متخصص داخلی چیست؟

0

متخصص داخلی چیست؟ یکی از انواع تخصص پزشکان مهارت پیدا کردن در تشخیص و درمان انواع بیماری‌های مربوط به ارگان‌های داخلی بدن است. به این دسته از پزشکان متخصص داخلی گفته می‌شود که در ادامه بیشتر راجع به آن توضیح خواهیم داد. همینطور ذکر می‌کنیم چه زمانی باید به این پزشکان مراجعه کنیم.

در سایت دکتر با من می‌توانید نام تعداد زیادی متخصص داخلی را ببینید و با در اختیار داشتن آدرس آن‌ها که در این سایت ذکر شده ‌است، می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

متخصص داخلی چیست؟

تخصص متخصص داخلی در رابطه با عملکرد تمام اندام‌های داخلی بدن است. اگر احساس می‌کنید در یکی از اندام‌های خود مشکلی دارید و با مراجعه به پزشک عمومی مشکلتان برطرف نشده است، بهتر است هر چه سریع‌تر به یک متخصص داخلی مراجعه کنید.

درمان معمولا به این صورت اتفاق میفتد که پزشک داخلی دارو تجویز می‌کند. اگر با دارو مشکل برطرف نشد، پزشک شما را به یک جراح داخلی ارجاع می‌دهد که درصورت نیاز مشکل با جراحی برطرف شود.

چرا بیماران به متخصص داخلی مراجعه می‌کنند؟

عده‌ای از مردم برای انجام چک‌آپ‌های سالانه به این گروه از متخصصین مراجعه می‌کنند که کار بسیار هوشمندانه‌ای است، چون باعث تشخیص زودهنگام بیماری‌ها می‌شود.

گاهی افراد دردهایی در بدن خود احساس می‌کنند که توجیهی برای آن پیدا نمی‌کنند. به همین دلیل به پزشک مراجعه می‌کنند که مشکل تشخیص داده شود. حوزه درمان این پزشکان بسیار گسترده است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

یک متخصص داخلی چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، این گروه از پزشکان به درمان بیماری‌های مربوط به ارگان‌های بدن می‌پردازند. بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که حوزه فعالیت این پزشکان برای درمان بیماری‌ها بسیار گسترده است. در ادامه به بیماری‌هایی می‌پردازیم که درمان آن‌ها به عهده متخصصین داخلی است.

متخصص داخلی چیست

۱. دیابت

برای پاسخ به این سوال که متخصص داخلی چیست و چه کار می‌کند، باید به درمان دیابت اشاره کنیم. بله درست متوجه شدید. بیماران مبتلا به دیابت می‌توانند برای درمان به یک متخصص داخلی مراجعه کنند.

درمان قطعی برای دیابت کشف نشده است. این بیماری باید تحت کنترل قرار گرفته شود و بیماران با داشتن یک سبک زندگی سالم این بیماری را تحت کنترل خود در می‌آورند.

در افراد مبتلا به این بیماری قند خون بالا است و میزان بالای آن می‌تواند آسیب جبران‌ناپذیری به فرد وارد کند. به همین دلیل این بیماران باید در زمان معین انسولین به خود تزریق کنند. اگر دیابت تحت کنترل قرار نگیرد، می‌تواند منجر به نابینایی فرد شود.

۲. فشار خون بالا

در ادامه بحث متخصص داخلی چیست و چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند، می‌توانیم به درمان فشار خون بالا از طریق این پزشکان اشاره کنیم. این بیماری می‌تواند بسیار خطرناک باشد و حتی مرگ فرد را در پی داشته باشد.

یکی از شایع‌ترین عوارض فشار خون بالا ابتلا به بیماری‌های قلبی و حتی سکته مغزی است. دلایل زیادی برای بالا رفتن فشار خون وجود دارد. ممکن است به تدریج و در طی زمان ایجاد شده باشد یا در اثر بیماری‌های دیگر فرد به آن مبتلا شود.

برای اینکه از عوارض این بیماری در امان بمانید، باید به شکل مرتب فشار خون خود را اندازه‌‌گیری کنید. داشتن یک رژیم غذایی سالم بدون الکل و سیگار و کنترل وزن می‌تواند تا حد زیادی خطرات این بیماری را از شما دور کند.

۳. کلسترول بالا

اگر از کلسترول بالا رنج می‌برید، می‌توانید به متخصصین داخلی مراجعه کنید. کلسترول بالا منجر به بسته شدن رگ‌ها می‌شود. به همین دلیل خون‌رسانی به مغز و قلب مختل می‌شود و انواع مشکلات برای بدن به وجود می‌آید.

۴. مشکلات گوارشی

اگر احساس درد در معده و دستگاه گوارش خود دارید یا احساس می‌کنید به درستی کار نمی‌کنند، هر چه سریع‌تر به یک متخصص داخلی مراجعه کنید. مشکلات گوارشی بسیار متعدد هستند و تشخیص و درمان درست و به موقع آن‌ها بسیار ضروری و حیاتی است.

مشکلات دستگاه گوارش می‌تواند رفلاکس معده، سنگ کیسه صفرا، سلیاک، کرون، سندرم روده تحریک‌پذیر، هموروئید و مشکلات دیگر باشد.

۵. بیماری‌ها مربوط به کبد

کبد یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن است که در صورتی که با مشکل مواجه شود، بدن با مشکلات اساسی رو به رو خواهد شد، چون وظیفه این عضو هضم غذا، ذخیره انرژی و حذف سموم است. از بیماری‌های رایج این عضو می‌توانیم به هپاتیت، کبد چرب و سرطان کبد اشاره کنیم.

۶. بیماری‌های مربوط به ریه

از حساس‌ترین ارگان‌های بدن ریه است. یکی دیگر از جواب‌های ما برای سوال متخصص داخلی چیست و چه بیمار‌ی‌هایی را درمان می‌کند، درمان بیمار‌ی‌های مربوط به ریه است.

اگر این عضو دچار آسیب شود، تنفس به مشکل جدی برخورد می‌کند و آلودگی‌های بسیاری نیز وارد بدن خواهد شد. بیماری‌های مربوط به این عضو آسم، سرطان ریه، ذات‌الریه، عفونت تنفسی و سل است.

۷. بیماری‌ها مربوط به تیروئید

بیماری‌ها مربوط به تیروئید

تیروئید یکی از کوچکترین غدد بدن بوده که جلوی گردن قرار گرفته است. این غده کوچک نقش مهمی در عملکرد قسمت‌های مختلف بدن دارد و مانند باقی اعضای بدن ممکن است که به مشکلات متعددی دچار شود که هر کدام از آن‌ها می‌تواند عملکرد بدن را دچار اختلال کند.

از رایج‌ترین مشکلات این غده پرکاری و کم‌کاری تیروئید است. نشانه‌های این دو بیماری با یکدیگر متفاوت هستند. این غده هورمون تولید می‌کند. چنانچه این هورمون‌ها بیش از حد تولید شوند، مشکل پرکاری تیروئید به وجود می‌آید و اگر میزان آن کم باشد، کم‌کاری تیروئید را در پی خواهد داشت.

انواع متخصص داخلی چیست؟

عده‌ای از متخصصین داخلی هستند که در تشخیص و درمان بیماری‌ها مربوط به زنان که مربوط به دستگاه تناسلی زنان است، آموزش دیده‌اند که به آن‌ها متخصص داخلی زنان گفته می‌شود. مشکلات این دستگاه مربوط به رحم و تخمدان زنان است که می‌تواند قدرت باروری آن‌ها را با مشکلات جدی مواجه کند.

گروه دیگر از متخصصان هستند که به آن‌ها دکتر داخلی کودکان می‌گویند. این عده از متخصصین به تشخیص و درمان بیماری‌های ارگان‌های داخلی کودکان می‌پردازند که در برخی موارد مشکلاتی متفاوت با بزرگسالان دارند.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی متخصصین داخلی پرداختیم و به این سوال پاسخ دادیم که متخصص داخلی چیست و چه کاری انجام می‌دهد. باید توجه داشته باشید که پزشک داخلی و متخصص داخلی با یکدیگر متفاوت هستند. اگر با مراجعه به پزشک عمومی بیماری شما درمان نشد، حتما به یک متخصص داخلی مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد