با متخصص تغذیه و لاغری آشنا شوید!

0

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به تغذیه، داشتن سبک زندگی سالم و تناسب اندام خود اهمیت می‌دهید، پیشنهاد ما به شما مراجعه به متخصص تغذیه و لاغری است. ما در این مقاله قصد داریم که شما را با این متخصص و اقداماتی که انجام می‌دهد، بیشتر آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

متخصص تغذیه و لاغری کیست و چه می‌کند؟

همانگونه که از نام آن مشخص است، متخصص تغذیه در زمینه تغذیه و رژیم غذایی تخصص دارد و با داشتن علم بر مواد غذایی و تاثیر آن بر بدن قصد دارد که برنامه غذایی سالمی را به مراجعه‌کنندگان ارائه دهد. متخصص تغذیه در چهار حوزه اصلی تغذیه بالینی، مدیریت خدمات غذایی، جامعه و تحقیقات فعالیت می‌کند.

متخصص تغذیه بالینی می‌تواند در مطب یا بیمارستان خدمات ارائه دهد و وظیفه مراقبت در موقعیت‌های بالینی مانند بستری در بیمارستان یا بیماران سرپایی را بر عهده دارد. این متخصصان به همراهان بیمار در زمینه برنامه و استراتژی غذایی، ارزیابی و درمان تغذیه‌ای کمک می‎‌کنند. برای نمونه استفاده از برنامه غذایی برای بیماران دیابتی، فشار خون بالا و چاقی بسیار حائز اهمیت است.

سایر تخصص‌های تغذیه با بیماران در ارتباط نیست و به بخش‌های دیگر تغذیه از جمله نظارت بر تولید مواد غذایی، اجرای برنامه تغذیه‌ای برای جامعه و پژوهش در بیمارستان‌ها و سازمان‌ها می‌پردازد.

متخصص تغذیه و لاغری به عنوان یک عضو از تیم پزشکی همکاری می‌کند که بهترین نتیجه حاصل شود. در روند درمان بیماری لازم است که زیر نظر متخصص مربوطه بیمار تحت درمان قرار بگیرد. در کنار آن متخصص تغذیه برای پیشبرد مسیر سلامت با ارائه برنامه غذایی متناسب با سلامت بیمار و شرایط، یاری‌کننده باشد. به صورت کلی وظایف متخصص تغذیه شامل موارد زیر می‌شوند:

متخصص تغذیه و لاغری

  • ارزیابی نیازهای تغذیه‌ای و بهداشتی بیماران
  • مشاوره تغذیه و عادات‌های غذایی سالم
  • ارائه برنامه غذایی متناسب با شرایط بیمار، ترجیحات و بودجه او
  • بررسی نتایج برنامه تغذیه‌ای در دراز مدت
  • ارتقاء و کسب علم از آخرین تحقیقات علم تغذیه و تبدیل آن‌ها به توصیه‌های عملی

متخصص تغذیه و لاغری چه بیماری‌هایی را می‌تواند درمان کند؟

اگر شما هم طبق نیاز خود خواهان ویزیت یا مشاوره با متخصص تغذیه و لاغری در تهران هستید، ما به شما سایت دکتر با من  را پیشنهاد می‌کنیم.

متخصص تغذیه در بسیاری از موارد از جمله بیماری‌های حاد و مزمن برای مدیریت تغذیه‌ای بیمار میدان‌داری می‌کند. بنابراین باید بیماران دیابتی، فشار خون بالا، سرطان و افرادی که دچار سوء تغذیه هستند، زیر نظر متخصص باشند. به صورت کلی متخصص تغذیه در درمان بیماری‎‌های زیر تخصص دارد.

سلیاک

بیماری سلیاک بیماری گوارشی است که افراد مبتلا به آن نسبت به گلوتن موجود در غذاها حساسیت دارند. گلوتن نوعی پروتئین است که در دانه‌های گندم، چاودار و جو یافت می‌شود. زمانی که این افراد مواد غذایی که حاوی گلوتن هستند را مصرف می‌کنند، سبب ایجاد پاسخ ایمنی در بدن می‌شوند و به این صورت به روده کوچک آسیب وارد می‌شود. این بیماری نتایج مخربی از جمله کم خونی، پوکی استخوان و کاهش رشد در کودکان را بر عهده دارد.

افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، باید به متخصص تغذیه و لاغری مراجعه کنند که این متخصصان بتوانند به آن‌ها رژیم غذایی بدون گلوتن بدهند. در این صورت این افراد دچار کاهش وزن نمی‌شوند و می‌توانند تمام گروه‌های مواد غذایی و خواص آن‌ها را دریافت کنند.

بسیاری از مواد غذایی از جمله میوه‌ها، سبزیجات، گوشت، مرغ و ماهی بدون گلوتن هستند و پزشک تغذیه با شناخت این مواد رژیم غذایی کاملی را به بیماران مبتلا به سلیاک می‌دهد که بدانند از خوردن چه غذاهایی باید اجتناب کنند.

کرون

بیماری کرون نیز همانند بیماری سلیاک نیازمند مراجعه به متخصص تغذیه و لاغری و داشتن مدیریت غذایی است که فرد بتواند رژیم غذایی سالم، کامل و مقوی داشته باشد. بیماری کرون نوعی التهاب روده بوده و اغلب تا پایان عمر همراه آدمی است. در این بیماری قسمت‌هایی از دستگاه گوارش ملتهب می‌شود که زخم ایجاد می‌کند و علائمی مانند درد شکم و اسهال را در پی دارد. این بیماری می‌تواند هر قسمت از دستگاه گوارش از دهان تا معقد را درگیر کند، اما معمولا در قسمت انتهایی روده کوچک و ابتدای روده بزرگ دیده می‌شود. با توجه به ناحیه درگیر شده نام‌های مختلفی برای این بیماری وجود دارد. برای نمونه به درگیری رکتوم و معقد بیماری پری‌آنال و به درگیری ناحیه اتصال روده کوچک به روده بزرگ بیماری ایلئوسکال می‌گویند.

در درمان این بیماری علاوه بر مصرف دارو و انجام اقدامات پزشکی داشتن رژیم غذایی مناسب بسیار حائز اهمیت است. غذای این بیماران باید سرشار از پروتئین و کالری باشد و بهتر است به جای مصرف سه وعده غذا در روز دو میان وعده را نیز به برنامه غذایی خود اضافه کنند.

حساسیت غذایی

بدن بسیاری از افراد به مصرف یکسری از مواد غذایی واکنش نشان می‌دهد و سبب بروز پاسخ‌های ایمنی و آلرژیکی در بدن می‌شود. بی‌شک لازم است که این افراد به متخصص تغذیه و لاغری مراجعه کنند که با داشتن رژیم غذایی مناسب از بروز این مشکلات جلوگیری کنند و همینطور مواد غذایی مضر و بی‌خطر را برای خود شناسایی کنند.

متخصص تغذیه و لاغری

بسیاری از افراد ناچار هستند که یک یا چند مواد غذایی را که به آن‌ها حساسیت دارند، از سبد غذایی خود حذف کنند. بنابراین ممکن است که با کمبود ویتامین و پروتئین مواجه شوند، در نتیجه لازم است که به متخصص تغذیه مراجعه کنند که برایشان جایگزین غذایی ارائه بدهد تا به سلامت بدن لطمه‌ای وارد نشود.

رفلاکس معده

رفلاکس معده که از آن به عنوان رفلاکس اسید معده نیز یاد می‌کنند، زمانی ایجاد می‌شود که اسید معده به مری بازگشت کند. این عارضه خطرات زیادی از جمله تنگ شدن مری و سرطان مری را به همراه دارد.

در درمان رفلاکس معده علاوه بر درمان دارویی شما باید از مصرف یکسری از مواد غذایی که رفلاکس را تشدید می‌کند، خودداری کنید و از این جهت باید به متخصص تغذیه و لاغری مراجعه کنید که برای شما مدیریت غذایی مناسبی را ترتیب ببیند و غذای مناسب را جایگزین کند.

بیماری التهابی روده

بیماری التهابی روده عارضه‌ای است که می‌تواند در روده بزرگ یا هر بخش از دستگاه گوارش ایجاد شود. این بیماری به صورت مداوم التهاب ایجاد می‌کند و علائمی مانند تب و لرز، درد شکم، کاهش وزن، خستگی و اسهال مکرر را در پی دارد. این التهابات از خفیف تا شدید ممکن است بروز پیدا کرده و به قسمت‌های دیگر بدن از جمله چشم و مفاصل سرایت کنند.

این بیماری با دارو و رژیم غذایی قابل کنترل است. بسیاری از مواد غذایی شرایط بیمار را بدتر می‌کنند و پزشک متخصص تغذیه با حذف این مواد و جایگزین کردن آن‌ها به بهبود شرایط بیمار کمک می‌کند. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به دنبال بهترین متخصص تغذیه غرب تهران می‌گردید، بهتر است سایت دکتر با من  را دنبال کنید و از خدمات این سایت نیز بهره ببرید.

سندروم روده تحریک‌پذیر

سندروم روده تحریک‌پذیر نیز یکی دیگر از اختلالات روده است که ممکن است علائمی مانند نفخ، درد، گرفتگی، اسهال و یبوست را نیز به وجود آورد. یکی از بهترین اقدامات در کنترل این بیماری داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن به صورت منظم است.

متخصص تغذیه و لاغری می‌تواند به این افراد در جهت کنترل بیماری کمک شایانی کند و اگر بیمار علائمی مانند اسهال داشت، مواد غذایی مانند لبنیات، فیبر و قند مصنوعی را برایشان از برنامه غذایی حذف کند و فیبر زیادی را در برنامه بگنجاند. بهتر است برای جلوگیری از تشدید علائم بیماری مواد غذایی مانند الکل و کافئین حذف شوند.

سرطان

اگر شما هم در خانواده‌ای زندگی می‌کنید که در آن سابقه سرطان وجود دارد یا احتمال بروز سرطان بالا به حساب می‌آید، بهتر است با مصرف غذایی خاصی که آنتی اکسیدان‌های بالایی دارند از بروز سرطان جلوگیری کنید که ریسک بروز سرطان را کاهش دهید و این کار با مراجعه به متخصص تغذیه و لاغری امکان‌پذیر است.

متخصص تغذیه و لاغری

علاوه بر آن افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند، باید مواد غذایی خاصی مصرف کنند که قوای بدنیشان حفظ شود. زیرا شیمی درمانی افراد را بی‌اشتها می‌کند و انجام این روش درمانی به پوشش دستگاه گوارش نیز آسیب می‌زند. در نتیجه خوردن غذا و هضم آن دردناک است و بهتر است که این افراد زیر نظر متخصص تغذیه از شیک‌های پرکالری که غنی از ویتامین و چربی هستند، استفاده کنند.

بیماری گوارشی

با توجه به نوع بیماری گوارشی پزشک متخصص تغذیه وظیفه دارد که رژیم غذایی متناسب با بیمار را ارائه دهد. به دلیل اینکه در این بیماران جذب مواد غذایی بالا نیست، ممکن است که بیماران با سوء تغذیه، کاهش وزن و تجمع سموم در روده بزرگ و التهاب رو به رو شوند.

سایر بیماری‌هایی که متخصص تغذیه و لاغری می‌تواند در درمان آنها به ما کمک کند، عبارت هستند از: دیابت، چاقی، پوکی استخوان، لاغری، بیماری قلبی و عروقی، بیماری کلیوی، اختلالات اشتها، بالا بودن کلسترول، فشار خون بالا و بارداری.

کلام آخر

مدیریت تغذیه و مصرف مواد غذایی در طول دوران زندگی بسیار حائز اهمیت است، این مورد در زمان‌هایی که پای یکسری از بیماری‌ها به وسط می‌آید، اهمیتش دو چندان می‌شود. بنابراین لزوم مراجعه به متخصص تغذیه و لاغری برای همگان قابل درک است.

یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌هایی که می‌توانید به دکتر متخصص تغذیه مراجعه کنید، استفاده از سایت دکتر با من است. بدین صورت شما از خدمات بی‌نظیر این سایت نیز استفاده می‌کنید

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد