دکتر روانپزشک کودکان را چگونه پیدا کنیم؟

0

دکتر روانپزشک کودکان و نوجوانان کسی است که بیماری‌ها و اختلالات مربوط به کودکان و نوجوانان را درمان می‌کند. همانطور که می‌دانید، مسئله سلامت روان جزو یکی از مهم‌ترین مسائل در دنیای امروز است و هرگز نباید از آن غافل شویم. سلامت روان انسان‌ها را اختلالات و بیماری‌های روانی در خطر می‌اندازند.

کودکان و نوجوانان از آسیب‌های این چنینی در امان نیستند. این گروه سنی به خاطر سن و سال خود خیلی زیاد در معرض آسیب‌های روانی قرار دارند و اغلب خود آگاه به این آسیب‌ها نیستند. بنابراین والدین در این زمینه باید بسیار هشیار باشند و درصورت مشاهده آسیب روانی فرزندانشان آن‌ها را نزد روانپزشک یا روانشناس ببرند.

اگر احساس می‌کنید که فرزند کودک و نوجوان شما از ناراحتی روانی خاصی رنج می‌برد، به سایت دکتر با من رجوع کنید. در این سایت می‌توانید نام دکتر روانپزشک کودک خوب در تهران را پیدا کنید. حتی به یکی از این روانپزشکان در نزدیکی محل زندگی خود مراجعه کنید.

دکتر روانپزشک کودکان و نوجوانان چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

مهم‌ترین و حساس‌ترین دوره زندگی هر انسانی دوره کودکی او محسوب می‌شود، چرا که شخصیت هر انسانی در این دوره شکل می‌گیرد و آسیب‌های این دوران تاثیرش را تا آخر عمر روی فرد می‌گذارد. انسان‌هایی که اطراف کودکان هستند و همچنین محیطی که کودک در آن بزرگ می‌شود، در شخصیت او بسیار تاثیرگذار است.

نوجوانی نیز از حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین دوره‌های زندگی افراد است. در این دوره کودکان و نوجوانان در معرض اختلالات روانی قرار دارد. در ادامه این اختلالات را بررسی می‌کنیم. دکتر روانپزشک کودکان و نوجوانان این اختلالات را درمان می‌کنند.

۱.افسردگی در دوران کودکی و نوجوانی

دکتر روانپزشک کودکان

بسیاری تصور می‌کنند که افسردگی تنها در بزرگسالان رایج است، اما حقیقت این است که کودکان و نوجوانان از افسردگی در امان نیستند. در این میان نقش خانواده‌ها در تشخیص افسردگی بسیار مهم است.

متاسفانه تشخیص آن برای خانواده‌ها چندان کار راحتی نیست. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که با یک روانپزشک کودکان یا روانشناس کودک در ارتباط باشید که او شما را در این تشخیص همراهی کند. افسردگی در کودکان و نوجوانان باید جدی گرفته شود، چرا که می‌تواند آسیب‌های جبران‌نا‌پذیری برای فرد در پی داشته باشد.

اگر تصور می‌کنید که فرزند نوجوان شما از افسردگی رنج می‌برد و چنانچه ساکن تهران هستید، به دکتر روانپزشک نوجوانان تهران مراجعه کرده و هر چه سریع‌تر کمک دریافت کنید.

۲.اختلال بیش‌فعالی

بیش‌فعالی با نام اختلال کم‌توجهی نیز شناخته می‌شود، در کودکان و نوجوانان شایع است. افراد مبتلا به این اختلال به شکلی غیرعادی پرتحرک هستند و همین امر سبب می‌شود تمرکز پایینی نیز داشته باشند.

به همین دلیل اغلب خانواده‌ها شاهد عملکرد ضعیف آنان در تحصیل هستند. خبر خوب در این رابطه این است که این اختلال با مراجعه به یک دکتر روانپزشک کودکان قابل کنترل است.

۳.اختلال تیک زدن

همه ما می‌دانیم که تیک زدن چیست و آن را در عده‌ای دیده‌ایم. کسانی که این اختلال را دارند، به شکل ناگهانی و بدون اینکه کنترلی روی آن داشته باشند، حرکت‌هایی را از خود بروز می‌دهند. اما جای نگرانی وجود ندارد، چرا که یک روانپزشک کودکان می‌تواند به کودک در این زمینه کمک کند.

۴.شب‌ادراری

شب‌ادراری اختلالی است که کودکان و حتی نوجوانان زیادی با آن دست و پنجه نرم‌ می‌کنند و می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. برای برطرف کردن چنین اختلالی می‌توانید به روانپزشکان مراجعه کنید.

۵.وسواس در دوران کودکی و نوجوانی

یکی از تصورات اشتباه در میان مردم این است که فکر می‌کنند فقط بزرگسالان دچار انواع وسواس‌ها می‌شوند. همین تصور غلط باعث می‌شود که خانواده‌ها وسواس در کودکان و نوجوانان خود را نادیده بگیرند.

این که چرا بچه‌های این گروه سنی دچار وسواس می‌شوند، دلایل متفاوتی دارد که روانپزشک آن را کاوش می‌کند و سعی در درمان آن دارد.

۶.اختلال خواب

اختلال خواب در کودکان بسیار شایع است. در این اختلال کودکان نه تنها قادر به داشتن خواب مناسب نیستند، بلکه ممکن است دیر به خواب بروند، بیش‌ از حد بخوابند، کابوس ببینند و خواب‌گردی داشته باشند. یک دکتر روانپزشک کودکان می‌تواند با مشاوره یا تجویز دارو این مشکل را برطرف سازد.

۷.اختلال اضطراب

یکی از رایج‌ترین اختلالات دوران کودکی و نوجوانی اختلال اضطراب است که ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد. این اختلال می‌تواند زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. روانپزشک علت را شناسایی کرده و اقدام به درمان بیمار می‌کند.

دلایل عمده این اختلال عبارت هستند از جدایی پدر و مادر. چنین کودکانی مدام نگران ترک شدن از طرف پدر و مادر هستند. از دیگر دلایل اضطراب باید به فوبیا اشاره کنیم. انواع فوبیاها و ترس‌ها وجود دارند که به اضطراب کودک یا نوجوان منجر می‌شود. برای مثال ترس از ارتفاع، ترس از خون یا ترس از قرار گرفتن در جمعیت.

۸.اختلال دوقطبی

دکتر روانپزشک کودکان

این مورد اختلال چندان شایعی نیست، اما بیشتر نوجوانان به آن مبتلا می‌شوند تا کودکان. در چنین اختلالی نوجوانان دو رفتار از خود نشان می‌دهند. در مواقعی فرد احساس خوشحالی وافر دارد و در حالتی دیگر در افسردگی به سر می‌برد.

این اختلال می‌تواند برای نوجوان و اطرافیان او بسیار گیج‌کننده و آزاردهنده باشد. اما خبر خوب در این رابطه این است که این اختلال با دارودرمانی تحت کنترل درمی‌آید. اگر فرزندتان چنین حالاتی را تجربه می‌کند، به یک دکتر روانپزشک کودکان و نوجوانان مراجعه کنید.

۹.اختلالات مربوط به غذاخوردن

این اختلالات در نوجوانان بیشتر از کودکان مشاهده شده است. از اختلالات مربوط به خوردن می‌توانیم به بی‌اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی اشاره کنیم. در این اختلال افراد یک تصویر بدنی اشتباه از خود دارند و خود قادر نیست از رژیم غذایی نادرست خود دست بکشد. بنابراین مراجعه به یک روانپزشک ضروری است.

۱۰.اسکیزوفرنی

در اسکیزوفرنی فرد دچار توهمات دیداری و شنیداری می‌شود که می‌تواند برای خود و دیگران بسیار خطرناک باشد و زندگی بیمار را دچار بحران جدی کند. اسکیزوفرنی با دارودرمانی کنترل می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله به انواع اختلالات روانی در کودکان و نوجوانان اشاره کردیم. سلامت روان این دسته از مردم در این گروه سنی بسیار آسیب‌پذیر است و ممکن است در مواردی حتی افکار خودکشی نیز در آ‌ن‌ها به وجود بیاید.

این اختلالات را یک دکتر روانپزشک کودکان و نوجوانان تشخیص می‌دهد و درمان می‌کند. با رجوع به سایت دکتر با من می‌توانید به راحتی یک دکتر روانپزشک نوجوان خوب در تهران پیدا کنید و به او مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد