دکتر ایمونولوژی و آلرژی را چگونه پیدا کنیم؟

0

یکی از شاخه‌های مهم علم پزشکی تخصص ایمونولوژی است. تخصص ایمونولوژی به سیستم دفاعی بدن مربوط می‌شود و دکتر ایمونولوژی و آلرژی بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن و همچنین آلرژی‌ها را درمان می‌کند.

در این مقاله قصد داریم به طور کامل به بررسی وظایف دکتر ایمونولوژی و همچنین بیماری‌هایی که توسط این پزشک قابل درمان است، بپردازیم. بنابراین پیشنهاد می‌شود که با ما تا پایان این مقاله همراه باشید و با حوزه کاری متخصص ایمونولوژی و آلرژی آشنا شوید.

نشانه‌هایی که با مشاهده آن‌ها باید به دکتر ایمونولوژی و آلرژی مراجعه کرد؟

ابتدا علائمی که می‌توانند بیانگر بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن باشند را شرح می‌دهیم و سپس در ادامه انواع این بیماری‌ها نیز توضیح داده می‌شوند. شایع‌ترین نشانه‌های مربوط به بیماری‌های سیستم ایمنی بدن که باید توسط دکتر ایمونولوژی درمان شوند، عبارت‌ هستند از:

  • احساس درد در نواحی سر و گوش
  • عطسه و سرفه‌های شدید و احساس سوزش در چشم‌ها
  • ریزش اشک از چشم‌ها به همراه آبریزش بینی
  • بالا رفتن ناگهانی فشار خون
  • بی‌خوابی و خرخر کردن در خواب
  • رنگ پریدگی چهره
  • احساس خستگی و بی انرژی بودن

موارد بالا از مهم‌ترین نشانه‌های اختلالات سیستم ایمنی بدن و همچنین انواع آلرژی هستند. متخصص ایمونولوژی با معاینه دقیق می‌تواند راهکارهای درمانی مناسبی جهت رفع این اختلالات به بیماران دهد.

بیماری آسم و درمان آن با دکتر ایمونولوژی و آلرژی

آسم یکی از بیماری‌های تنفسی جدی محسوب می‌شود که افراد مبتلا به آن نمی‌توانند به آسانی نفس بکشند و هنگام تنفس فشار شدیدی را در قفسه سینه خود احساس می‌کنند. این بیماری بر اثر علل گوناگونی ممکن است به وجود بیاید یا توسط محرک‌هایی تشدید شود. درمان این بیماری به عهده متخصص ایمونولوژی و آلرژی است که معمولا با تجویز دارو انجام می‌شود.

بیماری سینوزیت و درمان آن با کمک متخصص ایمونولوژی

سینوزیت یکی از بیماری‌های آلرژیک محسوب می‌شود که با علائمی مانند سردرد، سرفه، درد گلو و گوش خود را نشان می‌دهد. سینوزیت باعث التهاب حفره‌های داخلی بینی می‌شود. علل این مشکل به مواردی مانند بیماری‌های آنفولانزا، سرماخوردگی یا تحریک به وسیله موارد آلرژی‌زا مانند گرده گل و گیاه، دود سیگار و… مربوط می‌شود. دکتر ایمونولوژی و آلرژی با استفاده از تجویز داروهایی همچون آنتی بیوتیک‌ها به درمان این مشکل می‌پردازد.

دکتر ایمونولوژی و آلرژی

کهیر چیست و با کمک کدام پزشک درمان می‌شود؟

کهیر یکی از مشکلاتی است که به دلایل گوناگونی ممکن است روی پوست ظاهر شود. اما به طور کلی اصلی‌ترین علل به وجود آمدن کهیر به ۲ مورد بستگی دارد. این مشکل معمولا یا به دلیل واکنش‌های آلرژیک و حساسیت به موارد گوناگون به وجود می‌آید، یا بر اثر عوارض بیماری‌های دیگری ممکن است که افراد را درگیر خود کند. درمان کهیر با استفاده از تجویز دارو صورت می‌گیرد که بیمار با مصرف منظم آن پس از مدتی بهبودی خود را به طور کامل به دست می‌آورد.

درمان و کنترل آلرژی‌ها مانند حساسیت چشمی یا حساسیت به گیاهان و حشرات

یکی دیگر از مشکلاتی که دکتر ایمونولوژی آن را درمان یا کنترل می‌کند، حساسیت است. بدن برخی از بیماران ممکن است به مواردی مانند گل و گیاه یا حشرات حساسیت نشان دهد. در چنین وضعیتی فرد با علائمی مانند آبریزش بینی، سوزش و خارش چشم، قرمزی پوست و… مواجه می‌شود. متخصص ایمونولوژی به کمک داروهای ضد حساسیت به درمان یا کنترل این مشکلات می‌پردازد.

متخصص ایمونولوژی چگونه به تشخیص بیماری‌ها می‌پردازد؟

دکتر ایمونولوژی و آلرژی پس از دریافت شرح حال از بیمار و بررسی مواردی مانند سابقه خانوادگی، با کمک معاینه و همچنین تجویز آزمایش‌های به خصوص نوع بیماری را تشخیص می‌دهد. به طور مثال مهم‌ترین آزمایشی که پزشک برای بیمار تجویز می‌کند، آزمایش خون است. سپس آزمایش‌های جدی‌تری نیز برای بیماران مبتلا به اختلالاتی مانند مشکلات ریوی یا مشکلات پوستی تجویز می‌شود.

استفاده از تست آلرژی جهت تشخیص نوع مشکل بیمار

در مواردی پزشک ایمونولوژی ممکن است که برای تشخیص نوع اختلال بیمار از انجام تست آلرژی استفاده کند. زیرا ممکن است مشکل بیمار به دلیل حساسیت باشد و ارتباطی با بیماری خاصی نداشته باشد. در این صورت دکتر ایمونولوژی با کمک تست آلرژی از وجود حساسیت در بدن بیمار آگاه می‌شود و همچنین می‌تواند علل ایجاد حساسیت را نیز تشخیص دهد.

درمان بیماری‌های مربوط به اختلالات ایمونولوژی

دکتر ایمونولوژی و آلرژی

دکتر ایمونولوژی و آلرژی پس از تشخیص بیماری اقدامات درمانی را آغاز می‌کند. اولین و مهم‌ترین روش برای درمان این مشکلات تجویز دارو است. به طور مثال آنتی هیستامین یکی از مهم‌ترین داروهای ضد حساسیت محسوب می‌شود که پزشک با توجه به نوع حساسیت بیمار آن را تجویز می‌کند. علاوه بر آن داروهای دیگری نیز وجود دارند که برای درمان بیماری‌هایی مانند آسم، سینوزیت و… به کار گرفته می‌شوند.

روش دوم برای درمان اختلالات ایمونولوژی

یکی دیگر از روش‌های درمانی جهت رفع اختلالات ایمونولوژی ایمن درمانی است. این روش به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین درمان آلرژی‌ها و اختلالات ایمونولوژی انجام می‌شود. ایمنی درمانی معمولا با دو روش انجام می‌شود.

روش اول مصرف دارو است که پزشک با توجه به نوع اختلال و شرایط بدنی بیمار، داروهایی را برای تقویت سیستم ایمنی بدن او تجویز می‌کند. روش دوم با استفاده از تزریقات انجام می‌شود که پزشک در این روش داروهای مورد نیاز بیماران را به آنان تجویز می‌کند.

تماس با فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی

یکی از مواردی که معمولا بیماران مبتلا به اختلالات ایمونولوژی با آن درگیر می‌شوند، یافتن شماره تماس و برقراری ارتباط با متخصصان ماهر ایمونولوژی است. سایت دکتر با من امکان تماس با متخصص ایمونولوژی و آلرژی کودکان در تهران و همچنین دیگر متخصصان باتجربه ایمونولوژی را فراهم کرده است. بیماران با مراجعه به این سایت می‌توانند نسبت به دریافت مشاوره و نوبت ملاقات با این پزشکان اقدام کنند.

سخن نهایی

آلرژی و بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن از اختلالاتی هستند که بر اثر علل گوناگونی ممکن است افراد را درگیر خود کنند. در این مقاله سعی بر آن بود که بیماران را با وظایف و حوزه کاری دکتر ایمونولوژی و آلرژی آشنا سازیم و بیماری‌هایی که این پزشک به درمان آن‌ها می‌پردازد را به طور کامل و جامع شرح دهیم.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد