نحوه دسترسی به متخصص اطفال غدد

0

یکی از اختلالاتی که ممکن است کودکان را درگیر خود کند، مشکلات هورمونی و اختلالات مربوط به غدد بدن است. کودکان نیز مانند بزرگسالان احتمال دارد به بیماری‌هایی مانند دیابت مبتلا شوند. در چنین شرایطی متخصص اطفال غدد فردی است که می‌تواند به درمان این مشکل بپردازد.

در این مقاله قصد داریم انواع اختلالات غدد و وظایف متخصص غدد کودکان را بررسی کنیم، بنابراین اگر قصد افزایش اطلاعات در این زمینه را دارید، توصیه می‌شود که از مطالعه این مقاله غافل نشوید.

متخصص اطفال غدد کدام بیماری‌ها را درمان می‌کند؟

این متخصصین قادر به درمان تمام اختلالات مربوط به غدد هستند. اما اگر بخواهیم به شایع‌ترین اختلالات غددی اشاره کنیم، ابتدا باید از اختلال رشد کودکان نام ببریم. کودکانی که به این مشکل مبتلا هستند، معمولا با رشد نامناسبی روبه‌رو می‌شوند که کوتاهی قد یکی از نشانه‌های وجود اختلال در رشد کودک است. این مشکل نوعی بیماری هورمونی به شمار می‌رود که والدین برای درمان آن باید کودک را نزد متخصص غدد کودکان ببرند.

v    اختلالات غده تیروئید یا بلوغ

یکی دیگر از اختلالات شایع گوارشی در بین کودکان اختلال غده تیروئید است که معمولا منجر به بزرگ شدن این غده می‌شود. همچنین بلوغ زودرس نیز یکی دیگر از اختلالات هورمونی جدی محسوب می‌شود که درمان نکردن آن می‌تواند منجر به بروز عوارض جدی‌تری شود. متخصص اطفال غدد با تجویز داروهای مربوط به هورمون درمانی می‌تواند این اختلالات را کنترل و درمان کند.

v    درمان اختلالات غدد فوق کلیه و غده هیپوفیز

متخصص اطفال غدد

غدد فوق کلیه و غده هیپوفیز از غدد مهم بدن محسوب می‌شوند که نقش موثری در گردش خون و اکسیژن‌رسانی به مغز دارند. بنا به دلایلی این غدد ممکن است عملکردشان کاهش یابد. درمان نکردن این اختلالات می‌تواند منجر به بروز عوارض بسیار جدی برای کودکان شود. لذا در صورت تشخیص قطعی این اختلال توسط متخصص کودکان غدد، اقدامات درمانی باید هرچه سریع‌تر آغاز شوند.

v    دیابت یکی از جدی‌ترین اختلالات غددی

دیابت یکی از شایع‌ترین اختلالات غددی محسوب می‌شود که اصلی‌ترین علل آن اختلالات هورمونی است. دیابت یکی از مشکلاتی است که درمان نکردن به موقع آن می‌تواند منجر به بروز عوارضی مانند اختلالات کلیوی یا قلب و عروق شود. بنابراین والدین باید با مشاهده علائمی مانند کاهش وزن شدید، تشنگی، بی‌حالی و خستگی و دفع ادرار مکرر در کودکشان او را هرچه سریع‌تر نزد متخصص اطفال غدد ببرند.

v    بیماری نرمی استخوان چیست و چه ارتباطی با متخصص غدد کودکان دارد؟

بیماری نرمی استخوان یکی از اختلالاتی است که معمولا به دلیل کمبود ویتامین D کودکان را درگیر خود می‌کند. این بیماری یکی از اختلالات بسیار جدی در کودکان محسوب می‌شود و در صورتی که درمان نشود، می‌تواند باعث بروز عوارض خطرناکی در کودکان شود. بیماری نرمی استخوان نیز یکی از اختلالات مربوط به غدد به شمار می‌رود که والدین برای درمان آن باید به همراه کودک به متخصص غدد کودکان مراجعه کنند.

v    بیماری پوکی استخوان چه ارتباطی با اختلالات غددی دارد؟

پوکی استخوان نیز مانند سایر اختلالات غددی نوعی مشکل هورمونی محسوب می‌شود که علل اصلی آن به غدد درون‌ریز مربوط است. پوکی استخوان با علائمی مانند درد شدید مفاصل، رشد نکردن قد و… از وجود خود خبر می‌دهد. بنابراین پوکی استخوان نیز یکی از اختلالاتی است که درمان نکردن به موقع آن می‌تواند منجر به عوارض بسیار جدی در کودکان شود.

v    گریوز چه ارتباطی با اختلالات غددی دارد و چه علائمی از خود نشان می‌دهد؟

زمانی که غده تیروئید بیش از اندازه هورمون تیروئید را ترشح کند، علائمی مانند اسهال، ضعف جسمانی شدید، افزایش یا کاهش وزن غیرطبیعی، افزایش بیش از اندازه ضربان قلب و… ظاهر می‌شوند. در چنین شرایطی والدین باید کودک را برای معاینه و درمان نزد متخصص اطفال غدد ببرند. زیرا گریوز از اختلالات غدد درون‌ریز محسوب می‌شود.

علائم و نشانه‌های مربوط به اختلالات غدد

اختلالات غددی معمولا با علائم به خصوصی خود را نشان می‌دهند که ضروری است والدین با مشاهده هرکدام از این نشانه‌ها هرچه سریع‌تر با متخصص اطفال مشورت کنند. به طور مثال کودکانی که به اختلالات غددی مبتلا هستند، آستانه تحمل کمی در برابر سرما دارند. همچنین این کودکان معمولا به مشکلاتی مانند یبوست و درد شدید استخوان مبتلا می‌‌شوند. دیگر علائم اختلالات غددی عبارت‌ هستند از:

متخصص اطفال غدد

  • ضعیف و شکننده شدن موها
  • خستگی و رنگ پریدگی کودک
  • افزایش یا کاهش وزن غیرطبیعی
  • ورم غیرطبیعی چهره
  • اسهال و استفراغ
  • افت ناگهانی فشار
  • تنگی نفس

نشانه‌های بالا از شایع‌ترین علائم اختلالات غددی هستند که متخصص اطفال غدد با معاینه و انجام آزمایش‌های به خصوص می‌تواند نوع بیماری و روش‌های درمانی مناسب آن را تشخیص دهد.

روش‌های پیشگیری از اختلالات غدد درون‌ریز

اختلالات غددی به دلایل گوناگونی ممکن است که افراد را درگیر خود کنند، گاهی اوقات این دلایل ممکن است علل مادرزادی داشته یا به دلیل بیماری‌های دیگری به وجود آمده باشند. در چنین شرایطی نمی‌توان از بروز این اختلالات جلوگیری کرد.

اما بیماران می‌توانند با راهکارهایی از پیشرفت اختلالات غدد درون‌ریز و بروز عوارض جدی‌تر آن جلوگیری کنند. به طور مثال مراجعه سریع به پزشک پس از مشاهده هر کدام از علائم مربوط به مشکلات غدد درون‌ریز یکی از روش‌های مناسب برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری است.

همچنین دریافت مشاوره از متخصصان باتجربه و با مهارت کافی یکی از مواردی است که می‌تواند منجر به درمان سریع اختلالات غددی شود. سایت دکتر با من یکی از بهترین روش‌های تماس و ارتباط با متخصصان باتجربه غدد را فراهم کرده است. والدین با مراجعه به این سایت می‌توانند با متخصص اطفال غرب تهران و همچنین متخصص اطفال شرق تهران ارتباط برقرار کنند و کودکان خود را برای درمان نزد این متخصصان ببرند.

سخن نهایی

اختلالات و بیماری‌های غددی از مشکلاتی محسوب می‌شوند که علاوه بر بزرگسالان ممکن است اطفال را نیز درگیر خود کنند. در این مقاله تلاش بر آن بود که انواع اختلالات غددی و علائم آن‌ها را به والدین توضیح دهیم و آنان را با وظایف متخصص اطفال غدد آشنا سازیم.

امید است که مطالعه این مقاله بتواند بسیاری از والدین را از استرس و نگرانی رها کند و باعث شود که والدین در صورت مشاهده هرکدام از علائم اختلالات غددی بتوانند به وسیله سایت دکتر با من با بهترین متخصصان غدد تماس برقرار کنند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد