دکتر مغز و اعصاب کودکان کیست و چه وظایفی دارد؟

0

اختلالات عصبی در کودکان یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که آنان را به خود درگیر می‌کند. درمان بیماری‌های مغز و اعصاب به‌دلیل پیچیدگی‌های این سیستم کاری سخت است و باید بسیار دقیق صورت گیرد که تنها از عهده یک دکتر مغز و اعصاب کودکان بر می‌آید. زیرا پزشکی که در این زمینه به‌صورت تخصصی مدارک دانشگاهی خود را طی کرده باشد، در تشخیص و درمان انواع این اختلالات بسیار سریع عمل می‌کند.

این سیستم وظیفه تنظیم و کنترل فعالیت‌های کل بدن را بر عهده دارد و هر گونه اختلال در یکی از اجزای آن عملکرد سایر اجزای بدن را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. سیستم مغز و اعصاب شامل دو بخش عصب مرکزی و محیطی است که همان مغز، نخاع و نورون‌های عصبی را تشکیل می‌دهند.

کودکان ممکن است به‌صورت مادرزادی یا در طی دوران رشد خود به انواع اختلالات عصبی دچار شوند. برای درمان به موقع این افراد مشاوره با دکتر مغز و اعصاب کودکان بسیاری ضروری است. زیرا این افراد تخصص‌های خود را در خصوص سیستم مغز و اعصاب کودکان دریافت کرده‌اند و به مهارت بالایی دست یافته‌اند. برای آشنایی بیشتر با این نوع پزشکان، وظایف و روش درمان آنان با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

معرفی دکتر مغز و اعصاب کودکان

پزشکان در حیطه‌های متفاوتی تخصص‌های خود را دریافت می‌کنند و به ادامه تحصیل در آن زمینه می‌پردازند. دکتر مغز و اعصاب در تهران یکی از مهم‌ترین پزشکانی است که فعالیت‌های خود را در راستای تشخیص و درمان مشکلات غیرجراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات کودکان انجام می‌دهد.

این پزشکان باید از روش‌های درست و اصولی، اختلالات عصبی کودکان را درمان کنند و در صورت نیاز به جراحی و روان‌درمانی آنان را به دکتر جراح مغز و اعصاب و یک روانشناس ارجاع دهند. از آنجایی‌که این اختلالات هم روی جسم و هم روان کودکان تاثیرگذار هستند، تشخیص درست نوع بیماری و درمان به موقع آن از پیشروی اختلال ایجاد شده جلوگیری می‌کند.

سیستم مغز و نخاع دارای دو بخش مهم مرکزی و محیطی است که همان مغز، نخاع و رشته‌های عصبی را تشکیل می‌دهند. هر گونه اختلال در این اجزا موجب تغییر در عملکرد ارگان‌های دیگر بدن می‌شود و سیستم حرکتی، تکلم، رفتاری و فکری کودکان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

رشته‌های عصبی یا نورون‌ها در تمامی اندام‌های بدن مانند چشم‌ها، گوش‌ها، اندام‌های چشایی، اندام‌های بویایی، گیرنده‌های پوستی، ماهیچه‌ها، مفاصل و بسیاری از قسمت‌های دیگر بدن وجود دارند. به همین دلیل هر گونه مشکل در ساز و کار این اجزا به‌ شدت در عملکرد بدن کودکان تاثیرگذار است.

یک دکتر مغز و اعصاب کودکان باید با انواع روش‌های درمانی غیرجراحی آشنایی کاملی داشته باشد که عملکرد غیرطبیعی مغز و نخاع را تشخیص دهد و به درمان آن بپردازد.

دلایل ایجاد مشکلات عصبی در کودکان

دکتر مغز و اعصاب کودکان

سیستم مغز و اعصاب بسیار پیشرفته و پیچیده است به گونه‌ای که تمامی اعضای بدن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل هر گونه مشکل ژنتیکی و ساختاری، ضربه، عفونت، بیماری، تومورهای مغزی، مشکلات جریان خون و غیره ممکن است اختلالات مربوط به مغز و عصب را برای کودکان به وجود آورند. به‌دلیل ظرافت و آسیب‌پذیر بودن سیستم عصبی پیدایش انواع اختلالات عصبی دور از انتظار نیست.

یک دکتر مغز و اعصاب خوب در زمینه تشخیص و درمان این بیماری‌ها دانش و آگاهی به روزی دارد و با روش‌های پیشرفته و استفاده از دستگاه‌های عکس‌برداری رادیولوژی به راحتی مشکل ایجاد شده را رفع می‌کند.

همچنین در صورت نیاز، بیمار را به پزشکان و متخصصان دیگر نظیر جراح مغز و اعصاب و روانپزشک ارجاع می‌دهد. زیرا جراحی و روان درمانی در حیطه کاری این متخصصان قرار ندارد.

معرفی رشته تحصیلی مغز و اعصاب

پزشک یا دکتر مغز و اعصاب کودکان در یکی از شاخه‌های علمی عصبی برای شناخت اختلالات سیستم عصبی و درمان آنها به تحصیل می‌پردازد. سیستم عصبی وظیفه متابولیسم بدن، حرکت اندام‌ها، تنفس، تنظیم ضربان قلب، انتقال پیام و غیره را بر عهده دارد. این سیستم به دو بخش مهم زیر تقسیم می‌شود:

  • سیستم عصبی مرکزی که همان بافت مغز و نخاع است.
  • سیستم عصبی محیطی که گیرنده‌های عصبی و نورون‌ها را تشکیل می‌دهد.

پزشکان مغز و اعصاب باید در ابتدا ۷ سال به تحصیل در دوره پزشک عمومی بپردازند. سپس برای دریافت مدرک تخصصی خود در یکی از رشته‌های مغز و اعصاب ادامه تحصیل دهند. این دوره نیز ۴ سال به طول می‌انجامد و با دوره طرح و رزیدنتی همراه است.

دسته بندی اختلالات سیستم عصبی قابل درمان توسط دکتر مغز و اعصاب در تهران

بیماری‌ها و اختلالات مربوط به مغز و اعصاب در سه گروه کلی قرار می‌گیرند که در ادامه به بررسی دو نوع مربوط به حیطه کاری دکتر مغز و اعصاب می‌پردازیم.

۱.اختلالات رفتاری و روانی

این بیماری‌ها دارای نشانه‌های مشخصی هستند که در خلق و خوی کودکان نمود پیدا می‌کنند. پزشک معالج برای تشخیص و درمان این بیماری‌ها باید از روانشناس کمک بگیرد. زیرا این مشکلات ریشه در شخصیت کودکان دارند و باید به‌صورت اصولی درمان شوند.

۲.اختلالات ایجاد شده در سیستم مغز و اعصاب

این نوع از بیماری‌ها به‌ راحتی توسط دکتر مغز و اعصاب کودکان تشخیص داده می‌شوند. درمان این اختلالات به جراحی نیاز ندارد و از طریق دارو کنترل می‌شود. به‌عنوان نمونه بیماری‌هایی نظیر ام اس، پارکینسون، سکته مغزی، مشکلات تکلم و غیره جز اختلالات عصبی قابل درمان یا کنترل با دارو هستند.

مهارت‌های متخصص مغز و اعصاب کودکان

دکتر مغز و اعصاب کودکان

بدون شک یک پزشک حاذق مغز و اعصاب علاوه بر مدارک علمی و دانشگاهی باید از مهارت‌های بالایی نیز برخوردار باشد. مهارت‌ها با کسب تجربه به‌دست می‌آیند. بنابراین یک دکتر مغز و اعصاب خوب باید از نظر عملی به مهارت بالایی دست پیدا کند و توانایی‌های خود را در زمینه تشخیص و درمان انواع بیماری‌های مغز و اعصاب ارتقا دهد. این متخصصان باید در ۴ مهارت زیر بسیار توانا عمل کنند:

  • مهارت‌های تشخیصی
  • مهارت‌های ارتباطی
  • مهارت‌ تحقیقی
  • مهارت‌های حافظه‌ای

وظایف دکتر مغز و اعصاب کودکان

این افراد سیستم عصبی کودکان را تحت بررسی دقیق قرار می‌دهند و با معاینه آنان پی به دلایل ایجاد آن اختلال می‌برند. در این راستا از روش‌های بسیاری نیز برای تشخیص درست بیماری استفاده می‌کنند.

این افراد وظیفه درمان مشکلات مغزی و عصبی کودکان از بدو تولد تا دوران نوجوانی را نیز بر عهده دارند. زیرا آنها به‌صورت تخصصی برای حل اختلالات عصبی مانند صرع، فلج مغزی، اختلالات متابولیکی، بیماری‌های عصبی و بسیاری از مشکلات دیگر آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند.

این بیماری‌ها خود را با علائمی نظیر سردرد، تاخیر در رشد، عدم تحرک اندام‌ها، مشکلات تکلم، تشنج، اختلالات حسی، تاری دید، کاهش شنوایی، تغییر حالت استخوان‌ها و غیره نشان می‌دهند.

چگونگی تشخیص بیماری‌های عصبی توسط دکتر مغز و اعصاب کودکان

برای تشخیص صحیح نوع بیماری‌های مربوط به سیستم مغز و اعصاب کودکان روش‌های بسیاری وجود دارد که در ادامه آنها را عنوان می‌کنیم.

۱.تست عملکرد حرکت

این تست با فشار دادن، کشش عضلات و اندام‌های حرکتی بدن نظیر دست‌ها و پاها انجام می‌شود. متخصص مغز و اعصاب کودکان از این روش برای تشخیص عملکرد حرکتی بدن این افراد استفاده می‌کند.

۲.تست بررسی اندام‌های حسی

بر اساس این تست پزشک معالج به توانایی حسی کودک پی می‌برد. در این روش ممکن است از تجهیزاتی همچون سوزن استفاده شود. لمس بدن کودکان در قسمت پا، دست یا سایر اندام‌های دیگر و توجه به عکس‌العمل او به پزشک کمک می‌کند که از حس کودک در آن ناحیه از بدن با خبر شود.

۳.رفلکس‌های کششی عضله

بر اساس این آزمایش دکتر مغز و اعصاب کودکان عملکرد نخاع و اعصاب محیطی را بررسی می‌کند. در این تست پزشک با استفاده از چکش رفلکس روی زانوها یا آرنج کودک ضربه آهسته‌ای می‌زند.

در این صورت با بررسی منحنی رفلکس ایجاد شده بین اعصاب، میزان انقباض ماهیچه‌ها را آزمایش می‌کند. بدن کودکانی که دارای اختلالات عصبی هستند، واکنشی در برابر این تست از خود نشان نمی‌دهد. البته این تست روی کودکان دارای مشکلات نخاعی واکنش شدیدی را به همراه دارد.

فواید مشاوره با دکتر مغز و اعصاب کودکان به‌صورت غیرحضوری

دکتر مغز و اعصاب کودکان

امروزه فضای مجازی این فرصت را در اختیار بیماران قرار می‌دهد که به‌صورت غیرحضوری با پزشک در ارتباط باشند و در مورد مشکلات خود با این افراد مشورت کنند.

به‌دلیل عدم در دسترس بودن زمان کافی برای مراجعه حضوری، این روش فواید بسیاری برای بیماران به همراه دارد که در ادامه آنها را عنوان می‌کنیم.

  • از این طریق در زمان و هزینه افراد صرفه جویی می‌شود.
  • زمان بیشتری برای انجام مشاوره در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.
  • به تمامی سوالات بیماران پاسخ‌های دقیقی داده می‌شود.
  • امکان طرح پرسش در هر زمانی از شبانه روز وجود دارد.
  • نحوه دریافت نوبت مشاوره راحت‌تر صورت می‌گیرد.

به همین دلیل ما در دکتر با من این فرصت را برای شما فراهم کرده‌ایم که با بهترین متخصصان و پزشکان مغز و اعصاب کودکان در ارتباط باشید و در مورد علائم انواع بیماری‌های مغز و اعصاب کودکان به اطلاعات تخصصی دست پیدا کنید.

در نتیجه…

بیماری‌های مغز و اعصاب به قدری پیچیده و دارای علائم نزدیک به هم هستند که برای تشخیص و درمان آنها باید به دکتر مغز و اعصاب کودکان مراجعه کرد. این پزشکان به‌صورت تخصصی برای مداوای اختلالات عصبی کودکان آموزش می‌بینند.

این افراد از انواع تست‌های حرکتی، حسی، کششی و غیره برای تشخیص صحیح نوع بیماری و درمان آن استفاده می‌کنند. پزشکان مغز و اعصاب با درمان‌های غیر جراحی به مداوای مشکلات عصبی و مغزی کودکان می‌پردازند و برای بهبودی سریع‌تر آنان اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد