نحوه برقراری ارتباط با جراح عمومی فوق تخصص

0

جراح عمومی فوق تخصص یکی از پزشکان مهم برای بیماران محسوب می‌شود. زیرا جراح عمومی توانایی درمان و جراحی اعضای گوناگون بدن را به عهده دارد و حوزه کاری او بسیار متنوع و وسیع است. اما ممکن است این سوال در ذهن بیماران به وجود بیاید که جراح عمومی دقیقا چه وظایفی دارد و به درمان کدام بیماری‌ها می‌پردازد؟

در این مقاله قصد داریم به چنین سوالاتی پاسخ دهیم؛ بنابراین توصیه می‌شود که از مطالعه این مقاله غافل نشوید.

جراح عمومی فوق تخصص چه وظایفی دارد؟

مهم‌ترین وظیفه این نوع جراح عمومی معاینه بیماران و تشخیص نوع اختلال آن‌ها و سپس شروع اقدامات درمانی است. جراح عمومی قادر به درمان و انجام عمل جراحی قسمت‌های مختلف بدن است، اما معمولا در جراحی اعضای دستگاه گوارش مهارت بیشتری دارد.

به طور مثال جراحی معده، روده، آپاندیسیت، کیسه صفرا و… از جراحی‌هایی هستند که انجام آن‌ها به عهده جراح عمومی است. قابل ذکر است که این جراح همانطور که از نام او پیدا است، فوق تخصصی ویژه دارد که در آن زمینه به درمان بیماران می‌پردازد.

کدام جراحی‌ها توسط جراح عمومی انجام می‌شوند؟

همانطور که پیش‌تر ذکر کردیم، حوزه کاری جراح عمومی فوق تخصص بسیار وسیع و متنوع است و جراحی اعضای مختلفی از بدن را به عهده دارد. به طور مثال جراح عمومی برخی از جراحی‌های زیبایی مانند جراحی ماموپلاستی که نام جراحی کوچک کردن سینه‌ها است را نیز انجام می‌دهد. دیگر جراحی‌هایی که توسط این جراح عمومی انجام می‌شوند، عبارت‌ هستند از:

  • جراحی‌هایی مانند لیپوماتیک
  • جراحی‌های درمانی یا زیبایی بینی
  • درمان و جراحی فتق
  • آپاندیسیت

موارد بالا بخشی از وظایف جراح عمومی هستند، علاوه بر این موارد این جراح به درمان بیماری‌های دیگری نیز می‌پردازد که در ادامه به طور کامل شرح داده می‌شوند.

·جراحی اختلالات تیروئیدی به عهده کدام پزشک است؟

اختلالات تیروئیدی مانند کم‌کاری، پرکاری یا گواتر از مشکلاتی هستند که به دلایل گوناگونی ممکن است افراد را درگیر خود کنند. این اختلالات تیروئیدی معمولا با علائمی همچون نامنظم بودن ضربان قلب، کاهش وزن غیرطبیعی و ناگهانی، ضعف شدید جسمانی، رنگ پریدگی چهره و درد در ناحیه گلو خود را نشان می‌دهند.

اختلالات تیروئیدی معمولا با مصرف دارو و انجام راهکارهای پزشک قابل درمان هستند، اما گاهی اوقات برخی از اختلالات تیروئیدی مانند گواتر برای درمان نیاز به انجام عمل جراحی دارند. در چنین شرایطی جراح عمومی فوق تخصص انجام جراحی را به عهده می‌گیرد.

·درمان و جراحی سرطان معده و روده توسط جراح عمومی

سرطان معده نیز یکی از بیماری‌هایی است که توسط جراح عمومی انجام می‌شود. جراح عمومی این جراحی را معمولا به دو روش انجام می‌دهد که اولین روش آن بدین گونه است که پزشک پس از ایجاد برش روی شکم تومور سرطانی را بر می‌دارد و در صورت نیاز احتمال دارد که سایر نواحی معده نیز برای پیشگیری از عود مجدد تومور سرطانی برداشته شود.

درمان و جراحی سرطان روده نیز مانند سرطان معده بر عهده جراح عمومی است. برای درمان سرطان روده پزشک در کنار شیمی درمانی ممکن است تشخیص دهد که درمان قطعی تنها به وسیله جراحی امکان‌پذیر خواهد بود. در این جراحی پزشک تمام یا قسمتی از روده را با توجه به نوع اختلال برمی‌دارد و کیسه‌ای را به شکم متصل می‌کند که این کیسه به نوعی وظیفه روده را انجام خواهد داد.

·درمان و جراحی مشکلاتی مانند بواسیر یا شقاق

یکی دیگر از بیماری‌هایی که جراح عمومی فوق تخصص به درمان آن می‌پردازد، بواسیر یا شقاق است. شقاق جزو بیماری‌هایی است که معمولا با مصرف دارو درمان می‌شود. اما گاهی اوقات ممکن است بیماری پیشرفت زیادی کرده باشد و درمان زخم آن با استفاده از دارو امکان‌پذیر نباشد.

در چنین شرایطی بیمار باید توسط جراحی عمومی عمل شود. جراحی شقاق معمولا با چند روش انجام می‌شود که پزشک با توجه به نوع بیماری و درجه زخم آن، یکی از روش‌های جراحی را برای درمان انتخاب می‌کند.

·درمان و جراحی اختلالات کبدی

کبد نیز مانند معده و روده احتمال دارد به اختلالاتی مانند سرطان مبتلا شود. سرطان کبد معمولا با دو روش درمان می‌شود. در روش اول جراح عمومی تومور سرطانی را بر می‌دارد و در صورت لزوم قسمت‌هایی از کبد را نیز برای درمان کامل از شکم خارج می‌کند. در روش دوم جراح عمومی عمل پیوند کبد را انجام می‌دهد که این روش برای بیماران مبتلا به سرطان بدخیم انجام می‌شود.

· سرطان لوزالمعده و جراحی آن با جراح عمومی فوق تخصص

سرطان لوزالمعده یکی از بیماری‌های شایع دستگاه گوارشی محسوب می‌شود که با علائمی مانند حالت تهوع، درد شدید در ناحیه کمر، رنگ پریدگی و ضعف جسمانی، کاهش وزن شدید، خستگی شدید و… از وجود خود خبر می‌دهد. سرطان لوزالمعده جزو بیماری‌هایی است که در موارد کمی با دارو درمانی رفع می‌شود و درمان قطعی آن نیازمند انجام عمل جراحی است.

چه زمانی باید به جراح عمومی مراجعه کرد؟

جراح عمومی پزشکی است که توانایی تشخیص و درمان اعضای گوناگون بدن را بر عهده دارد. لذا بیماران با مشاهده هرگونه علائم غیرطبیعی در بدن خود می‌توانند به جراح عمومی مراجعه کنند. به طور مثال علائمی مانند سردرد، سرگیجه، اسهال و استفراغ، احساس درد در قسمت‌های مختلف بدن، خستگی و ضعف جسمانی، یبوست و… که می‌توانند نشانه‌ای از وجود یک بیماری در بدن باشند. بنابراین بیماران با مشاهده آن‌ها باید به جراح عمومی مراجعه کرده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند.

دریافت نوبت از جراح عمومی

یکی از موارد مهمی که بیماران هنگام مراجعه به جراح عمومی باید به آن توجه داشته باشند، دریافت مشاوره از متخصصی با تجربه و با مهارت کافی است سایت دکتر با من لیستی از بهترین و باتجربه‌ترین متخصصان عمومی، جراح عمومی شرق تهران و همچنین جراح عمومی عالی در تهران را فراهم کرده است. بیماران با مراجعه به این سایت می‌توانند نسبت به دریافت مشاوره از هر کدام از متخصصان عمومی اقدام کنند.

سخن نهایی

جراح عمومی فوق تخصص یکی از پزشکانی است که می‌توان گفت در تمام شاخه‌های پزشکی اطلاعات کاربردی و مناسبی دارد. در این مقاله به بررسی وظایف جراح عمومی و بیماری‌هایی که توسط او قابل درمان است، پرداختیم.

بنابراین مطالعه این مقاله می‌تواند اطلاعات کامل و جامعی به بیماران درباره جراح عمومی بدهد و آنان را از علائمی که نشان‌دهنده بیماری‌ هستند، آگاه کند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد