل وارد محیط میشود.

نحوه کارکرد فن کویل

اگر قصد داشته باشیم ساختار فن کویل را تشریح کنیم میتوانیم به سیستم رادیاتور ماشین اشاره کنیم چرا که فن کویل شباهت زیادی به این سیستم دارد. ولی برای اینکه فن کویل نیاز دارد تا دما را بهتر به هوای رفتی انتقال بدهد بهتر است کویل‌ها از جنس مس باشد تا دما را بهتر انتقال بدهد.
البته نکته بسیار مهم درباره فن کویل اینست که به تنهایی مولد سرما یا گرما نیست و صرفا مبدل حرارتی است.

انواع فن کویل‌ها

فن کویل‌ها را بر اساس تعداد لوله به دو دسته تقسیم میکنند اولی فن کویل‌های دو لوله‌ای و چهار لوله‌ای تقسیم میشود که تنها فرقی که دارند اینست که در مدل فن کویل دو لوله‌ای یک لوله برای رفت آب استفاده میشود و دیگری برای برگشت است که هر فصل باید لوله رفت را عوض کنیم. در مدل چهار لوله‌ای ولی دو لوله رفتی وجود دارد که دیگر نیاز به تعویض نیست.
ولی بر اساس شکل ظاهری و نوع کاربری به پنج دسته تقسیم میشود. که عبارت است از:

  • فن کویل سقفی تو کار
  • فن کویل سقفی رو کار
  • فن کویل زمینی
  • فن کویل دیواری
  • فن کویل کاستی

فن کویل کاستی

فغن کویل کاستی در اصل محبوبترین مدل Fancoil در بازار است چرا که در سقف کاذب قرار میگیرد و در چند مدل یکطرفه و چهار طرفه میتواند همه محیط را پوشش دهد. البته همانطور که گفتیم این سیستم ۲ مدل ۲ لوله‌ای و ۴ لوله‌ای در بازار موچود است.

یکی از تفاوت‌های این مدل با فن کویل سقفی تو کار این است که در دستگاه سقفی ت.و کار صرفا به صورت روبرو‌زن انجام می‌شود ولی در کاستی پنل در وسط سقف قرار دارد و بهتر دمای محیط را مدیریت می‌کند و هوای مطبوعی ایجاد می‌کند.

فن کویل دیواری

فن کویل‌های دیواری به دلیل شباهت بسیار زیادی که به اسپلیت‌ها دارند بسیار محبوب هستند و برای فضاهایی با مساحت کم بسیار مناسبند. این سیستم به صورت روبرو‌زن سرمایش ایجاد می‌کند و در ظرفیت‌های ۲۰۰ تا ۸۰۰ سی اف ام در بازار موجود است.

فن کویل زمینی

این مدل در ادارات و بانک ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در سکونتگاه های قدیمی استفاده از فن کویل رایج بود. یکی از مشکلات استفاده از این سیستم که باعث آسیب به دستگاه می شود نشستن ساکنین روی آن و اشغال فضای بیشتری در محیط است و به همین دلیل استفاده از این مدل در مناطق مسکونی کاهش یافته است.

در حال حاضر این دستگاه ها در انواع مختلفی تولید می شوند. یکی از این مدل هافن کویل سقفی است که می توان آن را روی زمین یا دیوار و همچنین بین سقف و دیوار نصب کرد.

فن کویل‌های ایستاده

این مدل از فن کویل خیلی شبیه اسپلیت‌ها هستند و از آن‌ها در فضاهای بزرگ استفاده میشود. فن کویل‌های ایستاده در لوله‌ها آب گرم و سرد وجود دارد و بخش دمنده در قسمت بالایی جایگذاری شده است.

انواع فن کویل

ایجاد هوازی تازه؟

امروزه شاهد این هستیم که کلان شهرهای هوای بسیار آلوده‌ای دارند و مردم انتظاراتشان از سیستم تهویه مطبوع بیشتر شده است و انتظار میرود علاوه بر سرمایش و گرمایش نیاز دارند تا HVAC ها هوای تمیزتری را تولید کنند.

اما همه دستگاه‌ها توانایی این کار را ندارند و از همین رو به دو دسته آن‌ها را تقسیم می‌کنیم که در ادامه به صورت کامل ‌آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

در سری اول سیستم‌های تهویه مطبوع این قابلیت وجود ندارد که هوا را پایش کرده و هوای تازه تولید کند به همین دلیل از سیستم‌های دیگری مثل هواساز برای تهویه هوا استفاده میشود.

هواساز در واقع بعد از تولید هوای تازه و فیلتراسیون کردن، آن را وارد فرآیند فن کویل کرده و بعد از سرمایش و گرمایش آن را به محیط انتقال میدهد.

در دسته دوم نیاز به دستگاه مکمل برای تولید هوای تازه وجود ندارد و خود فن کویل این وظیفه را بر عهده دارد و انتخاب شما بستگی به نیاز شما دارد و مختارید نسبت به بودجه و فضایی که دارید یکی از این دسته‌ها را انتخاب کنید.

به چه نکاتی باید برای خرید فن کویل دقت کرد؟

شما برای اینکه یک سیستم فن کویل مناسب خریداری کنید نیاز دارید تا شاخص‌های مختلفی را مد نظر داشته باشید که عبارتند از:

  1. کاربرد
  2. قدرت و ظرفیت موتور
  3. زیبایی
  4. جنس بدنه
  5. قیمت

شما در اصل بعد از بدست آوردن اطلاعات درباره این سیستم باید نسبت به شاخص‌های فوق فن کویل مورد نظر را انتخاب کنیذ ولی اگر قصد دارید با توجه به قیمت مدل مورد نظر را پیدا کنید باید دقت کنید که از چندین فروشگاه معتبر استعلام قیمت بگیرید.

البته ما به شما پیشنهاد میدهیم قبل از خرید با کارشناسان متخصص شرکت آسا تهویه که به صورت رایگان به شما دوستان مشاوره میدهند در ارتباط باشید تا بهترین انتخاب را داشته باشید و در نهایت امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد