آشنایی با انواع دکتر اطفال خوب

0

توجه به‌ سلامتی کودکان مهم‌ترین وظیفه والدین است که باید در انجام آن نهایت دقت و توجه را به کار ببرند. از آنجایی‌ که کودکان دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به بزرگسالان هستند، بیماری‌های متعددی آنان را تهدید می‌کند. از این رو آشنایی والدین با یک دکتر اطفال خوب ضروری است.

این متخصصان آموزش‌های لازم را برای تشخیص بیماری‌های داخلی تمامی بیماران با سنین متفاوت گذرانده‌اند و دارای مدرک فوق تخصص در تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به کودکان و اطفال هستند. از این رو به آنان دکتر اطفال می‌گویند. برای یافتن حرفه‌ای‌ترین دکتر اطفال در تهران بهترین روش جستجو در گوگل است. چرا که این فضا به‌ دلیل گسترده و همه جانبه بودن خود، امروزه بیش از پیش مورد توجه کسب و کارهای متفاوت قرار گرفته است.

از این طریق لیست تمامی پزشکان اطفال در زمینه‌های تخصصی متفاوت همراه با مشخصات آنها در اختیار والدین قرار می‌گیرد. مقاله موردنظر برای آشنایی بیشتر با این پزشکان جمع‌آوری شده است. بنابراین برای اینکه بدانید پزشک اطفال کیست و چه وظیفه‌ای دارد با ما همراه باشید.

دکتر اطفال خوب کیست؟

کودکان نیز مانند بزرگسالان ممکن است به انواع بیماری‌های نامشخص دچار شوند. این افراد به‌ دلیل طی کردن فرآیند رشد و ایجاد تغییرات جسمی و عاطفی به مراقبت و توجه بیشتری نیاز دارند. زیرا در این سنین تغییرات رفتاری متفاوتی را از خود نشان می‌دهند که ممکن است علائمی از نوعی بیماری در آنان باشد. به همین دلیل اهمیت دکتر اطفال را نباید نادیده گرفت.

دکتر اطفال خوب

حال برای اینکه بدانید دکتر اطفال کیست و مراجعه به او چه ضرورتی دارد، باید به ‌طور کامل با تخصص این نوع پزشکان آشنا شوید. پزشک اطفال متخصصی است که در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های نوزادان، کودکان و نوجوانان به فعالیت می‌پردازد. البته این افراد در تشخیص بیماری‌های بزرگسالان نیز مهارت دارند. با این حال دوره تخصص و فوق تخصص پزشکان اطفال در خصوص درمان کودکان است.

این پزشکان قبل از بارداری مادران و به دنیا آمدن نوزادان نیز مراقبت‌های لازم را به والدین توصیه می‌کنند. وضعیت سلامت کودکان توسط دکتر اطفال خوب و بر اساس شرایط سنی آنان سنجیده می‌شود. این پزشکان در مورد تمامی بیماری‌های شناخته شده کودکان آموزش‌های علمی و تخصصی خود را از مراکز معتبر دانشگاهی دریافت کرده‌اند.

همچنین از نظر عملی نیز قادر به تشخیص سریع بیماری و درمان آن هستند. بنابراین یک دکتر اطفال عالی باید فردی دقیق، با تجربه، دلسوز با علم و آگاهی فراوان باشد.

چند نوع دکتر اطفال در تهران وجود دارد؟

پزشک اطفال ممکن است به ‌عنوان دکتر مراقبت‌های اولیه نیز شناخته شود و در این حیطه فعالیت خود را ادامه دهد. این نوع از پزشکان اطفال وظیفه معاینه کودکان و بررسی وضعیت جسمی و سلامتی آنان را بر عهده دارند. پزشک اطفالی که در این زمینه مشغول است، شرایط بهداشت عمومی کودکان را تحت نظر دارد و در صورت ایجاد  هرگونه مشکل در این زمینه به درمان آنان می‌پردازد.

دکتر اطفال خوب یا پزشک مراقبت‌های اولیه اطفال دارای وظیفه انجام واکسیناسیون نیز است و نحوه انجام مراقبت‌های بهداشتی را به والدین کودکان ارائه می‌دهد. برخی از این متخصصان نیز محدوده سنی خاصی از کودکان را معاینه می‌کنند و به درمان بیماری آنان می‌پردازند. در حالت کلی متخصصان این رشته پزشکی شامل عناوین زیر می‌شوند.

  • پزشک متخصص طب نوجوانان برای انجام مراقبت‌های لازم در دوران نوجوانی که محدوده سنی ۱۱ تا ۲۱ سالگی را در بر می‌گیرد.
  • متخصص اطفال در انجام مراقبت‌های خاص که برای درمان کودکان به برخی از پزشکان مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کنند. این پزشکان در شرایط بحرانی یا نامساعد بهداشتی کودکان فعالیت دارند.
  • متخصصان اطفال تکاملی- رفتاری به کسانی می‌گویند که رفتار کودکان و نوجوانان را تحت بررسی و نظارت قرار می‌دهند. این نوع دکتر در تهران به درمان مشکلات مربوط به یادگیری و رفتار کودکان می‌پردازند و در این زمینه دارای قدرت تشخیص بالایی هستند.
  • برخی دیگر از این متخصصان در زمینه کودک‌آزاری و آموزش‌های مربوط به آن تخصص خود را دریافت می‌کنند. این پزشکان دارای تجربه و مهارت بالایی در بررسی مشکلات روانی کودکانی که دچار آزاد و اذیت قرار گرفته‌اند، هستند.
  • متخصص انکولوژی نوع دیگری از دکتر اطفال خوب به شمار می‌رود که در تشخیص و درمان انواع متفاوتی از تومورهای سرطانی کودکان فعالیت دارد.
  • متخصص قلب و عروق کودکان نیز همانطور که از نام آن مشخص است، برای تشخیص و درمان بیماری‌های متفاوت قلبی این افراد دارای مهارت و آگاهی است.
  • متخصصان ریه کودکان به رفع مشکلات تنفسی و بیماری‌های ریه آنان می‌پردازند و در این زمینه آموزش‌های علمی خود را دریافت کرده‌اند. برای رسیدن به پاسخ این پرسش که دکتر اطفال کیست؟ باید در ابتدا نوع پزشک مورد نظر را مشخص کرد و سپس با بررسی وظایف او به این سؤال پاسخ داد.
  • متخصص روماتولوژی فردی است که مشکلات ایجاد شده در سیستم اسکلتی و عضلانی کودکان را بررسی می‌کند. این پزشکان متخصص در درمان دردهای مزمن ناشی از بیماری‌هایی نظیر آرتریت روماتوئید توانایی دارند.
  • نفرولوژیست کودکان جزو دکتر اطفال خوب به شمار می‌رود که در درمان مشکلات ایجاد شده در دستگاه ادراری کودکان تخصص دارد.
  • یکی دیگر از انواع پزشکان اطفال را باید متخصصان مغز و اعصاب کودکان نامید. این افراد هرگونه اختلال عصبی در کودکان و نوجوانان را تشخیص می‌دهند و به کنترل آنها می‌پردازند.
  • متخصص نوزاد را باید یکی از قوی‌ترین دکتر اطفال در تهران نامید که موظف به مراقبت از نوزادان، قبل و بعد از تولد است. این پزشکان مراقبت‌های ویژه از نوزادان را ارائه می‌دهند و به درمان مشکلات آنان می‌پردازند.
  • متخصصین غدد اطفال در بررسی سلامت دستگاه درون ریز و کنترل ترشح هورمون‌ها تخصص دارند. این افراد با توجه به شرایط جسمی کودکان، بیماری‌های مخفی آنان که موجب تغییرات دستگاه درون ریز شده است را نیز تشخیص می‌دهند.

وظیفه دکتر اطفال خوب چیست؟

از آنجایی‌ که انواع متفاوتی از متخصصین اطفال به فعالیت در این رشته پزشکی مشغول هستند، بدون شک این افراد طیف گسترده‌ای از خدمات پزشکی را به کودکان و نوجوانان ارائه می‌دهند. از این رو وظایف آنان نیز بسیار متنوع است. این افراد در حالت کلی دارای وظایف زیر هستند.

دکتر اطفال خوب

  • انجام معاینه کودکان و تشخیص صحیح مشکل ایجاد شده
  • انجام واکسیناسیون
  • مدیریت درد و کنترل شرایط جسمی کودک
  • درمان آسیب‌ها و جراحات مانند: شکستگی و دررفتگی استخوان‌ها
  • بررسی شرایط رشد جسمی، نیازهای عاطفی و نحوه برخورد اجتماعی کودکان
  • درمان بیماری‌ها از طریق تجویز دارو
  • بررسی وضعیت بهداشت عمومی کودکان و ارائه مشاوره به والدین برای افزایش سطح سلامت کودکان
  • ارجاع والدین به متخصص مناسب با شرایط بیماری کودک

برای آشنایی با دکتر اطفال خوب کافی است که ساده‌ترین روش را انتخاب کنید. فضای مجازی بهترین روش برای آشنایی با این متخصصین است. زیرا امروزه وب سایت‌های جامع پزشکی کار را برای افراد راحت‌تر کرده‌اند.

یکی از بهترین وب سایت‌های پزشکی دکتر با من نام دارد که با یک جستجوی ساده در این وب سایت لیست و اسامی تمامی پزشکان متخصص اطفال در دسترس شما قرار می‌گیرد. در این صورت به راحتی قادر به دریافت نوبت و مراجعه به مطب این پزشکان خواهید بود.

در نتیجه

دکتر اطفال خوب فردی است که در تشخیص و درمان کلیه مشکلات رفتاری، جسمی، روحی و بهداشتی کودکان دارای مهارت و تخصص است. این نوع از پزشکان دارای حیطه کاری گسترده‌ای هستند و تخصص‌های خود را در زمینه‌های متفاوتی دریافت می‌کنند.

متخصص اطفال ممکن است در انجام مراقبت‌های اولیه از کودک یا درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان به فعالیت بپردازد. برای یافتن بهترین متخصص اطفال راحت‌ترین گزینه استفاده از فضای مجازی مانند گوگل است. زیرا در این فضا، وب سایت‌های پزشکی جامعی همچون وب سایت “دکتر با من” به والدین در یافتن بهترین متخصص اطفال کمک می‌کنند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد