هر آنچه که راجع به لایه برداری پوست صورت باید بدانید

0

مراقبت از پوست یکی از راه‌هایی است که از زمان‌های گذشته تا به امروز، برای کاهش سرعت روند پیری پوست، سفر کرده است. لایه برداری پوست صورت نیز یکی از روش‌های مراقبت از پوست است که علاوه بر حس خوب و شادابی، به شما ظاهری زیبا و سرحال هدیه می‌دهد.

این روزها در دام معیارهای صنعت زیبایی، گیر افتاده‌ایم و نماینده‌های تصویری کمتری از خود در فضای مجازی مشاهده می‌کنیم. در نتیجه کمتر به خود عشق می‌ورزیم و از خود مراقبت می‌کنیم. ما در این مقاله می‌خواهیم عنوانی را معرفی کنیم که یکی از راه‌های عشق ورزی به خود است.

لایه برداری پوست، پیامی را به مغز ارسال می‌کند که من برای خود ارزش قائل هستم و خود را دوست دارم. در نتیجه عشق را به خود هدیه می‌دهید.

لایه برداری پوست به ما کمک می‌کند که پوستی شاداب و درخشان داشته باشیم که عاری از لک و آکنه است. از این رو شما می‌توانید به کمک ارتباط با دکتر پوست آنلاین یا دکتری که به صورت حضوری ویزیت انجام می‌دهد، مسیر لایه برداری درست را به خوبی طی کنید.

لایه برداری پوست صورت چیست؟

تصور کنید که در جلوی آینه ایستاده‌اید و خود را مشاهده می‌کنید. پوستی را می‌بینید که خسته است و رنگ اصلی و طبیعی خود را ندارد. این خستگی و کدر شدن پوست، برآمده از چیست؟!

سلول‌های مرده پوستی چندین لایه از پوست شما را تشکیل می‌دهند. روزانه بین۳۰ تا ۴۰ هزار سلول جدید تولید می‌شود که جایگزین این سلول‌های مرده شوند. با گذر زمان، روند این جایگزینی، کندتر خواهد شد. در نتیجه پوستی کدر، مات و خشک که دارای لک و آکنه است را ایجاد می‌شود.

از این رو روشی به اسم لایه برداری پوست صورت پا به دنیای سلامت و زیبایی گذاشت که به ما در مسیر از بین بردن سلول‌های مرده پوستی کمک کند. لایه برداری پوست روندی است که انواع مختلفی برای از بین بردن لایه‌های پوستی مرده دارد.

در نتیجه پوستی شفاف و شاداب عاری از لکه و آکنه را به ما هدیه می‌دهد. در ادامه انواع روش‌های لایه برداری پوست را بررسی خواهیم کرد.

فواید لایه برداری پوست صورت چیست؟

همان‌طوری‌که بیان کردیم لایه برداری پوست برای از بین بردن سلول‌های پوستی مرده است. از این رو می‌تواند منافذ پوست صورت را از آلودگی پاک کند و مانع ایجاد آکنه شود.

پوست صورت در معرض نورخورشید دچار آسیب‌های پوستی می‌شود که به کمک لایه برداری می‌توان آن‌ها را رفع کرد. البته دقت داشته باشید که نباید این ‌آسیب‌ها ملتهب باشند، چراکه لایه برداری باعث التهاب بیشتر آن‌ها می‌شود.

لایه برداری پوست به شما در کاهش روند پیری کمک خواهد کرد و پوستی زیبا، سالم و شاداب را برای شما به ارمغان می‌آورد. در نتیجه شما را در مسیر حال خوب و اعتماد به نفس قرار می‌دهد.

لایه برداری می‌تواند آکنه، جوش‌های سر سیاه پوستی، را از بین ببرد و پوستی صاف را به شما هدیه دهد. همچنین کلاژن سازی را به‌مراتب افزایش می‌دهد و در همین جهت خاصیت ارتجاعی پوست نیز بیشتر می‌شود.

از این رو اگر پوست شما دارای چین و چروک ریزی باشد، لایه برداری پوست صورت به راحتی می‌تواند، آن‌ها را از بین ببرد.

لایه برداری می‌تواند پوستی شفاف با رنگی یکنواخت را به ارمغان بیاورد، چرا که به مرور زمان و کاهش روند چرخه تولید سلولی، سلول‌های مرده پوستی انباشته می‌شوند و به پوست ظاهری کدر می‌دهند.

یکی از فواید لایه برداری پوست، افزایش تأثیرات محصولات بهداشتی است، چرا که وقتی پوست صورت لایه سلولی مرده کمتری داشته باشد، به محصولات مراقبتی پوست، بیشتر اجازه می‌دهد که وارد عمق پوست شوند و تاثیرات خود را به درستی بگذارند.

به عنوان مثال، رطوبت رسانی در عمق لایه‌های پوستی انجام می‌شود، در نتیجه پوستی شاداب را مهمان صورت ما خواهد کرد.

انواع لایه برداری پوست صورت

لایه برداری پوست به دو روش فیزیکی و شیمیایی انجام می‌شود. این دو روش اهداف هم مسیری دارند؛ هر دو برای از بین بردن سلول‌های مرده پوستی و افزایش روند تولید سلول‌های پوستی جدید، استفاده می‌شوند و در این مسیر پوستی شاداب، روشن و عاری از لک را به ارمغان می‌آورند، اما این اهداف به روش‌های مختلفی انجام می‌شوند.

لایه برداری فیزیکی

این روش را به راحتی می‌توانید در خانه انجام دهید. روش فیزیکی شامل محصولاتی است که ذرات ریزی مانند قهوه یا دانه‌های قند را دارند. شما باید این محصولات پوستی را به آرامی روی پوست خود ماساژ دهید. ذرات موجود در محصولات، سلول‌های مرده پوستی شما را از سطح پوست جدا می‌کنند.

توجه داشته باشید محصولی که استفاده می‌کنید، ذرات بسیار درشتی نداشته باشد، چرا که به بافت پوستی شما آسیب خواهند زد. در نتیجه محصولاتی را استفاده کنید که ذرات ریزی داشته باشد و در کنار از بین بردن سلول‌های مرده پوستی، حال خوبی را به پوست شما هدیه دهند.

استفاده از دستکش صورت یا پارچه‌های شست و شو نیز در روش فیزیکی به شما در از بین بردن سلول‌های مرده پوستی کمک خواهند کرد.

در روش لایه برداری پوست صورت به کمک روش فیزیکی، یکسری روندهای میکرودرم نیز وجود دارد که می‌توانند سلول‌های مرده پوستی را از بین ببرند و سرعت چرخه تولید سلول‌های جدید را افزایش دهند.

لایه برداری شیمیایی

اغلب لایه برداری شیمیایی صورت به کمک اسیدها انجام می‌شود. این اسیدها سلول‌های پوستی مرده را بهم متصل می‌کند و آن‌ها را در خود حل می‌کند.

در نتیجه این سلول‌های مرده شل و از سطح پوست جدا می‌شوند. اسیدها بسیار برای پوست و لایه‌برداری مفید هستند. بنابراین از این روش هرگز نترسید، فقط به دنبال فرد مناسبی باشید که این کار را برای شما به درستی انجام دهد.

در واقع لایه برداری شیمیایی روشی است که متخصصان با آسیب کنترل شده به پوست، لایه برداری را انجام می‌دهند. در نتیجه پوستی صاف و درخشان را به وجود می‌آورند.

لایه برداری پوست صورت

گلیکولیک اسید (AHA)

اسید گلیکولیک لایه بردار شیمیایی است که به صورت سطحی و ملایم لایه برداری را انجام می‌دهد. لایه برداری پوست صورت به روش شیمیایی به کمک این اسید، توسط متخصصان پوست انجام می‌شود. در حقیقت گلیکولیک، یک اسید طبیعی است که در مرکبات و برخی گیاهان مانند نیشکر وجود دارد. اسید گلیکولیک به شما، پوستی شفاف و روشن را هدیه می‌کند.

اسیدلاکتیک (AHA)

اسید دیگری از خانواده AHA است که بسیار از گلیکولیک، ملایم‌تر است. این اسید به‌طور طبیعی در شیر وجود دارد و هنگامی‌که شیر در مرحله ترش شدن قرار می‌گیرد، تولید می‌شود. در نتیجه لایه برداری پوست صورت به کمک لاکتیک اسید، پوست را در مرحله عاری از لکه‌های پیری، چین و چروک‌های ریز و رنگی یکنواخت قرار می‌دهد.

سالیسیلیک اسید (BHA)

علی‌رغم خانواده AHA که سطحی لایه برداری می‌کنند، سالیسیلیک اسید با باز کردن منافذ پوست، ناخالصی‌ها را از بین می‌برد و لایه برداری عمیقی را انجام می‌دهد. سالیسیلیک اسید، علاوه بر لایه برداری، مانع جوش زدن پوست نیز می‌شود.

آنزیم‌های میوه

آنزیم‌های میوه، روشی دیگر برای لایه برداری شیمیایی است ک در بعضی از میوه‌ها یا انواعی از توت‌ها موجود است. پروتئین‌های کراتین این آنزیم‌ها به سلول‌های پوستی مرده متصل می‌شوند و آنها را تجزیه می‌کنند. در نهایت پوستی زیبا و درخشان را به صورت ما هدیه می‌دهند.

بهترین روش و بهترین مواد

اکنون که با هم روش‌های فیزیکی و شیمیایی را بررسی کردیم، شاید سؤالی در ذهنتان ایجاد شود که بهترین روش و بهترین مواد برای لایه برداری پوست صورت چیست؟

در ابتدا توجه داشته باشید که در مورد این موضوع مشاوره با دکتر پوست می‌تواند در انتخاب مواد و روش درست کمک شایانی باشد، چرا که انتخاب مواد به نوع پوست شما نیز بستگی دارد. در این صورت متخصص پوست بسیار می‌تواند شما را در این مسیر همراهی کند.

ممکن است با توجه نوع پوست شما و مشکلات پوستی که دارید، روش فیزیکی یا شیمیایی یا حتی هر دو مناسب باشد. گاهی وقت‌ها خود ما تصمیم می‌گیریم که از چه موادی و روشی برای لایه برداری استفاده کنیم، همین موضوع ممکن است به پوست شما آسیب بزند، چرا که آن روش یا مواد برای پوست و نگرانی پوستی شما مناسب نبوده است و باعث آسیب شدید پوستی شما شود.

در نتیجه مشاوره با دکتر پوست را جدی بگیرید. درنهایت موادی را انتخاب کنید که به روش ملایم لایه برداری را انجام می‌دهد و به پوست شما هیچ آسیبی را نمی‌رساند.

نبایدهای لایه برداری پوست صورت

به این نکته توجه داشته باشید که هیچ وقت از لایه برداری که مناسب پوست بدن است، برای پوست صورت استفاده نکنید، چرا که این محصولات معمولاً از ذرات درشتی برای لایه برداری پوست بدن استفاده می‌کنند. در نتیجه به پوست شما بشدت آسیب خواهند زد.

هرگز وسوسه نشوید که همزمان از چند محصول لایه بردار استفاده کنید، تنها از یک محصول برای لایه برداری استفاده کنید.

اگر زخم بازی یا بردگی تازه‌ای روی پوست خود دارید، به هیچ عنوان لایه برداری پوست صورت را انجام ندهید.

گاهی وقت‌ها ما از داروهای درمانی برای پوست خود استفاده می‌کنیم، توجه داشته باشید که به ‌طورحتم با متخصص پوست مشورت داشته باشید که در این مسیر دچار تداخل دارویی با لایه بردار نشوید.

هر چند وقت یک بار باید لایه برداری پوست را انجام دهیم؟

متناسب با پوستی که دارید و البته مشورت با متخصص پوست، مشخص می‌شود که هر چند وقت یک بار باید لایه برداری را انجام دهید.

به طورکلی افرادی که دارای پوست‌های معمولی و چرب هستند، تقریباً ۱ تا ۳ بار در هفته مجاز به انجام لایه برداری هستند. این موضوع به نوع لایه برداری‌ که انجام می‌دهید نیز مرتبط است. به عنوان مثال اگر از لایه بردار قوی استفاده می‌کنید، حتما یک بار در هفته لایه برداری را انجام دهید.

لایه برداری پوست صورت

افرادی که دارای پوستی حساس و خشک هستند، حتما هفته‌ای یک بار لایه برداری ملایم را داشته باشند، چرا که اگر بیش از یک بار لایه برداری پوست را انجام دهید، ممکن است پوست شما دچار آسیب شود.

آیا لایه برداری بیش از اندازه خطرناک است؟

در بخش فواید لایه برداری پوست صورت بررسی کردیم که لایه برداری برای پوست چقدر مفید و کارآمد است. همانقدرکه لایه برداری، دارای فواید بی‌نظیری است و پوستی سالم را به ارمغان می‌آورد به همان اندازه می‌تواند خطرناک نیز باشد. به یاد داشته باشید، افراط در هر کاری می‌تواند برای شما مضر باشد و حتی به شما آسیب نیز بزند.

همیشه به واکنش‌های پوستی خود توجه کنید و به خواسته آن نیز گوش دهید. گاهی وقت‌ها بعد از لایه برداری مشاهده می‌کنید که پوست صورتتان دچار لکه‌های قرمز شده یا ظاهری پوسته پوسته پیدا کرده است. در نتیجه باید نگران پوست خود شوید و در اولین فرصت با متخصص پوست، مشورت کنید.

اگر بیش اندازه از لایه برداری پوست صورت استفاده کنید، سد پوستی شما به خطر می‌افتد. چربی طبیعی پوست از بین می‌رود و در صدد آن، پوست شاهد کم آبی، آکنه و مشکلات مویرگ خواهد بود.

همچنین این اتفاق، ممکن است باعث شود که پوست به سایر محصولات پوستی که قبلاً در ارتباط با آن‌ها هیچ گونه حساسیتی نداشته است، دچار مشکلاتی شود.

بنابراین بسیار مراقب پوست خود باشید و در لایه برداری افراط نکنید. هر چیزی به اندازه و به وقت انجام شود، می‌تواند بسیار برای شما مفید باشد.

بعد از لایه برداری پوست چه کارهایی باید انجام دهیم؟

به یاد داشته باشید، مراقبت‌های بعد از لایه برداری را جدی بگیرید، چرا که پوست بعد از لایه برداری بسیار حساس می‌شود و اگر در معرض بیش از اندازه نورخورشید قرار گیرد، ممکن است دچار آسیب جدی شود. از این رو پوست خود را با لایه ضخیم کرم ضد آفتاب بپوشانید.

صورت خود را به صورت منظم بشویید و از محصولاتی که متخصص پوست برای شما تجویز کرده است، به خوبی استفاده کنید.

 جمع‌بندی

پوست یکی از بزرگ‌ترین عضو بدن است که با اعصاب رابطه مستقیم دارد. بنابراین هنگامی‌که از پوست خود مراقبت می‌کنید، حس خوبی را به ذهن و روح خود هدیه می‌کنید. در این مقاله انواع لایه برداری پوست صورت، مورد بررسی قرار گرفتند و شما اگاهی کامل نسبت به لایه برداری پوست پیدا کرده‌اید.

اکنون وقت آن است که دکتر پوست مناسب خود را پیدا کنید، اما نمی‌دانید چگونه؟

اگر ساکن تهران هستید، می توانید به کمک سایت دکتر با من، بهترین متخصص پوست تهران را پیدا کنید و در این راه از او کمک بخواهید. حتی کسانی که در تهران ساکن نیستند، می توانند در این سایت ارتباط با دکتر پوست آنلاین برقرار کنند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد