چه موقع به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنیم

0

این مقاله قصد دارد راجع به موضوع چه موقع به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنیم مطالبی را به افراد علاقه‌مند ارائه دهد.

مشورت با یک پزشک عمومی یا پزشک خانوادگی می‌تواند موجب شود که افراد از بهترین مراقبت‌های پزشکی برخوردار شوند. ممکن است این افراد مراجعه به یک متخصص مغز و اعصاب را توصیه کنند، اما این احتمال هم وجود دارد که آنها نتوانند برای نگرانی‌های افراد پاسخ مناسبی ارائه دهند.

اینک این سوال مطرح می‌شود که اصلا دکتر مغز و اعصاب یعنی چی و چه زمانی باید به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنیم. بهتر است افراد ابتدا اطلاعاتی راجع به متخصص مغز و اعصاب، رشته تخصصی او و علائم مربوط به بروز بیماری‌های اعصاب را دریافت کرده و سپس برای مراجعه به آنها اقدام کنند. با این مقاله همراه شوید.

دکتر مغز و اعصاب چه کاری انجام می‌دهد و چه موقع به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

متخصص مغز و اعصاب را می‌توان فرد متخصصی دانست که به درمان بیماری‌های زیر می‌پردازد:

  • بیماری‌های مربوط به مغز
  • بیماری‌های مربوط به طناب نخاعی (سیستم مرکزی اعصاب)
  • اعصاب محیطی (اعصابی که مغز و ستون فقرات را به اندام‌های بدن مثل ریه‌ها یا کبد متصل می‌کند)
  • بیماری‌های مربوط به عضلات

بیماری‌های عصبی می‌تواند موارد زیر را در بر بگیرد:

  • سردردهای مزمن
  • سکته مغزی
  • صرع
  • اختلالات حرکتی مانند رعشه بدن
  • بیماری پارکینسون

در ادامه به چند مورد از علائمی که در رابطه با بروز بیماری‌های عصبی شایع است، اشاره خواهد شد. این موارد عبارت است از:

چه موقع به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنیم

۱.سردرد

سردرد موضوعی است که همه افراد حداقل یک بار تجربه آن را در طول زندگی داشته‌اند. افراد می‌توانند نفوذ درد به داخل سینوس‌ها را احساس کنند. همچنین حرکت این درد به سوی بخش بالایی و عضلات سر، گردن، شانه‌ها در امتداد قاعده جمجمه و مغز نیز رخ خواهد داد. علل بروز این دردهای مزمن متفاوت در محدوده وسیعی متغیر است: یعنی از عفونت سینوس‌ها تا درد دندان.

علائم جدی این سردردها مانند سردردهای میگرنی می‌تواند مواردی زیر را در بر بگیرند:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • سردردهای مداوم برای مدت زمان‌های طولانی
  • بروز سردردهایی به طور ناگهانی
  • سردردهای وخیم در اثر رگ به رگ شدن عضلات
  • سردردهایی که بروز آنها صبح زود رخ می‌دهد و منجر به تغییر دید و سکته مغزی می‌شود.

در صورت شدید بودن علائم سردرد، توصیه پزشک عمومی این خواهد بود که مراجعه به متخصص مغز و اعصاب انجام شود.

۲.درد مزمن

درد مزمن دردی است که مدت زمان آن ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد. علت بروز این درد می‌تواند بیماری یا صدمه جسمی و روحی باشد. در صورت طولانی شدن این درد بیش از حد معمول ممکن است نشان‌دهنده وجود یک مشکل دیگر در بدن باشد. در صورت عدم توانایی درمانگر و پزشک عمومی در رفع درد و همچنین وجود نشانه‌هایی دیگر مانند بی‌حسی اعضای بدن، ضعف بدن یا مشکل کنترل مثانه و روده ضروری است که به متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود.

۳.سرگیجه

بروز حالت سرگیجه می‌تواند با شکل‌های مختلفی همراه باشد. متخصصان مغز و اعصاب قادر هستند سرگیجه‌ای را درمان کنند که ایجاد آن به علت عدم ثبات یا نگاه کردن به سمت پایین در حالت قرارگیری در یک ارتفاع بلند است. حالت سرگیجه‌ای که احساس چرخیدن و حرکت کردن محیط اطراف به دور فرد را می‌دهد. عدم ثبات را می‌توان عدم توانایی یا دشواری در مواردی مانند حفظ نقطه تعادل، توازن فکری یا جسمی دانست. پزشک عمومی با تشخیصی که می‌دهد کمک خواهد کرد که فرد از وخامت حالت سرگیجه خودش آگاهی پیدا کند.

۴.سوزش یا کرختی بدن

علل بروز این حالت بسیار مختلف و متنوع است: برای مثال مواردی مانند طرز نشستن، تغذیه نامناسب و غذا نخوردن می‌توانند به گونه‌ای باشند که سبب توقف گردش خون شود. در صورت ادامه یافتن این سوزش و بی حسی یا بروز ناگهانی آن حتی در یک طرف، می‌توان گفت که زمان مراجعه به متخصص مغز و اعصاب فرا رسیده است. همه این علائم نشان می‌دهند که احتمال بروز ناگهانی سکته مغزی وجود دارد. پزشک مراقبت‌های اولیه به افراد کمک خواهد کرد که شدت علائم بیماری را ارزیابی کنند. دریافت کمک پزشکی در صورت بروز سکته مغزی الزامی است.

۵.ضعف بدن

چه موقع به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنیم

احساس ضعفی که نیازمند مراجعه به پزشک است بیش از خستگی مفرط، درد عضلات در نتیجه راه رفتن‌های طولانی یا بلند کردن اشیا و اجسام سنگین است. ضعف عضلات طوری است که فرد نیازمند صرف انرژی بیشتری است که بتواند موجب حرکت اعضای بدن شود. دلایل ضعف بدن ممکن است موارد دیگری مانند بیماری سیستم عصبی و به دنبال آن سکته مغزی باشد.

آنچه که بهتر است در پایان این مقاله بدانید

این مقاله به موضوع چه موقع به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنیم پرداخته است و مواردی را در این زمینه به مخاطبان خود ارائه کرده است.

در پایان و به عنوان جمع‌بندی می‌توان گفت که ممکن است این علائم در نتیجه بروز اختلالات عصبی نباشد. پزشک عمومی و پزشک مراقبت‌های اولیه افرادی هستند که کمک خواهند کرد که تصمیم‌گیری بهتری را در رابطه با ضرورت مراجعه به متخصص مغز و اعصاب داشته باشید.

با وجود این موارد در صورت شدید و وخیم بودن علائم بیماری می‌توانید یک ملاقات حضوری را با یک متخصص مغز و اعصاب در نظر داشته باشید.

سخن آخر

این سایت به عنوان سایتی مطرح شده است که خدمات پزشکی ارائه می‌دهد. در ادامه بیشتر به بررسی این سایت پرداخته شده و توضیحاتی در این مورد بیان خواهد شد.

دکتر با من خدمات پزشکی آنلاینی مانند مشاوره پزشکی و فروش محصولات پزشکی را ارائه می‌دهد. این سامانه را می‌توان به عنوان یک پل ارتباطی مطرح کرد که افراد بیمار، پزشکان و مراکز درمانی را به هم متصل می‌کند. دکتر با من راهکاری است که از طریق آن می‌توان به خدمات پزشکی به صورت ۲۴ ساعته، ساده و سریع دسترسی پیدا کرد. افراد تنها کافی است که نوع نیاز خود را در زمینه‌های مختلف پزشکی، روانشناسی و لوازم پزشکی تعیین کنند که خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد