هر آنچه در مورد دکتر مغز و اعصاب و ستون فقرات باید بدانید

0

سیستم مغز و اعصاب و ستون فقرات پیچیدگی بسیاری دارد، به‌گونه‌ای که هر بیماری در این سیستم روی سایر اعضای بدن هم تاثیر می‌گذارد. دکتر مغز و اعصاب و ستون فقرات به فردی می‌گویند که در این حیطه دانش، مهارت و تجربه لازم را به‌دست آورده است. این افراد برای دریافت تخصص باید دوره پزشک عمومی را طی کنند. سپس با گذراندن طرح و ۴ سال دوره تخصص، تحصیلات خود را در یکی از رشته‌های مغز و اعصاب ادامه دهند.

متخصص بسیار حرفه‌ای مغز و اعصاب و ستون فقرات در زمینه تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌های مغز، عصب، نخاع و ستون فقرات فعالیت می‌کند و در صورت نیاز بیمار به جراحی او را به یک جراح مغز و اعصاب ارجاع می‌دهد. پزشک مغز و اعصاب به نام نورولوژیست نیز شناخته می‌شود و باید در درمان بیماری‌هایی از قبیل پارکینسون، فلج عضلات، لرزش اندام‌ها، انواع سردرد، صرع، سکته مغزی و غیره بسیار با مهارت عمل کند.

برای آشنایی بیشتر با دکتر مغز و اعصاب نورولوژی و فعالیت‌های او با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

دکتر مغز و اعصاب و ستون فقرات به چه کسی می‌گویند؟

سیستم مغز و اعصاب و ستون فقرات با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند، به‌گونه‌ای که کوچکترین مشکلات ایجاد شده در سیستم اعصاب ممکن است به ستون فقرات و مغز آسیب‌های جدی را وارد کند. به همین دلیل یک متخصص مغز و اعصاب به پزشکی گفته می‌شود که از بیماری‌های مربوط به این سیستم به‌ طور کامل آگاهی داشته باشد و به درمان آنها بپردازد.

البته دکتر مغز و اعصاب و ستون فقرات در زمینه جراحی تخصصی ندارد و در صورت نیاز، باید بیمار را به یک جراح فوق تخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات معرفی کند. زیرا متخصصان نورولوژی به تشخیص و درمان بیماری‌های سیستم عصبی و اعصاب وابسته به آنها می‌پردازند. از آنجایی‌که اطلاعات از طریق رشته‌های عصبی و حسی به مغز و نخاع انتقال پیدا می‌کند، اهمیت تشخیص و درمان به موقع بیماری‌های مربوط به این بخش مهم از بدن بیشتر خود را نشان می‌دهد.

ستون فقرات نیز بخش مهم و حیاتی از بدن به شمار می‌رود که وظیفه حرکت بدن را بر عهده دارد. ساختار ستون فقرات به‌گونه‌ای است که نخاع و رشته‌های عصبی حیاتی بدن از آنجا می‌گذرد. از طریق نخاع ارتباط بین مغز و اجزای دیگر بدن برقرار می‌شود و انتقال پیام‌های حسی و حرکتی به راحتی صورت می‌گیرد.

در صورت آسیب به ستون فقرات، نخاع نیز دچار مشکل می‌شود و بیمار در معرض خطرات جدی قطع نخاع و عدم تحرک قرار می‌گیرد. این متخصص با بررسی دقیق وضعیت جسمی بیمار از ایجاد خطرات احتمالی جلوگیری به عمل می‌آورد و با روش‌های غیرجراحی درمان را شروع می‌کند.

دکتر مغز و اعصاب و ستون فقرات تهران چه نوع اختلالاتی را درمان می‌کند؟

دکتر مغز و اعصاب و ستون فقرات

بیماری‌های مربوط به سیستم مغز و اعصاب و ستون فقرات تنوع گسترده‌ای دارند و هر کدام از آنها بخش به خصوصی از این سیستم را درگیر می‌کنند. به همین دلیل یک دکتر مغز و اعصاب عالی باید در مورد تمامی جزئیات مربوط به این سیستم علم و اطلاعات بالایی داشته باشد.

سیستم عصبی از دو بخش مهم به نام سیستم عصبی محیطی و مرکزی تشکیل می‌شود که سیستم عصبی مرکزی همان نخاع است. در سیستم عصبی محیطی نیز نورون‌های عصبی با نخاع و مغز ارتباط مستقیمی دارند و از طریق انتقال پیام به ارگان‌های دیگر بدن موجب عملکرد صحیح آنها می‌شوند.

در صورت آسیب به این دو بخش مهم در سیستم مغز و اعصاب، مشکلات جدی در حرکت، تکلم، تفکر و کارکرد بدن رخ می‌دهد که تشخیص و درمان آنها باید توسط دکتر مغز و اعصاب و ستون فقرات صورت گیرد. بیماری‌های این سیستم شامل موارد بسیاری می‌شوند که در ادامه برخی از مهمترین آنها را عنوان می‌کنیم:

  • تشنج
  • صرع
  • سکته مغزی
  • مولتیپل اسکلروز
  • بیماری پارکینسون
  • فلج مغزی
  • انواع سردردها و سرگیجه
  • فراموشی و اختلالات حافظه
  • درد ستون فقرات و گردن
  • ایجاد ضعف در دست و پا یا فلج آنها
  • کاهش سطح هوشیاری
  • اختلالات درگیرکننده عصب مانند ام اس
  • لرزش اندام‌ها یا کند شدن حرکات بدن
  • اختلالات خواب
  • سکته مغزی، خونریزی مغزی و تنگی عروق مغز
  • تشخیص انواع تومورهای مغزی

البته اختلالات عصبی بسیار گسترده هستند و پزشک متخصص مغز و اعصاب باید در مورد تمامی آنها اطلاعات و دانش کافی را به‌دست آورد. در غیر این صورت درمان بیمار امکان‌پذیر نیست و شرایط او حادتر می‌شود. به همین دلیل تشخیص نوع بیماری اولین اقدام مهمی است که دکتر مغز و اعصاب نورولوژی باید به آن بپردازد.

یک متخصص مغز و اعصاب چه دوره‌هایی را طی می‌کند؟

بدون شک دریافت تخصص در رشته‌های پزشکی با سایر رشته‌های دیگر تفاوت اساسی دارد. به‌دلیل اهمیت بالای پزشکی و ارتباط آن با جان و روان انسان‌ها تمامی پزشکانی که قصد دریافت تخصص در هر کدام از رشته‌های پزشکی را دارند، باید در ابتدا دوره پزشک عمومی را به‌مدت ۷ سال بگذرانند.

بعد از طی کردن این دوره، پزشک عمومی با ۴ سال تحصیل در رشته مغز و اعصاب و رزیدنتی قادر به دریافت تخصص خود در این زمینه است. دکتر مغز و اعصاب و ستون فقرات برای دریافت فوق تخصص خود در رشته‌های متفاوتی از قبیل بیماری‌های عروقی مغز، سردرد، اختلالات حرکتی، نوروافتالمولوژی و غیره قادر به تحصیل است. در این صورت بیماری‌های مغز و اعصاب و ستون فقرات به‌صورت کاملاً تخصصی قابل درمان هستند.

تشخیص نوع بیماری‌های عصبی و درمان آنها تنها به تخصص پزشک مربوطه بستگی دارد. زیرا این بیماری‌ها علائم مشابهی دارند و بدون تخصص و مهارت پزشک براحتی قابل تشخیص نیستند. به همین دلیل نورولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب باید در انجام معاینات خود از روش‌های نوین و دستگاه‌های پیشرفته پزشکی نیز استفاده کند.

وظایف دکتر مغز و اعصاب و ستون فقرات تهران چیست؟

پزشکان در زمینه‌های متفاوتی به فعالیت مشغول هستند و هر کدام از آنها وظایف مربوط به خود را بر عهده دارند. با این حال تمامی پزشکان باید یک روند مشخصی را برای درمان بیماران طی کنند. وظیفه یک دکتر مغز و اعصاب و ستون فقرات مانند سایر پزشکان تشخیص درست بیماری است. البته این پزشکان باید در زمان معاینه بیمار بسیار دقیق عمل کنند.

طیف بیماری‌های مغز و اعصاب به حدی گسترده است که در صورت عدم معاینه دقیق، تشخیص نوع بیماری امکان‌پذیر نخواهد بود. یک دکتر مغز و اعصاب خوب وظایف زیر را بر عهده دارد.

۱.معاینه دقیق بیمار

دکتر مغز و اعصاب و ستون فقرات

پزشک هنگام معاینه بیمار باید در مورد علائم، نواحی تحت درد، مدت پیدایش علائم، سابقه پزشکی بیمار و بسیاری از مسائل مربوط به نوع زندگی او سؤالات بسیاری را بپرسد. در این صورت تشخیص بیماری راحت‌تر صورت می‌گیرد.

۲.بررسی نشانه‌های حیاتی بیمار

یکی از وظایف بسیار مهم دکتر مغز و اعصاب، بررسی علائم حیاتی بیمار است. در این صورت وضعیت جسمی او به راحتی قابل کنترل خواهد بود.

۳.انجام آزمایش با روش‌های متفاوت

به‌دلیل تشابه علائم بیماری‌های مغز و اعصاب، پزشکان متخصص در این زمینه باید از روش‌های نوین علمی برای بررسی دقیق وضعیت بیمار استفاده کنند. انجام عکس‌برداری با دستگاه‌های پیشرفته از سیستم مغز اعصاب و ستون فقرات به پزشک متخصص کمک می‌کند که سریع‌تر به تشخیص بیماری و درمان آن بپردازد.

۴.ارجاع بیمار به جراح، روان‌پزشک یا سایر پزشکان مرتبط

دکتر مغز و اعصاب و ستون فقرات تنها قادر به تشخیص و درمان بیماری‌های غیرجراحی مغز و اعصاب است و در صورت نیاز باید بیمار را به پزشکان و متخصصان دیگر ارجاع دهد.

۵.درمان بیماری‌ها با دارو یا سایر روش‌های درمانی

آخرین وظیفه یک متخصص مغز و اعصاب درمان بیماران است. این افراد بعد از تشخیص بیماری، روش‌های درمانی متفاوتی را به بیماران توصیه می‌کنند و شرایط جسمی آنان را تا درمان کامل تحت نظر دارند.

دکتر مغز و اعصاب نورولوژی از چه راه‌هایی بیماری را تشخیص می‌دهد؟

بیماری‌های مغز و اعصاب در برخی از مواقع تنها با انجام روش‌های دقیق قابل تشخیص هستند. زیرا علائم این بیماری‌ها در بسیاری از مواقع تشابه بسیاری با یکدیگر دارند. به همین دلیل معاینه بیمار به‌صورت بالینی ممکن است درصد خطای بالایی داشته باشد.

برای این منظور روش‌های دقیق بسیاری وجود دارند که متخصص مغز و اعصاب از طریق آنها نوع بیماری را تشخیص می‌دهد. انجام آزمایش‌های زیر در تشخیص بیماری‌های ستون فقرات و مغز و اعصاب ضروری است:

  • نمونه‌برداری از مایع مغزی و نخاعی
  • انجام نوار مغزی
  • بررسی وضعیت خواب
  • سی تی اسکن مغزی
  • توموگرافی
  • ام آر آی (MRI)
  • آنژیوگرافی مغز

دکتر مغز و اعصاب و ستون فقرات چه ویژگی‌هایی دارد؟

این افراد باید در تخصص، مهارت و تجربه دارای رتبه بالایی باشند. همچنین پزشکان مغز و اعصاب و ستون فقرات باید به راحتی انواع بیماری‌های مغز و ستون فقرات را تشخیص دهند و به درمان آنها بپردازند.

اطلاعات به روز و آموزش‌های علمی از جمله ویژگی‌های بهترین متخصص مغز و اعصاب است که در طی سالیان طولانی به‌دست می‌آید. این افراد در کنار علم و دانش خود باید دارای ویژگی‌های اخلاقی والایی نیز باشند. ما در سایت دکتر با من در مورد کلیه ویژگی‌های دکتر مغز و اعصاب نورولوژی و وظایف او توضیحات جامعی را ارائه کرده‌ایم. با مراجعه به این سایت به جواب تمامی سوالات خود در این خصوص دست پیدا می‌کنید.

در نتیجه…

دکتر مغز و اعصاب و ستون فقرات یکی از مهمترین پزشکانی است که به تشخیص و درمان بیماری‌های غیر جراحی این سیستم می‌پردازد. این افراد باید دارای تجربه، تخصص، مهارت و دانش بالایی باشند که در کوتاه‌ترین زمان بیماری‌های مربوط به سیستم مغز و اعصاب و ستون فقرات را تشخیص دهند.

نحوه رفتار پزشک با بیمار و ارتباط کلامی او نیز از جمله ویژگی‌های بسیار مهمی است که پزشکان باید به آن توجه داشته باشند. دریافت مدرک تخصص و فوق تخصص مغز و اعصاب با گذراندن دوره‌های عملی و رزیدنتی امکان‌پذیر است و این افراد باید در حین طی کردن دوره‌های آکادمیک به فعالیت‌های عملی در بیمارستان یا مطب شخصی خود نیز بپردازند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد