علت سکته قلبی چیست؟

0

آیا می دانید علت سکته قلبی چیست؟ آیا می دانید سکته قلبی علاوه بر ژنتیک، سن، بیماری های زمینه ای، استعمال دخانیات، فشار خون بالا و …. به افسردگی، هوای خیلی سرد، خوردن غذاهای سنگین، فشار کاری و حتی بیماری های لثه هم می تواند مرتبط باشد؟

شاید الان با خودتان بگویید هوای سرد چه ربطی به حملات قلبی دارد، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با دلایل سکتی قلبی آشنا شوید.

طبق تحقیقاتی که در یکی از ایالات آمریکا روی بیمارانی که دچار حمله قلبی شده اند انجام شد، نتایج بسیار عجیب غریب بود. برای مثال نیمی از بیمارانی که بخاطر حمله قلبی راهی بیمارستان شده اند اصلا فشار خون بالایی نداشته اند یا حتی کلسترول خونشان هم بالا نبود و از همه جالب تر اینکه حتی اهل کشیدن سیگار همه نبوده اند!

براساس این آمار می توان به این نتیجه رسید که علت سکته قلبی می تواند عوامل پنهانی و عجیب و غریبی باشد. از آنجا که یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان حملات قلبی است؛ ما در این مقاله از دکتر با من قصد داریم ابتد به صورت مفصل درباره دلایل سکته قلبی صحبت کنیم و سپس به علت سکته قلبی در جوانان، علت سکته قلبی در مردان، علت سکته قلبی در زنان، علت سکته قلبی در خواب و … خواهیم پرداخت.

دلایل سکته قلبی چیست؟

از جمله دلایل رایج سکته قلبی عبارتند از:

بیماری عروق کرونر قلب

علت سکته قلبی

باریک تر شدن عروق کرونری قلب در اثر جمع شدن رسوبات کلسترول و چربی باعث مسدود شدن جریان خون رسانی و اکسیژن رسانی به قلب می شود که در نهایت می تواند باعث سکته قلبی در فرد شود.

خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب در شرایط زیر می تواند تشدید شود:

  • استعمال دخانیات به خصوص سیگار؛
  • رژیم غذایی پرچرب؛
  • دیابت؛
  • کلسترول بالا؛
  • فشار خون بالا؛
  • اضافه وزن؛

افزایش سن

خطر حمله قلبی در مردان بالای ۴۵ سال و زنان ۵۵ سال بسیار بالا است.

ژنتیک و سابقه خانوادگی

بسیاری از بیمارها ریشه در ژنتیک افراد دارد که سکته قلبی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین در صورتی که در خانواده خود کسانی را دارید که دچار حمله قلبی شده اند، شما باید بیش از هر کس دیگری مراقب سلامتی خود باشید.

عدم فعالیت بدنی

یک عوامل سکته قلبی؛ عدم تحرک جسمی است. هر چه تحرک و فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید خطر سکته قلبی در شما کمتر از دیگران است.

افسردگی

افسردگی شدید نیز می تواند یکی از دلایل سکته قلبی باشد.  طبق مطالعات انجام شده درمان افسردگی قبل از بروز بیماری های قلبی عروقی خطر ابتلا به حمله قلبی را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد.

هوای خیلی سرد

هوای خیلی سرد می تواند باعث تنگ شدن و انقباض عروق و در نتیجه بالا رفتن فشار خون شود. در واقع هر چه هوا سردتر باشد خطر حمله قلبی نیز افزایش پیدا می کند.

علت سکته قلبی

فشار کاری

یک سوم از بیمارانی که به دلیل سکته قلبی به بیمارستان مراجعه می کنند؛ در زندگی شخصی خود یا محل کار خود استرس زیادی را متحمل می شوند.

علت سکته قلبی در جوانان چیست؟

متاسفانه در چندین سال اخیر علاوه بر افراد مسن و کهن سال در بسیاری از جوانان نیز شاهد سکته قلبی بوده ایم. علت سکته قلبی در جوانان علاوه بر بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا و سابقه خانوادگی می تواند به دلیل استعمال دخانیات، استفاده از مواد مخدر و نوشیدنی های الکل دار و همچنین کم تحرکی و مشاغل پشت میز نشینی نیز باشد.

علت سکته قلبی در مردان و زنان چیست؟

از علل سکته قلبی در زنان و مردان می توان به دلیل بیماری هایی مانند دیابت یا فشار خون بالا اشاره نمود، همچنین افرادی که سیگار می کشند در خطر حمله قلبی قرار دارند. البته خطر ابتلا به سکته قلبی در مردان بیشتر از زنان است.

علت سکته قلبی در زنان می تواند مربوط به تغییرات هورمونی، استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری و … باشد.

علت سکته قلبی در خواب چیست؟

در هنگام خواب ماهیچه مجاری تنفسی آرام و منبسط می شود؛ که این موضوع می تواند در برخی افراد خطر ساز شود. جریان هوا در مقابل بافت نرمی که در مسیر عبورش قرار گرفته، دچار ارتعاش می شود و باعث ایجاد صدای خروپف می شود. همچنین زمانی که مغز از قطع شدن نفس مطلع می شود، سیگنالی را به ماهیچه های مجرای هوایی ارسال می کند تا مجددا دچار انقباض شود. در موارد خفیف در هر ده دقیقه وقفه تنفسی در هنگام خواب رخ می دهد، اما در موارد شدیدتر خواب فرد کاملا تحت تاثیر حمله قلبی قرار می گیرند.

کلام آخر

ما در این مقاله به علت سکته قلبی در جوانان، علت سکته قلبی در خواب، علت سکته قلبی در زنان و مردان پرداختیم. چنانچه هر سوالی در زمینه بیماری های قلبی دارید می توانید از پزشکان دکتر با من مشاوره پزشکی دریافت کنید.

همچنین در وب سایت دکتر با من امکان دریافت نوبت اینترنتی بدون مراجعه حضوری از بهترین متخصصین قلب و عروق وجود دارد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد