آشنایی با متخصص ارتوپدی ستون فقرات

0

آیا می‌دانید یک متخصص ارتوپدی ستون فقرات چه درمان‌هایی را می‌تواند انجام دهد؟ شاید برای شما یا اطرافیانتان پیش آمده باشد که از درد کمر رنج ببرید. این درد گاهی به حدی شدید می‌شود که حتی نمی‌توانید قدم از قدم بردارید. این عارضه ممکن است بنا بر دلایلی در تمامی افراد و نه تنها سالمندان مشاهده شود. علاوه بر این بیماری‌هایی نیز در این زمینه وجود دارند که درد و التهاب زیادی به وجود می‌آورند.

در این مقاله سعی داریم شما را با متخصص ارتوپدی مربوط به ستون فقرات آشنا کنیم و به شما اطلاعاتی در مورد این حوزه بدهیم. پس با ما همراه باشید.

متخصص ارتوپدی ستون فقرات کیست و چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

متخصص ستون فقرات فردی است که به درمان بیماری‌های این ناحیه می‌پردازد. بسته به شدت درد و نوع عارضه شما می‌توانید به یکی از متخصصان جراحان ارتوپدی، جراحان مغز و اعصاب، متخصصان عمل جراحی، متخصصین طب فیزیکی، فیزیوتراپیست‌ها، پزشکان کنترل درد و بسیاری از متخصصان روماتولوژی و مغز و اعصاب مراجعه کنید.

متخصص ستون فقرات با بررسی‌های دقیق سعی در ریشه‌یابی مشکل دارد، به صورتی که روند و سبک زندگی بیمار مختل نشود. متخصصین در این حوزه همیشه سعی بر آن دارند که از عمل جراحی به عنوان آخرین گزینه استفاده کنند، اما اگر روش‌های غیرتهاجمی پاسخگو نبود، از روش‌های تهاجمی استفاده می‌کنند. برای نمونه فتق دیسک یا مهره‌های آسیب‌دیده جزو مواردی هستند که درمان آن بدون انجام عمل جراحی سخت خواهد بود. به صورت کلی بررسی و مشورت کردن با پزشک برای یافتن بهترین روش درمان مناسب‌ترین راه است.

به صورت کلی اگر دردتان از آستانه تحمل شما خارج شده باشد، به گونه‌ای که توانایی شرکت در فعالیت‌ها و انجام کارهای روزمره خود را نداشته باشید، شما نیازمند مراجعه به متخصص ارتوپدی ستون قفرات هستید. اگر علائمی از جمله تب به همراه کمر درد، کمر درد بعد از ضربه، از دست دادن قدرت و کاهش وزن بدون دلیل به همراه کمر درد هستید، بهتر است به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

متخصص ارتوپدی ستون فقرات

در ادامه لازم به ذکر است که افرادی که در معرض خطر هستند و فاکتورهای خطر ویژه برای سرطان، عفونت و شکستگی دارند، احتیاط بیشتری داشته باشند. زیرا ممکن است این عوامل بر ستون فقرات تاثیر بگذارند. همچنین اگر شما با هر یک از موارد زیر رو به رو هستید، بهتر است هر چه زودتر به یک متخصص ارتوپدی ستون فقرات مراجعه کنید:

  • فتق دیسک
  • اختلال در مفصل ساکروایلیلک
  • استئوآرتریت
  • باریک شدن کانال ستون فقرات یا کانال ریشه عصبی
  • فتق دیسک گردن
  • تومورهای ستون فقرات
  • انحراف ستون فقرات
  • بد شکلی بدن
  • لوردوز (گودی کمر)
  • کیفوز (قوز کمر) و …

برای بسیاری از بیماران علاوه بر تجربه و دانش متخصص، جنسیت نیز اهمیت دارد. از آنجایی که لازم است بیمار با دکتر ارتباط موثر داشته باشد که بتواند شرح حالی از وضعیت خود بدهد، بنابراین باید فرد بیمار احساس راحتی داشته باشد. شما به راحتی می‌توانید برای یافتن متخصص ارتوپدی زن در سایت دکتر با من جست و جو کنید. همچنین با استفاده از خدمات این سایت قادر خواهید بود که متخصص ارتوپدی عالی را نیز شناسایی کنید و مشاوره بگیرید.

جالب است بدانید که با وجود عمل‌های جراحی تایید شده توسط متخصصان ستون فقرات، ۵۰ درصد عمل‌های جراحی ارتوپد غیر جراحی هستند و پزشک با انجام اقدامات دیگر از جمله فیزیوتراپی، گچ‌گیری و استفاده از مکمل و دارو برای تقویت مفاصل سعی در درمان اختلال یا کم کردن درد دارد.

متخصص ارتوپدی ستون فقرات چه تخصص‌هایی دارد؟

اگر شما هم از درد ستون فقرات رنج می‌برید و برای درمان مشکل خود به دنبال متخصص ارتوپدی عالی برای جراحی هستید، بهتر است با این تخصص‌ها بیشتر آشنا شوید.

۱.جراح مغز و اعصاب (جراح ستون فقرات)

جراح مغز و اعصاب یکی از متخصص‌هایی است که بر تشخیص و درمان جراحی یا غیر تهاجمی اختلالات مغز و نخاع و سیستم عصبی تمرکز دارد. متخصصان مغز و اعصابی که در زمینه ستون فقرات تخصص دارند، در حقیقت پزشکان مغز و اعصابی هستند که فلوشیپ ستون فقرات دارند.

متخصصان مغز و اعصاب مراقبت‌های لازم را اعم از تهاجمی و غیرتهاجمی برای درمان بیماری و آسیب‌های عصبی انجام می‌دهند.

این متخصصان قادر هستند که مشکلات عصبی از جمله تنگی نخاع، اسپوندیلولیستزیس، فتق دیسک، بدشکلی ستون فقرات، درد، آسیب به نخاع، تومورهای ستون فقرات، اختلالات حرکتی، درد مزمن پشت یا گردن را تشخیص دهند و درمان ‌کنند.

متخصصان مغز و اعصاب از روش‌هایی مشابه مانند جراحی برای درمان و رفع بیماری استفاده می‌کنند. همچنین فناوری‌های جدید جراحی از جمله کیفوپلاستی، لامینکتومی، هم‌جوشی ستون فقرات، آندوسکوپی، لیزر، استنت، شنت و رادیو جراحی نیز می‌توانند مورد استفاده این متخصصان قرار بگیرند.

۲.جراح ارتوپدی (جراح ستون فقرات)

ارتوپد یکی از تخصص‌هایی است که در درمان جراحی یا غیرجراحی، توانبخشی و پیشگیری از اختلالات سیستم اسکلتی عضلانی بدن متمرکز هستند. جراحان ارتوپدی که در زمینه ستون فقرات تخصص کسب کرده‌اند، در حقیقت فلوشیپ ستون فقرات دارند.

متخصص ارتوپدی ستون فقرات

بیماران برای درمان مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی بدن به جراح متخصص ارتوپدی ستون فقرات مراجعه می‌کنند. این متخصصان قادر هستند که بیماری‌هایی از جمله شکستگی، دررفتگی استخوان، کمر درد، تغییر شکل ستون فقرات، پارگی رباط‌ها و آرتروز را درمان کنند.

جراح ستون فقرات همچنین اختلالاتی مانند اسکولیوز، پوکی استخوان، فتق دیسک، تنگی ستون فقرات، آسیب‌های ستون فقرات، شکستگی مهره‌ها، تغییر شکل ستون فقرات، تومورها، عفونت و ناهنجاری‌های مادرزادی را درمان می‌کند. در برخی از موارد متخصصان به صورت تیم پزشکی برای درمان بیماری اقدام می‌کنند.

۳.جراح ارتوپدی

متخصصان ارتوپد پزشکانی هستند که در حوزه درمان بیماری‌های استخوانی تخصص کسب کرده‌اند. در حقیقت این متخصصان بعد از پزشکی عمومی، یک دوره چندین ساله در زمینه درمان بیماری‌های اسکلتی را می‌گذرانند و در درمان بیماری‌هایی مانند آرتریت، آسیب‌های ورزشی و شکستگی به بیمار کمک می‌کنند.

قبل از مراجعه به متخصص ارتوپدی ستون فقرات چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

شما می‌توانید قبل از مراجعه به متخصص ارتوپدی شرق تهران و گرفتن نوبت از متخصص ارتوپدی عالی به سایت “دکتر با من” مراجعه کنید.

قبل از مراجعه به دکتر می‌توانید برای کاهش درد از داروهای مسکن استفاده کنید و حدالامکان از انجام فعالیت‎های سنگین پرهیز کنید که درد تشدید نشود. همچنین می‌توانید برای کاهش درد از کمپرس سرد نیز استفاده کنید. استفاده از کمپرس سرد روی مفاصل دردناک التهاب را کاهش می‌دهد.

از کمپرس گرم برای اسپاسم عضلات اطراف مفاصل استفاده کنید. سعی کنید هر چه سریع‌تر به متخصص ارتوپدی ستون فقرات مراجعه کنید، زیرا تمامی روش‌های گفته شده به صورت موقت درد شما را کاهش می‌دهند.

کلام آخر

اگر شما هم از درد کمر و ستون فقرات رنج می‌برید، بهتر است برای درمان مشکل خود به متخصص ارتوپدی شرق تهران یا دیگر شهرها مراجعه کنید. این متخصصان با انجام بررسی‌های دقیق به شما در درمان اختلالات ستون فقرات کمک می‌کنند. همچنین می‌توانید برای گرفتن نوبت و کسب اطلاعات بیشتر در مورد متخصص ارتوپدی ستون فقرات به سایت دکتر با من مراجعه کنید و از خدماتشان بهره ببرید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد