همه چیز درباره ریزش مو در زنان + ۱۲ درمان برای جلوگیری

0

برخلاف تصور اکثر ما، ریزش مو و طاسی تنها در میان مردان شایع نیست و زنان نیز به اندازه مردان دچار ریزش مو می شوند. علت ریزش موها در خانم ها بسیار متفاوت است که در ادامه به بررسی دلایل ریزش مو در خانم ها و روش های درمان ریزش مو زنان در خانه و درمان های پزشکی خواهیم پرداخت.

ریزش مو با الگوی زنانه چیست؟

در صورتی که در طول شبانه روز بیش از ۵۰ الی ۱۰۰ عدد تار مو را از دست دهید؛ شما دچار ریزش مو شده اید. در واقع این عدد از ریزش مو  نه تنها طبیعی بلکه الزامی است؛ چرا که در این حالت موهای قدیمی تر می ریزند و موهای جوان تر و جدیدتر جای آنها را می گیرد. اما زمانی که چرخه طبیعی ریزش موها دچار اختلال شود، ما دچار ریزش مو ، طاسی یا آلوپسی می شویم.

چه زنانی دچار ریزش مو می شوند؟

امکان ریزش مو خانم ها در هر سنی و هر شرایطی وجود دارد؛ اما این مشکل در زنان با مشکلات زیر شایعتر است:

  • زنان بالای ۴۰ سال؛
  • مواردی که فرد به تازگی زایمان کرده .
  • زنانی که داروهای خاص استفاده می کنند یا تحت شیمی درمانی هستند.
  • مواردی که خانم ها به صورت مداوم موهایشان سفت می بندند یا دائما موهایشان را می بافند.
  • زنانی که به صورت مداوم از مواد شیمایی مضر برای موهایشان استفاده می کنند.

نشانه های ریزش مو در زنان

  • مشاهده تارهای زیادی از مو روی برس، چاه حمام و بالشت؛
  • مشاهده کم پشت شدن بخش هایی از موهای سر؛
  • احساس کم پشت شدن موها در هنگام بستن موها؛
  • کنده شدن موهای سر با یک لمس ساده؛

علت ریزش مو در زنان چیست؟

ریزش مو در زنان

علت ریزش مو در بانوان تا به امروز کاملا مشخص نشده است، اما گفته می شود که ژنتیک، اختلالات هورمونی و بالا رفتن سن از جمله دلایل اصلی ریزش مو در خانم ها است. از جمله سایر دلایل ریزش مو در خانم ها عبارتند از:

یائسگی اصلی ترین علت ریزش مو در زنان بالای ۵۰ سال

در اکثر مواقع علت ریزش موها در زنان بالای ۵۰ سال؛ یائسگی می باشد. علت ریزش مو در زنان یائسه؛ کاهش هورمون استروژن می باشد.

ارتباط ریزش مو با بارداری

یکی از شایع ترین ریزش مو در بانوان؛ ریزش موی بعد از زایمان است. البته این نوع ریزش مو در خانم ها کاملا طبیعی است و پس از گذشت مدت زمانی رویش مجدد موها را تجربه خواهید کرد.

اصولا بانوان در دوران بارداری احساس رضایت از افزایش حجم موهایشان دارند اما پس از گذشت حدود سه ماه از زایمانشان، برخی از زنان دچار تلوژن افلوویوم می شوند. علت ریزش مو پس از زایمان نیز اختلالات هورمونی است.

بیماریی هایی که باعث ریزش مو در زنان می شوند

بیماری هایی مانند دیابت، کم خونی، اختلالات تیروئید، تنبلی تخمدان و عفونت های قارچی از جمله دلایل ریزش مو در خانم ها است. اصولا یکی از اولین نشانه های این بیماری ها ریزش موی ناگهانی است.

ارتباط استرس با ریزش مو در خانم ها

استرس های تنش زا و پشت سر گذاشتن حوادثی مانند طلاق، از دست دادن یکی از عزیزان و … می تواند باعث ریزش مو شود. البته در صورت غلبه بر استرس ریزش مو موقتی و گذرا خواهد بود.

ارتباط رژیم غذایی ناسالم با ریزش مو زنان

رژیم غذایی ناسالم می تواند عواقب بسیاری را در پی داشت که ریزش مو نیز می تواند به همین دلیل باشد. کمبود پروتئین، آهن، کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی روزانه می تواند باعث ریزش مو شود.

عدم توجه و مراقبت صحیح از موها

اگر دائما موهایتان را محکم می بندید و علاقه بسیاری به دم اسبی بستن موها یا بافت آفریقایی دارید؛ ریزش مو در کمین شماست! در صورتی که مو دائما تحت فشار شدید باشد در نهایت دچار آلوپسی کششی یا همان ریزش موسوم می شود.

۱۲ راهکار برای جلوگیری و درمان ریزش مو در زنان

پس از دانستن علت ریزش موی خانم ها باید به فکر درمان آن باشید؛ از جمله روش های درمان و پیشگیری از ریزش مو زنان عبارتند از:

استرستان را کنترل کنید

در این روزها همه ما استرس های ناشی از مشغله کاری و زندگی شخصی را تجربه می کنیم. سعی کنید این استرس ها را با تمارین خود مراقبتی کنترل کنید که سلامت عمومی داشته باشید و از ریزش مو جلوگیری کنید.

البته برخی فشارهای روحی و روانی مانند مرگ یکی از عزیزان، طلاق و جدایی، بیماری های جدی و … بسیار دردآور هستند و کنترل کردن استرس در این مواقع کمی برای افراد دشوار است. ممکن است افراد در این ایام متوجه کم پشت شدن موها و ریزش آنها شوند که اصولا ریزش مو به دلیل استرس طبیعی و گذرا خواهد بود.

ماساژ پوست سر یک روش عالی برای پیشگیری از ریزش مو زنان

ماساژ پوست سر یک روش کاملا موثر برای پیشگیری از ریزش موها در زنان و همچنین درمان این معظل است. چرا که ماساژ پوست سر باعث افزایش گردش خون در پوست سر و در نتیجه تحریک رشد مو می شود.

داروهای گیاهی برای درمان ریزش مو در زنان

از جمله داروهای گیاهی برای درمان ریزش مو زنان عبارتند از:

  • آملا (نوعی انگور فرنگی هندی)؛
  • دانه های شنبلیله؛
  • آلوئه ورا؛
  • داروی نخل اره ای (اره پالمتو)؛

آب پیاز؛ درمان ریزش مو زنان در خانه

یکی از روش های موثر درمان خانگی ریزش مو در زنان؛ استفاده از آب پیاز است. گفته می شود که گوگرد موجود در آب پیاز می تواند به رشد مجدد موها کمک شایانی کند.

روغن درمانی؛ درمان خانگی ریزش مو زنان

یک روش دیگر درمان ریزش مو زنان در خانه؛ روغن درمانی است. اکثر ترکیبات روغنی حاوی بیوتین اعم از جوانه گندم، تخم مرغ، قارچ، روغن رزماری، روغن کرچک، روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن آویشن می توانند برای درمان خانگی ریزش موی زنان موثر باشند.

روش استفاده این روغن ها به این شکل است که هر شب ۱ الی چند چند قطره از این روغن ها را به نواحی که دچار ریزش شده است بمالید و به مدت ۲ دقیقه پوست سرتان را ماساژ دهید. با این کار علاوه بر جذب بهتر روغن به خون رسانی بیشتر پوست سر نیز کمک شایانی می کنید.

چای سبز برای درمان خانگی ریزش موی زنان

یک روش موثر دیگر برای درمان خانگی ریزش موی زنان؛ چای سبز است.

استفاده از ماسک و سرم مو برای درمان ریزش مو زنان

استفاده از ماسک و سرم موهای مناسب نیز می تواند برای درمان ریزش مو زنان موثر باشند.

ماسک موها و کرم های حاوی ملاتونین و سیلیکون می توانند کمک شایانی به رشد مجدد موها کنند و پس از گذشت یک ماه استفاده از این محصولات تاثیرات آن را خواهید دید.

دارو برای درمان ریزش موی زنان

ریزش مو در زنان

ماینوکسیدیل یک داروی موضعی است که به صورت محلول و فوم می باشد. ماینوکسیدیل توسط سازمان FDA به منظور درمان ریزش مو در زن ها تایید شده است. اصولا تاثیرگذاری این دارو برای درمان طاسی با الگوی زنانه حدود ۴ ماه الی ۱ سال است.

برخی از پزشکان برای درمان ریزش موی زنان؛ اسپیرونولاکتون تجویز می کنند. این دارو در واقع یک داروی ادارآور است که باعث کاهش تولید هورمون های آندروژنی می شود و می تواند به کاهش ریزش موی زنان کمک کند. استفاده از این دارو برای زنان باردار و خانم هایی که قصد بارداری دارند ممنوع است.

توجه: این داروها تنها باید به تجویز پزشک استفاده شود و استفاده سر خود آن ممکن است نتیجه برعکس داشته باشد.

اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی سالم برای درمان ریزش مو زنان

همان طور که گفتیم یک علت ریزش موها در زنان؛ رژیم غذایی نامناسب است. این نوع ریزش موی زنان در صورت برطرف کردن مشکل موقتی و گذرا است.

از جمله ویتامین هایی که برای درمان ریزش مو در خانم ها موثر هستند و باید در رژیم غذایی روزانه خود از آنها استفاده کنید عبارتند از: ویتامین A,E,D,C، پروتیئن، بیوتین، آهن و روی.

مزوتراپی برای درمان ریزش موی زنان

یکی از کاربردهای مزوتراپی؛ برای درمان ریزش مو است که کاملا بدون درد است و عوارض خاصی ندارد.

پی آر پی برای درمان ریزش مو در زنان

در روش PRP درمانی پزشک متخصص پوست و مو، مقدار اندکی از خون خود بیمار را برای آماده سازی و جدا کردن پلاکت ها در سانترفیوژ قرار می دهد و سپس پلاسمای سرشار از پلاکت را به مناطقی از سر که دچار طاسی شده اند تزریق می کند. این روش با تحریک پوست سر و فولیکول های مو باعث رشد مجدد موها و درمان ریزش مو می شود.

لیزرتراپی برای درمان ریزش موی زنان

لیزرتراپی یک روش ایمن و بدون درد برای درمان ریزش مو در زنان است.

کلام آخر

احتمال ریزش مو در مردان و زنان به یک نسبت است که موضوع بحث ما در این مقاله به صورت کاملا تخصصی درباره ریزش موها در زنان بود. ریزش موی زنان در هر سن و در اثر عوامل بسیار مختلفی اتفاق می افتد. از جمله دلایل ریزش مو در بانوان ژنتیک، بارداری، اختلالات هورمونی، تنبلی تخمدان، استرس و … است.

برای درمان ریزش مو زنان بسته به علت ریزش موها و سن هر فرد می توان روش متفاوتی را پیش گرفت. در واقع بهترین روش درمان ریزش مو در زنان مراجعه به یک متخصص پوست و مو می باشد.

ما در دکتر با من به عنوان مرجع تخصصی پوست و مو کار شما را راحت کرده ایم؛ شما در مدت زمان کوتاهی به صورت آنلاین یا تلفنی می توانید با پزشکان ما در تماس باشید و به علت و روش درمان مشکل خود پی ببرید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد