صفر تا صد مربوط به دکتر روانپزشک حضوری

0

دکتر روانپزشک فردی است که افراد مبتلا به اختلالات روحی و روانی می‌توانند جهت درمان به او مراجعه کنند. معمولا بیماران تمایل دارند از دکتر روانپزشک حضوری مشاوره دریافت کنند، اما این روزها مشاوره آنلاین و تلفنی نیز وجود دارد که دسترسی به روانپزشک را آسان‌تر کرده است.

در این مقاله قصد داریم به شرح وظایف دکتر روانپزشک و حوزه کاری او بپردازیم. بنابراین اگر قصد کسب اطلاعات در این زمینه را دارید، پیشنهاد می‌شود که این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

معرفی دکتر روانپزشک حضوری

دکتر روانپزشک حضوری فردی است که شناخت و اطلاعات کاملی از انواع اختلالات روانی دارد. وظیفه او معاینه بیماران مبتلا به اختلالات روحی و روانی و سپس تشخیص نوع اختلال آن‌ها است. از آنجایی که محدوده اختلالات روانی به چند دسته تقسیم می‌شود، روانپزشک از راهکارهای درمانی متفاوتی نیز جهت درمان استفاده می‌کند. در ادامه انواع اختلالات روانی و همچنین روش‌های تشخیص و درمان این اختلالات به طور کامل شرح داده می‌شود.

اختلالات روانی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

به طور کلی اختلالات روانی به ۴ دسته مهم تقسیم می‌شوند که دکتر روانپزشک حاذق در تهران و دیگر شهرها به تشخیص و درمان آن‌ها می‌پردازد.

۱.اختلالات فکری و اضطرابی

یکی از اختلالات شایع در بیماران روحی و روانی، اختلالات فکری و اضطرابی است. بیماران مبتلا به این نوع اختلال معمولا دچار استرس، اضطراب و هراس هستند. این بیماران هنگام قرارگیری در جامعه دچار استرس و اضطراب می‌شوند و به نوعی ترس از برقراری ارتباط با دیگران را دارند.

۲.اختلالات روانی مربوط به شخصیت

دکتر روانپزشک حضوری

اختلالات روانی شایع دیگر اختلالات شخصیتی است که درمان نکردن به موقع آن نزد دکتر روانپزشک حضوری می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی‌تری در بیماران شود. به طور مثال اختلال چند شخصیتی یکی از بیماری‌های جدی روانی محسوب می‌شود که افراد مبتلا به آن می‌توانند دارای چند شخصیت گوناگون در یک جسم باشند.

از دیگر مشکلات اختلالات روانی شخصیتی می‌توان به بیماری پارانوید اشاره کرد که فرد مبتلا به آن علائمی مانند بی‌اعتمادی و شک به دیگران و ناتوانی در کنترل خشم را دارد.

۳.اختلالات روانی خاص و اختلالات یادگیری

مشکلات روانی و اختلالات یادگیری عبارت‌ هستند از:

  • اختلالات و بیماری‌هایی مانند دوقطبی بودن و شیزوفرنی که نیاز به گذراندن دوره درمانی نزد روانپزشک دارد.
  • بیماری اسکیزوفرنی که پیشرفت آن می‌تواند موجب ابتلا به توهمات شدید شود.
  • اختلالات یادگیری که درمان قطعی ندارد، اما با کمک روانپزشک می‌توان آن را کنترل کرد.

موارد نامبرده شده از مهم‌ترین اختلالات روانی به شمار می‌روند که در موارد زیادی درمان آن‌ها نیاز به مصرف دارو و بستری در مرکز روان درمانی دارد.

دکتر روانپزشک چگونه علائم بیماران روانی را تشخیص می‌دهد؟

دکتر روانپزشک حضوری بیماران را ابتدا از نظر جسمی معاینه کرده و پس از آن وضعیت اعتیاد بیماران را بررسی می‌کند. زیرا بسیاری از بیماری‌های روانی به دلیل تاثیرات مصرف مواد مخدر به وجود می‌آیند.

در مرحله بعد روانپزشک شرایط زندگی و خانواده بیمار را بررسی می‌کند. زیرا روانپزشکان معتقد هستند که برخی از مشکلات روانی ممکن است ریشه در حوادث و مسائلی که در طول زندگی بیمار به وجود آمده است، داشته باشد.

دکتر روانپزشک از چه آزمایش‌هایی جهت معاینه بیماران روانی استفاده می‌کند؟

دکتر روانپزشک برای بررسی و معاینه بیماران روانی از تست‌های گوناگونی استفاده می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • آزمایش و تست افسردگی که یکی از کاربردی‌ترین تست‌های روانشناسی محسوب می‌شود.
  • آزمایش و تست استرس و اضطراب اجتماعی که به وسیله پرسشنامه‌ای انجام می‌شود.
  • ارزیابی شخصیت بیماران که به کمک تست‌های شخصیت‌شناسی و روان‌پریشی انجام می‌شود.

موارد بالا از مهم‌ترین روش‌های روانپزشکی جهت تشخیص نهایی نوع اختلال بیماران روانی هستند که روانپزشک پس از انجام آن‌ها اقدامات درمانی را آغاز می‌کند.

معاینه نهایی و آزمایش‌های پیشرفته‌ای که مورد استفاده روانپزشک قرار می‌گیرد

دکتر روانپزشک حضوری پس از انجام تست‌های روان درمانی، اقدام به انجام آزمایش‌های گوناگونی می‌کند که مهم‌ترین آن آزمایش خون است. آزمایش خون جهت ارزیابی بررسی سلامت کلیه یا کبد انجام می‌شود. زیرا مشکلات این دو عضو می‌تواند تاثیر مستقیمی بر سلامت روان و مغز داشته باشد.

آزمایش مهم دیگری که روانپزشک انجام می‌دهد، تصویربرداری از مغز به وسیله سی تی اسکن یا ام آر آی است که نتایج آن می‌تواند انجام روند روان درمانی را برای روانپزشک آسان‌تر کند.

آزمایش‌های کاربردی دیگری که روانپزشک جهت درمان از آن‌ها استفاده می‌کند

دکتر روانپزشک حضوری

یکی دیگر از آزمایش‌های کاربردی انجام نوار مغز است. مشاهده‌ها نشان می‌دهند که برخی از مشکلات روحی و روانی احتمال دارد بر اثر ورود صدمه به مغز به وجود بیاید. به طور مثال ضربه مغزی یکی از مواردی است که احتمال دارد فرد را با مشکلات و اختلالات روانی درگیر کند. همچنین روانپزشک از آزمایش مهم دیگری نیز استفاده می‌کند که کاربرد آن زمانی است که فرد بر اثر بیماری‌های مقاربتی به اختلالات روانی مبتلا شده باشد.

جلسات روان درمانی و مصرف دارو

پس از انجام تست‌ و آزمایش‌های روان درمانی دکتر روانپزشک حضوری جلسات روان درمانی را آغاز می‌کند. معمولا بیشتر بیماران در جلسات روان درمانی بدون مصرف دارو پس از مدتی بهبودی خود را به دست می‌آورند.

اما عده‌ای از بیماران نیازمند مصرف داروهای روان درمانی هستند. داروهای روان درمانی معمولا به ۶ دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از داروهای ضد افسردگی و اضطراب، داروهای روان درمانی ویژه، آرام بخش‌ها و محرک‌های دارویی که با مشورت پزشک و تحت نظر او در مدت زمان مشخصی باید مصرف شوند.

تماس با روانپزشک‌های باتجربه

نکته‌ مهمی که بیماران باید به آن توجه داشته باشند، دریافت مشاوره و برقراری ارتباط با روانشناس باتجربه و با مهارت کافی است. سایت دکتر با من امکان دسترسی به دکتر روانپزشک شرق تهران و همچنین دکتر روانپزشک زن را فراهم کرده است که بیماران می‌توانند با مراجعه به آن روانپزشک مورد نیاز خود را انتخاب و نسبت به درمان اقدام کنند.

سخن نهایی

مشکلات و بیماری‌های روانی ممکن است به دلایل گوناگون هر فردی را درگیر خود کند. اما خوشبختانه با وجود دکتر روانپزشک حضوری یا آنلاین این مشکلات قابل درمان هستند و پس از مدتی رفع می‌شوند.

هدف از تهیه این مقاله آشنا نمودن بیماران مبتلا به اختلالات روحی و روانی با چگونگی کار و روش درمان دکتر روانپزشک بود که بیماران بتوانند با اطلاعات و آگاهی بیشتری نسبت به درمان خود اقدام کرده و همچنین بتوانند با روانپزشک مناسب و مورد نیاز خود تماس برقرار کنند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد