متخصص چشم‌ پزشکی کودکان کیست؟

0

کودکان نیز مانند بزرگسالان ممکن است به اختلالات چشمی گوناگونی مبتلا شوند. متخصص چشم‌ پزشکی کودکان شخصی است که وظایفی همچون معاینه چشم کودکان، تشخیص نوع مشکل و درمان آن را به عهده دارد. مطلبی که قرار است در این مقاله بررسی کنیم، در ارتباط با نوع مشکلات چشمی کودکان و وظایف چشم‌ پزشک کودکان است. بنابراین اگر قصد کسب اطلاعات در این زمینه را دارید، از مطالعه این مقاله غافل نشوید.

متخصص چشم‌ پزشکی کودکان کیست؟

این متخصص کودکان فردی است که والدین در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرطبیعی در چشمان کودکشان باید او را نزد چشم‌ پزشک کودک ببرند. متخصص چشم‌ پزشک پس از معاینه کامل چشمان کودک در صورت لزوم آزمایش‌هایی را برای کودک تجویز می‌کند و با کمک دارو به درمان مشکل چشمان کودکان می‌پردازد.

همچنین گاهی اوقات ممکن است کودک برای درمان و بازیابی سلامت چشمان خود نیازمند عمل جراحی باشد که در این صورت متخصص چشم‌ پزشکی اطفال به کمک جراحی، چشمان کودک را درمان می‌کند.

علائمی که والدین با مشاهده آن‌ها باید کودک را نزد چشم‌ پزشک ببرند

نشانه‌هایی وجود دارد که والدین با مشاهده آن‌ها باید هرچه سریع‌تر کودک را نزد متخصص چشم‌ پزشکی کودکان ببرند. این علائم عبارت‌ هستند از:

  • قرمزی و التهاب شدید چشمان کودک که با سوزش یا درد همراه باشد.
  • ریزش شدید اشک یا ترشحات غیرطبیعی از چشمان کودک
  • انحراف چشمان و ظاهر غیرطبیعی مردمک چشم

موارد بالا از شایع‌ترین نشانه‌های بیماری چشم کودکان هستند که هر کدام از وجود بیماری خاصی خبر می‌دهند. لذا والدین با مشاهده هرکدام از علائم بالا ضروری است که کودک را نزد چشم‌ پزشک ببرند.

بیماری‌های شایع چشمی در کودکان

کودکان نیز مانند بزرگسالان ممکن است به هر کدام از بیماری‌های چشمی مبتلا شوند. اما مشاهده‌ها نشان می‌دهند که برخی از مشکلات چشمی در بین کودکان شیوع بیشتری دارد.

متخصص چشم‌ پزشکی کودکان

۱.التهاب ملتحمه چشمی

بیماری التهاب ملتحمه یکی از بیماری‌های چشمی شایع در بین کودکان است. این مشکل معمولا به دو دلیل ایجاد می‌شود. گاهی اوقات التهاب ملتحمه نوعی حساسیت و آلرژی است، گاهی اوقات نیز بر اثر نوعی ویروس یا باکتری ایجاد می‌شود. این بیماری معمولا علائمی مانند قرمزی شدید چشم و ریزش اشک را از خود نشان می‌دهد.

۲.بیماری انحراف چشم در کودکان

یکی دیگر از بیماری‌های شایع چشمی بین کودکان بیماری انحراف چشم است. این بیماری معمولا با نام لوچی یا چپی چشم نیز شناخته می‌شود. مهم‌ترین علائم این بیماری هم راستا نبودن چشم‌ها با یکدیگر است. خوشبختانه این بیماری با مراجعه به چشم‌ پزشک قابل درمان است.

متخصص چشم‌ پزشکی کودکان با روش‌هایی مانند تجویز عینک‌های ویژه درمانی، ورزش‌های مخصوص چشم و در نهایت جراحی به درمان این بیماری می‌پردازد.

۳.بیماری تنبلی چشم در کودکان چیست و چه علائمی دارد؟

تنبلی چشم نیز یکی از اختلالات چشمی شایع میان کودکان است که اغلب اوقات علل آن مادرزادی است. بیماری تنبلی چشم باعث می‌شود که چشمان کودک نتوانند بینایی درستی داشته باشند. چشم‌ پزشکان معتقد هستند که این بیماری گاهی به دلایلی مانند آب مروارید نیز ممکن است به وجود بیاید.

درمان این بیماری نیز معمولا به کمک عینک‌های ویژه انجام می‌شود. معمولا کودکان پس از استفاده از این عینک می‌توانند بهبودی چشمان خود را به دست آورند.

۴.وجود غده بر چشمان کودک

نوعی بیماری چشمی نیز وجود دارد که باعث تورم پلکان کودکان می‌شود. این بیماری علاوه بر ایجاد تورم و التهاب بر پلک چشم، باعث ریزش اشک و ترشحاتی از چشم نیز می‌شود.

درمان نکردن این مشکل ممکن است باعث بروز صدمات جدی‌تری به چشمان کودکان شود و بینایی آنان را دچار اختلال کند. بنابراین والدین باید در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرطبیعی در چشمان کودک او را جهت معاینه نزد متخصص چشم‌ پزشکی کودکان ببرند.

۵.مسدود شدن مجرای اشکی کودکان چیست و چگونه درمان می‌شود؟

مسدود شدن مجرای اشکی کودکان یکی از اختلالاتی است که معمولا علل آن دلایل مادرزادی است. این بیماری باعث ریزش شدید اشک از چشمان کودکان می‌شود. چشم‌ پزشک برای برطرف کردن این مشکل ابتدا از تکنیک‌های ماساژ درمانی استفاده ‌کند و در صورت بی‌نتیجه بودن این روش با استفاده از جراحی به درمان این مشکل می‌پردازد.

۶.بیماری لرزش چشم در کودکان چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری لرزش چشم نیز یکی از مشکلات شایع بین کودکان است که باعث لرزش و تکان شدید چشم‌ها به چپ یا راست می‌شود. این بیماری بینایی کودکان را مختل می‌کند و درمان نکردن آن ممکن است باعث بروز عوارض خطرناکی در کودکان شود. بنابراین والدین در صورت ابتلای کودکان به این بیماری باید هرچه سریع‌تر نسبت به درمان او اقدام کنند.

۷.بیماری گلوکوم و علائم آن در کودکان

متخصص چشم‌ پزشکی کودکان

از جمله دیگر مشکلاتی که با مشاهده علائم آن باید به متخصص چشم‌ پزشکی کودکان مراجعه کرد، بیماری گلوکوم در کودکان است که از اصلی‌ترین علل آن دلایل مادرزادی است. این بیماری منجر به افزایش فشار چشم کودکان شده و باعث می‌شود که مایع درون چشم به طور غیرطبیعی افزایش یابد.

کودکی که به این بیماری مبتلا شده باشد، معمولا علائمی مانند بزرگ شدن غیرطبیعی چشمان و ایجاد لایه‌ای کدر روی قرنیه خود دارد. همچنین کودک ممکن است از نگاه کردن به نور پرهیز کند، زیرا بیماری گلوکوم باعث حساسیت چشم‌ها به نور می‌شود.

روش‌های پیشگیری از بیماری‌ها و اختلالات چشمی در کودکان

اختلالات چشمی ممکن است به دلایل مختلفی کودکان را درگیر خود کند. اما والدین با رعایت مواردی می‌توانند از آن‌ها پیشگیری کنند. به طور مثال والدین باید کودک را به طور منظم به معاینه چشم ببرند که وضعیت سلامت چشمان کودک بررسی شود.

همچنین والدین با مراجعه به سایت دکتر با من  می‌توانند از مشاوره با دکتر چشم‌ پزشک برخوردار شوند و از بهترین روش‌های پیشگیری از اختلالات چشمی در کودکان بهره ببرند. قابل ذکر است که در این سایت نام و روش‌های ارتباطی با دکتر چشم‌ پزشک در تهران نیز قرار داده شده است که والدین به آسانی می‌توانند با ایشان تماس برقرار کنند.

سخن نهایی

اختلالات و مشکلات چشمی در کودکان یکی از موارد مهمی است که ضروری است والدین در سریع‌ترین زمان ممکن با مراجعه به متخصص چشم‌ پزشکی کودکان نسبت به درمان آن اقدام و از بروز عوارض جدی در فرزندشان پیشگیری کنند.

در این مقاله تلاش بر آن بود که والدین را از وظایف و روش‌های درمان مشکلات چشمی کودکان آگاه و آنان را با علائم‌ شایع اختلالات چشمی آشنا سازیم.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد